Jonas
Vaiškūnas
KAIP ATSINAUJINA PASAULIS
Monotoniško darbų ciklo grandines
pertraukiančios metinės šventės pašauktos būti sielos išlaisvintojomis
ir pakylėtojomis virš kasdienybės svarmenų į kultūrinį, dvasinį
filosofinį, dievišką lygmenį. Apeiginiai veiksmai žmogaus sielai
tebereikalingi kaip paženklintų klaviatūros mygtukų paspaudimai
kompiuteriui. Tebeprogramuojame save žodžiais, judesiais, dovanomis,
giesmėmis, įvairiausiais ženklais...
Apeigos ir papročiai dvasinio kelio išraiška, savotiškas jo žemėlapis.
Nors sąmonės šviesoje jie pasirodo keisti ir nesuprantami, tačiau mūsų
sielų jie priimami ir sukelia jose gyvus ratilus bei sroves, žadinančias
ir išlaisvinančias snaudžiančias mūsų galias. Atsinaujinimas kyla iš
mūsų vidaus. Iš gelmės, kur susitinka žmogiškumas su gamtiškumu, kur
nėra ateities nei dabarties, kur kasdienis laikas sustoja ir su mumis
kalbasi visų laikų gyvieji ir mirusieji.
Ausis išūžusi materialistinė Krizė šiuolaikinio žmogus dvasinės
negalios atspindys. Dvasia užspausta beprasmių savitikslių daiktų,
skirtų dirginti vartojimo geidulį. Paslaptingas, nepaprasto grožio
senąsias mūsų Kalėdų giesmes užtikrintai baigia išgraužti įkyrusis Dzingul
bel, dzingul bel!.. Kalėdų dovanas atneša amerikonas Santa Klausas ir
pepsikolinis Kalėdų senis, išstūmę dar ne taip seniai įprastą Diedą
marozą.
Savi lietuviški veikėjai Kalėda, išraiškingi ir gausūs mitiniai
kalėdiniai persirengėliai, laiminantys mūsų namus, atliekantys apeigas
ir krečiantys linksmus pokštus nebepasirodo. Jei švenčiame jūros
šventę, tai garbiname Neptūną, jei šnekamės apie meilę dieviname
Venerą, jei aptariame kūrybą šaukiamės Pegaso... Senieji lietuviški
minties ženklai, dar ne taip seniai tikę bent vaikų pasakoms, jau ir iš
jų pasitraukė, užleisdami vietas fėjoms, elfams, o dar dažniau
monstrams ir robotams...
Ir nėra dabar kitos išeities, kaip tik žadinti apsnūdusią mūsų
bendruomeninę dvasią. Viskuo, kuo galim, o pirmiausia įsiklausymu į
tradiciją, į senuosius mūsų tautos ženklus ir papročius.
Naujametinių švenčių laikotarpis vienas ilgiausių ir reikšmingiausių
mūsų kalendoriuje. Čia telkiasi pagoniškos ir krikščioniškos, civilinės
ir astronominės prasmės. Dabar gruodžio 21 arba 22 d. astronominė
žiemos saulėgrįža, vis dažniau prisimenama ir pažymima kaip šventinė
gamtos virsmo diena. Gruodžio 24 d. Kūčių vakaras, pripildytas
išimtinai senais lietuviškais papročiais; gruodžio 25 d. anksčiau 3 ir
net 4 dienas trunkantis Kalėdų šventimas, kuriame susitinka senieji
lietuviški ir krikščioniški papročiai; gruodžio 31 - sausio 1 dienomis -
civiliniai Naujieji metai, kuriems būdingas jau daugiau pasaulietinis
proginis turinys.
Galiausiai sausio 6-toji, užbaigianti ilgą šventinį laikotarpį. Nors
šiais laikais ši diena jau mažai švenčiama, tačiau ji vis dar žymi
kalėdinių švenčių maratono pabaigą: išnešame lauk kalėdines eglutes,
nustojame sveikinti vieni kitus su Kalėdomis, konstatuojame nežymų
dienos pailgėjimą gaidžio žingsniu, palydime protėvių vėles, atėjusias
mūsų aplankyti, vėl į Anapus. Į tarpus tarp šių datų įsimaišantys dar ir
savaitgaliai paverčia šį laikotarpį viena ištisine švente.
Lietuvoje, prieš įsigalint krikščionybei, Naujieji metai galėjo būti
švenčiami pavasarį. Gamtos žmogui, žemdirbiui ir gyvulių augintojui
natūralu buvo skelbti naujų metų pradžią, kai atsibunda ir ima keltis
visa kas gyva, kai prasideda naujos gyvybės ir pavasario darbų ciklas.
Žiemos saulėgrįžos laike naujumo idėja nėra tokia akivaizdi. Nors Saulė
suka ilgėjančių dienų linkui, tačiau tiek gruodyje, tiek sausyje ką nors
naujo atrasti sunku. Bet būtent šiuo metu lemiama ateitis, būtent dabar
įdėmiau žiūrime į žemės ir dangaus ženklus, bandydami spėti savo ateitį.
Pasaulis savaime neatsinaujina bėdos kaupiasi, daiktai dyla, žmonės
silpsta ir sensta. Nei mirties, nei blogio išnaikinti nesame pajėgūs.
Bet galime apvalyti ir sustyguoti savąją dvasią. Ir tam esame pajėgūs
tik pasitelkę daug didesnes nei mūsų pačių galias slypinčias
visuomeniniuose kolektyviniuose vaizdiniuose ir veiksmuose.
Kalendorinės šventės būtent ir nustato periodinį bendruomenės
atsinaujinimo laiką. Laiką, kuomet sudaroma proga kreiptis į aukštesnes
galias. Dažnai šis ritmas siejamas su cikliniais gamtos reiškiniais
metiniu Saulės keliu, metų laikų kaita ar net reguliariai
pasikartojančia žvaigždynų padėtimi. Šie objektyvūs reiškiniai vaizdžiai
išreiškia ir suderina žmonių bendruomenės veiksmus.
Garsusis sociologas ir religijotyrininkas E. Durkheimas pačios religijos
esmę kildino būtent iš kolektyvinės sąmonės ir kolektyviniais
vaizdiniais kuriamos viršindividualios tikrovės.
Tik kolektyvinis gyvenimas leidžia sukurti idealaus viršžmogiško
pasaulio vaizdinį. Pasak E. Durkheimo, tik bendruomenėje atkuriami ir
palaikomi bendri vaizdiniai gali suteikti žmogui viršindividualių galių
ir prikelti jį naujam gyvenimui. Visuomeninių religinių vaizdinių dėka
žmogus įgyja ryšį su kitu, aukščiau profaninės kasdienybės plytinčiu
pasauliu, kuris tam tikra prasme egzistuoja tik jo mintyse, bet jis šį
pasaulį pakelia į kur kas aukštesnį lygmenį nei anas.
Bendruomenė, periodiškai susiburdama ir susitelkdama, siekia suvokti
save, atkurti ir išsaugoti aukštesnę savimonę. O toks susitelkimas lemia
dvasinį pakilimą, teikia psichinių jėgų antplūdį. Ir šios jėgos
prisijungia prie tų, kurias eikvojame plušėdami dėl duonos kasdienės.
Visuomenė, nekurdama idealo, negali savęs nei kurti, nei atkurti (E.
Dukheimas).
Mūsų krašte ir daugelyje kitų Europos tautų ilgiausių žiemos saulėgrįžos
naktų laikotarpis susietas su protėvių vėlių sugrįžimo vaizdiniu. Šioje
žemėje mus palikusios tęsti nebaigtus savo darbus, jos išėjo dievop. Ir
tik ilgiausiais vakarais ir tamsiausiomis naktimis suguža į mūsų namus
kartu švęsti. Jau pats vėlės vardas primeną vėlumą, tamsą.
Kalėdinių švenčių laikotarpiu drausta dirbti, laikytasi daugelio
atsargumo priemonių, kad nematomos vėlės nebūtų pažeistos ar kaip nors
sutrikdyta jų ramybė. Teigdami, kad nuo vėlių pagalbos priklauso gyvųjų
sėkmė bei gerbūvis, protėviai uždėjo akcentus kurlink turime mąstyti ir
kreipti dėmesį, jei norime atsinaujinimo.
Tikėta, kad pasaulio atsinaujinimas didžiąja dalimi priklauso nuo
protėvių santykio su mumis. Juk mūsų gyvenimas - tik akimirka tarp
praeities, kurios jau nėra, ir ateities, kurios dar nėra. Tuo tarpu,
praeitis niekur nedingo. Ji skleidžiasi per visą žmogiškąją kultūrą,
kurią užgimę šiame pasaulyje paveldime iš prieš tai gyvenusiųjų. Ir
kalbasi jie su mumis per visą paveldą per daiktus ir papročius,
žodžius ir vėliavas, per įvairius ženklus...
Pasaulis užpildytas išėjusiųjų kūrybos. Per ją visų laikų vėlės supa mus
savo rūpesčiu ir linki mums gero. O mes savo gyvenimais bandome jungti
praeitį su dabartimi. Perduodami jos išmintį ateičiai.
Kūčių Kalėdų Naujųjų metų šventiniame laike užkoduotas kelias į
dvasinį atsinaujinimą. Jis rodo, kad ryšius su naujam gyvenimui
įgalinančiomis prisikelti galiomis galime atkurti, nuosekliai pradėdami
burti ir bendrais apeiginiais veiksmais vienyti savo šeimos (Kūčios),
giminės ir bendruomenės (Kalėdos), tautos ir Valstybės (Naujieji metai)
kolektyvines gyvųjų ir išėjusiųjų pajėgas.
Šiandien išblaškytiems kalėdinių gėrybių reklamos mirgėjimo ir
civilizacijos patogumų, iš tradicinio gyvenimo ritmo išplėštiems, mums
sunkiai įkandamas kalėdinis protėvių egzistencializmas, pasireiškęs
gebėjimu drąsiai žengti į susitikimą su sielos gelmėse glūdinčia dvasine
tikrove, iš kurios į mus žvelgia mirusiųjų vėlės ir kurioje gyvena
atsakomybė už mūsų pragyventus metus bei nenuspėjamą ateitį.
Ir štai vėl esame kalėdinėje finišo tiesiojoje. Vėl kuriame naujas
viltis ir naujus lūkesčius. Naujametinis mitas vis dar veikia. Jis
tebevaro mus gyvenimo ratu, sutelkdamas prie ataskaitų, sugrąžindamas
mūsų dėmesį artimiesiems ir draugams, duodamas atramos tašką mūsų
ateities planams ir siekiams. Atsigręžkime į tai, kas mus jungia, ir vėl
patirsime tikras žemės ir dangaus dovanas.
www.delfi.lt, 2008
|