Baigiasi spalis. Vėlių metas. Menam ir minim mūsų brangius mirusiuosius... Su Ilgių ilgesiu bei rudenišku liūdesiu prisimename ir bičiulį, Vydijos krikštatėvį Algirdą Patacką (19432015). Mokytoją, išminčių, lietuvybės žadintoją ir skleidėją, laisvės karį ir tikrą vyrą pagal Dievo širdį.
Aleksandras Žarskus
ALGIRDO PATACKO METINĖMS
Metinės yra
vienas iš pagrindinių mirties virsmo atskaitos taškų. Po
metų pons Dievas dušią aukščiau pakelia sakydavo senoliai. Toks
yra senovinis suvokimas, o tai reiškia teisingesnis negu dabartinis. Šis
požiūris išreikštas ir senoviniais papročiais:
Iki metų visos maldos užmirusįjį skiriamos tik jam, jis tebelaikomas
šeimos nariu, o nuo metinių velionio vardas jau minimas greta kitų giminės
mirusiųjų. Išlikęs ir
pavadinimas, reiškiantis jau aukštesnę velionio būseną po metinių, tas
pavadinimas yra bendrinis vardas
diedas. Per
mirusiųjų paminėjimus visus mirusius protėvius įvardija neatsižvelgdami
nei į lytį, nei į amžių: prosenelis, senelė, teta, sesuo, tėvas, brolis,
nors ir mirę maži, vadinami bendriniu vardu
diedas. Mums belieka tik spėlioti, ką tai reiškia, tačiau yra
duomenų, kad šio rango mirusieji yra tarpininkai tarp šiapusinio ir
anapusinio pasaulių. Jie jau yra įveikę mirties virsmo sunkumus ir
nuskaistėję, tačiau dar nėra taip
toli nuo mūsų ir taip
arti Dievo, kad
pamirštų ir visai nebesirūpintų žemiškais reikalais. Manyčiau, kad
Algirdas, kuris gerai žinojo virsmo dėsningumus, sėkmingai įveikė mirties
virsmo grėsmių sunkumus ir įsirašė į senoviškai vadinamųjų diedų
rangą. Nežinau kaip
kitiems, tačiau man su Algirdo išėjimu tarsi pasibaigė tam tikras gyvenimo
tarpsnis. Jis turėjo ypatingą Dievo dovaną: mokėjo jungti, vienyti,
suburti, uždegti ir kažin kokiu neprievartiniu būdu skatinti veikti,
aukotis ir apskritai gyventi ne vien tik išlikimo režimu, bet ieškoti
prasmės. Vaizdžiai sakant, jo netekę likome tarsi našlaičiai.
Betgi gerosios savybės išlieka ir po mirties.
Galbūt jos net sustiprėja. Manyčiau, kad Algirdas, iškopęs iš mirties
virsmo į aukštesnį lygį, matydamas pasilikusiųjų pasimetimą bei
apsileidimą, ir toliau nematomomis, bet paveikiomis priemonėmis rems bei
skatins kiekvieną veiklą mūsų ir visos tautos labui. Mirusiųjų
nepalyginti daugiau negu gyvųjų, tai gal ir jų įtaka tam, kas vyksta
žemėje, yra didesnė? Ko gero, taip ir būtų, jei ir Anapilyje būtų
sąstingis, jei mirusieji rūpintųsi tik žemiškais reikalais. Tačiau kadangi
mirusieji, laikui bėgant, vis labiau tolsta nuo žemiškųjų reikalų ir
skaistėdami artėja prie Dievo, tai gyvųjų ir mirusiųjų įtaka tam, kas
vyksta žemėje, ko gero, yra apylygė.
Juk nuo seno lietuviai į karą jojo su
vėliavomis, t. y. su vėlėmis. Į Anapilį
iškeliavo A. Svarinskas ir L. Simutis, o netrukus ir Algirdas. Manau, kad
jis pateko į jų ir kitų mirusiųjų laisvės kovotojų kompaniją, kuri neleis
gyviesiems sėdėti rankas sudėjus ir ramiai žiūrėti, kaip iškovotoji
laisvė ir nepriklausomybė nyksta kaip ryto rasa pakilus saulei. Yra labai
daug įvairiausių liudijimų apie tai, kad išėjusieji anapus, priklausomai
nuo savo pažiūrų ir suvokimo, gyvena tarsi atskiruose būreliuose.
Anapilyje būtis vyksta pagal dėsnį: panašus traukia panašų. Priešingai
negu čia, žemėje, kur skirtingų pažiūrų ir skirtingo dvasinio lygio žmonės
gali gyventi kartu. Todėl ir sakau, kad Algirdas pateko tarp panašių į
save. Tad šių išskirtinių asmenų poveikis, bent tam tikrais momentais,
gali būti labai stiprus. Taip, kaip
pokario partizanų bei kritusių kovoje už laisvę vėlės skatino žmones
Sąjūdžio laikais, taip ir dabar vėlės mirusiųjų, pasišventusių kovai už
laisvę ir tėvynę, vienaip ar kitaip skatins mus aukotis kitų labui ir tuo
pačiu gyventi prasmingesnį gyvenimą.
Šį
rudenį Algirdo Patacko 75-metis.
Paminėti tai paminti. Toks yra
mirties virsmo dėsningumas. Šiuolaikiniam žmogui tai vargiai suprantama.
Mirdamas žmogus ir išeina, ir pasilieka. Minėti ir išlaikyti galima tik
tai, kas lieka ir pasilieka. Tai, kas išeina, pamirštame. O tai, kas
lieka, minime. Nepaisant to, kad pamiršę virsmo dėsnius nuolat tariame
mirusiųjų vardus, kas senovėje buvo draudžiama, šis dėsningumas vis
vien veikia, išėjęs žmogus ilgainiui savaime pasimiršta, o minime jo
nuveiktus darbus, idėjas. Kai prisimenu
Algį, užplūsta šilti jausmai, iš atminties išplaukia geraširdiška šypsena,
kartais rimtas ir susirūpinęs veidas, o neretai ir šelmiškos ugnelės
akyse, mėgo jis ir pajuokauti. Iškyla seniai patirti įspūdžiai, ilgos
valandos, praleistos pokalbiuose, aptariant tyrinėtą medžiagą,
besidalinant atradimais. Susitikom su
Algirdu berods 1980-ais metais, suvedė eucharistijos bičiuliai. Jis buvo
išvarytas iš Mokslų akademijos, o aš iš tuometinės Žemės ūkio
akademijos. Aš norėjau veiklos, bet neturėjau krypties, o Algis tuojau pat
įtraukė į kryptingą veiklą. Pirmiausia į savišvietą, ko labai reikia ir
šiais laikais. Gal net labiau nei tada, nes praeityje žinioms kelią
užkirsdavo cenzūra, o dabar cenzūruojama, užtvindant žmones nesvarbiomis
ar klystkelinėmis žiniomis, pateikiant jas kaip svarbias ar net gyvybiškai
būtinas. Nukreipė jis
mane gilintis į senąją tautinę kultūrą, į papročius, tautosaką, į Vydūno
studijas. Pagrindiniai tautinio susivokimo švyturiai jam buvo
O. Milašius, Čiurlionis ir Vydūnas, o ypač
Vydūnas, kuris buvo tarsi dorinės protėvių kultūros liudytojas. Tokį kilnų
ir taurų mąstytoją, pasak Algio, galėjo išauginti tik aukšta dorinė
kultūra. Algirdo bute,
K. Petrausko gatvėje, gerai matomoje vietoje, lange kabojo
kryžius-saulutė. Žiūrėk,
sakydavo, apskritas, bet nesisuka, nes turi ilgąjį skersinį šaknims
suleisti.
Saulė ir kryžius taip
vadinasi bene pirmasis stambesnis Algirdo rašinys apie senovės lietuvių
religiją ir proistoriją. Jį rašydamas įkvėpimo sėmėsi taip pat ir iš
slėpiningosios saulutės simbolikos. Kai pradėjom
bendrauti, Algis jau buvo surinkęs daugybę medžiagos apie Lietuvos
proistoriją ir baltų protėvynę. Tačiau pavidalą jai suteikė, t. y. išguldė
į raštą dar labai negreitai, tik į gyvenimo pabaigą. Dažnai sakydavo, kad
lietuviams, kaip esmės žmonėms, raštas, rašytinė forma duodasi nelengvai,
lengviau pakalbėti burna burnon, kaip kad rašė evangelistas Jonas, kurį
Algis mėgo ir netgi įtarė, kad šio kilmė baltiška. Kalbant
ieškoti gilesnių prasmių buvo jo stichija. Pogrindžio sąlygomis jo
skaitytos paskaitos apie baltų protėvynę darė didelį įspūdį, vertė
mąstyti, susivokti, nes tai buvo negirdėti dalykai. Kaimas ant asfalto
taip vadino Algis nelegalius būrelius, susirenkančius savišvietai
įvairiose Kauno vietose ar kituose miestuose. Ateini,
būdavo, pas jį, tai pirmiausiai pasiteiraus ar nealkanas, ar neištroškęs
ir būtinai vedasi į virtuvę arbatos gerti. Ir prasidėdavo ilgi pokalbiai,
trukdavę ne vieną valandą. Šiaip aš nemėgstu ilgų, banalių pokalbių, man
tiesiog nuobodu. Su Algiu niekada nebūdavo nuobodu, nes kalbėdavo ne apie
kasdienybes, bet apie tokius dalykus, kurie nukelia į visai kitą plotmę, o
svarbiausia veda tave į vidų,
verčia susivokti, prisiminti, ką
esi paveldėjęs iš tautos ir protėvių. Mes visi paveldėjome
protėvių praeitį ir per tūkstantmečius sukrautus tautos turtus, bet jie
glūdi giliai, esame juos pamiršę ir vargiai suvokiame, kas slypi mumyse.
Mokytis tai prisiminti,
sakydavo jis. Tie pokalbiai
bene pats vertingiausias dalykas, ką man teko patirti bendraujant su
Algiu. Kai jis buvo išrinktas į Seimą ir įsitraukė į politiką, pokalbiai
nutrūko ir aš jų pasiilgdavau.
Pokalbiai
buvo ne tik kryptingi, bet ir, nežinau kaip čia geriau pasakius, sukosi
apie statmenį, kuris jungia pagrindinę Visumos (ne visatos, nes visata yra
tik tai, kas matoma) prieštarą:
esmę
ir formą. Vėliau šias sąvokas
esmę ir formą pervardinome senesniais žodžiais:
esa
ir skvarma. Įvedus šitą statmenį, atsiranda gelmė, nes
esa yra
paslėptoji,
nematomoji pasaulio pusė, o forma arba
skvarma
matomoji. Vaizdesniam
palyginimui, esą
galima sulyginti su medžio šaknimis (jos nematomos), o
skvarmą (tai, kas prasi-skverbia) su medžio kamienu ir
vainiku. Mūsų žodis daiktas primena ne daikto buvimą, bet jo
atsiradimą, jo dygimą. Dygti →
daigas → daigtas → daiktas. Daiktas yra jau sukietėjęs daigas. Pasak
Vydūno, žodyje daiktas reiktų rašyti raidę g, bet ne k.
Vaikai taip ir rašo, kol jų suvokimo nesugadina gramatikos pamokos. Daigtai randasi, skverbiasi iš nematomos esos, bet nutolę nuo jos
sukietėja ir virsta daiktais. Šitai
norėčiau labai pabrėžti, nes mes esame labai nutolę nuo esos. Pasak
Vydūno, tai du tikrovės kraštutinumai. Jei įžvelgi, regi
esą
ir
skvarmą, viskas tampa daug paprasčiau ir aiškiau. Nebereikia
ieškoti prasmės ten, kur jos nėra. Jei kalba
sukasi tik apie pavidalus ir matomus reiškinius, pokalbis tampa plokščias
ir neišvengiamai banalėja. O žvilgsnis į tai, kas kreipia į gelmę, veda į
vidų, vydijos link.
Tai bene svarbiausioji iš Algio išmokta pamoka. Dabar, galima sakyti,
turiu akinius, kurie padeda
matyti tai, kas nematoma, ir jais naudojuosi. Kartais man sako,
kad aš kalbąs apie kažką naujo. Ne, atsakau, kalbu apie tą pačią esmę, tik
nauju pavidalu, nauja skvarma ją apvelku. Kitaip sakant, padedu už
įvairiausių pavidalų pamatyti vieną ir tą pačią esmę. Algirdas
jausdavo, kur link reikia krypti, ieškant esmės. Štai vienas pavyzdys. Kai
nukreipė mane į papročių, o konkrečiai į vestuvinių papročių studijas, jis
nurodė ir kryptį, iškeldamas klausimą:
Kodėl senovinėse vestuvėse būdavo
verkiama? Prisimenu, kiek kartų ir kaip dažnai, kol neradome
atsakymo, jis grįždavo prie to paties klausimo: Kodėl vestuvėse
verkiama? Atsakyti į šį klausimą nebuvo lengva, nes tautosakos
tyrinėtojai į jį jau lyg ir buvo atsakę. Tačiau paaiškėjo, kad dar
anksčiau verkdavo ir jaunasis. Tad vis dėlto:
kokia to verksmo prasmė?
Ieškant esmės buvo prisiminta, sakau ne gimė, o būtent prisiminta, ir
virsmo sąvoka bei
samprata. Šis žodis paplito ir šiuo metu jau yra plačiai naudojamas.
Tereikėjo prisiminti. Kitas labai
svarbus dalykas, apie ką sukdavosi mūsų pokalbiai, tai
kalba, lietuvių kalbos
žodžiai. Algis sakydavo, kad Kazimiero Būgos raštai ir Lietuvių kalbos
žodynas turėtų būti privalomas kiekvieno inteligento skaitalas.
Antikvariate, anuomet pusvelčiui, nusipirkau Būgos raštus ir pamažu
susirinkau visus LKŽ tomus. Kalbėdavome
apie žodžiuose sudėtus, juose glūdinčius slėpinius. Juk žodžiuose taipogi
yra esa
ir skvarma tai balsės ir
priebalsiai. O, kiek būta įdomių atradimų, ieškant raidėse slypinčių
prasmių! Kalboje galima įžvelgti giliausius būties slėpinius, atrasti jos
ryšį su senoviniuose papročiuose slypinčiomis prasmėmis. Būtent kalba
labiausiai padėjo įžvelgti senųjų papročių esmę, t. y. jų prasmes. Kalbos
reikšmę
susivokimui, kas ar koks tu esi, atskleidė ir Antanas Maceina,
gyvenimo pabaigoje parašęs filosofinį esė
Metafizika ir lietuvių kalba,
kur teigė, kad tikrai filosofuoti galima tik
gimtąja kalba. Šį
Maceinos rašinį Algirdas patardavo ne tik pasiskaityti, bet ir patiems
bandyti filosofuoti lietuviškai,
be svetimžodžių, kurie, kaip rašė Vydūnas, niaukia sąmonės šviesą.
Svetimžodis, tarsi svetimkūnis, sujaukia
nuoseklią, su tautiniu paveldu
susietą minčių tėkmę, mažina minties gelmę ir stumia ją link
paviršiaus. Kai Lietuva,
ištrūkusi iš Sovietų imperijos ir nesusivokusi savyje, kas ji ir kur link
turėtų krypti
atgautoji laisvė, visu greičiu pasinešė į Europą, Algirdas
sielojosi, kad mažai pasekėjų, kad nėra mokinių. Paskutiniais metais dėl
to labai išgyveno ir, jau sunkiai sirgdamas, didelėmis pastangomis
sudėliojo paskutinę knygą
Lietuva yra vydija. Šis pavadinimas geriausiai atspindi ilgų
Algirdo ieškojimų svarbiausiojo atradimo ir tuo pačiu Lietuvos esmę.
Lietuva
iš tiesų yra vydija. Tikroji
Lietuva yra esos Lietuva, o geografinė piliakalnių, upių ir
ežerų, sodybų, miestų ir miestelių yra
skvarmos Lietuva.
Reikalingos jos abi, tačiau be esos Lietuvos, be Lietuvos kaip Vydijos,
netruks išnykti ir skvarmos Lietuva. Juk tai amžinas dėsningumas: skvarma
be esos yra trapi ir
lengvai yranti.
Esa esti, o skvarma būna.
Čia, pasinaudodamas ypatinga
lietuvių kalbos galimybe, nusakiau skirtingą buvimą, esos buvimą ir
skvarmos buvimą. Lietuviai gali taip pasakyti, nes mums protėviai paliko
du veiksmažodžius, kuriais galima nusakyti buvimą.
Maceina rašė, kad lietuviai yra išlaikę visas veiksmažodžio
būti formas, tuo tarpu
kitose kalbose šis veiksmažodis virtęs tik pagalbiniu. Tačiau Maceina,
raginęs filosofuoti gimtąja kalba, nepastebėjo, kad lietuvių kalboje yra
du skirtingi
veiksmažodžiai, kurias nusakomas buvimas. Bėda ta, kad veiksmažodį
esėti mes beveik
pamiršome ir jau painiojame su veiksmažodžiu
būti. Asmenuojant tie
du skirtingi veiksmažodžiai mums ir visai persipina: pradedame asmenuoti
veiksmažodį esėti (esamajame
laike), o toliau asmenuojame veiksmažodį
būti.
Tokį savosios
kalbos seklėjimą ir pamiršimą kalbininkai vadina supletyviniu, t. y. pridėtiniu asmenavimu.
Pasidomėję ir pabandę atrasite, kad lietuvių kalboje abu buvimą
reiškiantys veiksmažodžiai
esėti
ir
būti tebeturi visas
gramatines formas. Šiuolaikiniam lietuviui tam jau reikia pastangų, nes
tenka savyje
pajusti, kad iš tiesų yra ne tik du žodžiai, bet du buvimo būdai. O juk
tie du skirtingą buvimą reiškiantys veiksmažodžiai netiesiogiai mums
pasako, kad žmogus yra ir
kūnas, ir siela, o jų buvimas iš tiesų yra skirtingas: kūnas
būna, o siela
esti. Siela yra esa
ir todėl ji esti, o kūnas yra skvarma ir todėl jis būna. Tai ir yra
filosofavimas gimtąja kalba. Kuo gi skiriasi buvimas nuo esėjimo?
Tai galima atrasti tik žvelgiant į vidų. Tačiau kas šiais laikais žvelgia
į vidų? Visi sugeba matyti, o vydinčių tiek nedaug. O kur dar
galimybės išreikšti būties ir pasaulio dėsningumus,
keičiant kirčio vietą ir priegaidę!
Kalbininkai kirčiavimą normina ir nustato privalomą kirčio vietą, o juk
kirčio vieta ir priegaidė keičia suvokimo akcentą ir netgi žodžio prasmę.
Aukščiau minėtą sakinį apie skirtingą kūno ir sielos buvimą, keičiant vien
priegaides, galima ir taip ištarti: kūnas
ỹra, o siela
yrà. Tik ar mes tai
tebejaučiame? Daugelio vidinė klausa labai susilpnėjusi... Knygos
pavadinimas Lietuva yra vydija
paaiškina ir tai, kodėl tiek mažai yra Algirdo pasekėjų. Žodis
vydija, kilęs iš veiksmažodžio
vydėti, kuris reiškia žvelgti į vidų, išvysti, vydėti esmę. Iš
čia ir žodžiai vydūnas, vydūnė. Dabar, kai kone visa
Lietuva veržiasi į išorę, į paviršių, į pavidalus ir įvairiausius stilius,
žvelgiančių vidun labai reta. Panašiai yra ir su Vydūnu. Ar daug yra
Vydūno pasekėjų?
Šatrijos ragana taip pat mažai skaitoma. Ar esame pagalvoję, kodėl
Marija Pečkauskaitė pasirinko Šatrijos
raganos slapyvardį? Ji, kaip ir
Vilius Storosta, buvo reginti, vydinti. Nepaisant
nepalankaus meto, sėklą vis vien sėti reikia. Visą savo gyvenimą tai ir
darė Algirdas. O sėkla, pasak evangelisto, krinta į įvairią dirvą: į
erškėčius, ant kelio, ant uolos ar į gerą dirvą. Betgi tam, kad grūdai
sudygtų, jiems reikalingas ramybės, tamsos ar net šalčio, išbandymų
laikotarpis. Tikėkimės, kad ta sėkla, kuri krito į gerą dirvą, anksčiau ar
vėliau sudygs. Šiek tiek grūdų dar yra, bet kol kas jie nepaklausūs.
Tačiau sėti reikia visada.
Nuotraukose: Algirdas žygeivystės laikais; Sąjūdžio
aušroje; Kauno Sąjūdžio sekmadieninėje mokykloje bei atkurtame Vytauto
Didžiojo universitete; kelionėse po tolimus kraštus ir, žinoma, po Lietuvą
su bendraminčiais, jaunystės draugais, bičiulių vaikais.
|
Į
puslapį VYDIJA