KRISTAUS PAAUKOJIMAS, GRABNYČIOS
Šiandien Bažnyčia
švenčia Kristaus paaukojimo (Grabnyčių) šventę, kuri minima
ir kaip Pašvęstojo gyvenimo diena.
Šios šventės
Evangelija pasakoja apie įvykį Jeruzalės šventykloje, kuris
ne tik jame dalyvavusiems žmonėms, bet ir mums tapo
nuolatine vilties, šviesos ir paguodos versme.
Šventykloje įvyko
ypatingas susitikimas, kuris kiekvieną iš jo dalyvių savaip
apdovanojo. Dėmesį patraukia du žmonės Simeonas ir Ona,
kurie, galime sakyti, kiekvienas savaip laukia mirties. Jie
priėmė Jėzų iš Marijos ir Juozapo šventykloje ir pranašavo
apie jį.
Nežinome, ar Simeonas
buvo senas žmogus. Evangelija to nemini. Svarbiausia čia,
matyt, ne tai. Vieną jo gyvenimo akimirką Simeonui buvo
apreikšta, jog jis dar iki savo mirties pamatysiąs Kristų.
Po šio apreiškimo, visa, kas šioje žemėje liko Simeonui
Kristaus laukimo perpildytas gyvenimas. Simeono laukimas
buvo toks įtemptas, kad jį supančiojo tarsi vergą. Todėl
pirmieji jo žodžiai po to, kai jis paėmė į glėbį Jėzų,
pažodžiui verčiant iš graikų kalbos yra: Dabar suteiki savo
vergui laisvę, šeimininke... (plg. Lk 2, 29). Ši Simeono
laukimo įtampa ir jo deganti viltis dėl Izraelio paguodos
kažkuo patraukia, bet taip pat kažkuo ir baugina.
Gal širdimi
suprantame, kad tokia įtampa be Dievo malonės nepakeliama,
kad žmogus prieš ją bejėgis? Šios dienos pirmajame
skaitinyje klausiama Kas gali ištverti [Viešpaties] atėjimo
dieną ir kas gali išsilaikyti, jam pasirodžius? (Mal 3, 2).
Simeonas gerai pažįsta Viešpatį kaip širdžių Tyrėją,
surandantį kiekvieną žmogaus širdies mintį ir ją tarsi
ugnimi ištiriantį. Tad ir jo pranašystė Marijai apie Jėzų
yra apreikšta ir išgyventa jo širdies gelmėje. Simeonas
pažįsta Viešpatį kaip perveriantį kiaurai širdį, kaip tą,
kuris kasdien nori viso žmogaus.
Jeruzalės šventykloje
šiandien sutinkame ir senutę pranašę Oną. Evangelistas Lukas
nori pabrėžti ne tik jos gilią senatvę, bet ir tai, jog ši
moteris buvo ypač vieniša ir neturtinga. Tai rodo jos
simboliniai 77 metai, pragyventi našlystėje. Kitaip negu
Simeonas, kuris tą dieną atėjo į šventyklą, Ona
nesitraukdavo iš šventyklos. Jos buvimas šventykloje yra
kasdieniškas, nepertraukiamas. Onos gyvenimas skiriasi iš
esmės nuo Simeono. Jai nebuvo apreikšta, jog iki mirties ji
pamatysianti Mesiją. Todėl nesuklysime pasakę, jog Ona
gyveno kasdien laukdama ne Kristaus, o mirties. Tai išties
baisus gyvenimas. Didžiausia Onos pastanga ne viltingas
laukimas kaip Simeono, o kasdienis nepasitraukimas nuo
tarnavimo Viešpačiui, maldos ir pasninko, kuris taip pat
parodo Onos liūdną būseną. Ona atrodo kaip žmogus, esantis
ant vilties ir nevilties slenksčio, kasdien kovojantis dėl
nepasitraukimo. Daug ką apie Oną simboliškai pasako ir tas
faktas, jog jos giminė (Asero) negrįžo su kitomis giminėmis
iš vergovės. Jos giminė nevilties giminė, neįžvelgusi
prasmės sugrįžime į Dievo pažadėtąją žemę. Tik pavieniai
žmonės, tokie kaip Onos tėvas Fanuelis, sugrįžo.
Tad ką mes šiandien
švenčiame? Kodėl Kristaus paaukojimas šventykloje mūsų
širdims dovanoja šventę? Gal todėl, kad nėra širdies,
kurioje negyventų Dievo laukimo pavergtas Simeonas ir visai
susenusi, vieniša ir benusivilianti pranašė Ona...
Elena Šiaudvytienė, Bernardinai.lt, 2007