Algirdas PatackasButšakniai. Jie išgelbės Lietuvą
Kaip žinia, skaudžiausiai sąmoningą lietuvį žeidžia
ne gerbūvio stoka, bet emigracija, tautos išsiskaidymas. Kartu tai
mįslingas mūsų dabarties reiškinys, labai ir ypatingai lietuviškas.
Žinome du dalykus esame labiausiai išsivaikščiojantys iš aplinkinių
tautų, nors tai, kas vadinama gyvenimo lygiu, nerodo, kad esame
skurdžiai greičiau vidutiniai. Dar žinome, kad esame liguistai
pesimistiški. Įprastiniai migracijos aiškinimai, tinkantys kitiems, mums
visai arba iš dalies netinka, nes neužkabina giliau. Kodėl mes,
sėsliausia Indoeuropos gentis, gimusi ten, kur gyvename, virtome
migruojančia į nebūtį populiacija, rudeniniais paukščiais, liūdnais
klyksmais palydimais į padangės tolius?.. *
Yra toks
keistas žodis butšaknis [sm. (1) sūnus, kuriam atitenka ūkis po tėvo
galvos: Šitai mano bùtšaknis paaugs Grg. LKŽ]. Šiaip jis išlikęs tik
Žemaitijoj, bet iš tikro tai labai senas baltiškas žodis, kurio prasmė
yra žymiai gilesnė ir platesnė nei paveldėtojo. Pvz., prūsai turėjo
Butsargs namų sargas. Reikia žinoti, kad senovinė žodžio butas (buta)
reikšmė yra ir namas, troba, sodyba, ūkis, gyvenimas, būtuvė.
Taigi
skleidžiant šį žodį, butšaknis reiškia ne tik paveldėtoją, bet ir
būtuvės sargą, atsakingą už jos išlikimą, kitiems šeimos/kiemo/ kaimo
nariams išsivaikščiojant pasviečiais. Butšaknis,
butsargis privalo žūtbūt likti, saugoti protėvių dvasią, ne tik buitį,
namus. Jis yra sargas amžinų vertybių, jis vertikaliai surištas su žeme,
su gimtine, jos buitim ir būtim, jis yra tas, kurio šaknis yra
giliausia, tvirčiausiai susieta su protėvių paveldu. Kai, užėjus
sumaiščiai, silpsta genties ryšis su būtuve, jis privalo atlaikyti
negandas ir nepalikti sargvietės. Jis yra vertikalės žmogus, gyvenąs
trimatėje erdvėje, o tuo tarpu silpni jo gentainiai buvoja ir skursta
dvimatėje plokštumoje. Kadaise ir jie gal turėjo šaknį, greičiau
šaknelę, bet ji buvo per silpna išlaikyti ryšį su gimtine siaučiant
istorijos skersvėjams. Gal jie nėra dėl to kalti, gal kalti yra jų tėvai
ir protėviai, neįdiegę jiems genetiškai tvirtos sąsajos, gal juos paliko
tėvas, gal juos pametė motina, gal jie buvo pragerti ar parduoti, arba
atvirkščiai buvo aprūpinti, bet nemylimi, gal jie, vežiojami po
antalijas ir maljorkas, net nežinojo, kur yra Ladakalnis ir kas tebeauga
Stelmužėj. Bet juk žmogus ir yra tam žmogus, kad pergalėtų lemtį, kurios
vardas prigimtis, o ne skrietų pavėjui kaip tas stepių ir tyrų augalas
perekati-pole, nesugebąs niekur įleisti šaknies. Ir nekaltas
noras pasidairyti po svietą gali virsti liguistu smalsavimu ir tapti
pavojingas, ypač kai šaknelė yra dar nesutvirtėjusi, kai smalsaujantis
yra dar tik Jonelis kvailelis... Atsimenu
nakvynę Čikagoje, pas vienus dorus žmones, jau senokai gyvenančius
Market-parko prieigose. Atrodė lyg ir pritapę turėjo darbą saldainių
fabrike, naktinėj pamainoj, namus, bet mums atsisveikinant vienas jų
liūdnai tarė tai grįžtat... Jūs tai gyvenat, o mes.... Tačiau
išvažiavo juk savo noru, vieni pirmųjų, kai tik prasivėrė geležinė
uždanga. Butsargis
yra kitoks. Niekas negali jo priversti palikti būtuvės, nes tai yra jo
gyvenimas, o jos netekti jam yra negyventi. Jis žino išrovus šaknį,
jis mirs. Todėl gentis yra gyva butsargių dėka, gyva, kol jų yra. Ir čia
nieko nereiškia skaičiai, arba tai, kas vadinama demografija, nes yra
kai kas svarbesnio tai tęstinumas. Ir gamtoje populiacija išlieka, jei
užtikrinamas tęstinumas. Jos narių skaičius gali sumažėti, gali netgi
peržengti pavojingą genties fizinio gyvybingumo ribą, bet gentis išliks,
jei bus užtikrintas ir apsaugotas ontologinis tęstinumas, kuris yra
svarbesnis už genetinį. Galima eiti ir dar toliau šis gamtinis
procesas turi ir savaip teigiamą pusę. Kalbant žiauriai, gentis,
taupydama jai suteiktą gyvybinę energiją, tokiu būdu apsivalo, separuoja
individus pagal jau minėtą tęstinumo kriterijų, atsiedama silpnuosius
narius, palikdama tik tuos, kurie įstengia tęsti. Gal tokiu drastišku
būdu, prarandant kiekybę, atitaisomas įprastinis ir būtinas genties
išlikimui tautos ir liaudies santykis?.. Kam šitai per žiauru, gali
prisiminti, kokiais laikais gyvename, kai viešpatauja atrankos jėgos,
vadinamos konkurencija, kai nevaldomai siautėja prigimties gaivalai,
perkelti į ūkio gyvenimą, valstybių bei tarpusavio santykius, kultūrą ir
etikos likučius. Tokioje aplinkoje dvasinis gyvastingumas, kuris ir yra
svarbiausias tęstinumo sandas, yra daug svarbesnis už fizinį išlikimą,
kūniškąjį tęstinumą, nes tik jis, o ne demografiniai milijonai gali
užtikrinti tautos esą ir būtį. Žinia,
šitaip mąstyti nekrikščioniška, gal netgi rasistiška. Be abejo,
silpnuosius reikia ne smerkti, bet jų gailėtis, suprasti ir atjausti.
Tačiau žinoti, kaip yra išties, žinoti kas yra kas būtina. Silpnasis
turi suvokti, kad labai daug ir nuo jo priklauso, stiprusis įsikirsti
sau, kad teisti silpnąjį ne jo darbas. Jo darbas, jo pareiga, jo garbė
stovėti sargyboje. Būti butšakniu, butsargiu, o jei reikia ir
butšuniu, jei niekadėjai kėsintųsi į tavo būtuvę. Būti trimačiu,
erdviniu. Nebūtinai Hermiu Trismegistu, triskart galinguoju, galima būti
ir lietuviškuoju Mykoliuku iš vaižgantinių raštų, tariamai nuolankiu ir
pasyviu, visuomenės nuomonės nublokštu į provincijas ir marginalijas, o
išties galingu ir nenugalimu savo vidine nuostata bei jėga, atremta į
šaknį, į virkštį, į tautos įsčias ir esą. *
jie stato
namus iš molio Jie jau
vėl randasi, jie ir yra tikrieji naujalietuviai, jų jau yra, ypač tarp
jaunų žmonių, sukūrusių net ir bendruomenes. Nes jų visada ir buvo, jie
niekada nedingo, nes mes to įrodymas. Jei mes dar esame, tai jų dėka,
vadinasi, jų būta. Patys juos sau įsivardykime, pradėdami nuo gerai
žinomų, kurių atvaizdai ant pašto ir kitų ženklų, ir baigdami žmonėmis
iš mūsų aplinkos, iš mūsų biografijos, niekam nežinomais, bet kuriems
esame dėkingi už tai, kad užaugome, išsiugdėme pilnaverčiais,
trimačiais, lietõs vyrais ir moterimis. Tai jie, šaknies žmonės, yra
Lietuvos sargybiniai, jos ateitis, jie atkurs bei sukurs Lietuvą tą
pačią, bet kaskart vis kitą, amžiną...
Priedas:
Butšaknis tai tas pats, kaip homo istoricus.
Butšaknis tai tas pats, kaip lietõs vyras.
Butšaknis tai tas pats kaip lietuvis
naujalietuvis ir senlietuvis vienu metu.
Butšaknis neturi bijoti nei kryžiaus, nei
svastikos. Kryžius jį saugo nuo velnio, o svastika gaivina jo esą.
Butšaknis žino, kad jis yra ne tik Lietuvos, bet ir
senosios Europos sargybinis.
Butšaknis moka goglinėti po girią, ir guglinėti
nepasiklysdamas interneto tankmėse.
Butšaknis neišsigando caro žandarų, neišsigąs ir
genderių.
Butšaknis neįsižeidžia genderistų pavadintas
mammal, žinduoliu, bet jis nėra mėmė ir nesileidžia maustomas.
Butsargis
yra tiesiog Žmogus toks, kokiu jį sumąstė Dievas. Todėl jį dar galima
vadinti Dievsargiu. Enchiridione, viename išsamiausių prūsistikos
paminklų, yra citata iš Šv. Rašto prūsų kalba: ...turei niebwinūts
būton, Ainassei gennas wijrs, Alkīns, Rāms, Aulāikings, Reidewaisines,
Mukinewis, kai ains Butsargs Deiwas... Jei
pritaikytume Butsargiui, tai: ..turi
būti nekaltas (neapkaltintas, neteistas), vienõs žmonos vyras, blaivus,
romus, santūrus, norvaišis (labai vaišingas), mokintojas (mokantis
mokyti), Dievo namų sargas... (Leto Palmaičio rekonstrukcija).
|
Į puslapį - VYDIJA