ŽMOGAUS (ŽMONIJOS) CIKLAS
Bet kokioje žmonių visuomenėje, kad ir kokia ji mums atrodytų primityvi ar
esanti pradinėje vystymosi stadijoje, nesvarbu, ar sąlyginai kultūringa,
ar laukinė, ekonomiškai išvystyta, ar atsilikusi, visuomet rasime
išreikštą mentalinį simbolizmą, kuris vadovauja ar bent jau persmelkia jos
mąstymą, papročius bei ritualus. Simboliai, tačiau kieno? Pastebėsime, kad
ši visuomeninė stadija visada yra religinga ir aktyviai kuria savo
religijos simbolius. Simbolizmas ir plačiai išplitęs simbolių kūrimas arba
intuityvus religinis jausmas yra iš prigimties giminingi. Ypač ankstyvose
visuomenėse jie visada greta. Kuomet žmonėse ima vyrauti protavimas,
abejonės, tikslingumas, jie jau ruošiasi į individualistinę visuomenę, o
simbolių ir sąlyginumų amžius jau yra praeityje arba praradęs savo galią.
Vadinamose primityviose visuomenėse simbolis yra kažkas, ką žmogus jaučia
esant savyje, savo gyvenime, savo veikloje, tai dieviškumas, dievai,
beribiškumas ir neišreiškiamumas, slėpininga, gyva ir nesuvokiama
reiškinių prigimtis. Visos žmogaus religinės ir visuomeninės sanklodos,
visos jo gyvenimo akimirkos ir tarpsniai jam yra simboliai, kuriuose jis
ieško išraiškos to, ką žino arba svarsto apie slėpiningas įtakas, esančias
jo gyvenime, kurios jį formuoja ir nukreipia arba bent kišasi į jo vyksmą.
Jei pasigilinsime į indų visuomenės ištakas, į tolimą Vedų laikotarpį,
kurio mes nebesuprantame, todėl, kad praradome buvusią galvoseną,
pamatysime, kad viskas yra simboliška. Religinio aukojimo sankloda valdo
visą visuomenę, visas jo valandas bei minutes, o aukojimo ritualai
kiekvieną akimirką ir bet kurioje dalyje simboliškai slėpiningi. Tuo
tikriausiai įsitikintume netgi tik paviršutiniškai susipažinę su
Brahmanais ir Upanišadomis.
Teorija, kad aukojimuose nebūta nieko, išskyrus gamtos dievų permaldavimą,
prašant žemiškos gerovės ir Rojaus, yra neteisingas supratimas, kilęs iš
vėlesnės žmonijos, kurios protas jau buvo giliai užkrėstas intelektualumu
ir praktiškumu, naudos siekimu netgi religijoje, net mistikoje bei
simbolikoje, ir todėl nebeįgalus suprasti senolių sielos. Ne tik tikrasis
religinis garbinimas, bet ir to meto visuomeninė sankloda buvo kiaurai
persmelkta simbolizmo dvasios. Panagrinėkime Rig Vedos himną, į kurį
žiūrima kaip į iškilmingą vestuvių giesmę tuokiantis žmonių porai ir kuris
vėlesniu vediniu laikotarpiu neabejotinai tuo tikslu buvo naudojamas. Tuo
tarpu visa himno prasmė sukasi apie Saulės dukros Surjos sužadėtuvių
virtinę su įvairiais dievais, o žmogiškos sužieduotuvės tėra antraeilis
įvykis, liekantis šešėlyje ir visiškai priklausomas nuo slėpiningos
dieviškos esybės ir apibūdinamas šios dievybės sąvokomis. Pastebėkime, kad
dieviškos sužieduotuvės čia nėra, kaip tai bus vėlesnėje antikinėje
poezijoje, dekoracija ar poetinis ornamentas, naudojamas žmogiškajai
sąjungai paryškinti ir papuošti. Priešingai, žmogiškumas yra žemesnysis
pavidalas ir dieviškumo išraiška. Skirtumas parodo visišką priešingumą
tarp ano senovinio mentaliteto ir mūsų šiuolaikinio požiūrio. Minėtasis
simbolis ilgą laiką veikė indų vestuvines idėjas ir netgi šiandien
sąlyginai prisimenamas, nors nebesuprantamas ir nebepaveikus.
Probėgšmais pastebėsime, kad indiškas vyro ir moters santykių idealas
visada buvo simbolinių santykių tarp Purušos ir Prakriti, vyriškojo ir
moteriškojo visatos pradų, įtakoje. Iki tam tikro lygio tai yra netgi
praktinis moters padėties ir šitos idėjos atitikimas. Ankstyvajame Vedų
laikotarpyje, kai moteriškumas simboliniame kulte užėmė lygiavertę vietą
su vyriškumu, nors su tam tikra pastarojo persvara, moteris buvo ir žmona,
ir vyro padėjėja. Vėlesniais laikais, kai Prakriti tapo pavaldi Purušos
idėjai, moteris taipogi tapo visiškai priklausoma nuo vyro, egzistavo
tiktai dėl jo, vargu ar netgi turėjo atskirą dvasinę egzistenciją.
Šaktinio tantrizmo religijoje, kuri moteriškąjį pradą iškelia kaip
aukščiausią, bandyta išaukštinti moterį ir padaryti ją gilios pagarbos ir
netgi garbinimo objektu. Tačiau šis bandymas negalėjo būti pervestas į
visuomeninį gyvenimą, lygiai kaip ir tantrinis kultas niekada nepajėgė
visiškai išsivaduoti iš vedantinės idėjos.
Patyrinėkime vedinę keturių dalių visuomenės sandaros sanklodą
caturvarna, neteisingai vadinamą keturių kastų sistema, nes kasta
sąlyginis, o varna simbolinė ir tipinė [šiame tekste tipas tai
kategorija žmonių, kuriems būdingi tam tikri bendri bruožai; psichologinis
žmogaus tipas, tinkantis vienai ar kitai veiklai ar visuomenės sluoksniui,
vertėjo past.] sankloda. Šis pavyzdys geriausiai tiks. Mums sakoma, kad
keturių visuomenės sluoksnių sankloda buvo ekonominės evoliucijos išdava,
įtakota politinių priežasčių. Tai labai abejotina. Braminų sluoksnis iš
pradžių, matyt, vykdė įvairias ūkines užduotis ir neapsiribojo vien tik
žyniavimu, tačiau svarbu tai, kad į juos to meto žmonės taip nežiūrėjo ir
negalėjo žiūrėti. Mes pasitenkiname radę visuomeninio reiškinio praktines
ir medžiagines priežastis ir nesirūpiname žvelgti giliau, o anų laikų
žmonės materialiniais veiksniais rūpinosi mažai arba tik antroje vietoje,
pirmiausia jie visada žiūrėjo į reiškinio simbolinę, religinę ir
psichologinę reikšmę. Tai išreikšta Puruša-sukta Vedose, kur aprašoma, jog
keturi visuomenės sluoksniai kilę iš kuriančiojo Dievo kūno iš jo
galvos, rankų, strėnų ir kojų. Mums tai viso labo tik poetinė išraiška,
kurios prasmė ta, kad braminai yra žinių žmonės, kšatrijai valdžios
žmonės, vaišijai gamintojai ir visuomenės aprūpintojai, šudros tarnai.
Tarsi tai būtų viskas, tarsi tų laikų žmonės, taip giliai gerbė poetines
metaforas, pavyzdžiui, apie Brahmos kūną arba Surjos sužadėtuves, kad jų
pagrindu sukūrė sudėtingas ritualines sistemas ir šventas apeigas, tvirtus
institutus, didžiulius visuomenės atskirtumus ir etines disciplinas. Mes
visada savo galvoseną lyginame su senųjų protėvių mentalitetu ir todėl
juose matome tik keistus barbarus. Poezija mums tai pramoga intelektui
ir užgaida, vaizduotė žaisliukas ir tarnaitė žaidimams, mūsų išmonei,
proto šokėja. Tačiau seniesiems poetas buvo regėtojas, slėpiningų tiesų
atvėrėjas, o vaizduotė ne šokanti kurtizanė, o Dievo buveinės žynė,
įgalinanti rodyti ne pramanus, bet vaizduoti sudėtingas ir slėpiningas
tiesas. Netgi metafora arba palyginimas vediniame stiliuje naudojami
rimtam tikslui, ketinant išreikšti tikrovę, o ne tam, kad parodyti minties
vingrumą. Senovės pranašams pavidalas buvo slėpiningo apreiškimo simbolis,
ir jis buvo vartojamas todėl, kad galėjo protui daryti aiškią užuominą,
jog tikslus intelektualus žodis tinka tik loginei ar praktinei minčiai
arba fizinei-išorinei išraiškai, bet negali išreikšti slėpinių. Jiems šis
Kūrėjo kūno simbolis buvo daugiau nei pavidalas, jis reiškė dievišką
tikrovę. Žmonių visuomenė jiems tai bandymas gyvenime išreikšti kosminį
Purušą, kuris vienaip save apreiškia medžiaginėje ir kitaip nefizinėje
visatoje. Žmogus ir kosmosas du vienos ir tos pačios slėpiningos
tikrovės simboliai ir išraiška.
Iš to simbolinio santykio kilo polinkis viską visuomenėje daryti slėpiniu,
religiniu bei šventu, tačiau vis dar su didele ir galinga laisve visose
jos formose, laisve, kurios mes nerandame pirmykščių visuomenių
nelankstume (sustandėjime), nes jos iš simbolinės stadijos perėjo į
sutartinę (sąlyginę) stadiją, tačiau ne pagal augimo, o pagal išsigimimo
kreivę. Dvasinė idėja valdo viską: simbolinės religinės formos, kurios ją
palaiko, yra nekintamos (fiksuotos) iš principo, o visuomeninės formos
nestandžios, laisvos ir pajėgios vystytis. Tačiau vienas dalykas pradeda
vystytis nekintamumo (kieto fiksavimo) kryptimi. Tai psichologinis
tipas. Pirmiausiai atsiranda simbolinė idėja apie keturis sluoksnius,
išreiškiančius, naudojant abstrakčią-figūratyvinę kalbą, kurios Vedų
mąstytojai nenaudotų, o galbūt net nesuprastų, tačiau kuri tinkamiausia
šiuolaikiniam mūsų supratimui, dieviškumą kaip žmogaus žinias,
dieviškumą kaip galią, dieviškumą kaip gamybą, pasitenkinimą ir
abipusiškumą, dieviškumą kaip tarnavimą, paklusnumą ir darbą. Šios dalys
atitinka keturis kosminius principus: Išmintį, kuri palaiko daiktų tvarką
ir dėsnius, Energiją, kuri leidžia, palaiko ir suteikia jėgą, Harmoniją,
kuri suderina visas dalis, Darbą, kuris atlieka tai, ką nurodo kiti. Po to
iš tos idėjos atsirado standi, bet vis dar ne kieta tvarka, pagrįsta
pirmiausia temperamentu ir psichiniu tipu (guna) su atitinkama etine
disciplina, o taipogi visuomenine ir ūkine paskirtimi (karma). Tačiau
paskirtis buvo nustatoma pagal jos tinkamumą tipui ir jos naudingumą
disciplinai; ji nebuvo pagrindinis arba vienintelis rodiklis.
Pirmoji šios evoliucijos simbolinė stadija iš esmės religinė ir dvasinė;
kiti elementai psichologiniai, etiniai, ekonominiai, fiziniai taipogi
yra, tačiau jie pajungti dvasinėms ir religinėms idėjoms. Antrasis
tarpsnis, kurį galima pavadinti tipu, iš esmės yra psichologinis ir
etinis; visa kita, netgi dvasingumas ir religija, pajungta psichologinei
idėjai ir etiniam idealui, kuris ją išreiškia. Religija tokiu būdu tampa
mistine sankcija etiniam motyvui ir disciplinai, Dharmai. Tai tampa jos
pagrindine visuomenine nauda, o likusių atžvilgiu ji įgyja vis labiau ir
labiau anapusinį santykį. Dieviškos Būtybės arba kosminio prado
tiesioginės išraiškos žmoguje idėja nustoja vyravusi arba buvusi
pagrindine ir centrine. Ji atsitraukia, nueina į antrą planą, išnyksta iš
praktikos, ir galų gale netgi iš gyvenimo teorijos.
Ši tipų stadija kuria didžiuosius visuomenės idealus, kurie palieka
įspaudą žmogaus prote, netgi kai šis tarpsnis praeina. Po savo mirties jis
palieka svarbiausią aktyvų indėlį socialinės garbės idėją: bramino
garbę, kurios esmė yra švara, pamaldumas, didi pagarba proto ir dvasios
dalykams, nesavanaudiškas žinių ir mokslo turėjimas bei išskirtinis jų
siekimas; kšatrijo garbę, kurios esmė yra vyriškumas, riteriškumas, jėga,
tam tikras išdidus savęs apribojimas ir suvaldymas, charakterio kilnumas;
vaišijo garbę, kurios esmė yra garbingas elgesys, patikimumas versle,
sveika gamyba, tvarka, pakantumas ir artimo meilė; šudros garbę, kurios
esmė yra nuolankus savęs atidavimas, paklusnumas, ištikima tarnystė,
nesavanaudiškas prisirišimas. Tačiau šios savybės vis labiau ir labiau
praranda savo idėjines šaknis ir nebesiremia vidiniu žmogaus gyvenimu. Jos
vis labiau tampa sąlyginumais, nors ir kilniausiais sąlyginumais. Galų
gale tai lieka daugiau mintimis ir žodžiais reiškiama tradicija, bet ne
tikras gyvenimas.
Taip nutinka todėl, kad tipų stadija savaime pereina į sąlyginį
(sutartinį) tarpsnį. Sąlyginė žmonijos visuomenės stadija gimsta tada, kai
išorinės atramos, dvasios ar idealo išorinės išraiškos tampa svarbesnės už
patį idealą; kūnas ir netgi drabužiai svarbesni už asmenybę. Tokiu būdu
kastų arba keturių sluoksnių tvarkos raidoje išorinės etinės atramos
gimimas [tam tikroj šeimoje, tam tikroje kastoje, vertėjo past.], ūkinis
vaidmuo, religinis ritualas ir simbolis, šeimos tradicija tapo vis
reikšmingesnės ir svarbesnės. Gimimas iš pradžių, matyt, neturėjo
pirmaeilės reikšmės visuomenės tvarkai, nes vyravo gabumai ir galimybės.
Tačiau kai auklėjimo ir tradicijos palaikomas įsitvirtino tipas, jis
savaime vis labiau tapo paveldimas. Į bramino sūnų imta žiūrėti kaip į
braminą, nes tais laikais, kuomet tradicija buvo tvirčiausia ir labiausiai
palaikoma, gimimas ir profesija kartu buvo tasai dvigubas paveldo
tradicijos saitas. Kai įsigalėjo toks nelankstumas (standumas), etinio
tipo palaikymas tapo antraeiliu ar net trečiaeiliu dalyku. Pradžioje buvęs
sistemos pagrindu, dabar jis nusirito iki nebūtinos karūnos. Kartą
nustojusi būti privaloma, ji neišvengiamai tapo ignoruojama. Galų gale
pradėjo irti net ekonominis pagrindas. Gimimas, šeimos tradicija ir
atgyvenos, deformacijos, nauji religinio simbolio ir ritualo beprasmiai
perkrovimai geležies amžiuje tapo senosios kastų visuomenės grandinėmis.
Įsigalėjus ekonominiam kastų periodui, žynys ir panditas [mokslininkas,
mokytojas vertėjo past.] prisidengia bramino vardu, aristokratas ir
feodalas kšatrijo, pirklys ir palūkininkas vaišijo, o pusalkanis ir
ekonominis vergas šudros vardu. Kuomet griūva ir ekonominis pagrindas,
prasideda nešvarus bei skausmingas senos sistemos kriošėjimas, ji tampa
tuščiu skambesiu, luobu, apgaule ir arba ištirps individualistinio
visuomenės periodo mėsmalėje, arba melu ir silpnumu lemtingai pažeis
gyvybės sistemą, kuri laikosi į ją įsikibusi. Matyt, būtent tokia yra
buvusioji ir dabartinė Indijos kastų sistemos padėtis.
Sąlyginio visuomenės amžiaus kryptis kietai struktūruoti, formalizuoti,
sudaryti nekintamą pakopų ir hierarchijos sistemą, stereotipizuoti
religiją, auklėjimą ir mokymą įsprausti į tradicinę ir nekintamą formą,
pajungti mintį neklystantiems autoritetams, uždėti užbaigtumo antspaudą
ant to, kas atrodo tobulas žmogaus gyvenimas. Sąlyginis visuomenės
laikotarpis turi ir savo aukso amžių, kada dvasia ir mintys, kurios įkvėpė
jos formą, užantspauduotos, bet dar gyvos, dar negalutinai užmūrytos,
neuždusintos ir dar nesuakmenėjo spaudžiamos svorio augančios struktūros,
kurioje tapo įkalintos. Tas aukso amžius dažniausiai labai gražus ir
patrauklus iš toli žvelgiantiems ainiams savo tikslia tvarka, simetrija,
grakščia visuomenės sąranga, pasigėrėtinu atskirų dalių paklusimu bendram
kilniam planui.
Šiuolaikinis literatas, dailininkas ar mąstytojas į viduramžių Europą
neretai atsigręžia pasigėrėdamas ar net įsimylėjęs, tačiau tame iš tolo
matomame kilnume ir dvasingume pamiršta aibę nemokšiško kvailumo,
beteisiškumo, žiaurumo ir priespaudos, nepastebi tų grubiųjų amžių kančios
ir maištų, kurie kunkuliavo po gražiomis formomis, to išnaudojimo ir
skurdo, slypinčio už išvaizdaus fasado. Taip ir ortodoksalus Indijos
idealistas žiūri atgal į tobulai sutvarkytą visuomenę, ištikimai
atsidavusią išmintingam šastrų [šventųjų tekstų komentarų ir aiškinimų,
vertėjo past.] jungui. Indijos aukso amžius kilnesnis už europietiškąjį,
kuriame matomas auksas buvo tik gerai nublizgintas ir paauksuotas varis,
tačiau ne grynas metalas, ne tikroji Satja juga. Išvardytuose sąlyginiuose
visuomenės tarpsniuose iš tiesų yra daug grožio ir sveikumo, skatinusio
žmonijos vystymąsi, bet vis tik jie vario, bet ne tikrasis aukso amžius.
Tai amžius, kai Tiesa, kurios mes siekiame, neįgyvendinta (indiški aukso
amžiaus pavadinimai: Satja, Tiesos amžius, Krita amžius, kuriame
pasiekiama tiesa), bet jos trūkumas papildomas arba jos buvimas
vaizduojamas artistine forma, o tai, kas tikra, pradėjo kietėti ir
pasmerkta išnykti klampioje taisyklių, tvarkos bei sąlyginumų masėje.
Kai nuolat vyrauja forma, dvasia atsitraukia ir silpnėja. Ji, žinoma,
stengiasi sugrįžti, įgauti formą, keisti ją, kaip nors išlikti ir netgi
priversti formą išlikti, tačiau laiko tendencija stipresnė, tai matyti
religijos istorijoje. Kad ir koks stiprus bei gyvybingas būtų impulsas,
sprendžiant pagal apčiuopiamus rezultatus, šventųjų ir religijos
reformatorių pastangos tampa vis labiau išskydę, trumpalaikės ir negilios.
Paskutiniame tūkstantmetyje šį gesimą matome didėjančioje Indijos tamsoje
ir silpnume. Nuolatinės stipriausiųjų dvasinių asmenybių pastangos palaikė
gyvą liaudies dvasią, tačiau nesugebėjo prikelti į sąlyginumus
nugrimzdusios visuomenės. Kiekvienoje arba kas antroje kartoje geležiniai
patogių susitarimų (konvencionalizmo) gniaužtai visada įveikia naujus
judėjimus ir prisišlieja prie jų pradininkų vardų. Tai pastebime Europoje
nuolat pasikartojančioje moralinėje pamokslininkavimo (ekliaziasticizmo)
ir katalikų vienuolijų tragedijoje.
Po to ateina laikotarpis, kada bedugnė tarp sąlyginumo ir Tiesos tampa
neįveikiama. Tada atsiranda galingo intelekto žmonės, didieji formulių
rijikai, kurie karštai ir aistringai arba ramia proto šviesa atmeta ir
simbolį, ir tipą, ir sąlyginumą, griauna kalėjimo sienas ir asmeniniu
protu, moraliniu jausmu arba emocingai ieško Tiesos, kurią visuomenė
pametė ir palaidojo kalkėmis išbaltintuose karstuose. Būtent tada gimsta
individualistinis religijos, minties ir visuomenės amžius. Prasidėjo
protestantizmo amžius, proto ir maišto, progreso ir laisvės amžius.
Dalinė ir išorinė laisvė vis dar atsidavusi prieš tai buvusiam sąlyginiam
amžiui ir jo idėjai, kad Tiesa gali būti rasta regimoje išorėje, veltui
svajojanti, kad tobulumą gali lemti formalizmas. Ir vis tik yra būtinas
perėjimas į subjektyvųjį žmonijos laikotarpį, kuriame žmogus turėtų krypti
į savo prarastojo esmingojo Aš susigrąžinimą ir į naują kilimo liniją arba
į naują, sugrįžtantį žmonijos vystymosi ciklą.
Iš: Шри Ауробиндо Гxош. Человеческий цикл. Казань,
1992.
Vertė Aleksandras Žarskus
|