KĄ
MES ŠVENČIAME?
Žydų šeimose
per Paschos vakarienę sūnus turi paklausti tėvo:
Ką mes švenčiame? O tėvas atsako:
Naktį, kai mes išėjome iš Egipto. Įvardis
mes reiškia, kad Paschos vakarienės
dalyviai sieja save su prieš kelis tūkstančius
metų buvusiu įvykiu. Kad ir kur jie būtų,
Niujorke ar Jeruzalėje, bet valgydami Paschą
žydai turi beveik tiesioginį sąlytį su
savo protėviais, vieną naktį
pasitraukusiais iš Egipto ir davusiais pradžią
nomadams tapti tauta.
Ne veltui pamąstymų
apie Vasario 16-ąją pradžiai pasirinkau žydų tautos liturginęšeimyninętautinę
apeigą. Gal todėl, kad vertinu šią tautą,
amžiams į savo ypatingus bendradarbius
pasirinkusio Aukščiausiojo skonį, gal, kad
pavydžiu žydams jų tautinės vienybės ir
tapatybės jausmo, kuris privertė jų priešus
sukurti žydų sąmokslo teoriją, gal
kad nerandu analogų troškimo būti
gyvastinga tauta.
Ar daug tėvų, išėję
šios dienos popietę su šeima pasivaikščioti,
sugebės rišliai atsakyti savo smalsiems
vaikams, kodėl visur kabo vėliavos? Ar dažna
šeima surengs šventines vaišes? Ar jausime,
kad šalis švenčia, o ne nuobodžiauja? Gali
būti simbolių, istorija, ceremonijų, mitų,
tačiau tik nuo jų interpretacijos priklauso,
kad visi šie sandai atgytų arba būtų
primiršti. Pamenu, prieš dvidešimt kelerius
metus, nubudęs vieną saulėtą birželio rytą
ir pro langą išvydęs namus, padabintus vėliavomis,
paklausiau savo tėčio, kodėl jos kabo.
Prieš keturiasdešimt metų atėjo rusai
ir mus išvadavo nuo gero gyvenimo, - karčiai
atsakė jis. Baimė, nežinia, nepatiklumas
suspaudė mano paauglišką sielą, tik ryto vėjo
plaikstomos raudonos vėliavos su kūjais ir
pjautuvais atrodė negyvos ir grėsmingos.
Tad kokią
interpretaciją pateiksime apie Vasario 16-ąją
sau ir savo vaikams? Laisvadienis baigiantis
žiemai? Nuobodybė po Užgavėnių blynų ir
valentiniško siautulio? Neturime tyrimų,
kaip tautines šventes, datas interpretuojame
savo šeimose. Vis vien kažkaip nepavyksta
kaip tiems žydams susitapatinti su protėviais,
jų garbingais poelgiais. Tuo labiau, kad lietuviai nemėgsta praplikusių, akiniuotų,
išsilavinusių, blaivių, kultūringų veikėjų.
O anie, pasirašę Vasario 16-osios aktą, būtent
tokie ir buvo. Valdžioje vien vagys ir plėšikai,
tad su ja nesinori turėti visai jokių sąsajų.
Su tauta tapatintis nelengva, kadangi nesiseka
kažko konkretaus apčiuopti. Juk ne veltui
amerikiečių sociologas B. Andersonas tautą
vadina įsivaizduojama bendruomene.
Kaip įsivaizduojame save, taip ir
vertiname. O apklausos liudija, kad nesame
linkę didžiuotis tuo, kad vadinamės
lietuviais.
Tačiau kanadiečių
teoretikas W. W. Isajiwas paguodžiamai dar įvardija
ir maištaujančią tautinę tapatybę, kuri
yra susijusi su neigiamu savo tautinės grupės
įvaizdžiu bei etninių protėvių suvokimu.
Šis pesimizmas kyla iš idealių vaizdinių
apie tautą, jos istoriją, papročius.
Neigiami vertintojai, niurzgliai, amžini
kritikai pasirodo yra rezervas, kuris bet kada
gali suaktyvėti, nes kritiškas, maištingas
požiūris liudija tam tikrą sąmoningumo lygį.
Kad ir kaip
ten būtų, bet kai mūsų protėviai pasirašė
Nepriklausomybės Aktą, su jų parašais slėpiningai
susiję esame ir mes. Jeigu ne anas tų šviesuolių
sprendimas, o paskui ir mūsų kaimo bernų ryžtas
su šautuvais ir durtuvais jį apginti, dabar
nebūtume tuo, kuo esame. Didelio pasirinkimo
nėra: arba Rusijos gubernija, arba Lenkijos
provincija. Ir jei tik įsivaizduojame esą
lietuviai, niekaip nesuprantu ko tie vyžoti
kaimo bernai kariavo po Pirmojo pasaulinio
karo, ko miškuose žūdavo po Antrojo, ko po
tankais gulėme 1991-ųjų sausį. Tauta per
valstybingumą įgauna savo konkretumą. Žinome,
kad pasaulyje egzistuoja daugiau tautų, nei
susikuria valstybių. Tačiau ar mes galime
kalbėti apie jas kaip tautas tikrąja šio žodžio
prasme? Štai E. Gellneris yra pasakęs, kad
kultūriškai homogeniška populiacija, iš
viso neturinti valstybės, kurią galėtų
pavadinti sava, yra labai prislėgta. Todėl
ir nebūkime liūdni bei paniurę. Todėl ir
švęskime. Juk esame valstybė.
Tomas
Viluckas; Bernardinai.lt,
sutrumpinta