ŠVENČIAUSIOS DIEVO MOTINOS IŠKILMĖ
Sausio pirmąją dieną Bažnyčia švenčia šventosios Marijos,
Dievo Motinos iškilmę. Evangelijoje pagal Luką skaitome
Šventosios Dvasios įkvėptos Elzbietos pasveikinimo Marijai
žodžius: Tu labiausiai palaiminta iš moterų ir labiausiai
palaimintas tavo įsčių vaisius!, o Marija patvirtindama
atitaria štai nuo dabar palaiminta mane vadins visos
kartos (Lk 2,42.48).
Sena Bažnyčios giesmė skelbia:
Sveika, šventoji Motina: tu pagimdei Karalių, kuris valdo
žemę ir dangų per amžius ir amžinai.
Štai čia glūdi ypatingos Bažnyčios pagarbos Marijos
motinystei priežastis: amžinasis Tėvo Sūnus per ją ir joje
tapo, kaip išsireiškia evangelistas Matas, Dovydo sūnumi ir
Abraomo sūnumi (Mt 1,1). Amžinasis Dievo Žodis tapo tikru
žmogumi, o Marija tikra Dievo Gimdytoja, Mano Viešpaties
motina, kaip sakė Elzbieta (Lk 1,43).
Pagarba Marijai, jos kultas nėra savaiminiai. Pilna jo
prasmė atsiskleidžia tik Dievo Sūnaus Įsikūnijimo ir
žmonijos Išganymo slėpiniuose. Bažnyčia gerbia Mariją dėl
didelių Šventosios Dvasios darbų joje, dėl išskirtinio jai
Dievo skirto vaidmens. Bažnyčia nori sekti Marijos pateiktu
tikėjimo ir atsidavimo Dievui pavyzdžiu. Todėl švenčiant
Marijai dedikuotas liturgines šventes visada reikia suvokti
kokį Kristaus asmens aspektą jos nušviečia, kaip mus moko
labiau tikėti į Kristų. Be šito Marijos kultas neturi
prasmės.
Jau pirmosiose krikščionių bendruomenėse Marijai buvo
teikiama ypatinga pagarba. Argi ne todėl buvo užrašyti
minėti Evangelijos pagal Luką žodžiai?
Nuo IV amžiaus pradžios, kada krikščionybei buvo suteikta
gyvavimo laisvė, Bažnyčios liturgija patyrė ypač stipraus ir
intensyvaus vystymosi laikotarpį. Tai galioja ir Marijos,
kuriai krikščioniškos bendruomenės visada skyrė pagarbų
dėmesį švenčių liturgijoje bei ritualų formulėse, kultui.
Jau II amžiuje Marija figūravo maldose, pamoksluose,
himnuose, apokrifiniuose raštuose, simboliuose, rasta ją
mininčių įrašų, seniausias jos atvaizdas Priscilos
katakombose Romoje datuojamas aštuntuoju II amžiaus
dešimtmečiu. Trečiajame amžiuje jau buvo paplitusios maldos,
kuriose Marija vadinta Theotokos Dievo Motinos titulu,
to paties amžiaus pabaigoje Teonas, Aleksandrijos vyskupas,
jos garbei skyrė bažnyčią. Tačiau nuo IV amžiaus pradžios,
po įgytos kulto laisvės, Marijai dedikuotų bažnyčių
skaičius, su ja susijusių maldų ir liturgijos nepaprastai
padaugėjo. IV amžiaus vidurį siekia Didžioji Marijos
bazilika Romoje. V-VI amžiuose atsirado ir tradicija tapo
būtent Marijai skirtos šventės, kuriomis buvo paminimas jos
gimimas, motinystė, užmigimas. Marija dažnai pagarbiai
minima Bažnyčios tėvų raštuose. 431 metais Efese vykusio
trečiojo visuotinio Susirinkimo metu Marijos titului Theotokos
Dievo Motina buvo pripažinta universali vertė.
Todėl nenuostabu, kad Dievo Motinos iškilmė turi iš tiesų
gilias šaknis ir yra viena seniausių mariologinių švenčių.
Galbūt seniausią liudijimą apie ją pateikia senovinis armėnų
skaitinių mišiolas, datuojamas maždaug 450 metais. Jame
teigiama, jog rugpjūčio 15 yra Marijos Theotokos diena.
Išlikusioje Jeruzalės kunigo Criscipio homilijoje, kuri
užrašyta ne vėliau kaip 479 metais, pateikiama panaši
informacija. Ši šventė išplito iš pradžių Rytuose, o vėliau
ir Vakaruose, nors jos minėjimo diena pasikeitė šiandien
rugpjūčio 15 minima Marijos Dangun ėmimo iškilmė.
Popiežiaus pamokslininkas Reniero Cantalamessa OFM Cap,
komentuodamas Mergelės Marijos, Dievo Motinos iškilmės
Evangeliją priminė, kad ir mes tam tikru būdu galime tapti
Kristaus motinomis pagal Jėzaus žodžius: Mano motina ir
mano broliai tai tie, kurie klausosi Dievo žodžio ir jį
vykdo (Lk 8,21). Marija buvo pirmoji, kuri įsiklausė į
Jėzaus žodžius, įsiklausykime į juos ir mes.
Pagal "Vatikano radijĄ"