Aleksandras Žarskus
II.
KITA LAISVIŲ IR
TEISIŲ PUSĖ
Kai supranti, kad
esi daugumos pusėje, verta sustoti ir pamąstyti.
M. Tvenas
Glūdinti Lietuva
mažai patraukli, mus labiau vilioja apgaulingos šiuolaikinės vertybės.
Gilesniam jų suvokimui reikia išsivaduoti iš primesto vienpusiško mąstymo
ir pamatyti kitą medalio pusę. Ypatingai svarbu tinkamiau suvokti bene
labiausiai vienpusiškai pateikiamas, demokratines laisves ir teises, kurių
visi taip troškome ir siekėme.
Tai gal tos, taip
trokštamos, o dabar jau ir brukamos, laisvės irgi yra neišvengiamas
blogis, kaip sakė Vaižgantas?
Aklai garbiname
laisvę, nes nematome ar nenorime matyti laisvių antrosios pusės ir jų
padarinių. Jiems pastebėti reikia ilgo laiko. Tačiau verta pasiklausyti
poeto.
Ir paprašė
jaunuolis: Sakyk mums apie laisvę. Ir Mokytojas atsiliepė:
Prie miesto vartų
ir prie jūsų židinių mačiau, kaip jūs puolat kniūbsti ir garbinat laisvę;
Taip vergai
nusižemina prieš tironą ir liaupsina jį, nors tasai juos žudo.
Taip, šventyklos
giraitėje ir tvirtovės šešėlyje mačiau laisviausius iš jūsų, nešiojant
savo laisvę kaip jungą ir antrankius.
Iš tikro jūsų
vadinamoji laisvė pati stipriausia iš tų grandinių, nors jos grandys
spindi saulėje ir akina jus.
Ir mano širdis
plūdo krauju; nes tik tada jūs galit būti laisvi, kai laisvės troškimas
nebetaps jums pančiais ir kai jūs liausitės šnekėti apie laisvę kaip apie
galutinį tikslą.
Taip suvokia,
regi laisvę poetas ir filosofas Kalilis Džibranas. Pasak jo, laisvi tapsime tik tada, kai įgysime atsparumą laisvei. Panašiai sakė ir Vydūnas: Vergai vienas grandines išmaino į kitas. Įgijusįjį atsparumą laisvei, Vydūnas vadina dykasis žmogus, o jo vidinę būseną pilnoji dykybė. Ką ši būsena reiškia? Tai sunkiai įkandamas riešutas. Bet pastangos, įdėtos suprasti šių, tikrai lietuviškų žodžių prasmę, labai atsiperka. Kalbant simboliškai, dykasis jau atsparus laisvės virusui. Laisvės ir teisės... Kada apie jas buvo pradėta kalbėti? Ko gero, tada žmogus nutolo nuo Dievo ir tapo netikintis. Dievas nesuteikė žmogui jokių teisių ir laisvių, tačiau Jis netrukdo žmogui pasirinkti. Kategoriškas teiginys: jokių teisių ir laisvių, nepadaro Dievo tironu. Priešingai, išreiškia meilę, nes jis nieko neprimeta, bet suteikia mums laisvąją valią, kurią aptarsime trečioje dalyje.
Laisvės ir teisės... Kada apie jas buvo pradėta
kalbėti?
Ko gero, tada, kai žmogus nutolo nuo
Dievo ir tapo netikintis. Dievas nesuteikė žmogui jokių teisių ir laisvių.
Šv. Rašte jos net neminimos, tačiau ištisai rašoma apie draudimus,
pareigas ir prievoles.
Islamo šalyse,
kur įstatymai remiasi Šv. Raštu Koranu, apie teises taipogi kalbama tik
apie draudimus, pareigas, apie tai, kad žmogus turi vienintelę teisę
klausyti Dievo draudimų ir vykdyti jo įsakymus. Veiksmažodis klausyti reiškia išgirsti ir paklusti: Kas seno neklauso, tas valgo duoną sausą [LKŽ]. Taigi, Dievas suteikė žmogui tik vienintelę laisvę: klausyti jo arba ne. Panašai sako ir A. de Sent Egziuperi: Aš žinau tik vieną laisvę. Ir tai yra minties laisvė. Dievo suteiktoji laisvė yra ne lengvai suprantama išorinė laisvė, bet vidinė, kuriai suprasti reikia gerokai didesnių pastangų. Jėzus atsisakė vadovauti žydams kovoje prieš pavergėjus, tačiau savo sekėjams kalbėjo apie laisvę: Jei laikysitės mano mokslo /.../ jūs pažinsite tiesą ir tiesa jus išlaisvins (Jn 8, 31-32). Tiesa gali išlaisvinti ir gali pavergti. Dievo tiesa išlaisvina, o žmonių tiesos pavergia. Todėl Jėzus ir sako: ...kas daro nuodėmę, yra nuodėmės vergas (Jn 8, 34). Nuodėmė?! Kodėl visokiais būdais stengiamasi ištrinti iš žmonių sąmonės nuodėmės sąvoką? Ar ne todėl, kad siūlomos ar reikalaujamos teisės bei laisvės kaip tik ir yra žmogų pavergiančios nuodėmės?
Demokratijos šaukliai žada laisvę, patys būdami
nuodėmės vergai (plg. 2 Pt 2,19). Iš tiesų sunki demokratijos pamoka:
išmokti būti tikrai laisvu, bet nesielgti kaip tie, kurie laisve pridengia
blogį (plg. 1 Pt 2,19).
Gilindamiesi į
paprotinę savo protėvių kultūrą ir jų gyvenimo būdą, taipogi nerasime
jokių ypatingų teisių ar laisvių. Paklusnumas, pareiga, ištikimybė,
draudimai, pasiaukojimas, meilė, tarpusavio pagalba talka rišo ir
vienijo žmones. O teisės ir laisvės, apie kurias dabar dažniausiai
kalbame, atskiria ir supriešina žmones, kas dabar akivaizdžiai matosi,
tačiau to nenorime pastebėti.
Naujosios kartos filosofė Nida Vasiliauskaitė
sako:
Individas nepriklauso nei tautai, nei šeimai,
nei visuomenei, nei valstybei ir neturi vykdyti kitų žmonių gero
gyvenimo vizijų. N. Vasiliauskaitė
naudojasi visomis šeimos, tautos ir valstybės tiekiamomis gėrybėmis ir
sako, kad ji joms nepriklauso. Būdingas šiuolaikinei visuomenei, tik į
save atgręžtas suvokimas.
Toks
pusinis mąstymas, kai matoma tik viena dalyko pusė, labai paplitęs
civilizuotame pasaulyje. Platesniam požiūriui įgyti reikėtų Vasiliauskaitę
apgyvendinti negyvenamoje saloje, kur nėra nei šeimos, nei tautos, nei
valstybės ir tegu naudojasi savo teisėmis ir laisvėmis. Gal atsitokėtų ir
suvoktų, kad, kai nėra kito ar kitų, teisės ir laisvės tampa beprasmės.
Tačiau, jei kiti būtinai reikalingi mano laisvėms, tai jas įgyvendindamas
aš būtinai vienaip ar kitaip engsiu kitus.
Dėsningumas
čia toks: kuo didesnė visuomenė, kuo ji pajėgesnė technologiškai, tuo
daugiau galimybių joje parazituoti ir tuo lengviau naudotis teisėmis bei
laisvėmis kitų sąskaita. Ir atvirkščiai, kuo mažesnė bendruomenė, tuo
aiškiau matosi, kaip vieno laisvės ar teisės engia kitus. Iš
čia akivaizdu, kad laisvės ir teisės
yra tampriai susietos su morale. Kuo daugiau laisvių ir teisių, tuo
žemesnė moralė. O kai laisvės ir teisės tampa amoralios arba
beatodairiškos (amoralus = neatsižvelgiantis į kitus), taip jau ir yra,
moralė visai atmetama, kaip
atgyvena.
Todėl teisių ir laisvių, kurios vienaip ar
kitaip neatsilieptų kitiems, nėra ir negali būti. Pusiniam mąstymui tai
labai keistai skamba. Betgi pasaulyje viskas yra susieta ir surišta
tamprioje tarpusavio priklausomybėje. Buda, medituodamas po medžiu, suvokė
priklausomo radimosi arba visuotinės priklausomybės dėsnį. Tai buvo
pagrindas jo mokymo apie vidurio kelią, kuris suderina laisvės ir
nelaisvės, teisės ir paklusnumo prieštaras. Dėka visuotinės priklausomybės
esame taip susieti ir surišti, kad mano laisvė ar teisė vienaip ar kitaip
paliečia kitus žmones juos įpareigoja, suvaržo ar prievartauja. Atėmęs
laisvę kitam, taipogi yra nelaisvas, nes jis tampa prižiūrėtoju.
Laisvė
tai toks dalykas, kurį galite turėti, jei jį suteikėte kitiems.
Taigi, laisvės vieniems išvirsta į prievartą kitiems ir atvirkščiai.
Štai pavyzdys.
Ramutis Juškevičius,
krikščionių demokratų partijos narys, norėjo kandidatuoti į prezidentus.
Jo trumpoje programoje, kuri nepateko į spaudą, buvo ir tokie punktai:
Suteikti teisę
vaikams gimti uždrausti juos žudyti abortais. Suteikti teisę vaikams
turėti motiną ir tėvą uždrausti skyrybas. Suteikti teisę vaikams gimti
sveikiems uždrausti vyrams iki 35 metų vartoti bet kokius alkoholinius
gėrimus.
Palyginimui, tą patį dėsningumą matome ir šachmatų žaidime.
Valdovės
pranašumas ir jos galia remiasi tik tuo, kad kitos figūros yra suvaržytos,
kad jai duota daugiau už kitas, o kitoms duota mažiau.
Kai kas sako, kad demokratija turi būti
tikra. Atseit, dabartinė netikra.
Kas pasakysite, kokia demokratija yra tikra? Galima daug teoriškai kalbėti
apie tai, kokia turėtų ji būti, tačiau tos teorijos pasirodo
neįgyvendinamos arba, jei ir pritaikomos praktikoje, vėl demokratija tampa
tokia, kokia buvusi, kokia ji yra dabar.
Kas yra demokratija?
Tai galimybė įteisinti ir leisti bet ką. Tai teisė daryti neteisingą
pasirinkimą. Tai laisvė naujoms vergijos formoms sukurti. Demokratija -
tai mažumos valdžia, kai dauguma tiki, kad ji yra laisva ir pati laisvai
tvarko savo gyvenimą.
Demokratija tai būdas priversti kitą elgtis taip, kaip norite jūs.
Tai graži ir viliojanti iliuzija. Ir
dauguma žmonių šia iliuzija tiki ir pasitiki.
Begalybė būna
dviejų rūšių: viena jų kosminė, o kita žmogiška kvailybė
(Mark
Twain). Kiek kartų reikia
nusivilti, kad sudužtų toji iliuzija? 10, 20, 30 kartų? Ko gero, daug
daugiau, nes tai iš tiesų graži iliuzija. Kada žmogus sudaužo šią gražią
iliuziją?
Alan Keightley sako taip:
Kartais žmonės staiga suvokia, kad jie neprivalo suvokti pasaulio taip,
kaip jie yra išmokyti suvokti.
Prisiminkime, kad tikrovė, kurioje gyvename, yra sutartinė, sąlyginė.
Taigi mes esame
išmokyti, kad demokratiškas pasaulis
gali būti tas, kuriame žmonės yra laisvi, kuriame jie turi ir gali
susigalvoti įvairiausių teisių.
Kartoju mūsų išmoktam suvokimui neįprastai
skambančius žodžius:
Dievas nesuteikė žmogui jokių teisių ir
laisvių. Prieš keletą metų
kalėdiniame pamoksle išgirdau berods arkivyskupo S. Tamkevičiaus pasakytus
žodžius:
Demokratija naudojama totalitarizmui
įtvirtinti, mokslas mirties kultūrai skleisti, o laisvė naujoms
vergijos formoms sukurti.
Suvokimas keičia lūkesčius, lūkesčiai keičia
suvokimą. Kokie mūsų lūkesčiai? Daugumos lūkesčiai tokie, kokius mums
įteigia žiniasklaida.
Aš šiame pasaulyje nesu tam, kad pateisinčiau
tavo lūkesčius, ir tu šiame pasaulyje esi ne tam, kad pateisintum mano,
sakė Bruce Lee. Tačiau kai tik pradedame kalbėti apie laisves ir teises,
tai kažkodėl paaiškėja, kad mano laisvių ar teisių lūkesčius kažkas turi
pateisinti, užtikrinti, aš kažką turiu apriboti ar net prievartauti, kad
pasimėgaučiau savo laisvėmis ir teisėmis.
Tačiau visada tai vyksta kito ar kitų sąskaita.
Ten, kur prasideda mano laisvė, baigiasi kito ar kitų laisvė. Stebimės,
kur dingo teisingumas, jį sunaikino laisvės ir teisės. Dėsningumas:
kuo daugiau laisvių ir teisių, tuo mažiau teisingumo.
Kontracepcijos dienai skirtoje konferencijoje
Seimo narė Marija Pavilionienė prabilo apie naują teisę ir iš to sekančią
problemą:
Jaunimas nežino kur pasikeisti lytį.
Bet kontracepcija tai bandymas tapti laisvu nuo savo veiksmų pasekmių ir
teisės gimti kitiems suvaržymas.
Tokios ir panašios teisės yra beatodairiški
norai ir užgaidos. Tačiau su tokiais ir panašiais neapgalvotais norais
būkime atsargūs, nes jiems išsipildant išryškėja kita jų pusė.
Kas
išdrįsta pasakyti, kad tokios ir panašios teisės yra amoralios? Kai kas
moralę atvirai atmeta, o dauguma nutyli, nes bijo būti apšaukti
atgyvenomis ir atsilikėliais.
Nebūsi
sveikesnis, jei gerai prisitaikysi prie akivaizdžiai sergančios visuomenės
(Krišnamurti).
Jei bijai prieštarauti amoralumi, labai tikėtina, kaip netrukus bus
parodyta, kad ir pats tokiu tampi.
Kodėl gi mes
tikime ta nuolat nepasiteisinančia iliuzija? Priežasčių daug, bet, ko
gero, pagrindinės yra trys:
1. Visų pirma,
tai prieštaringa, dviguba žmogaus prigimtis. Žmogus yra sielos ir kūno
jungtis: tai, kas tinka kūnui, netinka sielai, o tai, kas tinka sielai, to
nemėgsta kūnas.
2. Pinigų
iliuzija. Kitaip sakant, pinigų pavertimas stabu, aukščiausia gyvenimo
vertybe.
3. Kalba, kuri,
kaip ir žmogaus prigimtis, yra priešybių junginys.
Pirmoji
priežastis žinoma nuo senų laikų. Apie ją įvairių tautų religijos ir
kultūros pasakoja ir moko žmones simboliniais palyginimais.
Senas indėnas
mokė savo anūką gyvenimo išminties:
Kiekviename žmoguje vyksta kova, labai panaši į
aršią dviejų vilkų kovą. Vienas vilkas atstovauja blogio jėgas: egoizmą,
pyktį, pavydą, agresiją, melą. Kitas vilkas įkūnija gėrį: taiką,
teisingumą, meilę, pareigą, pasiaukojimą. Anūkas susimąstė ir tada
paklausė:
O kuris
vilkas laimi kovą? Senas indėnas nusišypsojo ir atsakė:
Atsimink: visada laimi tas, kurį tu
maitini...
Daugelis pasakys,
kad tai pasaka vaikams. Taip, tai pasaka, bet joje slypi tikroji išmintis.
Kuo tiesa teisingesnė, tuo ji paprastesnė, prastesnė.
Šios gilios
tiesos dažnai nebesuvokia ir tikintieji. Blogasis vilkas iš vidaus yra
iškeltas į išorę ir pavadintas velniu, šėtonu. Tada reikia kovoti nebe su
savimi, bet su tuo, kažin kur esančiu velniu.
Kai kalbame apie teises ir laisves, mes save,
savo ego iškeliame virš kitų ir visuomenės. Pasak senojo indėno, taip
maitiname blogąjį vilką. Ir to visai nesuvokiame. Taip mus apgaudinėja, o
tiksliau, patys apsigauname ir todėl ta demokratijos iliuzija yra tokia
gaji. Labai lengva ją palaikyti,
nes mes
patys to norime. Esame aukščiausiame
pagundos lygyje apžavėti. Pagunda mus taip sužavėjo, kad nepastebime
joje slypinčio melo ir apgaulės.
Orwell bijojo,
kad tai, ko nekenčiame, mus sužlugdys. A. Huxley suprato, kad mus
sužlugdys tai, ką mėgstame be saiko,
rašė Neil Potsman, kultūros ir žiniasklaidos kritikas, labiausiai
pagarsėjęs savo knyga Mes linksminamės mirdami
(Amusing Ourselves to Death), už kurią
buvo apdovanotas Orvelo premija. Istorija patvirtina, kad iš tiesų mus
sužlugdys ne tai, kas mus vargina, o tai, kas teikia malonumą.
Siekiantieji laisvių, trokšta lengvo gyvenimo.
Tačiau ar tai pasiteisina? Žvelgiant plačiai, yra du pagrindinai elgimosi
būdai: žmogus arba rieda, arba kopia. Paviršutiniškam žvilgsniui atrodo,
kad riedėti žemyn lengva, o kopti sunku. Bet yra atvirkščiai. Riedantieji
greitai pavargsta gyventi ir dažniausiai pirma laiko nueina nuo scenos, o
kopiantieji, ir senatvės sulaukę, vis dar žvalūs.
Per riedančiuosius, pasak Vydūno, reiškiasi senumas, o per kopiančius
jaunumas. Kinų patarlė sako:
Tas, kas tau užtveria kelią, tas tave stumia
pirmyn. Todėl tai, kas atrodo
kliūtys, yra tik akmenys pasilypėti.
Dar vienas pavyzdys apie dvigubą žmogaus
prigimtį, dėl kurios, kaip sakyta, tikime laisvių iliuzija. Yra tokia,
neva egzistuojanti,
CŽV
valdybos direktoriaus A. Daleso
Galima įtarti,
kad minėtoji, tikroji doktrina yra šiek tiek kitokia, nei pateiktoji. Ten
gali būti aprašyta tik kaip į kitas šalis eksportuoti demokratiją. Ir to
visai pakanka, kad atsirastų visa kita, kas aprašyta doktrinoje.
Jei būtų tik Daleso doktrina, tai dar nieko,
bet yra kur kas blogiau. Reikalas tas, kad to, kas joje neva surašyta, mes
patys
norime.
Taip, mes to norime. Ir tai labai lengva patikrinti.
Tereikia
paklausti: Jūs už demokratiją ar prieš? Jūs už draudimus ar už laisvę? Jūs
už teises ar už jų suvaržymą?
Kiek atsirastų tokių, kurie pasakytų, kad jie
prieš demokratiją, už draudimus ir už teisių suvaržymą? Manau, kad gerokai
mažiau nei 10%.
Daugelis gali sakyti, kad nenori to besaikio
palaidumo,
yra už padorumą bei nori, kad ir tauta
būtų dora. Bet dažniausiai tai savęs apgaudinėjimas. Juk sakyti, kad aš
nenoriu amoralumo ir paleistuvystės, tai tas pats, kas sakyti, kad aš
neturiu kūno. Žmogus yra ir siela, ir kūnas, todėl jame visada yra du
priešingi norai ar potraukiai. Pavyzdžiui, Gėtė rašė apie dvi sielas:
Dvi sielos
mano! koks gyvenimas! viena nuo antrosios nori atsiskirti, viena su gyvu
gašlumu kabinasi prie žemiškų skanybių, antroji kyla su galingumu kilniu
link protėvių aukštybių.
Todėl mes visi to norime, nes visi turime
kūnus. Skirtumas tik tas, kad vieni tam pasiduodame, o kiti atsilaikome.
Jeigu jums nekyla noras peržengti nors vieną iš Dievo įsakymų, reiškia
kažkas jumyse netvarkoje, sakė G.
Chesterton. Gilių prieštarų buvimas iškelia asmenybę.
Kitaip
sakant, žmogus vystosi, jei jame yra prieštaros (konfliktas). Pasak Lao
Czė:
Aukštai iškilęs remiasi gelme.
Visi reiškiniai, taipogi ydos ir
dorybės, egzistuoja dėka savo prieštarų (antrųjų pusių). Kaip negali būti
laisvės be prievartos, šviesos be tamsos, teisės be draudimo,
tiesos be melo ar gėrio be blogio, taip
ir dorybės negali būti be ydos.
Dosnumo negali būti be šykštumo, drąsos
negali būti be
atsargumo,
padorumo be pasileidimo,
gerumo
be griežtumo ir t. t. Kitaip sakant,
dosnus žmogus gali pavirsti šykštuoliu ir atvirkščiai, padorus
pasileidėliu ir atvirkščiai. Todėl teises atsveria draudimai, drąsumą
išlygina atsargumas, gerumą griežtumas, laisvę prievarta, stiprumą
trapumas ir t. t.
Mūsų santykis su
laisvėmis ir teisėmis demokratinėje visuomenėje gali būti trejopas:
1. Aš galiu
sakyti, kad to amoralumo, savęs paleidimo, tos tariamos pažangos noriu
ir esu už demokratiją ir laisves bei teises.
2. Galiu
pripažinti, kad savęs paleidimo noriu, bet esu prieš demokratiją, prieš
amoralias teises ir laisves.
3. Galiu sakyti,
kad esu prieš palaidumą ir amoralumą, bet balsuoti [balsuoju] už
demokratines teises bei laisves. Akivaizdu, kad trečiajam atvejui pritartų dauguma, tačiau tai yra saviapgaulė, kurios nepastebime, o gal nenorime pastebėti. Ir todėl yra kaip yra. Tada nebėra svarbu, ar aukščiau minėtoji tariama doktrina yra, ar jos nėra. Armėnų radijas klausia: Kuo žmogus skiriasi nuo gyvulio? Atsakymas: Žmogus gali tapti gyvuliu, o gyvulys žmogumi ne. Ar tam, kad žmogus taptų amoraliu ar net gyvuliu, reikia kokios nors doktrinos? Kūniškumas ir jo instinktai žmoguje dažniausiai vyrauja. Jei ugdysi žmoguje žmogiškumą, išaugs gyvulys. Jei ugdysi žmoguje dieviškumą, išaugs žmogus. Todėl kiekviena religija, kultūra ar civilizacija prasideda nuo draudimų. Kai draudimai pavirsta laisvėmis ir teisėmis, prasideda išsigimimas ir žlugimas.
Sakysite, kad laisvės ir teisės išlaisvina. Tačiau ką šias laikais
propaguojamos laisvės išlaisvina? Ar ne žemuosius žmogaus instinktus?
Dar vienas pavyzdys to, jog mes patys norime
pasileidimo ir amoralumo, o sakant šiuolaikiškai pažangos ir modernumo.
Žurnalo Playboy įkūrėjas
Hugh Hefner yra sakęs, kad leisdamas
šį žurnalą 1953 metų puritoniškoje Amerikoje nesitikėjo sėkmės. Tačiau
žurnalas buvo išgraibstytas, o tiražas greitai išaugo iki milijoninio.
O antroji tikėjimo demokratija iliuzijos
priežastis
pinigai. Pinigai mums tapo
geidžiamiausia vertybe, bet jie maitina žemuosius instinktus. Turintis
pinigus, gali nupirkti viską, įskaitant ir sąžinę. O mes, siekdami
trumpalaikės iliuzinės pinigų teikiamos laimės, ją parduodame. Pinigų taip
geidžiame, kad tikime akiplėšišku melu: pinigas daro pinigą. Palūkininkas
lobsta kitų sąskaita, panašiai, kaip mano laisvė ar teisė suvaržo kitų
laisvę.
Pinigai,
kaip taikliai pastebėjo Upton Sinclair, atima iš mūsų gilesnį suvokimą:
Sunku rasti ką nors suprantantį žmogų, kai jo alga tiesiogiai priklauso
nuo jo nesupratimo lygio. Parduodame
savo suvokimą tiems, kurie lupikaudami susigrobė pinigus. Taip būdavo
sakoma, o dabar už tokį žodį gali pakliuti į teisėsaugos rankas, nes tu
pasisakai prieš teisę imti palūkanas, o tiesiai sakant, prieš teisę lobti
kitų sąskaita.
Taip susilietėme
ir su trečiąja iliuzijų atsiradimo priežastimi kalba, o ypač su
sąmoningu vienų žodžių pakeitimu kitais, kurie palaiko mums mielas
iliuzijas.
|
Į puslapį - VYDIJA