GABIJOS, UGNIES, DUONOS DIENA
Kai kur Lietuvoje, o ypač Žemaitijoje, dar ir dabar gyvas
paprotys vakare žarijas užžarstant pelenais arba
rytmetį, įkuriant ugnį, sukalbėti maldelę, kreipiantis į
Gabiją: Švinta Gabieta, sugobta gabėk, sužiebta žibėk.
Duonos dieną nuo seniausių laikų būdavo kepama šventa
duona, atliekamos apeigos Žemynai ir Žemėpačiui. Apeigose
pašventinta duona pagelbsti įvairiais gyvenimo
atvejais: gaisrui kilus, blogos akies apžavėtoms karvėms
pieną grąžinti, bičių spiečių avilyje sulaikyti, akių
ligoms bei žaizdoms gydyti, linų derlių pagausinti. Jeigu
šios duonos gabaliukas bus ant krosnies, - ugnis iš namų
neišeis (neuždegs trobesių). Kilus gaisrui, kad ugnis
neišplistų į visą kaimą, žmogus su šventos duonos
rieke, triskart apibėgęs degantį trobesį, turėdavo įmesti
ją į ugnį. Arba nubėgti neatsigręždamas į laukus, - ten
pasisuks ir vėjas. Kas šios duonos turi miške, tą aplenkia
gyvatės geluonis (Kai su šventa duonele eini girion, tai
kirmėlės kaip nuo ugnies lekia (kirmėlės - gyvatės).
Jei rankoje laikai duoną, - Perkūnas netrenks. Lietuvės
motinos, išleisdamos sūnus į kariuomenę, į drabužius įsiūdavo
duonos trupinį, - gal aplenks ir kulka. Į naujai statomo
namo pamatus kiekvienas šeimininkas pagarbiai dėdavo šventintos
duonos, kad visos nelaimių ugnys eitų pro šalį. Dzūkės
nedidelį gabalėlį pašventintos duonos visą laiką laikė
ant krosnies netoli žaizdro, kad Gabija saugotų namų ugnį.
etno.lt