| 
				    
				  
				  Kupolės Margas žiedų raštas ir stebuklingas saulės ratas
                  danguje skelbia metą, kai merginos ir moterys pasklinda po
                  laukus, žolelė tampa mažu stebuklu. Šventės išvakarėse
                  surinkti augalai turi magišką galią gydyti ligas, atnešti
                  laimę, išburti sėkmingą gyvenimą. 
				  Pirmiausia ieškoma dievaičio Perkūno žolės. Perkūnžolė
                  - tai geltonžiedis barkūnas. Tai Perkūno sėta ir auginta
                  žolė, padedanti velnio apsėstiems žmonėms, sergant
                  priepuoliu, malšinant širdies sopulį. Užvis labiausiai ji
                  buvo vertinama kaip priemonė, apsauganti nuo perkūnijos.
                  Pakilus tamsiems debesims, žolę mesdavo į ugnį, kad
                  griaustinis praeitų  šonu.   Į žoliautojų
                  prijuostes ar krepšelius pagarbiai gula ir rausvažiedė širdažolė.
                  Tai raganų  žolė. Prisivirę jų košelės ir pasitepę
                  pažastis, Kupolinių naktį raganos gebėjo skraidyti ir
                  sutiktuosius girdyti durnaropėmis, vilkuogių nuoviru, kad
                  apkvailintų. Moterų nuskinta širdažolė gydė nuo širdies
                  sunkumo. Tiko kupoliavimui ir pakrūmėse išsikėtojusi
                  sidabražolė (dar kitur vadinama degsne, kondrotėliais). Tai
                  ir vaistas ir dažas. Tam pačiam reikalui rinko ir laibuolę
                  didžiagalvę arniką. Jau vien dėl vardo reikėjo nuskinti
                  keletą kupolio (jonio žolė, kunigažolė) žiedelių. 
                  Iš tolo jo žiedai atrodė margi, tačiau iš tikrųjų jie
                  tamsiai geltoni su mėlynai rausvomis, balsvomis pažiedėmis,
                  susitelkę į vienašalę retažiedę kekę. Ar tik nebus šis
                  žolynas stebuklingas kupoliavimo dainų augalas su trimis šakomis,
                  kurių viena žydinti kaip saulė teka, antra - kaip mėnulis
                  rieda, trečia - kaip žvaigždė žiba? Kupolių
                  puokštei pagražinti moterys skynė bičių mėgstamą gretenę,
                  žvaigždžių pavidalo baltažiedę septynikę, reikėjo ir
                  miegalių, tik pavakary išskleidžiančių žiedus - girgždukų.
                  Tai vaistažolė, naudota dar ir vilnų, riebaluotų audinių
                  plovimui. Gerai putoja, rankas ir kojas šveičia rausvai
                  violetinė putokšlė (gegutės muilas, muilenė). Paupiuose
                  pasiskina balzganos spalvos, migdolais kvepiančių vingiorykštės
                  šluotelių, Trumpiausios nakties puokštę gyvina mėlyna gležnutė
                  veronika, žvirbliarūtė, šunlaiškis. Balkšvi akišvietės
                  žiedeliai šutinami nuo kūno susilpnėjimo. Šiurkščioji
                  notera, nors ir nepražydusi Kupolinėms, vis tiek moterėlių
                  mėgiama dėl nervų raminimo, dėl magiškos galios saugoti
                  žmones nuo piktos akies ir kaip geras žalias dažas.
                  Nuodingasis ežeinis šį vakarą randa vietos kupoliautojų
                  kraitelėj kaip vaistas nuo gyvatės įkandimo. Gerai, jei išvakarėse
                  užtinki raibą kaip gegutę gegūnę (gegužraibę). Tai
                  vienumą mėgstanti gėlė, savo žiedą sukraunanti tik
                  devintuose gyvenimo metuose.
                  Žolė jos neužgožia, gyvuliai ratu apeina. Gal todėl žmonės
                  tikėjo, kad ši gražuolė pilna kerų, paslaptingumo. Vos ne
                  kaip paparčio žiedo kupoliautojos ieškojo  puošniosios
                  klumpaitės, kuri ūksmingose giriose Rasoms sukrauna ir išskleidžia
                  stambius, geltonai rausvus neįprastos formos žiedus.
                  Kiekvieną traukė ir miškinės lelijos žiedų kekės. Visi
                  žinojo, kad kupoliavimas nebus tikras be nuo viso pikto
                  saugančios, 99 ligas gydančios jonažolės, vaistinės ramunės,
                  vėsiųjų rasakilų. Sukdamos link namų moterys vantoms berželių
                  šakų pasilaužydavo. Joninėse laužtos šakelės džiūsta
                  su lapais ir, kiek besivanotum, lapai nenukris. Nuo trumpiausią
                  naktį šėlstančių raganų gerai gynė kietis, pelynas, šermukšnis,
                  gailiųjų dilgėlių, ajerų lapai - jais iškaišydavo namų
                  pastoges, čiukūrus, ankštinius ir visokius plyšius, kad,
                  norėdamos pralįsti, laumės, raganos ir kitos piktos dvasios
                  nagus, kaip nuo ugnies, apsviltų. Žolynus dėdavo prie tvarto
                  slenksčio, užkišdavo už staktos. Visas žoles reikėdavo
                  suspėti surinkti iki vidurnakčio; vėliau rinktos neturi tiek
                  gydančių bei kerinčių savybių.
 
				  Po saulėlydžio vieną puokštelę suriktų devyneriopų žolių
                  moterys tylėdamos meta per galvą ant savo namų stogo, kad jų
                  pagalba apsaugotų būstą nuo gaisrų, ligų ir kitų nelaimių,
                  kad aplenktų laumės ir raganos. Vaistinguosius ir smilkymui
                  skirtus augalus džiauna palėpėje. Devyneriopų lauko žolynų
                  pluoštelį sušeria karvėms, kad apsaugotų nuo pakerėjimo,
                  o likusios džiovinamos ir laikomos iki Kalėdų - žieminio
                  saulės grįžtamečio ar Naujųjų metų vidurnakčio - ir
                  tada sušeria karvėms, kad būtų pieningos. Šviežiai
                  nuskintomis jonažolėmis kaišo šventųjų paveikslus,
                  balkius, kad namai išvengtų skaudžių nelaimių, ligų. Jei
                  švento Jono žolės ilgai nedžiūsta, o ir sudžiūvę išlieka
                  gražiai žalios, namiškiai tikėjosi tais metais gerų įvykių.
                  Jonažolių nuoviru plovė karvių spenelius nuo apkerėjimo.
 
				  Jaunos mergaitės devyneriopais žolynais turėjo papuošti
                  kupolę, kurią dar apkarstydavo margais kaspinais. Apsaugai
                  nuo piktų dvasių į žolynus įkišdavo vieną kitą dilgėlę. Kupolę įtvirtindavo kaimo gale, netoli rugių lauko, ir dvi
                  naktis ir vieną dieną merginos ją saugodavo nuo kaimo bernų.
                  Sėkmingai išsaugoję, nuėmę nuo karties, dainuodamos
                  pasidalindavo kupolę ir laikydavo visus metus kaip sėkmės
                  ženklą.
 
				  Senas, gražus ir prasmingas šventės simbolis - margaspalvių
                  žiedų vainikas, galintis spėti  ateitį. Jį reikia
                  pinti iš devynerių rūšių gėlių, be siūlo, nepratariant
                  nė vieno žodžio ir taip pat tylint mesti ant šakotesnio
                  medžio. Iš pirmo karto užkibęs ant šakos vainikas reiškė,
                  kad dar šiais metais mergaitė ištekės. Tą patį vainikėlį
                  pasidėjus po pagalve arba užsidėjus ant galvos galima
                  susapnuoti savo išrinktąjį.
 
				  Bekupoliaujant, beburiant ir bespėliojant ateina vidurnaktis.
                  Įvyksta pats didžiausias stebuklas -  skleidžiasi žuvies
                  žvyno dydžio, vaivorykštės spalvų paparčio žiedas,
                  kurio turėtojas mato visus žemės turtus, skaito kitų
                  mintis, supranta medžių, paukščių kalbą. Taigi, pats
                  svarbiausias šventės augalas yra papartis - Perkūno gėlė.
                  Vidurnaktį ant paparčio nusileidžia Perkūno ugnis ir
                  suliepsnoja ryškiu, nepaprasto grožio žiedu. Kodėl Perkūnas
                  pasirinko būtent papartį? Nes tai nepaprastai gajus augalas,
                  vešlus, žalias gražuolis, kurio žiedų ir sėklų niekas nėra
                  matęs. Todėl mūsų  protėviai manė, kad augti jis
                  gali tik iš Perkūno sėklos. Be to, šis augalas -
                  vienas iš seniausių žemės gyventojų, augęs dar prieš
                  ledynmetį. Jis buvęs milžiniško medžio dydžio. Dar viena
                  unikali šio augalo savybė - jis neturi priešų, gyvūnai jo
                  neėda, greta jo neauga ir kiti augalai.
   |