Reikia nenustoti kalbėti
apie meilę
Vaikų literatūra yra didžiausias džiaugsmas kvailiodamas gali
kalbėti apie tai, kas kalbant rimtu veidu būtų jau panašu į mokymus ar
pamokslus, - prisipažįsta vaikų rašytojas, režisierius Vytautas V.
Landsbergis. Tarp jo išleistų knygų tokie kūriniai kaip Rudnosiuko
istorijos, Obuolių pasakos, Arklio Dominyko meilė, Angelų
pasakos. Tačiau rašytojas neapsiriboja vien knygų rašymu, o su
bičiuliais aktoriais jas įgarsina, leidžia audioformatu, pagal jas kuria
spektaklius ir važinėja po Lietuvą, susitinka su jaunaisiais
skaitytojais. (...)
Ką Jums reiškia būti vaikų rašytoju? Juolab rašytoju, kurio knygas
skaito ne tik vaikai, bet ir suaugusieji. Kur yra tas aukso viduriukas?
Atsakymų gali būti daug. Visų pirma, pasaka nėra bestuburis,
infantilus žanras, skirtas vien tik vaikams ar suvaikėjusiems žmonėms.
Tai bene gražiausia, pozityviausia prozinės raiškos forma, verčianti
spręsti klausimus, problemas. Ne veltui modernioje psichologijoje dažnai
naudojamas pasakos rašymo principas per tai žmogus įvardija bėdą, kuri
jį kamuoja - ir visiškai nesvarbu, ar jis rašo apie kiškį, ar musę.
Tačiau parašymu, tuo įvardijimu, niekas nesibaigia, nes geroje pasakoje
neturi likti jovalo ir netvarkos. Nevykusi būtų pasaka, kurios siužetas
toks gyveno gyveno, nusiminė, nuėjo ir nusiskandino... Privalai
išspręsti tai, kur atsidūrei.
Maždaug taip ir rašau stebiu egzistuojančias savo ar savo pažįstamų
vaikų charakterių problemas, baimes, kompleksus, jų troškimus ir mėginu
šiuos klausimus gvildenti žvėrelių pasakėlėse, retsykiais pridėdamas
truputėlį arkliško humoro. Tokia maža psichoterapija. Tačiau tai nėra
grynai terapinės pasakos. Prie viso to prisideda ir absurdo poetika,
autoironija, nes žmogui sveika pasijuokti ir iš savęs paties, savo
rimtumo, pažiūrėti į viską lyg iš šalies.
Pasaka Pelytė Zita prasidėjo nuo dažnai pasitaikančios visų vaikų
baimės baimės netekti mamos. Ėmiausi šią problemą spręsti pasitelkęs
paprastą dėsnį baimė pritraukia jos realizaciją. Taigi turime nustoti
bijoti dar prieš tam įvykstant. Tai lyg sąmoningo vaiko ugdymas: jei
kažko bijai, tavo psichomotorikos magnetas ima judėti kaip tik ta linkme
ir gali pritraukti nelaimę. Tokia buvo šios pasakos užuomazga
neteisingo galvojimo prevencija. Paskui jau viskas klostosi lyg savaime.
O Rudnosiukas?
Pirmąsias Rudnosiuko istorijas studentaudamas rašiau savo bičiuliams
studentams, mėgindamas parodijuoti Vytės Nemunėlio sukurtąjį Rudnosiuko
įvaizdį ir vaizduodamas jau visiškai naują, kitonišką tarybinį,
socialistinį Rudnosiuką, kuris gali sėdėti bare, vaišintis milicininkų
bananais ar rašyti eilėraščius, o ne tik augti be kelnyčių ir bėgioti
vien namie.
Tačiau Jūs nevengiate po kurio laiko tas istorijas perrašyti,
pakeisti. Susidaro toks įspūdis, kad pasaka Jums lyg gyvas organizmas,
kuris keičiasi keičiantis ir laikui.
Rudnosiuką
perrašyti buvo būtina, nes užaugo kartos, kurioms kai kurios
(sovietinės) pirmosios knygelės realijos jau buvo sunkiai
beatpažįstamos. Neseniai perskaičiau Angelų pasakas ir supratau, kad
jas taip pat reikėtų kiek pakeisti. Pirmas impulsas visada būna
gaivališkas imi rašyti, apsidžiaugi pavykusiu rezultatu, bet praėjus
keleriems metams perskaitai, susinervini ir supranti, kad įmanomos tam
tikros korekcijos. Nors kai kas dėl tokių taisymų labai pyksta.
(juokiasi)
Aš taip pat ne su visais Rudnosiuko istorijų pataisymais sutikau.
Sykį Rudnosiuko istorijų pasaką apie žvairą erelį skaičiau vaikams, o
salėje sėdėjo žvairas berniukas, ir aš supratau, kad kartais
neatsakingai juokaudamas gali padaryti pedagoginių klaidelių, kurios,
tiesą sakant, visai nebūtinos. Yra dalykų, iš kurių nereikėtų juoktis,
nes taip gali padaryti daugiau žalos. Taip atsirado kvailas erelis, o ne
žvairas.
Arklio Dominyko pasakoje, netyčia bejuokaujant, atsirado kalambūras
apie varlę, kuri taip išsigando, kad jai net smilgos į antrą galą
neįkištum. Toks liaudiško frazeologizmo pritaikymas varlytei suerzino
kai kuriuos tėvus, kad jų vaikai nepradėtų eksperimentuoti ta linkme...
Tad perleisdamas knygą į jų pastabą atsižvelgsiu.
Sudėtingiausia numatyti ribą, kur taisymas yra geras, o kur jau teksto
gadinimas. Anksčiau, pavyzdžiui, leisdavau sau pajuokauti juodais kalambūrais
viskas būtų gerai, jei ne tas gyvenimas. Tačiau dabar, kai matai,
kiek jaunų žmonių savo noru pasirenka mirtį, nebesinori juoktis
panašiomis temomis, nes už žodį reikės atsakyti kaip už daiktą.
Ar rašydamas knygą Jūs įsivaizduojate savo
skaitytoją? Tai yra visų pirma galvojate apie vaikus ir jiems skiriate
savo pasakas?
Visaip būna. Kartais pamąstau, kad gal ir ne vaikams skirtos kai kurios
pasakų knygos, o jų tėvams. Arba Seimo nariams. Ypač tos apie meilę.
Vienoje Kauno mokykloje mergaitė paklausė: ar jūsų knyga Briedis
Eugenijus apie alkoholiką? Sutrikau, bet pagalvojęs turėjau sutikti,
kad taip, tai pasaka apie didelį, kompleksuotą ir liūdną žvėrį, kuris
mano, jog yra negražus ir niekas jo nemyli. Dėl to jis mėgsta murksoti
pelkėje, ryti girtuokles ir mėlynes...
Jei pamėginčiau įvardyti knygos Briedis Eugenijus adresatą tai, ko
gero, būtų knyga vaikams apie neteisingą suaugusiųjų meilės supratimą.
Bet kartu ji skirta ir tėvams, kurie skaitys šią knygą vaikams ir
aiškins, kad žmonių (gyvulių) meilė kartais būna egoistiška,
savanaudiška, ir ją galima pakeisti į dievišką meilę, kuri neteisia,
nepavydi, viskuo džiaugiasi.
Vienas iš mano mėgstamiausių kūrinių iki šiol yra Mažasis Princas. Ir
iki šiol aš nežinau, kam jis skirtas. Mano devynerių metų dukra dabar
skaito šią knygą ir džiaugiasi. Ir aš skaitau, ir esu laimingas. Tai
knyga - ne vieno lygmens, ir skaitytojas pagal savo brandą iššifruoja ir
pasiima tai, ką sau atranda. O lapės dialogas su princu kaip ją
prijaukinti - tiesiog biblinis:
Eik šen, pažaisime, pasiūlė mažasis princas. Man labai
liūdna...
Aš negaliu su tavim žaisti, tarė lapė. Aš neprijaukinta.
A, atsiprašau, tarė mažasis princas, bet pagalvojęs pridūrė, o kas
yra prijaukinti?
Tai toks dalykas, kuris pernelyg dažnai pamirštamas, tarė lapė.
Tai reiškia užmegzti ryšius...
Užmegzti ryšius?
Žinoma, tarė lapė. Tu man dar esi berniukas, panašus į šimtą
tūkstančių kitų berniukų. Ir tu man nereikalingas. Ir aš tau
nereikalinga. Aš tau esu lapė, panaši į šimtą tūkstančių lapių. Bet
jeigu tu mane prijaukinsi, mudu būsime vienas kitam reikalingi. Tu man
tada būsi vienintelis pasaulyje. Aš tau būsiu vienintelė pasaulyje.
Ši
knyga dar sykį parodo, kad reikia nenustojant kalbėti apie meilę.
Pasakose Jūs kalbate apie dalykus, kurie yra visiškai
nevaikiški, pavyzdžiui, įvairios baimės ar mirtis. Tai gerokai skiriasi
nuo to, ką dažnas mūsų esame patyrę sovietmečio auklėjime apie labai
daug ką buvo kalbama paslapčiom, aptakiai, kuriant įvairiausius, net
keisčiausius paaiškinimus, o dažniausiai išvis nekalbant.
Nestudijavau rimtų pedagogikos mokslų, todėl nežinau, kokio amžiaus
vaikams jau galima ar kaip reikia kalbėti apie vienus ar kitus dalykus.
Viso to mokiausi iš savo vaikų. Kadangi užauginau penkis, turėjau
galimybę stebėti, ką kokiu tarpsniu jie priima ir ką kada jiems galima
sakyti. Yra temų, kuriomis galima kalbėtis pakankamai anksti, kad vaikai
žinotų apie išėjimą - mes nesame čia amžinai, tačiau mūsų sielos
amžinos, gyvena ir po mūsų kūno mirties. Apie tai yra pasaka Arklio
Dominyko meilė. Rugiagėlė čia įkūnija tą laikinumą ir kartu amžiną
ciklą atsikartojimą, atgimimą pavasarį.
Kiekvienas istorinis laikotarpis turi ir savo pedagogiką. Kai skaitai J.
Basanavičiaus surinktas pasakas, kuriose šitiek vulgarybių, imi galvoti,
jog visuomenė tuomet buvo pakankamai atvira, žinojo, kaip papasakoti,
kaip pasijuokti iš įvairių, šiandien sakytume, nepadorių dalykų. Tačiau
tai ne pornografija, ne gašlumas, iš to tiesiog juokiamasi. Tokių pasakų
esama visų tautų liaudies pasakose. Natūralų bręstančio vaiko
suinteresuotumą anuomet visuomenė sprendė tiesiog pasakodama pokštus ir
anekdotus.
Tačiau šiandien mūsų visuomenėje, ypač kultūroje, neretai pastebimas
kitas nutylėjimo lygmuo: kūrėjai dažnai atsiduria ties pasirinkimo
galimybe ar pasakoti tai, kas yra individualu, asmeniška (anot V.
Bložės, mene ir įdomiausia tai, kas privatu), ar prisitaikyti prie
žiūrovų skonio ir įpročio vartoti (dažnai) greitą ir lengvą maistą. Kaip
įmanoma suderinti lengvą, žaismingą formą ir gilų, prasmingą turinį? Man
ypač patinka Felinio, Joseljanio ar Kusturicos sukurti filmai jie
tarsi juokaudami pasako reikšmingų dalykų. Gal todėl man taip artimas
yra vaikų literatūros žanras čia aš atrandu galimybę žaisti, o žaidimo
metu gali pasakyti ir tai, kas yra svarbu.
Kokius laikus šiandien, Jūsų manymu, Lietuvoje išgyvena vaikų
literatūra?
Manau, kad gerus laikus. Tai išties renesansas. Gali būti, kad jam
padarė įtaką komercinės aplinkybės suvokimas, kad vaikų literatūra
pelninga ir amžina veik kaip graboriaus amatas vaikai vis
gimsta ir vis nori kažką skaityti ar žiūrėti. Todėl šiandien Lietuvoje
leidžiama labai daug vaikiškos literatūros. Visa tai yra gerai, nes
atsiranda daug autorių, tekstų, žodžiu, konkurencija pradeda rašyti
net tie, kurie vaikams niekada nerašė.
Šis klimatas geras ir todėl, kad Lietuvoje gyva geros vaikiškos
literatūros tradicija dar nuo Vinco Pietario, Prano Mašioto, Vytės
Nemunėlio. Kadangi yra geras pamatas, yra nuo ko atsispirti, su kuo
ginčytis, ką paneigti. Kaip analogiją galima paminėti situaciją Lietuvos
kine. Čia kaip tik ir nėra to laiptelio, kurio galėtum siekti, o paskui
nuo jo atsispirti. Neturime geros, konceptualios vaidybinio kino
mokyklos pavienių autorių bei jų darbų yra, o tradicijos kaip tokios
ne. Gal todėl su vaidybiniu kinu pas mus taip riesta. Tuo tarpu
dokumentika (po R. Verbos, H. Šablevičiaus ir kt.) gyvuoja kaip
reikiant.
Vaikų literatūra yra didžiausias džiaugsmas kvailiodamas gali kalbėti
apie tai, kas kalbant rimtu veidu būtų jau panašu į mokymus ar
pamokslus.
Ne vieną savo pasaką esate įgarsinęs, išleidęs kompaktines
plokšteles su dainomis bei sekamomis istorijomis. Kuo Jums įdomus
pasirodė šis žanras? Gal tai knygos mirties nuojauta?
Specialistai sako, kad šiandien audioknygos yra labiau perkamos nei
įprastos, popierinės. Tai galime priimti kaip naują etapą kultūroje ar
tiesiog susimąstyti, kodėl taip nutinka. Lietuvoje tai dar nėra taip
radikaliai juntama kaip Rusijoje, kur mašinose įdiegus MP3 grotuvus
audioknygų verslas itin suklestėjo. Matyt, ne už kalnų ši banga ir pas
mus.
Žinoma, CD leidybos imiesi ne dėl komercinių išskaičiavimų. Gyvas garsas
yra labai įdomi substancija pasakodamas savo balsu gali perteikti
niuansų, subtilumų. Kiekvienas skaitytojas, skaitantis knygą tyloje,
suasmenina skaitomą tekstą ir į jį sudeda savo patirtį, akcentus. Tuo
tarpu autorius įgarsindamas tekstus gali išryškinti tai, ką jis ir
norėjo pasakyti. Tad su malonumu ėmiausi šių eksperimentų ir net draugų
aktorių paviliojau, kad dainuotų ir skaitytų. Tai nelyg radijo teatras,
kuris priimamas asociatyviai. Galų gale šios pasakos taip pat turi
šiokią tokią psichoterapinę galią jei vaikas prieš miegą yra neramus,
irzlus, o mama neturi laiko ar jėgų jam paskaityti pasakos, tai
audiopasakos kaip tik čia tinka. Jos atlieka savotišką lopšinės
vaidmenį.
Šiandien išgyvename keistą laiką šeima, apskritai tradicinės
vertybės, neretai yra nustumiamos į šalį, o prioritetu tampa ne vaikai,
santykiai tarp žmonių, o darbas, karjera, pinigai ir panašiai. Gal tarpusavio
santykių atšalimas ir pagimdo agresiją, baimes, savanaudiškumą, galų
gale, savižudybes?
Kiekvienas reiškinys turi ir teigiamą ir neigiamą ypatybes. Agresija,
savanaudiškumas yra tarsi neigiama ypatybė, bet tai truputį geriau
negu apatija ar nieko nenorėjimas. Tačiau šiandien mūsų visuomenėje
agresijos ir negatyvizmo yra akivaizdžiai per daug ją mūsų tautinė
žiniasklaida mėgsta itin dailiai išryškinti, o dažnai net skrupulingai
persūdyti. Juk - ką mes matome (apmąstome) aplinkoje, tokie ir tampame.
Kadangi šiandien veši jėgos ir pinigų kultas, tai apie visokius
nusikaltėlius ir susikompromitavusius politikus žinome kur kas daugiau,
nei apie gražius ir dorai dirbančius žmones.
Susitikimuose su vaikais kartais suglumstu uždavęs klausimą, kuo jie
nori būti užaugę, ir išgirdęs kriminalinio pasaulio žmonių pavardes.
Tada supranti, kad galbūt jau esame pametę kelias kartas, nes
nesugebėjome sukurti pozityvaus idealo, kuriuo galėtų didžiuotis, į ką
lygiuotųsi mūsų vaikai. Švietimo sistemos spragas užpildė bulvarinė
žiniasklaida, brukdama savo idealus. Jau ir psichologai sako, kad
šiandien gyvename lėtinės savižudybės forma apie save bei kitus
dažniau galvojame negražiai, neigiamai. O žodis, mintis tampa kūnu...
Tiesą sakant, tai yra nesąmoningos visuomenės bruožas sadistinis šapų
ieškojimas brolio (arba kaimyno) akyje, pasiėmus atsuktuvą,
nepažvelgiant į rąstus savosiose.
Kaip galima tai pakeisti? Čia vėl sugrįžtame prie vaikų literatūros
auginti kitokią kartą, prisidėti prie kitokios jų sampratos formavimo.
Susitikdamas su Lietuvos vaikais, matau bręstančią labai gražią
vaikų-obuolių bendruomenę, kurie nuriedėjo toli nuo patręšusios
Komjaunimo tiesos...
Indijoje yra labai gražus simbolis lotosas iš dumblo, smarvės
išaugantis gražiausias, dieviškiausias augalas. Šiandien Lietuvoje jau
tikrai gera, užrūgus terpė tokiai gėlei išaugti. Gal tie vaikai, nauja
karta, ir yra mūsų viltis, kuri pakeis purvą kažkuo gražiu. Tada
atsiranda optimizmo gyventi, kurti ir bendrauti.
Šiandien kultūros, meno žmonės ypač pabrėžia nepakankamą mūsų
valstybės dėmesį kultūrai bei švietimui. Rodos, per septyniolika
nepriklausomybės metų čia buvo daug reformuota, eksperimentuota, tačiau
ilgalaikių sprendimų veik ir nepriimta. Pinigai skiriami, bet neretai
atrodo, kad jie skiriami vien tam, kad būtų užčiauptos burnos.
Ši
tema ypač skaudi. Prieš keletą metų Prezidentūra paskelbė
istorinio vaidybinio kino filmo scenarijaus kūrimo konkursą. Sumanymas
buvo labai geras sukurti filmą Lietuvos tūkstantmečio paminėjimui,
kaip tautos savimonės ugdymo, vienybės ženklą. Buvo atrinkti du
scenarijai, Š. Bartas ir R. Banionis dirbo, derino, kūrė, ministerija
investavo nemažus pinigus į parengiamuosius darbus. Po šių Naujųjų metų
buvo susivokta, kad pinigų filmui nėra ir nebus, o visos investuotos
lėšos nurašomos į nuostolius. Tačiau kadangi reikia pliusiuką
užsidėti, tai nuspręsta sukurti kelis trumpus multiplikacinius filmus
apie Lietuvos istoriją. Sakyčiau, nebrangiai ir puikiai išsisukta. Jei
situacija tokia išties ir liks, teks tik apgailestauti. Buvom pastoję,
bet netikėtai ištiko istorinis kinematografinis persileidimas.
Panašių situacijų per Nepriklausomybės laikotarpį jau esame prikaupę
krūvas. Vaikams per aštuoniolikos metų laikotarpį buvo sukurti, atrodo,
tik trys vaidybiniai filmai. Švedijoje kasmet sukuriama daugiau kaip
dešimt. Todėl mūsų vaikai žiūri trečiarūšius terminatorius ir
rembo, taip trečiarūšiškai paskui jie ir auga. Nėra ko norėti, kad
vaikai būtų labai gražūs, nes valstybė į juos neinvestuoja. Kultūra ir
švietimas yra dvasia jei ją suformuojame, ji lemia visa kita
ekonomiką, krašto raidą, žmonių tarpusavio santykius ir panašiai. Dvasia yra
magnetas, kuriantis gėrį. Be jos sugebėsime suformuoti tik atgrasumą
savo pačių kraštui iškirsti miškai, užstatytos paežerės ir pajūris,
akropolinė nykuma žmonių veiduose ir bendravime. Dvasia verčia
kurti, grįžti į savo kraštą, lįsti į bunkerius, jei yra bėda. Tačiau jei
dvasią panaikini, žmonės nebeturi jokių motyvų gyventi kitaip, ir
belieka tik vergauti savo pilvui, mašinoms ir betonui.
Valstybė išties duoda milijonus kultūrai, tačiau kokiai, ką ta kultūra
sėja? Indijoje mačiau spektaklį, kuriame neprofesionaliai, paprasta
teatro kalba buvo aiškinamos Vedos. Keturis tūkstančius metų įvairiomis
formomis toji tauta apmąsto savo dievų reikalus, ir jos dvasia gyva. Ir
ne toks skaudus, nepakeliamas jiems tampa skurdas, nes jie kitur kreipia
savo mintis. Tuo tarpu mūsų teatras gal yra išraiškingesnis, aukštesnio
meninio lygio, bet kai pagalvoji, ką juo dažnai norima pasakyti, kokią
žinią perduoda, suklūsti. Supaprastinus iki vaiko lygio galima kartais
esmę nusakyti maždaug taip žiūrėjau spektaklį ar kino filmą, kuriame
buvo rengiamasi žudyti, žudoma, o paskui galvojama, kaip išsisukti nuo
bausmės. Taip žmogaus galvoje buvo įdiegtas žudymo vaizdas jis kurį
laiką mąstys (sąmoningai ar nesąmoningai) tik apie šią situaciją, kurią
matė. Jis atjungtas, tuo metu jam nekils mintis nei apie Dievą, nei
apie gamtos saugojimą ar močiutės pervedimą per gatvę.
Pradžioje klausei, kodėl pasirinkau vaikų literatūrą. Būtent todėl, kad
šis žanras leidžia kalbėti visiškai kitaip ir apie kitokius dalykus. Tai
yra labai elementaru. Kartais mes kalbamės apie Ū raidę, pamiršę A,
B ir C. Vaikų literatūra kaip tik ir yra ta pradžių pradžia.
Kai galvoju apie esminį dalyką, kurį esame pražiopsoję ir kurio be galo
trūksta mūsų kultūroje, švietimo sistemoje, norom nenorom darausi
davatka ir pradedu samprotauti apie Dievą. Vilius Orvidas H.
Šablevičiaus filme yra gražiai pasakęs: Jei devyniasdešimt devyni
procentai tavo darbe bus gerai padaryti, bet nebus to vieno Dievo
viskas nueis veltui, niekas neturės prasmės. Tik per Dievo artumo,
džiaugsmo išgyvenimą žmogus gali tapti atsakingas ir jautrus kitam.
Sako, kad žmogus, kuris gražiai ir prasmingai gyveno, miršta
šypsodamasis, nes žino, kad viskas gerai. Jis padarė, ką galėjo.
Gyvenimas yra šios šypsenėlės mokymasis...
Kalbino Gediminas
Kajėnas, Bernardinai.lt, 2008 |