KAI ŽVAIGŽDININKAI BUVO
KARALIAIS
Paprotys sieti senųjų metų pabaigą ir Naujųjų pradžią su
žvaigždėmis ir žvaigždėtu dangumi - istoriškai susiklostęs
reiškinys. Kalendorių sudarymas ir metų atskaita visuomet
buvo žynių - žvaigždininkų (astrologų) pareiga. Pasitikdami
Naujuosius kalendorinius metus - kaskart nesąmoningai sekame
senąja tradicija - kreipdamiesi į žvaigždėtą dangų ir į
žmones, kurie į jį žiūri.
Šiuolaikiniams pranašautojams astrologams ir magams tuomet
žiniasklaida parodo didesnį dėmesį. Prisimenami ir visus
metus užmiršti astronomai. Jų klausiama: Kas mūsų laukia
ateinančiais metais?
Daug kam vis dar atrodo, kad dažniau žiūrintys į dangų
atranda ten išminties ženklus. Deja, astronomai jau seniai
nebeįžiūri ženklų, dangus dabar pripildytas dangaus kūnais,
turinčiais savo masę temperatūrą, cheminę sudėtį... Kitaip į
dangų ir gamtos reiškinius žvelgta senosiose tradicijose.
Žodine tradicija paremtos visuomenės gyvenimo išmintį siejo
ne su rašto, o su gamtos ženklais. Vandeniui ir ugniai,
medžiui ir akmeniui, žemei ir žaibui, šviesai ir tamsai,
Saulei, Mėnuliui ir žvaigždėms - pasakojimuose ir
papročiuose teikta dvasinė reikšmė. Tolimo kosmoso šviesos
taškelius sujungę į įsimenamus ir lengvai atpažįstamus
dangaus knygos ženklus ir suteikę jiems prasmę, - protėviai
užrašė jais savo gyvenimo išmintį.
Kai diena pailgėja gaidžio žingsniu
Kalėdinis laikotarpis pradėtas Kūčiomis, įpusėjęs
šurmulingaisiais Naujaisiais, baigiasi sausio 6. d Nuo šiol
Tamsa trauksis - dienos ilgės. Net išlepinti modernių
technologijų, vis dar pasiilgstame Saulės šviesos. Šiemet
giedrų ir saulėtų dienų lapkrityje ir gruodyje, kartu
paėmus, buvo mažiau nei vienos rankos pirštų. Tamsos ir
pilkumos skraistė - niūrumu, nusivylimu, depresija, ligom,
savižudybėm... draikėsi tarp mūsų. Bet viskas. Dabar dangaus
ir sielos pragiedrulius skubins grįžtanti Saulė.
Pragiedrulių mėnuo - taikliai sausį vadindavo rusai -
prosinec; mat po ilgų tamsos miglų tik dabar danguje vėl
ima rodytis žydruma (rus. prosin).
Ištvėrę, išgyvenę per tamsos klampynes prasisukantį metų
ratą, jo stipinais viltingai vėl kilsime į šviesą. Kilimo
pradžia - sausio 6-oji vadinta: Krikštais, Atarašais,
Trimis Karaliais. Astronomiškai tai - Saulės stovėjimo
(lot. solstitium saulės stovėjimas) laikotarpio
pabaiga. Įdėmiai stebėdami Saulės judėjimą, praeities
žvaigždininkai kreipė dėmesį į šį Saulės stovėjimą, kai
dienos trukmė beveik 2 savaites pastebimai nesikeičia, nes
Saulė virš horizonto kasdien keliauja vis tą patį
trumpiausią kelią. Sausio 6-tą įgudusi akis jau pastebi
dienos Saulės kelio pailgėjimą. Iš čia ir vaizdingas posakis
Nuo Kalėdų iki Trijų Karalių diena pailgėja per gaidžio
žingsnį.
Dienos pailgėjimą, po saulėlydžio atspindi Oriono žvaigždžių
padėtis. Trumpiausių dienų vakarais, Saulei nusileidus -
trys įsidėmėtinos Oriono žvaigždės teka tiesiai rytuose.
Dienoms ilgėjant ši žvaigždžių trijulė sutemus sužimba vis
aukščiau. Oriono žvaigždynas mūsų protėviams kažkada buvo
puikiu kalendorinių darbų orientyru, tad ir vadintas jis
įvairiai - Šienpjoviais, Pjovėjais, Kūlėjais, Trimis
mergelėmis verpėjomis, Trimis Karaliais.
Trumpiausias Saulės stovėjimo dienas nuo Kūčių iki sausio
6-tos Šiaurės Europos tautos siejo su protėvių vėlių
sugrįžimo ir lankymosi savo namuose laikotarpiu. Šį laiką
Lietuvoje vadindavo - tarpkalėdžiais, tarpušvenčiais,
šventvakariais, vaišėmis. Tuomet sodybas lankydavo
žmonės, persirengę lokio, arklio, gervės, ožio ir kitomis
magiškomis kaukėmis. Vėliau krikščioniškų pasakojimų įtakoje
šių persirengėlių būrį papildė ir Trijų Karalių personažai.
Atsilankę sodyboje persirengėliai giedodavo, linkėdavo namų
šeimininkams sėkmės ir gero derliaus, o už tai buvo
vaišinami ir apdovanojami. Nors per amžius išblėso šių
kalėdinių kaukininkų supratimas, bet galima spėti, kad tai -
mitiniai protėviai, vaizduojantys mūsų pačių žmogiškąsias
savybes. Bandydami susivokti kas esame, dar ir dabar save
lyginame būtent su gyvūnais: stiprus kaip lokys, dirba
kaip arklys, grakšti kaip gervė, užsispyręs kaip
ožys... Kadaise žvaigždininkai panašius gyvūnų įvaizdžius
siedami su žvaigždynais sukūrė astrologinę sistemą.
Žvaigždės - pasitinka ir palydi
Vienu svarbiausiu Krikštų šventės veiksmų buvo maginė
sodybos apsauga nuo neregimų dvasių. Manyta, kad pradėjus
dienoms ilgėti, vėlės privalo iškeliauti atgal į Aną
pasaulį, tad Krikštų išvakarėse kai kur buvo ruošiama
atsisveikinimo su vėlėmis vakarienė, vadinama Kūčelėmis. Kad
namų aplinkoje neužsiliktų nė viena nepageidaujama ano
pasaulio būtybė, buvo "atrašinėjami pastatai ir daiktai.
Ant gyvenamo namo ir ūkinių pastatų durų, o kartais ir ant
namų apyvokos daiktų, šeimininkas švento židinio anglimi, o
vėlesniais laikais bažnyčioje šventinta kreida, žymėdavo
tris kryželius + + + . Šio ženklinimo svarbą primena ir
šventės pavadinimai Atarašai bei Krikštai. Dedant
krikštus iš sodybos išrašomi, išprašomi svečiai iš Anapus.
Ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyniniuose kraštuose kryželiai
buvo daromi taip pat ir iš verbos šakelių ar šiaudų ir,
apsaugos nuo piktųjų dvasių sumetimais, būdavo užkišami
įvairiose statinių vietose. Latvijoje ant statinių,
neatkeliant rankos, buvo išpiešiamos ir penkiakampės arba
aštuonkampės žvaigždės - slogučio kryžiai (lietuvēna
krusts). Ir pačią šventę latviai vadino Žvaigždės arba
Žvaigždžių diena. Taigi, pliuso pavidalo maginiai kryželiai
yra ne kas kita, o 3-jų žvaigždžių simboliai. Su pirmosios
vakaro žvaigždės pasirodymu Kalėdų išvakarėse pasitikome
protėvių vėles, o su 3-jų Šienpjovių žvaigždžių vakariniu
patekėjimu - jas išlydime.
8-ta diena po Naujųjų metų Žvaigždės diena vadinama ir
keistai į baltiškas panašiose Kinijos naujametinėse
tradicijose. Tą dieną rodoma pagarba žvaigždėms: sėdant prie
apeiginio vaišių stalo šeimos galva lenkiasi žvaigždžių
dievams ir savo laimingai žvaigždei, globojusiai jo gimimą.
Apeigoje dalyvauja tik vyrai, kurie išreikšdami pagarbą
savoms žvaigždėms uždega po tris aromatine alyva užpildytas
lempeles ir pagal jų liepsnelių spindesį spėja savo ateitį.
Žvaigždėtas dangus šį vakarą, kaip ir mūsų krašto žmonėms, -
lemia gerus ir derlingus metus.
Žvaigždės sielos atspindys
Žvaigždžių magijos neišvengė net ir krikščioniška
tradicija. Evangelijoje pagal Matą rašoma, jog Rytų
žyniai-magai apie Kristaus gimimą sužinojo pagal danguje
pasirodžiusią ryškią žvaigždę. Šios žvaigždės vedami jie
atėjo pasveikinti naujagimio bei įteikti jam dovanų. Nors
Evangelija neminėjo magų skaičiaus, tačiau vėlesnėse
interpretacijose laikoma jų buvus tris (Vakarų bažnyčios
tradicijoje) arba priskaitoma net dvylika (Rytų bažnyčioje,
pavyzdžiui, Sirijoje). Viduramžiais, istorijai apie Rytų
žynius apaugus įvairiomis literatūrinėmis interpretacijomis,
atsirado spalvingi, jau ne astrologų-magų, atėjusių iš Rytų,
o Trijų Karalių - Kasparo, Merkelio ir Baltazaro vaizdiniai.
Šių legendų paveikti kai kurie astronomai iki šiol
desperatiškai tebeieško Kristui gimus danguje ryškia
žvaigžde sužibusio dangaus kūno...
Religinėse tradicijose gimimo siejimas su dangaus skliaute
sužimbančia žvaigžde - plačiai įsišaknijęs. Kiekvienas
žmogus turi žvaigždę, kuri užsižiebia gimstant ir gęsta
mirštant. Šviesių ir dvasingų - žvaigždės šviesios, tamsių,
nedorų - blankios. Iki tol nematytos ryškios žvaigždės
suspindo gimus Krišnai, Lao Dze, Mozei, Abraomui...
Taigi, ką sako apie naujuosius metus aukštai žibančios mūsų
trumpo gyvenimo palydovės - žvaigždės? Jos kantriai tyli.
Atsakyti tegali žmogus, perėmęs tradiciją ir žinantis
ženklus. Žvaigždės virš mūsų, - kad sustotumėm ir aukštai
iškeltumėm galvą, kad amžinoji šviesa pasiekusi mūsų akis
primintų mums - mus pačius - grąžindama gyvenimo trapumo ir
kiekvienos akimirkos nepakartojamumo pojūtį. Žvaigždėtas
dangus atspindi mūsų sielą. Ką atrasime joje - blogio demoną
ar tobulą dorovės dėsnį - tas ir laukia mūsų kitąmet.
Jonas Vaiškūnas,
delfi.lt, 2008
|