Eglė
Plioplienė
KULTŪROS REIŠKINIŲ
MISTERIJA VAKAR IR ŠIANDIEN
Kova už laisvę neapsiriboja gatvių ir politikos arenų kovomis. Atvėsus
tiesmukos kovos įkarščiui, kovos už mąstymo struktūros išlaisvinimą iš
ideologinės nelaisvės būtinumas darosi vis labiau akivaizdus. Mąstymo
pančiams sutraukyti reikia ypatingos drąsos: nelengva suvokti, kuri
ideologija mus stabdo, kur paslėptos akligatvių pinklės? Ar terminai,
kuriuos vartojam, kuriuos randam žodynuose, atitinka aprašomą turinį, ar
tą turinį slepia?
Tautiškumo tapatinimas su harmonizuotos liaudies kultūros reiškiniais,
tokiais, kaip Lietuvos ansamblio programa, į uniformą panašūs
tautiniai drabužiai įrodo, kad tarybinis būdas uždengti tiesą veikia ir
šiandien.
Kyla klausimas: KAS AŠ ESU? Ar aš esu kalba, kuria kalbu?
Kiekviena kalba yra struktūra, kuri atspindi tą kalbą vartojančių žmonių
pasaulėžiūrą. Kiek sąmoningai kas žino. Pavyzdžiui, žodžiai gėris ir
blogis. Žodynas nurodo, kad gėris asocijuojasi su tuo, kas yra kaip
atsigėręs, pilnas. Bet žodynas nenurodo, kad žodis blogis asocijuojasi
su žodžiais sublogęs, kūdas, tuščias, kas leistų suprasti žodį blogis
kaip tuštumą, nepritekliaus esmę. Kodėl taip yra? Juk lietuvių kalba yra
išsaugojusi tyrą, nuostabią sampratą tuštumą reikia užpildyti, jos
negalima naikinti, lygiai taip pat, kaip nereikia naikinti mėnulio
delčios. Tuštuma nesunaikinama. Ji tiesiog yra. Gėrio ir blogio kova
netenka prasmės. Pilnuma ir tuštuma esti kiekviename reiškinyje. Štai
tokia maža paprastų lietuvių kalbos žodžių paslaptis.
Yra verbalinė ir neverbalinė kalba. Kurios daugiau? Mito kalbą suprantam
visi. Čiurlionis nekalbėjo lietuviškai, bet jo paveikslų ir muzikos
turinys iškalbingas kiekvienam žiūrovui ir klausytojui. Mitologija:
legendos, padavimai, sakmės yra žmogaus susitarimo su tvėrėju aktas,
sutartis. Kiekviena tokia sutartis turi gilų ir platų turinį.
Kuo aš tikiu? Kuo ir kaip tikėti, mokydavo papročiai: kalendorinės
šventės, šeimos tradicijos.
Deja, vartotojiška visuomenė gali ne duoti, o parduoti. Bet kiekviena
lazda turi du galus. Blogai, kad etninės kultūros vertybės, o ypač
pasaulėžiūros sistema devalvuojama, nes etninės kultūros renginiai
vertinami ypač maža pinigine išraiška. Vertas tiek, kiek kainuoji.
Vertintojai yra užsakovai, kurie sumoka už meną pagal savo supratimą ir
lyg netyčia įvyksta etninės kultūros devalvacija principu: kas pigu, tai
prasta. Tuo būdu visa etninė kultūra tampa bevertė, nes čia nieko arba
beveik nieko mokėti nereikia, kultūros reiškinys mažai arba nieko
nekainuoja. Didžioji tautos mitologija tampa saviveiklos, laisvalaikio
forma. Etninės kultūros naikinimas įgavo kitą formą ir kitą mastą. Kita
vertus, taip etninės kultūros reiškiniai lyg netyčia yra prilyginti
dvasiniam mokymui. Tik ar drįstam tai pripažinti? Kas dar moko gyvenimo
kokybės, psichologijos pagrindų.
Ar Individuali patirtis keičia papročius? Keičia arba ne, priklauso nuo
to, kiek žmogus sąmoningas.
O
Pasaulio kultūra ar keičia papročius? Vilnius - Europos kultūros sostinė
programa įrodo, kad jau pakeitė. Kartais pažintis su pasaulio kultūra
gali ir padėti: antai Venecijos karnavalas dėl Austrijos 1797 metais
buvo uždarytas ir iki 1861 m. vyko tik rūmuose. Vėliau nėra minimas visai.
1979 metais Venecijos karnavalas vėl pradėtas rengti. Belieka priminti,
kad jis rengiamas Užgavėnių laikotarpyje ir kad žodis karnavalas reiškia
lot. carnis valeo atsisveikinimas su mėsa, arba carrus navalis laivelių
procesija, kurios metu atliekamos apsivalymo apeigos. Tad mūsų šalyje
atgaivintos ir puoselėjamos tradicijos tikrai vertos pagarbos.
Vilniaus etninės veiklos centras įkurtas 1992 metais. Siūlymą teikė tuo
metu pareigas ėję: Norbertas Vėlius Lietuvos Etninės kultūros
draugijos pirmininkas, Jonas Trinkūnas - Lietuvos Kultūros ir švietimo
ministerijos etninės kultūros skyriaus viršininkas, Libertas Klimka
Lietuvos Liaudies kultūros centro direktoriaus pavaduotojas, Eugenijus
Jovaiša Vilniaus Pedagoginio instituto prorektorius mokymo reikalams,
Vladas Turčinavičius Vilniaus miesto tarybos kultūros reikalų
komisijos pirmininkas. Centro programą sudarė, darbą organizavo nuo 1992
paskirta ir iki 2005 metų vidurio vedėjos pareigose dirbusi Eglė
Plioplienė. Šiuo metu centrui vadovauja Milda Ričkutė.
Centre įsteigta etninės kultūros krypties biblioteka, fonoteka,
videoteka, sudaryti aukštaitiškų juostų pavyzdžių, margučių, šiaudinių
papuošalų eglutei, liaudies muzikos instrumentų rinkiniai. Kasmet vyksta
edukacinis projektas Saulės ratu metų taku, skirtas švietimo įstaigų
darbuotojams, klubų, būrelių, ansamblių vadovams, visiems etnine kultūra
besidomintiems vilniečiams. Teminės vasaros stovyklos siūlo nagrinėti
lietuvių etninės kultūros reiškinius, pasitelkiant kokį nors vieną
simbolį: medį, akmenį, vandenį, arklį, saulę... Šiuos projektus rengia
Marija Liugienė. Centre veikia programa ekskursija Lino kelias. Šio
projekto autorė Vilma Kričenaitė.
1992 metais Rūta Lipštienė tarpininkavo centro materialios bazės
tverties darbams. Rasa Miškinytė daug triūso įdėjo statant legendinį
Ragučio aukuro akmenį prie Piatnickajos cerkvės, rengiantis Alborgo
karnavalui. Nepamirštami Jūratės Janulevičiūtės, Žydrūnės Mažeikaitės
stichijų vaidmenys teatralizuotose Rudens lygiadienio eitynėse.
9-ias
vilko pėdas, Gedimino kalnu vedančias į Gedimino pilį, kūrė Gytis
Umbrasas ir Zigmas Blekaitis.
1995 metais Vilniaus etninės veiklos centras inicijavo Bluko šventę
Vilniaus mieste, atgaivino žemaitišką seno kelmo Bluko vilkimo ir
sudeginimo paprotį stojus žiemos saulėgrįžai, t.y. dieną arba dvi prieš
Kūčias. Ypač reikšminga šventė surengta 2000 metais, filmas apie ją
parodytas per Nacionalinę Lietuvos televiziją. Šventė pritaikyta miesto
erdvėms. 2001 metais trigalvį slibiną Bluką filmavo ir užsienio
žiūrovams pristatė Šarūnas Bartas. Paskutinius dvejus metus Bluko šventė
tapo kamerine - bluką valkiojo Vilniaus mokyklų moksleiviai savo mokyklų
teritorijose, aplinkinių namų kiemuose.
Rasos-Joninių šventės laisvos dienos taip pat yra centro veiklos
rezultatas. Joninių žolynų turgaus tradiciją centras tęsia iki šiol.
Pavasario ir rudens lygiadienių šventės įtvirtino teisingą kalendorinių
švenčių ritmą. Ugnies skulptūrų misterijos Vilniaus Kalnų parko stadione
sulaukė gausaus pritarimo, šis menų simbioze paremtas žanras paplito
visoje Lietuvoje.
Jau 35 kartus surengtas tarptautinis folkloro festivalis Skamba skamba
kankliai. Juo centre labiausiai rūpinasi Stanislovas Kavaliauskas. Prie
festivalio šliejasi vaikams skirta folkloro šventė Saulytė.
Bet grįžkim prie šių dienų aktualijų.
Neseniai transliuotoje Lietuvos televizijos diskusijų laidoje lietuvis
apibūdintas kaip darbštus žmogus, pavydus, niurzga. Jis save tapatinasi
su kalbos vartojimu, Gedimino ir Trakų pilimis, krepšiniu. Buvo
pasakyta, kad tautinė tapatybė yra romantizuota valstiečių samprata,
suformuota Basanavičiaus ir Kudirkos, skystas dūmas... Buvo išsakyta ir
gerų minčių: vartotojiška visuomenė ne duoda, o parduoda, turėta omeny
mokytojų paslaugos. Tiesa, kad susitapatinimas su istorinėmis žaizdomis
veda į neviltį, pamirštame, kad sužeista, prievartauta motina Tėvynė
pasveiko, sugijo, o sergame mes.
Pastaruoju metu dažną šventę, netgi koncertą madinga vadinti misterija.
Ar tai teisinga?
Jos pasipylė kaip iš gausybės rago: Jonavoje Joninių misterija Esame
baltai, Zarasuose miuziklas misterija Sėliai Zarasų dvasia, Kražių
bažnyčioje Šv. Pranciškaus kryžiaus paslaptys. Internete puikuojasi
Žmogus misterija. Kaip atskirti harmonizuotą, bedvasę, tariamai
šiuolaikišką kultūrą nuo tikros?
Visi kultūros reiškiniai turi psichoterapinį poveikį. Vieni gydo, kiti
sargdina. Eimunto Nekrošiaus pastatytas Daktaras Faustas taip pat
vadinamas misterija. Misterija yra neverbalinis sutarties sudarymo būdas
savyje ir su savim, aplinkui supantį pasaulį atrandant savy kaip
pilnatvę ir dar nepažintą šventumą.
Ar
suvokiame, kur, kada ir kokį kanoną laužome? Kada laužydami kanoną
nusidedame, o kada priartėjame prie Dievo?
Galime prisiminti, kad misterija yra senovės graikų ir romėnų slaptas
dievybės kultas, viduramžių dramos veikalai bibline tema, XX a.
pradžioje simbolinė ar alegorinė drama tautos istorijos likimo tema,
šiais laikais manoma, kad tai yra paslaptingas dalykas, paslaptis.
Kokios paslaptys slypi šių dienų misterijų įvairovėje, sudėtinga
atskleisti. Nors jos įvairios, dažnai banalios. Mūsų krašte kuriamos
misterijos turėtų atsakyti į klausimą: koks pasaulio archetipų raiškos
stilius Lietuvoje?
Misteriją suprantu kaip pilną įvairių simbolių talpą pagal užduotą temą.
Etninėje kultūroje žinomi simboliai nepriklauso konkrečiai religijai,
mokymui, bet atspindi tikėjimą, kaip supratimą. Pavyzdžiui, baisiai atrodantis
pamario žvejų paprotys į žvejų tinklus rišti negyvėlio pirštelį rodo,
kad žvejys supranta ir marioms pareiškia žinąs, jog marios yra mirusiųjų
pasaulis, į kurį patenkama nebūtinai iš tikrųjų mirus. Šis pasaulis žymi
ciklo pabaigą, kaip kad į marias nusileidžianti saulė užbaigia dieną.
Todėl žvejui už išmintį pelnytai atlyginama gausia žuvimi.
Pasaulio gamtos elementai yra ryšio su kosmoso tvėrimu priemonė.
Elementų įprasminimas simbolių kalba gali praskleisti uždangą, kuri lyg
migla dengia kelius į platesnes pasaulio pažinimo erdves. Tad misterija
scenoje, gatvėje bus tikra tik tuomet, kai ją patirti susirinkę žmonės
iš tiesų patirs sukrėtimą naujos pasaulio prasmės ir savęs joje gimtį.
Šių dienų kultūros darbuotojai, švietėjai gali ir turi būti dvasios
įvykių kūrėjais, vyksmo autoriais. Jų autorystės tikslas atnaujinti ir
toliau kurti didžiąją tautos gyvenimo misteriją dideliais ir mažais
kultūros įvykiais. Etninė kultūra yra tautos savastis ir vienintelis
tikras kūrybos pagrindas. Joje slypi žinių gelmė, tikro ir darnaus
žmonių pasaulio vartų raktai.
Būkim savimi. Sąjūdis galvose pranašauja naują laisvę.
Pranešimas, skaitytas Kaune,
konferencijoje Sąjūdis - kultūrinis virsmas, 2008 06 06 |