LAISVĖS KAINA
Šiandien, kai prisimename tą brangią kainą, kurią mūsų
tautiečiai 1991 metų sausio 13-ąją sumokėjo už laisvę, verta
pamąstyti apie visą tikrąją laisvės kainą. Ji nepasveriama
tiktai tos dienos aukomis. Maža to, ji neapskaičiuojama
prisiminus sudėjusius aukas per daugelį kitų mūsų tautos
istorijos dienų mūšių laukuose ir miškuose, kalėjimuose ir
konclageriuose. Aukas tų, kurie guldė galvas, kentėjo ir
rizikavo savo gyvybėmis siekdami ginti mūsų krašto
nepriklausomybę. Kiekvienas pilietis, norėdamas gyventi
laisvėje, norėdamas būti tikrai laisvu, turi sumokėti
laisvės kainą. Tą kainą turime būti pasirengę sumokėti
šiandien ir kasdien, jeigu norime gyventi tikroje laisvėje
ir ją išsaugoti sau ir ateities kartoms. Laisvės kaina
panaši į tą kainą, kurią kiekvienas tikintysis turi sumokėti
norėdamas sekti Kristų.
Ditrichas Bonhoveris (Dietriech Bonhoeffer), Vokietijos liuteronų pastorius,
kuris Antrojo Pasaulinio karo metu dalyvavo rezistencinėje
veikloje prieš nacizmą ir žuvo dėl tos veiklos, savo 1937
metais išleistą knygą Kristaus Sekimo kaina pradeda
šiais žodžiais: Pigi malonė yra mūsų Bažnyčios mirtinas
priešas. Mūsų šiandienė kova yra dėl brangios malonės.
Pigia malone jis vadina meilę Dievui, rodomą tada, kai mums
viskas gerai sekasi ir mūsų tikėjimui neiškyla
pasipriešinimo ar sunkumų. Priešingai, brangi malonė
patiriama tada, kai reikia su drąsa nešti savo kryžių,
išpažinti ir įgyvendinti savo tikėjimą nepopuliarumo ir
priešiškumo akivaizdoje. Šiandien, kaip ir anomis dienomis,
didžiausias pavojus Bažnyčiai iškyla tuomet, kai jos nariai
yra pasirengę išpažinti savo tikėjimą tik jiems patogiu
būdu. Pavyzdžiui, švenčių metu dalyvauti tradicinėse
pamaldose. Pavojus Bažnyčiai, kai tikintieji nėra pasiruošę
savo kasdieninių gyvenimo sprendimų priimti, savo gyvenimo
būdo pakeisti taip, idant jų tikėjimas būtų įgyvendintas.
Kai dėl tikėjimo nekylama priešintis savo asmeniniams
patogumams ar visuomenėje vyraujančiomis nuomonėmis. Tokie
žmonės taip ir netampa tais Kristaus sekėjais, kuriais būti
jie yra pašaukti, dar blogiau, gali padaryti daug žalos
Bažnyčiai bei jos nariams.
Čia matome laisvės sampratos ir mūsų pasirengimo gyventi
laisvėje analogiją. Tikra laisvė, kaip ir tikra meilė, kaip
ir tikras krikščioniškas gyvenimas, brangiai kainuoja. O
mūsų žmogiškasis polinkis ieškoti pigios malonės, pigios
meilės ir pigios laisvės. Apgaulingiausia tai, kad
siekdamas pigaus varianto žmogus galvoja, esą jam bus
lengviau. Tačiau tik pasirinkus aukos kelią, pasiryžus
gyventi ne tik sau, sumokėjus brangesnę kainą pasiekiamas
vienintelis kelias į tikrąjį džiaugsmą, tikrąją meilę ir
tikrąją laisvę.
Kai kalbame apie laisvę šiandien, šalia valstybinės
nepriklausomybės dažniausiai norime minėti asmeninių
interesų tenkinimą ir apsaugą. Dauguma žmonių skiria
ypatingą dėmesį vardijimui savo teisių, kurias laisvė jiems
suteikia ir gina, užuot pastebėję dažnai panašaus ilgio
sąrašą įsipareigojimų, kuriuos atneša ta pati laisvė.
Laisvė nėra susitelkusi tiktai apie mane, apie mano norus ir
pageidavimus. Ji nėra pageidavimų koncertas, kuriame tiktai
aš renkuosi, kokia muzika gros, ar loterija, kurioje tik
mano numeriai visada iškrenta. Atsakomybė gerbti kitų orumą
ir apriboti savo laisvę kitų žmonių teisių atžvilgiu yra
laisvės kainos dalis.
Laisvei ir demokratijai, idant ji būti stipri, būtinas
moralinis pamatas, pripažinimas, kad mano teisės kitam
suteikia pareigas, ir kito teisės ir man užkrauna pareigų.
Pareiga gerbti kitą žmogų, pareiga dirbti siekiant išsaugoti
jo orumą. Tai nurodo, kad laisvė nėra ir negali būti laisve
be ribų.
Viešumoje mirgančios reklamos bei programos mums bando
įteigti pigių malonumų troškimą. Tuo jos dažnai sabotuoja
brandžių asmenybių susiformavimą. Visos kartos paveikiamos
šių įtakų, tačiau labiausiai - jaunimas. Išauklėtas pigia
malone, jis po pirmojo santuokos išbandymo, pirmojo sunkumo
taikosi gauti pigesnių malonių, ieško lengviausio kelio ir
meta šeimą. Toks auklėjimas skatina norą atrasti pigaus
pasitenkinimo alkoholyje ar narkotikuose, o kartais net
visai pabėgti nuo problemų pasitraukiant iš šio pasaulio.
Žiniasklaidos laisvė nėra galimybė rašyti ar transliuoti bet
ką, nepaisyti jokių populiarumo ar pelningumo padarinių.
Pareiga gerbti tiesą, gerbti kitų žmonių orumą ir jų
religinius įsitikinimus lieka prievolė, sulydyta su
saviraiškos ir informavimo laisve.
Politikų nemažiau tyko pigumo pavojus. Kai sprendimai daromi
vien siekiant laimėti balsų, o ne bendrojo visuomenės gėrio,
tai yra grėsminga. Kai asmeniniai ar partiniai interesai
lemia tėvynės ekonominį ir politinį saugumą, kai teisinėmis
ir finansinėmis machinacijomis užsitikrinamas pelnas sau ar
savo draugams, tai irgi einama pigiuoju keliu.
Minint Sausio 13-ąją verta prisiminti, kad žmonės
neatsitiktinai rinkosi prie Televizijos bokšto, Spaudos rūmų
bei Seimo siekdami apginti laisvę. Laisva žiniasklaida ir
demokratinė valdžia yra laisvės garantai, bet drauge jie
gali būti naudojami kaip laisvės pažabojimo instrumentai.
Tokiais jie tampa ne tik tada, kai priešas juos užima, bet
ir tada, kai jie veikia pagal pigios laisvės principą.
Tomis lemtingomis dienomis valdžia viena nebūtų buvusi
pajėgi apginti laisvės įrankių. Visiems laisvę mylintiems
žmonėms tada reikėjo stoti petys į petį. Reikia tai daryti
ir dabar idant apgintumėme tikrąją laisvę. Nei spauda, nei
Seimas, nei kitos valdžios institucijos, paliktos pačios sau
neatlaikys spaudimo. Per daug ir per didelės pagundos jų
tyko ir kėsinasi žlugdyti tikrosios laisvės realizavimą.
Mūsų tauta, visi mūsų žmonės turi būti ir yra tikrasis
laisvės garantas.
Lietuvos žmonės turi būti pasiruošę sumokėti laisvės kainą,
suprasti kad Lietuva brangi yra ne tas pats, kas Lietuva
miela. Kai spaudoje pasirodo žmogaus orumą įžeidžiantys
straipsniai, reakcija turi būti iš visur aiški ir garsi.
Kai su darbuotojais neteisingai elgiamasi, profsąjungos ir
žmonės turi kelti balsą. Šeimos tegul buriasi ir gina šeimų
interesus, kol mažesnės interesų grupės neuzurpavo jų
vietos visuomenėje. Tėvai tegu aktyviai reiškia savo nuomonę
apie tai, ko ir kaip mokoma mokyklose. Mokesčių mokėtojai
tegu netyli, kai mato, kad jų pinigai yra švaistomi ar
grobstomi.
Bijoma, kad vienišas balsas nebus išgirstas? Taip sakė tie,
kurie tą naktį nėjo prie Seimo ar Televizijos bokšto esą,
ką gali neginkluotas žmogus padaryti prieš tankus ir
automatus? Tačiau galėjo. Todėl, kad nesuabejojo brangios
laisvės verte. Ir todėl mes šiandien gyvename
Nepriklausomoje šalyje ir galime džiaugtis laisve. Bet
tikrai galėsime džiaugtis tik jeigu ir mes įvertinsime
laisvės tikrąją vertę. Nebijokime reikalauti moralumo
valdžioje, spaudoje, plačioje visuomenėje; nebijokime
tiesos. Jau daug kam nusviro rankos siekiant paragauti
tikrosios laisvės. Dar vieni rinkimai artėja, ir atrodo, kad
net balsavimas daug kam atrodo per daug brangi laisvės
kaina. Tačiau paburnoti apie valdžią namuose ar su draugais,
paaimanuoti pigi laisvė, kuri turi savo žiaurius
padarinius. Pirmasis pigios laisvės padarinys prie
slenksčio artėjanti, įsismelkianti vergystė.
Bažnyčios varpai skamba kviesdami mus garbinti Dievą, dėkoti
Jam už visas suteiktas dovanas, ypač mūsų gyvybės ir laisvės
dovanas. Jie taip pat skelbė šventes ir būdavo pagrindinis
pavojaus signalas. Laisvės varpas mums skamba kviesdamas
džiaugtis ir dėkoti už laisvę, kurią turime. Bet kiekvienas
jo dūžis yra ir perspėjimo, pavojaus signalas, primenantis
tai, kas ant jo parašyta tas laisvės nevertas, kas negina
jos.
Mons. Gintaras Grušas, Bernardinai.lt, 2007
|