Adventas ir tuštuma
Štai
ir vėl Adventas. Ko gero, šis metų laikas yra svarbiausias
mūsų gyvenime. Ir vis dėlto, Adventas taip ir lieka
dvasinio pasirengimo laikotarpiu, kažkodėl menkiausiai
vertinamu, mažiausiai suprantamu ir kone visuotinai
ignoruojamu.
Viena iš priežasčių yra ta, kad Adventą praktiškai
praryja Kalėdos. Tiesa, Adventas yra savotiškas signalas,
pranešantis apie artėjančias Kalėdas. Tačiau mes švenčiame
ne tas Kalėdas, apie kurias praneša liturginis Advento
laikas. Pasaulietinės Kalėdos virto daiktų kaupimu. Tos Kalėdos,
apie kurias kalba Adventas, veikiau skatina ištuštinti save,
kad būtume pripildyti.
Adventas kalba apie tuštumo, pakankamumo dvasingumą, apie išrengtą
sielos pilnatvę. Adventas nurodo į svarbiausius gyvenimo
dalykus; komercinės Kalėdos į bereikalingus daiktus.
Du didieji liturginiai Bažnyčios metų laikotarpiai,
Adventas ir Gavėnia, kalba apie visiškai skirtingus dalykus.
Adventas nėra mažoji Gavėnia. Adventas nėra
atgailavimo metas. Adventas ateina ne provokuoti sąžinės,
bet uždegti sąmonę.
Talmudas moko, kad kiekvienas žmogus turėtų vilkėti
apsiaustą su dviem kišenėmis. Vienoje kišenėje, anot
rabino, turėtų būti raštelis su žodžiais: Aš esu
kirminas, nevisai žmogus. O kitoje kišenėje - būti
raštelis su žodžiais: Visata buvo sukurta man.
Istorija čia aiški: Gavėnios paskirtis yra priminti mums,
kas esame ir kas nesame. Tuo tarpu Advento paskirtis yra
priminti, kas yra Dievas ir kas tuo pačiu turėtume būti
mes. Adventas byloja apie tuštumo turtus.
Jėzus, kuriam būti Dievu nebuvo svarbiausias dalykas,
bet kuris visuose dalykuose yra toks, kaip mes, savo asmeniu
pavyzdingai įkūnija tai, ko mums tenka mokytis didžiąją
savo gyvenimo dalį: kaip būti savimi. Dievybė,
ateinanti pas mus kaip kūdikis, yra geriausias pavyzdys, ką
reiškia mokytis iš gyvenimo, kai augame ir tampame tuo, kuo
turėtume tapti. Dievas, kuris ateina be palydos ir turtų,
yra nusižeminimo metafora, verčianti mus nepamiršti, kokie
maži iš tikrųjų esame šioje visatoje ir pasiekti tašką,
kuriame suprastume, jog to mums ir pakanka.
Adventas kalba apie tuštumo galią ir dvasinę mažumo prasmę.
Kai iš pat pradžių turime nedaug, tada beveik neturime ko
prarasti. Tada žinome, kad neturime galvoje visų idėjų ir
nežinome visų atsakymų. Tai reiškia, kad nėra dėl ko
grumtis ir beveik nėra dėl ko puikuotis prieš kitus. Mes
prisipildome galimybių.
Kai žinome, kas iš tikrųjų esame, tada nieko nedangstome
ir nedemonstruojame jokių pretenzijų, kai esame sąžiningi
tiek patys sau, tiek kitiems, tada užsidegame laisve būti
savimi pačiais. Neturime jokio įvaizdžio, kurio reikėtų
laikytis, jokio melo, kuriuo reikėtų pablizginti save šioje
blizgučių visuomenėje. Mes prisipildome vientisumo.
Išmokstame apsieiti su pačiais būtiniausiais dalykais ir
nekaupti to, kas mums nepriklauso, praradę gyvenimo mažmožius,
tikrai nenuskursime, nes juk niekada nuo jų ir nepriklausėme.
Mes prisipildome pasitenkinimo.
Pripažinę savo pačių ribas, privalome niekada nebijoti nesėkmių.
Tada netektys mūsų nesunaikins, nes juk nepatepėme savęs
vienintelių laimėtojų aliejumi. Mes prisipildome pasitikėjimo.
Galų gale, kai Adventas įsismelkia į mūsų sielą, mes
pagaliau suprantame, kad mažumas tai nėra niekas, o tuštuma
nėra skurdas. Būti mažam reiškia būti reikalingam kito,
priklausyti nuo kito. Mažumas susaisto mus su likusia žmonijos
dalimi ir išvaduoja iš arogantiškos izoliacijos, žudančios
ir kūną, ir sielą. Būti tuščiam reiškia atverti savo
vidų kažkam kitam, išskyrus savąjį aš. Mes
prisipildome gyvenimo palaimos.
Tada, ištuštinti savojo mažumo suvokimo, galbūt ryšimės
susitapatinti su tais, kuriems tuštuma, dvasinis skurdas ir
gyvenimo nepritekliai nėra savanoriškas dalykas. Tada ir
patys galėsime tapti pilnutiniais žmonėmis, kupinais
atjautos ir sąmoningumo.
Adventas, praleistas rimtai apmąstant tuštumo galią ir mažumo
prasmę, viską sudėlioja į savo vietas. O užvis
labiausiai, mus pačius. Arba, kaip sako pranašas Izaijas:
Įžūlus marusis turės nuleisti akis, žmonių išdidudmas
bus nužemintas (Iz 2, 11).
Joana
Christer, Mažoji studija, Bernardinai.lt, 2005
|