Aleksandras
Žarskus
DORINIS
UGDYMAS DABARTINIU LAIKOTARPIU
Kai visuomenė gyvena ilgai trunkančiame ir stabiliame vystymosi
laikotarpyje, didesnių dorinio auklėjimo problemų nekyla. Žmonės
gyvena pagal nuo seno susiklosčiusias gyvenimo normas, tradicijas bei
papročius. Nukrypimai nuo visuotinai priimtų normų būna reti ir jie
lengvai pašalinami, nes visi tam pritaria.
Tačiau
kai griūva buvusi gyvenimo sankloda, kyla ir didelės dorinio auklėjimo
problemos. Senąją gyvenimo sanklodą sugriauna besikeičianti pasaulėvoka
ir požiūris į gyvenimo vertybes. Žmogaus dorą apsprendžia darymas (žodis
dora yra kilęs iš veiksmažodžio daryti), t. y. jo
veiksmai ir gyvenimo veikla. O žmogaus veikla, savo ruožtu, kyla iš jo
santykio su Dievu ir jo požiūrio į save, į pasaulį, į gyvenimą ir
į žmonių tarpusavio santykius. Trumpai sakant, žmogaus veiklą ir jo
gyvenimo apraiškas nulemia jo pasaulėžiūra.
Per palyginti labai trumpą laiką, per pusšimtį
metų Lietuva pateko jau į antrą sunkų pereinamąjį laikotarpį
virsmą. Pirmąjį didelį pasaulėžiūrinį pasikeitimą mūsų kraštas
išgyveno 19401955 metais. Dabartiniu metu, nuo Sąjūdžio laikų
esame įžengę į kitą labai reikšmingą visai tautai ir visais atžvilgiais
svarbų pasaulėžiūrinį virsmą. Sovietų valdžios atneštos pažiūros
didžiajai daugumai buvo prievartinės ir todėl ypatingos žalos nepadarė.
Prieš prievartą visada kyla pasipriešinimas. Viena vertus, pasipriešinimas
išryškino jau buvusius pažiūrų skirtumus, kita vertus, sustiprino ištikimybę
turėtoms gyvenimo vertybėms. Dabar vykstantys pasaulėžiūriniai
pasikeitimai, kai Lietuva šį kartą savanoriškai ruošiasi
gyvenimui Europos Sąjungoje, doriniam auklėjimui daro ir padarys žymiai
didesnę žalą, nei priverstinis Lietuvos įjungimas į buvusią Sovietų
Sąjungą. Visų pirma todėl, kad tai daroma savanoriškai. Mes
laisvai ir net su džiaugsmu priimame ES vyraujančią materialistinę
pasaulėžiūrą (nesvarbu, kad Europos tautos vadinamos krikščioniškomis),
vartotojišką kultūrą, nekonfliktinį ir konformistinį gyvenimo būdą.
Kol gyvenome Sovietinėje
Lietuvoje, nuolat patirdavome prievartą. Anuo laikotarpiu dvasia buvo žudoma.
O vartotojiškoje ir nekonfliktinėje ES kultūroje, kur į pirmą vietą
iškeliami kūno poreikiai ir viskas leistina, dvasia yra džiovinama.
Dvasios nenužudysi, nuo tokių bandymų ji tik stiprėja, o sudžiovinti
ją galima. Ir tai sėkmingai daroma.
Vartotojiškoje
kultūroje, kur svarbiausias prioritetas yra kūno poreikių tenkinimas,
vengiama bet kokio sielos ir kūno konflikto, į pirmą vietą čia iškyla
ne bendruomeniškumas (socialumas), nekalbant jau apie artimo meilę, o žmogaus
biologiškumas, t. y. tai, kas sukelia juslinį malonumą. Nors mes
toli gražu dar nepasiekėme ES gerovės lygio, o didžioji dalis gyventojų,
kaip sakome, skursta, bet visų mintys, lūkesčiai ir prioritetai jau yra
nukreipti į medžiaginę gerovę: į daiktus, į buitį, į kūno poreikių
tenkinimą. Kur tavo lobis, ten tavo širdis, - sakė Kristus (Mt
6, 21).
Per visą žmonijos istoriją turtingieji išpažino
hedonizmą. Turėdami materialinius išteklius jie nuo antikos laikų
gyvenimo prasmę stengėsi rasti kūno malonumuose. Tačiau hedonizmas
buvo tik tam tikrų visuomenės sluoksnių praktika ir niekuomet
gyvenimo gerovė nebuvo teorija. Dėl pastarosios būta ir išimčių
- pvz., Sokrato mokinys Aristipas, XVIIXVIII amžių filosofai Hobsas
ir Lametri, kurie gyvenimo tikslu skelbė visų žmogaus troškimų
patenkinimą. Tačiau turtingieji, nors taip gyveno, bet žinojo, kad tai
nėra gerai arba kad tai nėra tikroji gyvenimo prasmė. Hedonizmo teorija
lengvai įsigalėjo tada, kai žodis nauda nustojo reikšti nauda
sielai ir pradėjo reikšti medžiaginę naudą bei pinigus, o
sveikata nustojo reikšti dvasinę sveikatą. Po Antrojo
pasaulinio karo Vakarų pasaulyje ne tik labai paplito hedonizmo praktika,
bet, svarbiausia, ji tapo visiems priimtina ir geidžiama teorija.
Padarėme tik nedidelį pakeitimą: sąvoką hedonizmas, kuri nuo
seno turi neigiamą atspalvį, pakeitėme į vartotojiškumas (atseit,
mes tik vartotojai, bet ne hedonistai). Eidami į ES, mes šią
teoriją ir praktiką priimame visai nekritiškai, - nes kitaip ten
nepateksime. Žinoma, gyvenimo nesustabdysi. Tenka mokytis gyventi ir
tokiose sielai reikštis nepalankiose sąlygose. Beveik niekam nebesvarbu,
kad tokioje vartotojiškoje visuomenėje, kurioje visas dėmesys skiriamas
kūnui, žmogaus siela pamirštama. Nieko nuostabaus, kad, vadovaudamiesi
tokia medžiaginės gerovės teorija, tampame stebėtinai akli žmogaus
dvasiniam skurdui. Mažai kas benori dorai gyventi, bet visi nori gerai
gyventi. Tačiau ten, kur klesti kūnas, kenčia siela. Tokie yra žemiškojo
gyvenimo dėsniai.
Nekalbama ir vengiama kalbėti apie
dorinius principus ir susilaikymą, apie tai, kad toli gražu ne visus kūno
poreikius reikia tenkinti, kad tai nebepriimtina ir tampa nebepadoru.
Vengiama sielos ir kūno konflikto, nors iš to laimi tiktai kūnas. Ačiū
Dievui, kad Lietuvoje dar visose mokyklose galima mokyti tikybos. JAV,
toje gerovės šalyje, kur tikybos mokymas valstybinėse mokyklose uždraustas,
negalima kalbėti ir apie moralumą. Juk Dievas, Jo įsakymai, sąžinė,
dora ir panašūs dalykai žadina žmogaus dvasią ir sukelia vidinį
sielos ir kūno konfliktą, kurio vartotojiškoje ir į biologizmą
linkusioje kultūroje taip labai vengiama. Vengiama, nes, pasak šios kultūros
apologetų, tai pažeidžia žmogaus teises. Tokia teorija ir
praktika žmogų prilygina kūnui. Būtų teisinga, jei sakytume: pažeidžia
kūno teises. Iš tiesų, tikėjimas į Dievą riboja žmogaus biologiškumą,
bet tik tam, kad atsiskleistų jo dvasingumas.
Tokios konformistinės pažiūros, labai
paplitusios Vakarų kultūroje, persmelkė ir tuos, kurie pagal savo
pareigas turėtų kalbėti apie dorą ir apie tai, kaip reikėtų gyventi.
Ir jie, pasak Kristaus žodžių, tampa druska, netekusia savo sūrumo.
Net ir dvasiškiai vengia apie tai kalbėti. JAV gyvenantis kunigas P.
Marksas, kuris yra vienas iš aktyviausių kovotojų už gyvybę, savo
straipsnyje Meilė ir skaistybė santuokoje rašo: Aš skelbiau
religinį mokymą mažiausiai 800 parapijų, laikiau šv. Mišias, ir
daugiau kaip 9095% žmonių man sakydavo, kad esu pirmas kunigas,
kalbantis iš sakyklos apie kontracepciją, apie encikliką Humanae
vitae, apie sterilizaciją (7, p. 2).
Suprantama,
kad doros mokymas sukelia žmoguje vidinį konfliktą tarp sielos ir kūno.
Šis konfliktas, švelniai tariant, nėra malonus, bet labai reikalingas.
Tai, kas vertinga sielai, nepataikauja žmogaus juslingumui. Žmogus,
vaizdžiai sakant, yra konflikto arena, kurioje susitinka siela ir kūnas.
Jeigu nuolat daromos nuolaidos kūnui, konflikto nebelieka, o dvasia
skursta. Tokia, iš medžiaginio gerbūvio kylanti konformistinė kultūra
yra labai viliojanti, bet ji atima iš žmogaus dvasinį gyvenimą.
Ką
daryti? Tokioje visuomenėje reikia ugdyti asmenybes, kurios mažai ar
visai nepriklausytų nuo vyraujančios konformistinės pasaulėžiūros ir
būtų pajėgios, konfliktuodamos su savo kūnu, gyventi nelengvą, bet
dorą ir į dieviškumą krypstantį gyvenimą. Tokią matau katalikiškos
mokyklos ir tikybos mokytojo paskirtį. Todėl katalikiškos mokyklos ar
tikybos mokytojas turėtų būti asmenybė, kuri savo gyvenimišką
nuostatą liudytų ne tik žodžiais, bet visu savo gyvenimu. Jei taip nėra,
net ir geriausios dorinio ugdymo metodikos nedaug padės, nes mokiniai ne
tik klauso, kas jiems sakoma, bet dėmesingai stebi savo mokytojų, tėvų
ir kitų suaugusiųjų gyvenimą. Tačiau jeigu dorinio ugdymo pagrindu
laikysime dorą ir moralę, patirsime nesėkmę, ką ne kartą patvirtino
istorija. Santykis su Dievu ir pasaulėžiūra apsprendžia žmogaus dorą,
o ne priešingai. Dora ar nedora yra tik iš žmogaus pasaulėžiūros
kylantis veikimo būdas. Žymus šių laikų italų teologas ir vyskupas
A. Maggiolini, knygos Mūsų krikščionybės pabaiga autorius,
sako: Esu įsitikinęs, kad reforma negali prasidėti nuo moralės.
Niekas nenori būti kankiniu dėl moralės. Turime iš naujo atrasti
santykį su Jėzaus Kristaus Dievu ir tik šiame santykyje moralė yra būdas
atsiliepti į patirtą meilę (3, p. 32).
Atrodo
keistai skamba: Reforma negali prasidėti nuo moralės. Mes dažniausiai
mąstome priešingai pradėkime nuo moralės, nuo įstatymų! Bet kas
nuo to pasikeičia? Teoriškai mes visi žinome kas dora ir kas nedora,
kaip tinka elgtis ir kaip ne, tačiau gyvenime moralės žiniomis mažai
tesivadovaujame.
Savaime suprantama, kad be įstatymų, be
doros, be moralės mes negalime ir negalėsime apsieti, jie yra būtini,
tačiau ne jie yra mūsų gyvenimo rūmo pagrindas. Štai mes su A.
Patacku studijavome senąją lietuvių kultūrą ir papročius. Studijų
pagrindas buvo senieji papročiai, apeigos, ritualai. Bet ar jie nulėmė
dorą mūsų protėvių elgesį? Doras jų gyvenimas buvo pagrįstas būties
principų suvokimu, o ne atvirkščiai. Todėl ir knygą, kurioje surašėme
savo tyrinėjimus, pavadinome ne Senovės lietuvių etika ar papročiai,
o Virsmų knyga. Tuo norėta pasakyti, kad mūsų protėvių
elgesį nulėmė pagrindinių žmogaus gyvenimo virsmų žinojimas ir
noras juos tinkamai įveikti.
Pagrindas,
į kurį atsiremia visi žmogaus veiksmai, yra jo santykis su
gamta, su kitais žmonėmis ir su Dievu. Trumpai sakant, žmogaus elgesį
nulemia jo pasaulėžiūra. Tačiau ne ta paviršutinė, kuria mes
dangstomės ar afišuojamės prieš kitus: Esu tautininkas už viską
man svarbiau tauta; esu socialdemokratas -
man svarbiausia visų žmonių gerovė; esu katalikas - man
svarbiausia sielos gerovė ir pan., o ta, pagal kurią
aš gyvenu. Dažniausiai būna taip, kad ta tikroji
pasaulėžiūra, pagal kurią aš gyvenu, būna grynas materializmas:
kuo daugiau turėti sau, nors mano etiketė visai kita.
Pagrindinė
dorinio ar bet kokio kito ugdymo problema yra ta, kad bet koks ugdymas
prasideda nuo savęs. Reikia prisipažinti, kad mes, katalikai,
gyvendami toje pačioje visuomenėje, nejučia pakeitėme savo pasaulėžiūrą,
nemažai prisidėdami prie vartotojiškos kultūros ir konformistinės,
hedonizmą skatinančios, pasaulėžiūros išplitimo. Ar tikrai mūsų
pasaulėžiūra yra krikščioniška? Pasitikrinti galime skaitydami šaltinį
Evangelijas. Aišku, tai nelengva, nes tikrai krikščioniškas ir
doras gyvenimas šiais laikais yra ėjimas prieš srovę. Norint būti
krikščioniu ne tik vardiniai, bet tai išreikšti ir savo gyvenimu, vėl,
kaip ir pirmaisiais amžiais, ko gero, kaip rašė XX a. teologas ir jėzuitas
K. Rahner, teks būti mažąja kaimene (6, p. 3).
Atrodo, neturėtų būti auklėjimo
nesklandumų juk pagaliau sulaukėme laisvos Lietuvos ir galime ugdyti
savo vaikus ir mokinius kaip tinkami. Tačiau gyvenimas parodė, kad dabar
iškyla žymiai sunkesnės dorinio auklėjimo problemos, nei sovietiniais
laikais, kuomet prievarta buvo brukamas ateizmas. Tada buvo ne tik tikėjimo
draudimai, bet buvo draudžiama ir tai, kas potencialiai galėjo pakenkti
vaikų dorovei ir tuo pačiu saugojo nuo pataikavimo kūno juslingumui. O
dabar viskas galima, leistina net tai, kas dar visai neseniai buvo
nepadoru ir neleistina. Laisvė didysis žmonijos siekis yra ir
didžiausias mūsų išbandymas. Mes dabar išgyvename išbandymą laisve.
Nuo to, kaip jį išlaikome ir išlaikysime, iš esmės priklausys tai,
kokį dorinį auklėjimą gaus iš mūsų, suaugusiųjų, vaikai ir
mokiniai. Juk laisve pirmiausia pasinaudoja suaugusieji. Bet ar visuomet
tinkamai? Turėtume savęs labai sąžiningai paklausti: kaip aš
pasinaudoju laisve? Ir pasvarstyti, kas nuo manęs priklauso. Laisvė
visada yra ir atsakomybė.
Drąsiai galima sakyti, kad žiniasklaidos
srityje išbandymo laisve neišlaikėme. Išorinės cenzūros nebėra, o
vidinė dažniausiai dar nesusiformavusi. Šiandieninė žiniasklaida,
kuri ugdo vartotoją, švelniai sakant, labai nepalanki doriniam bei
religiniam ugdymui. Bet svarbiausia, kad mes, nekritiškai vertindami
agresyvios žiniasklaidos veiklą, patenkame į jos žavesio pinkles ir mažai
stengiamės ar visai nesistengiame apsaugoti nuo jos neigiamos įtakos
vaikus, kuriems televizijos poveikis yra žalingiausias.
Nesigilinsime į televizijos laidų turinį, kuris neretai yra
neleistinas, neaimanuosime, kad tikintieji neturi savos televizijos, o
panagrinėsime mažiau pastebimą, bet ne mažiau reikšmingą problemą.
Televizija (ir kompiuteriniai žaidimai) yra visiškai netinkama
informacijos perdavimo priemonė vaikams, nepriklausomai nuo programos
turinio. Vaiko smegenų struktūra ir protas nėra kaip suaugusiojo
jis vystosi. Televizijos žiūrėjimas žaloja ir ardo natūralų Gamtos
numatytą smegenų ir proto formavimąsi. Amžius nuo 2 iki 5 metų yra
kritinis smegenų vystymosi laikotarpis. Jeigu mažas vaikas ilgai žiūri
televizorių, tai neigiamai atsiliepia jo smegenų vystymuisi ir sugebėjimui
mokytis (4, p. 75). Žiūrėdamas spalvotą televizorių vaikas yra
beveik pasyvus, nes jo smegenys gauna apie 90% to informacijos kiekio, kurį
jos pajėgia apdoroti. O žaidžiant, klausantis pasakos ar bendraujant su
kitais, vaiko vaizdinis mąstymas veikia labai aktyviai, formuodamas
naujus ryšius tarp neuronų. Pvz., klausantis pasakos ar žaidžiant,
vaiko vaizduotė kuria tuos vaizdus, apie kuriuos pasakoja pasaka,
ar tai, ką jis fantazuoja. Todėl vaiko smegenys yra aktyvios ir vystosi
vaizdinis mąstymas, kuris šiame amžiaus tarpsnyje yra pagrindinis. Be
to, žiūrintis televizorių vaikas yra fiziškai neveiklus jis sėdi.
O protinis ir fizinis vystymasis vyksta sinchroniškai. Tokie
specialistai, kaip Carla L. Hannaford, Joseph Ch. Pearce, Jane Healy sako,
kad vaikams iki 8 metų, kad jie galėtų tinkamai vystyti vaizduotę
ir kalbinius sugebėjimus, reikia visai neleisti žiūrėti
televizoriaus (4, p, 73). Televizija ir kompiuteriniai žaidimai išstūmė
fizinį aktyvumą, tarpusavio santykius ir žaidimus. Jei vaikas fiziškai
neaktyvus, sunku tikėtis ir palankaus protinio vystymosi. Judesio reikšmė
vaiko mokymuisi taipogi dar per mažai įvertinta, nors apie tai
kalbama vis dažniau (4). Dėmesio, vaikai nežaidžia! - skelbia
plakatas JAV veikiančios asociacijos Širdis išleistas plakatas,
kuriame pavaizduotas vaikas, žiūrintis televizorių. Būtų geriausia,
kad vaikai iki aštuonerių metų iš viso nematytų televizijos, o ir vėliau
labai nedaug. Kaip tai padaryti? Šią problemą tenka spręsti asmeniniu
sąmoningumu ir pastangomis. Kai viename susitikime šešių vaikų tėvas
iš JAV buvo paklaustas, kaip jų namuose sprendžiama televizijos žiūrėjimo
problema, jis atsakė: Televizoriaus mūsų namuose nėra, mes jį išmetėme.
Šis žmogus išbandymą laisve išlaikė. Kai yra laisvė, galime
pasirinkti. Tik ar tinkamai pasirenkame?
Kai kovojantis žmogus savo tikslu laiko dieviškumą, jo
veikla pasireiškia žmoniškumu, o kai žmogaus prioritetai yra žmogiški
gerovė ir kūniškumas, tada vis labiau ima reikštis tamsiosios žmogaus
galios pažmoniškumas, ką mes neretai vadiname šėtoniškumu. Tokie
yra žemiškojo gyvenimo dėsningumai, verčiantys žmogų kelti kuo aukštesnius
tikslus sau.
Iš to seka, kad dorinis ugdymas vykti
anksčiau visų kitų įprastinių mokymų, o ypač loginio
mąstymo reikalaujančių dalykų. Pirmųjų mokymo metų programos turėtų
būti paremtos vaizduotės ir jausmų ugdymu. Loginio mąstymo reikalaujančius
dalykus vertėtų pradėti ne anksčiau aštuonerių metų. Tokia
mokymo seka išplaukia ir iš vaiko vystymosi eiliškumo: pirmiau vystosi
vaiko emocijos ir vaizdinis mąstymas ir tik vėlyvoje vaikystėje pagal
natūralią brendimo seką ateina loginio mąstymo vystymosi laikas.
Loginis mąstymas, kuris pradeda formuotis nuo 910 metų, kai pradeda
dygti protiniai dantys, vystosi iki žmogus pilnai subręsta. Mūsų
vaikams trūksta ne žinių, bet vaikystės ir žaidimų, savaime lavinančių
vaiko vaizdinį suvokimą, kuris yra žmogaus kūrybingumo, atminties bei
loginio mąstymo pagrindas. Vaikus mokome pagal programas, kurios
nesuderintos su Gamtos
numatyta vaiko biologinio vystymosi seka. Ne programas taikome prie vaiko
vystymosi dėsningumų, bet, versdami dar priešmokyklinio amžiaus vaikus
logiškai mąstyti, pažeidžiame jų natūralų proto brendimo eiliškumą.
Kai vaikai per anksti mokomi logiškai mąstyti, nukenčia ne tik
vaizdinis mąstymas (o kartu su juo atmintis bei kūrybingumas), kuriam,
kaip ir žaidimams, mažai belieka laiko, bet ir skatiname ankstyvą
lytinį brendimą. Loginis mąstymas vystosi kartu su lytiniu
brendimu. Žmoguje viskas yra susiję. Anksti pradėdami vaikus mokyti
loginio mąstymo reikalaujančių dalykų, anksti pažadiname jų lytiškumo
pasireiškimus su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis. Iš tiesų,
visuotinis vaikų mokymas nuo septynerių (žadama jau nuo šešerių) metų
yra niekad anksčiau nebuvęs eksperimentas, kurio pasekmes
pradedame jausti, bet dar nelabai suprantame jų priežastis. Tuo jokiu būdu
nenoriu pasakyti, kad vaikus turėtume pradėti mokyti vėliau. Ne. Tačiau
reikia mokyti to, kas iš tikrųjų tinka viename ar kitame vaiko amžiaus
tarpsnyje. Pedagogika gerokai atsilieka nuo naujausių žinių apie vaiko
vystymosi tarpsnius. Kol mokysime pagal programas, paremtas šimto metų
senumo žiniomis apie vaiko vystymąsi, gausinsime visose civilizuotose šalyse
vis didėjantį nenorinčių mokytis ir nemokių vaikų skaičių. Kūrėjas
nenorinčių mokytis ar nemokių vaikų nekuria. Priežastis yra mūsų
noras kuo greičiau vaiką paversti suaugusiu. Tačiau vaikas yra vaikas
ir tam, kad jis natūraliai subręstų, jam reikia nuosekliai praeiti
visus Kūrėjo ar Gamtos numatytus vystymosi tarpsnius. Vaiko mąstymas
vystosi tam tikromis stadijomis, lygiagrečiai su fiziniu augimu. Vaiko
smegenų sistema ir jo žinių struktūra praeina tam tikrus laikinus
brendimo tarpsnius. Pasak Ž. Pjažė (J. Piaget), šie mąstymo slenksčiai
yra genetiškai nulemti ir juos praeiti turi visi vaikai ta pačia seka ir
maždaug to paties amžiaus. Nuomonė, kad vaiką bet kuriame amžiaus
tarpsnyje galima mokyti bet kokio dalyko, vis mažiau bepalaikoma.
Svarbiausia, kad pradiniame lavinime mokomi
dalykai atitiktų vaiko smegenų brendimo tarpsnius. Vaiko mąstymą Ž.
Pjažė pavadino stebuklingu. Jeigu verčiame vaiką atsisakyti šio
stebuklingo mąstymo, tai reiškia, kad manome, jog Kūrėjas
suklydo sukurdamas vaiką, kuris didžiąją savo laiko dalį skiria, mūsų
trumparegišku požiūriu, nieko neduodančioms svajonėms, fantazavimui,
stebuklingam mąstymui ir žaidimui. O gal klydo ne Dievas ar Gamta,
sukurdama vaikus, bet klystame mes, suaugusieji, taip apie vaikus
galvodami? Juk Kūrėjas nieko nedaro be tikslo ir prasmės.
Šiuo
stebuklingo mąstymo tarpsniu, kuris pasak Ž. Pjažė, tęsiasi iki
septynerių ar aštuonerių metų, negalima vaiko versti mokytis suaugusiųjų
logikos reikalaujančių dalykų. Šis amžiaus tarpsnis yra palankiausias
ir doriniam bei religiniam ugdymui, kurį šiame tarpsnyje reikėtų pagrįsti
ne taisyklių ir nuostatų mokymu, bet vaizdinį mąstymą atitinkančiomis
priemonėmis bei žaidimais: taip, kaip šio amžiaus vaikai gali
geriausiai suprasti. Vaikas ir turi būti vaiku. Neskubėkime iš jo
padaryti suaugusį. Kuo ilgesnė vaiko vaikystė, tuo brandesnis iš jo išaugs
suaugęs žmogus. Toks ir būtų tas tvirtas pamatas, į kurį remtųsi
visas tolesnis religinis ir dorinis auklėjimas...
Dažnai
pagalvoju, kad vaikuose neretai yra daugiau vidinės šviesos ir dieviškumo
pajautimo, nei jo belikę juos mokančiųjų ir auklėjančiųjų širdyse.
Jeigu neatsiversite ir nepasidarysite kaip vaikai, neįeisite į
dangaus karalystę (Mt 18, 3). Nuomonė, kad vaikas yra tuščias
popieriaus lapas, kurį suaugusiems reikia pripildyti, vis mažiau
bepalaikoma. Ieškant naujų dorinio auklėjimo metodų reikia ir naujo požiūrio
į patį vaiką.
Šia prasme iškyla labai subtilaus
santykio tarp vaiko ir suaugusiojo problema. Vaikas nėra nesubrendęs
suaugęs. Jo mąstymas ir suvokimas yra kitoks. Vaikas mąsto daugiau
vaizdais ir suvokia širdimi. Jis yra neseniai atkeliavęs iš dvasinio
pasaulio ir dažnai tebejaučia jo buvimą ir tikrumą, tai, ką suaugę
dažniausiai jau seniai yra praradę. Kaip ne tik nesugadinti tos švelnios
ir trapios dieviškumo nuojautos, kurią vaikas tebeturi, bet taip ją
sustiprinti, kad ji atlaikytų sunkius mūsų dienų išbandymus gerove ir
gundymus juslingumu? Gatavų receptų čia beveik neįmanoma pateikti.
Kiekvienas atvejis gali būti visiškai individualus. Svarbiausioji
taisyklė, kurios reikėtų nepažeisti, tai paskatinti vaiką atsiverti
savo vidiniams pojūčiams ir pasitikėti tuo, ką jaučia savo širdimi.
Sujaukti vaikuose esantį dieviškumą
arba, pasak Evangelijos žodžių, papiktinti galima ne tik nusikalstant
prieš padorumą, bet ir nepritariant ar net pasijuokiant iš vaiko vidinės
patirties, jo širdies impulsų ir reikalaujant, kad jis jaustų ir suvoktų
taip, kaip reikalauja programos ar kitokie nurodymai. Vaikus ir jų vidinę
patirtį reikia priimti taip kaip juos priėmė Kristus: Kas priima tokį
vaikelį dėl manęs, tas mane priima. O kas papiktintų vieną iš šių
mažutėlių, kurie tiki, tam būtų geriau, kad asilo sukamų girnų
akmuo būtų užkabintas ant jo kaklo ir jis būtų panardintas jūros
gelmėje (Mt 18, 5-6). Šie Kristaus žodžiai rodo, jog vaiko tikėjimas,
kad ir koks naivus jis mums beatrodytų, yra aukščiau už suaugusiųjų
išvedžiojimus ir formuluotes.
Imkime,
kaip pavyzdį, Dievo įvaizdžio ugdymą vaikuose:
Vaikai yra spontaniškesni ir mažiau
kontroliuojami sąmonės. Jie turi daug kūrybinių galių, reikalingų
Dievo įvaizdžiui susikurti bei plėtoti. Jei siekiame pernelyg anksti
perduoti tradicinius Dievo įvaizdžius, kyla didelis pavojus užgniaužti
vaiko fantaziją. Vaikui reikia leisti taip nupiešti Dievą, kaip jis Jį
įsivaizduoja, net jeigu tai visiškai neatitinka mūsų teologinio Dievo
supratimo. Negalima vaikui sakyti: Tokio Dievo įsivaizduoti negalima,
Dievas netoks. Vaiko sukurtą Dievo įvaizdį būtina priimti, su juo jį
aptarti ir, užduodant klausimus, skatinti tolesnę įvaizdžio plėtotę.
Suaugusiems ir tuo pačiu vaikui (aišku, vaikas tai suvoks tik vėliau) būtina
suprasti, kad nei dabartinis jo turimas Dievo įvaizdis, nei visi kiti
Dievo apibūdinimai nėra galutinės tiesos, kad kiekvienas Dievo įvaizdis
keičiasi. Ypač svarbu prisiminti, kad kiekvienas Dievo įvaizdis tėra
netobula ir sąlygiška žmogaus (teologo) pastanga pasakyti, kas ir koks
Dievas yra. Šia prasme kiekvienas toks bandymas yra ir teisingas ir
klaidingas.
Krikščioniškame auklėjime, stengianti
perteikti Dievo įvaizdį, yra svarbūs keli aspektai:
1.
Dievas yra asmeninis - svarbus man ir mano gyvenimui,
mane asmeniškai mylintis bei lydintis mane visą gyvenimą, kol pasieksiu
amžiną tėvynę.
2.
Dievas yra ir universalus, transcendentinis, nepriklausomas
nuo pasaulio ir gamtos įstatymų, esantis visiems žmonėms.
3. Dievas
yra visai kitas - neperprantama iki galo paslaptis, kurios žmogus
iki galo nepajėgia suprasti. Dievo veikimas dažnai taipogi yra
neperprantamas bei nenuspėjamas ir priešingas mūsų lūkesčiams.
Vidinio gyvenimo, kurio nebuvome mokomi, trūkumo
pasekmes patiriame dabar visi. Dora ir tuo pačiu dvasingumas kyla iš
vidinio gyvenimo. Kad vaikai, o vėliau jaunuoliai ir suaugę galėtų
atlaikyti išorinio pasaulio spaudimą bei juslinių malonumų žavesį, būtina
vaikuose ne tik palaikyti juose esantį natūralų vidinį gyvenimą, bet
ir jį skatinti bei ugdyti. Tačiau kaip tai padaryti, jei mes patys to
nebuvome mokomi? Gerų pasiekimų doriniame ugdyme nebus, jei nebus iš
esmės naujo požiūrio. Ugdant kitus, tenka augti pačiam. Reikia patiems
mokytis vidinio gyvenimo, nes vidinis gyvenimas ir yra toji
arena, kurioje vyksta sielos ir kūniškumo susitikimas. Dorinis
ugdymas bus sėkmingas tik tada, jeigu perdėtą šiuolaikinio žmogaus išoriškumą
pavyks bent kiek išlyginti gilesniu savęs ir savo dieviškumo pažinimu,
kuris įgyjamas vidiniu gyvenimu.
Iš
kitos pusės žiūrint, šiandieninė Europos kultūra vadinama individualizmo
triumfu. Galbūt iš tiesų jau priartėjo tie laikai, apie kuriuos kalbėjo
dar Senojo Testamento pranašai, kai Dievas iškals savo įstatymus ne
akmeninėse plokštėse, o įrašys į žmogaus širdį. Išaugusio
asmeninio žmogaus sąmoningumo mes jau nebegalime nuneigti, tik jam
reikia suteikti tinkamą kryptį ir gaires. Būtent pagrindines pasaulėžiūrines
kryptis, o ne moralines nuostatas, nurodymus kaip elgtis. Dalis žmonių
jau priaugo ar bent priartėjo prie tokio sąmoningumo, kai jie,
vadovaudamiesi savo asmeniniu santykiu su Dievu ir savęs pažinimu, nori
ir gali patys surasti jiems labiausiai tinkamas doro gyvenimo formas. Kaip
pereiti nuo bauginimais pagrįstos auklėjimo metodikos prie asmeninį sąmoningumą
ugdančios, jei mes patys buvome taip išauklėti? Kaip tai padaryti, nepažeidžiant
trapios vaiko asmenybės, o pažadinant jame slypinčią šviesą? Tam
reikės netradicinių metodų ir aukėtojo kūrybingumo.
Negalima pamiršti, kad pirmąjį ir galbūt
pagrindinį auklėjimą vaikai gauna iš savo tėvų, nepaisant to, rūpinasi
tėvai tuo ar ne, nes vaikai automatiškai kopijuoja tėvų ir kitų
suaugusiųjų elgesį. Darbas su tėvais taipogi yra sudėtinė dorinio
ugdymo dalis. Šiuo atveju, pagrindinis rūpestis taipogi yra pasaulėžiūriniai
klausimai arba tos gairės, kuriomis mes, krikščionys, o visų pirma
auklėtojai, mokytojai, dvasiškiai turėtume vadovautis savo gyvenime.
Literatūra
1.
Šventasis Raštas. Senasis Testamentas. Vertė ark. J. Skvireckas,
V., 1991.
2.
Šventasis Raštas. Naujasis Testamentas. Vertė kun. Č.
Kavaliauskas, Vilnius - Kaunas, 1972.
3.
Gaspari A. Mums pažįstamos krikščionybės pabaiga? // Sandora,
2002, Nr. 4.
4.
Hannaford Karla L. Doktor neirofiziologii. Mudroe dviženije. My učimsia
ne toljko golovoi. Per. S angliskogo. M. 1999.
5.
Pearce Joseph Ch. Magical child. Printed in USA, 1992.
6.
Rahner K. Bažnyčios ateities perspektyvos. // Sandora, 2000, Nr.
3.
7.
Marx P. Meilė ir skaistybė santuokoje. //
file://C:\WINDOWS\TEMP\MARX.htm
arba ProVita - 38.
Pranešimų,
skaitytų 2004 m. vasario mėn. vykusiose konferencijose, medžiaga.
|