Prapjovos
Javus pjauti lietuviai pradėdavo pilnatyje, tikėdamiesi, kad
tada bus pilni kluonai ir aruodai. Pirmoji pjūties diena
vadinama Prapjovomis.
Šią
dieną apeigomis apeinami rugiai, palaiminama rugiapjūtės pradžia.
Tą dieną nevalia dirbti, kitaip vėjas nukilos klojimų
stogus, išguldys rugius. Varnoms paberdavo grūdų kad
nekarksėtų ir stogų nepešiotų. Tądien parugėse apkasama
Žemynai apeigų duonos, o likusia vaišinami pjovėjai. Šeimininkas
nupjaudavo pirmą saują rugių ir parnešęs padėdavo ant
stalo. Paskui visi vaišindavosi. Kitądien į prapjovų lauką
būtinai atsinešdavo paviržo. Visi nupjovę po pėdą vėl lauždavosi
duonos sakydami: Duona su duona susieina, lenkdavosi Žemynai.
Paskui vaišinosi, giedojo pjūties pradžios giesmes. Šeimininkas,
sudėjęs pirmąją gubą keletą sykių nusilenkdavo Saulei tik
paskui visi pradėdavo iš peties pjauti. Pirmas rugių pėdas,
vadintas šeimininku, diedu, buvo labai svarbus
saugojo nuo bėdos, teikė skalsą, juo kitąmet pradėdavo sėją.
Kai kur kelias varpas iš jo sudegindavo ant aukuro, aukodami
Laimai ir derliaus dievams. Grįžusius iš prapjovų pjovėjus,
nešančius pirmąjį pėdą (kaip svetį - javo ir protėvių
dvasią), sutikdavo su duona ir druska,
sakydami: Sena duona naują pasitinka! arba Šviežia
duona parėjo!. Gubas laukuose suremdavo iš 9 pėdų.
Rugiapjūtę baigdavo irgi su apeigomis: iš paskutiniųjų
lauko varpų pindavo ievarą. Tai lyg kokia kasa,
paliekama lauke.
|