ŠVENTASIS BENEDIKTAS nURSIETIS
Benediktas yra Vakarų vienuolijos patriarchas. Jis gyveno kaip
atsiskyrėlis Subiako kalvose, turėjo daug mokinių, įkūrė
garsųjį Monte Kasino vienuolyną ir sukūrė regulą, tapusią visų
Vakarų vienuolynų regulų pagrindu. Apie šv. Benediktą savo
Dialogų antroje knygoje rašo Grigalius Didysis, kalbėjęsis
su jo mokiniais ir tiesioginiais jo gyvenimo liudytojais.
Benediktas su dvyne seserimi Scholastika gimė 480 m. Nursijos
mieste, turtingoje šeimoje. Tėvai anksti pasiuntė jį į Romą
studijuoti teisės ir literatūros. Jis stropiai mokėsi, bet jį
piktino pretendentų į popiežiaus sostą (Simacho ir Lauryno)
rietenos. Nusivylęs palaidu jaunimo gyvenimu, Benediktas
paliko miestą ir su žindyve bei būreliu draugų pasitraukė į
Afilą. Čia atkreipė į save žmonių dėmesį stebuklingai sutaisęs
sudužusį molio rėtį. Paskui pasitraukė į Subiaką ir apsigyveno
oloje, vėliau pavadintoje Sacro Speco (Šventąja ola).
Vienuolis Romanas jam davė vienuolio abitą ir nešiojo maistą.
Čia jis išgyveno trejus metus, daugsyk buvo gundomas velnio,
bet jam nepasidavė, gelbėdamasis erškėčio krūme. Garsas apie
Benediktą plačiai pasklido, ir Vikovaro vienuoliai pakvietė jį
vadovauti jų vienuolynui. Jis buvo griežtas; vienuoliai bandė
jį nunuodyti užnuodytu
vynu, bet taurė sudužo Benediktui ją peržegnojus. Jis vėl
grįžo į savo olą, tačiau pas jį nepaliovė ėję mokiniai -
prašė, kad jiems vadovautų. Tada kalvose buvo pastatyta
dvylika nedidelių vienuolynų, kiekviename gyveno po dvylika
vienuolių. Vienuolynams vadovavo Benediktas. Jis padarė daug
stebuklų: jam pasimeldus, iš kalno viršūnės ištryško vanduo;
iš ežero dugno jis iškėlė kaimiečio pamestą sodininko peilio
geležtę, ir ši susijungė su medinėmis kriaunomis; išvarė
vienuolį gundžiusį velnią. Kartą ežere skęstant berniukui
Placidui, kurį tėvai buvo patikėję Benediktui, šventojo
palieptas brolis Mauras šoko jo gelbėti ir tik ištraukęs vaiką
į krantą suprato ėjęs vandens paviršiumi. Žmonės Benediktą
taip mylėjo, kad vietos kunigas, iš pavydo troškęs jo mirties,
pasiuntė šventajam užnuodytą duonos kepaliuką, bet jį pačiupo
ir nunešė varnas. Kunigas ir toliau kaip įmanydamas stengėsi
kenkti ne tik Benediktui, bet ir jo mokiniams, tad šis
nusprendė pasitraukti ir apsigyveno tvirtovėje ant Kasino
kalno. Nors čia kadaise stovėta vyskupo sosto, ant kalno
tebestūksojo Apolono ir Jupiterio šventyklos, jose vėl vyko
pagoniškos apeigos. Benediktas, kurį į šią vietą atvedė trys
varnai ir du angelai sargai, čia įsikūrė 525-529 m. Jis
pastatė savo vienuolyną - Dievo miestą, kaip priešingybę
velnio miestui ir, iškirtęs šventas pagoniškų dievų giraites,
jų šventyklą pašventino šv. Martynui - vienuoliško gyvenimo
pradininkui Vakarų pasaulyje. Dar jis pastatydino koplyčią
krikščionių atsiskyrėlių idealui šv. Jonui Krikštytojui.
Naujajame vienuolyne, kuris tapo susikaupimo, maldos ir
apaštalavimo centru, Benediktą naktį aplankė regėjimas: tamsą
perskrodė saulės spindulys, ir jo šviesoje jis išvydo visą
pasaulį. Sesuo Scholastika pasekė brolio pavyzdžiu ir tapo
vienuole; jie susitikdavo kartą per metus už vienuolyno sienų.
Per paskutinį jų pasimatymą, Benediktui atsisveikinant,
Scholastika paprašė brolio, kad pasiliktų su ja per naktį, bet
jis atsakė, kad to daryti jam neleidžia regula. Tada ji sudėjo
rankas, nulenkė galvą, o kai ją pakėlė, pliūptelėjo tokia
liūtis, kad Benediktas su savo vienuoliais norom nenorom
turėjo įeiti vidun. Scholastika paaiškino prašiusi Dievo to,
ko nesutiko daryti Benediktas, ir Dievas ją išklausęs. Jiedu
praleido naktį turiningai kalbėdamiesi ir rytą atsisveikino.
Po trijų dienų Benediktas išvydo danguje balandį ir suprato,
kad sesuo mirė. Palaidojo ją kape, kurį buvo paruošęs sau.
Netrukus pasiruošė mirčiai ir pats. Kadangi žinojo savo
mirties dieną, dar prieš savaitę liepė atidengti kapą, kur
buvo palaidojęs seserį, ir paskutinę valandą paprašė nunešti
jį į Šv. Martyno koplyčią; ten mokinių prilaikomas priėmė
komuniją, melsdamasis pakėlė į dangų rankas ir atidavė sielą
Dievui.
Benedikto veikalas Regula išliko iki šių dienų kaip
benediktinų gyvenimo taisyklių rinkinys. Pagal ją vienuoliai
skiria po lygiai laiko maldai, mokymuisi ir fiziniam darbui.
Žodžių Ora et labora - melskis ir dirbk - Reguloje nėra,
bet jie tapo jos pagrindine mintimi, nes išreiškia jos dvasią.
Šis ilgus amžius Vakarų vienuolynuose praktikuojamas religinio
gyvenimo būdas buvo toks vaisingas, kad 1964 m. spalio 24 d.
popiežius Paulius VI Benediktą paskelbė Europos globėju.
Italijoje šv. Benediktas yra Subiako, Monte Kasino ir Palermo
globėjas. Dėl pataisyto sodininko peilio, kuris yra užuomina,
kad benediktinai mokė žmones lauko darbų, kurių šie anksčiau
nedirbo, Benediktas tapo žemdirbių globėju; dėl to, kad statė
vienuolynus, globoja inžinierius ir architektus; jis padarė
nekenksmingus nuodus, todėl globoja chemikus; be to, globoja
katilius, moksleivius, speleologus. Kadangi jo vienuoliai
įdirbdavo žemes, 1961 m. liepos 12 d. popiežius Jonas XXIII
paskelbė jį melioratorių globėju.
Anksčiau šv. Benediktas būdavo minimas mirties dieną - kovo
31, net buvo priežodis Šv. Benedikto proga kregždė po stogu,
tačiau šventę perkėlus į liepos 11 d., šis posakis nebetinka.
Jam meldžiamasi sergant akmenlige, mat nuo šios ligos jis
išgydė imperatorių Henriką II Vokietį; kadangi žinojo savo
mirties dieną ir numirė gražiai, globoja mirštančiuosius.
Jis gelbsti nuo nuodų ir apsinuodijimo; nuo burtų ir velnio
pagundų; išgydo akmenligę ir rožę.
Šv. Benediktas vaizduojamas su juodu vienuolio abitu, bet gali
būti ir su baltu, kai norima pabrėžti, kad jis yra ir kitų
benediktinų vienuolijų pradininkas - cistersų ir olivų, kurių
abitai balti. Pasakojimų apie jo gyvenimą ciklų yra daug,
tačiau alegoriniuose paveiksluose jis visada vilki vienuolio
drabužį su gobtuvu, apsiaustą, laiko pastoralą kaip abato
ženklą. Pastoralas - pagrindinis jo atributas. Dažnai šalia jo
yra varnas su duonos kepaliuku snape - užuomina, kad varnas
išgelbėjo jam gyvybę. Pagrindiniai atributai yra pastoralas,
mitra, regulos knyga su įrašu Melskis ir dirbk; kiti
atributai - varnas su duonos kepaliuku snape, taurė su dviem
gyvatėmis, botagai, simbolizuojantys reguloje numatytas
bausmes, ir sudužęs molio rėtis.
Fernando ir Gioia Lanzi,
Šventieji globėjai ir jų simboliai, Bernardinai.lt, 2006
|