RASŲ (KUPOLIŲ,
JONINIŲ) ŠVENTĖ
Birželio pabaigoje,
saulės grąžos metu, kai naktis būna trumpiausia, o gamta klesti,
auga, žydi, švenčiama Rasos, Kupolinių arba Joninių šventė. Visos
Europos tautos ją šventė nuo senų senovės, bet nevienodai išsaugojo
iki mūsų dienų.
Tikslią vidurvasario
šventės datą - birželio 24 d. - nustatė krikščionybė, suteikdama
globėją Joną Krikštytoją. Pranašas Jonas, Kristaus pirmtakas,
Zakarijo ir Elzbietos sūnus, ilgą laiką gyvenęs atsiskyręs tyruose.
Krikštydamas žmones Jordano upėje, pranašas Jonas siekė reformuoti
ne tik žmonių dvasią, bet ir kvietė ruoštis mesijo karalystei. Jonas
yra Jėzaus krikštytojas. Jo veikla - tai krikščionybės pradžia,
pradžia naujo pasaulio žmogaus, kuriam pažadėtas nemirtingumas. Šv.
Jono kultas krikščioniškame pasaulyje ypač išplito nuo IV amžiaus.
Apie šio šventojo populiarumą byloja daugybė bendravardžių visame
krikščioniškame pasaulyje. Išlaikiusi daug senųjų ikikrikščioniškų
momentų, vidurvasario šventė priėmė Joninių vardą,
kuris greit prigijo, užgoždamas senesniuosius.
Rasos -
archaiškas šios šventės pavadinimas. Rasa senojoje tradicijoje -
esminė gyvybės apraiška. Kuo didesnė rasa buvo šventės rytmetį, tuo
geresnio derliaus tikėtasi. Rasa prieš saulei patekant turinti
nepaprastą gydomąją galią. Nusiprausus švenčių ryto rasa, ypač
nubraukta nuo rugių, veidas pasidarydavęs skaistesnis. Etnografė
P.Dundulienė užsimena, kad mitologijoje žinoma deivė Rasa -
vegetacijos gaivintoja.
Žolynai vasarvidžio
metu turi daugiausia jėgos, vaistažolės - gydomųjų savybių. Švenčių
išvakarėse merginos eina rinkti žolynų - kupoliauti. Į
šventę ateiname per kupolėmis išpuoštus šventinius vartus.
Todėl kai kur ši šventė buvo vadinama Kupolinėm.
Dabartiniai tautosakos tyrinėtojai mano, kad senasis šventės vardas
Kupolė kilęs nuo žodžio ,,kupėti - gerai augti, vešėti. Tai
pilnaties, brandos, kupos metas, maksimali gyvybinių jėgų sankaupa,
palankiausia naujos gyvybės pradėjimui.
Dažnai kupolių
vardu vadinami visi per Jonines pražydę mėlynos ir geltonos spalvos
augalai. Tokių gėlių lietuvių tautosakoje priskaičiuojama nuo
devynių iki dvylikos rūšių: jonažolė, vaistinė ramunė, čiobrelis,
mėlynmargis, bajorėlis, Jonio žolė, kunigažolė, širdažolė ir kt.
Kupolinių naktį raganos renka širdažoles ir apeigų kalne verda
košelę. Iš jos įgauna sugebėjimą skraidyti - kuo smarkiau žolės
verda, tuo aukščiau žmogus skrenda. Su širdažolės pagalba galima
iššaukti pageidaujamą žmogų. Smolensko krašte šią gėlę vadina raganų
žole ir pasiutusia žole.
Latviai per Lyguo
šventę kvapnųjį ajerą kaišioja po stogu, smulkiai pjausto ir barsto
gryčioje ir lauke prieš duris. Buvo manoma, kad šio augalo panašumas
į kardą atbaido raganas. Latviai kaišo namus kiečiais, merginos jais
susijuosia liemenį, kad apsisaugotų nuo piktų dvasių. Kaimyninėje
Latvijoje kupolėmis buvo laikomos žolės, kurios sužydi saulėgrįžos
metu: lipikas, diemedis, bitkrėslė, aguonos jonažolė, kiečiai,
dobilai, valerijonas.
Kupole
kadaise vadino ir apeiginę kartį, papuoštą gėlėmis. Ji įkasama
šventvietės viduryje. Medžio (kupolės) viršūnė trišakė. Rytų
Lietuvoje pasakojama, kad tai stebuklingas augalas su trimis
šakomis, kurių viena žydi kaip saulė, kita - kaip mėnulis, trečia -
kaip žvaigždė. Merginos, norinčios ištekėti, žaidžia tokį žaidimą:
atsistojusios nugara į kupolę, meta per galvą vainikėlį. Per kiek
metimų vainikėlis užsikabina, per tiek metų ištekės.
Mažosios Lietuvos
merginos per Jonines apipindavo vainikais kartį, vadinamą
kopole. Prie jo spririšdavo pevėsuojančių kaspinų, tarsi tai
būtų moteriška dievybė, pastatydavo kaimo gale, netoli rugių lauko
ar prie vartų, pro kuriuos buvo vežami javai, ir saugodavo, kad iki
šventės pabaigos, t.y. dvi naktis ir vieną dieną jos nepavogtų
vaikinai. Besaugodamos kopolę, merginos dainavo kupolinių dainas, o
išsaugotas gėles nuo karties nuimdavo ir lygiom dalim pasidalindavo.
Buvo tikima, kad tie žolynai turi didelę gydomąją galią, jais esą
galima apsisaugoti nuo piktųjų dvasių, raganų.
Tilžės, Įsrutės ir
kitose apylinkėse per Kupolines lietuvės moterys surinktus žolynus
surišdavo į kaupolę drauge su pundeliu dilgėlių,
užmaudavo ant ilgos ir smailos karties, pastatydavo kieme. Kitą
dieną, kaupolei su dilgėlėmis susmukus žemyn, šeimininkė sakydavo,
kad ragana jojo ant kaupolių žolių, bet išsidilgino užpakalį.
Dilgėlės kupolės viršuje galėjo būti skirtos piktųjų dvasių
nuvaikymui.
Rasos šventė - tai ir
vainikų pynimo šventė. Apeiginius vainikus iš kupolių
pinasi merginos ir jais dabinasi galvas, puošia namus, duris,
vartus. Ąžuolo vainikais puošiami vyrai. Viena iš vainiko funkcijų -
būrimas, t.y. ritualiniai veiksmai susieti su ateities pranašavimu.
Rokiškėnų merginos, suėjusios į būrį, spėliojo, kuri pirma ištekės,
mėtydamos visos kartu po vainiką į upę, stebėdamos, kurios vainikas
pirmiausia išplauks į krantą - ta ir bus šiais metais laimingoji.
Palangos apylinkėse vaikinai ir merginos pindavo naktį vainikus iš
paparčių, pririšdavo žvakutes, leisdavo į upelį. Jei vaikino ir
merginos vainikai plaukdavo greta, jie tikėjosi susituokti.
Anais tolimais laikais
pasaulis buvo suvokiamas, kaip gerųjų ir piktųjų jėgų arena. Ligos,
nesėkmės, įvairios nelaimės buvo aiškinamos veikimu tų žmogui
neperprantamų jėgų, slypinčių gamtoje, visatoje, o dažnai ir čia
pat, žmogaus gyvenamoje aplinkoje. Ypatingai šios jėgos veiklios
Kupolės šventėje, kai tamsa nepastebimai keičia šviesą, kai
aiškiausiai juntama dienos trumpėjimo grėsmė.
Vos saulei nusileidus,
prasideda trumpiausios nakties tamsiųjų jėgų veikla. Vienos
pagrindinių stebuklingos nakties veikėjų - raganos. Tai
seniausių laikų žiniuonės, magijos veiksmų atlikėjos, kosmoso,
žmonių ir gyvūnų tvarkytojos, lunarinės nakties būtybės. Jų vardas
susijęs su žodiais ,,regėti, ,,žinoti. Raganoms buvo priskiriama
antgamtinė galia rikiuoti ir regeneruoti ne tik gyvojo pasaulio bet
ir visatos reiškinius. Ragana - tarpininkė tarp dievų ir žmonių. Ji
galinti būti ir nepaprasto grožio ir labai baisi, susivėlusiais
plaukais , ilgais nagais. Ragana pavojinga - gali užleisti ligas,
sumaišyti protą. Pasivertusios rupūžėmis Rasos šventės naktį jos
skrenda į Raganų susirinkimus. Šios nakties veiksmais Raganos dar
kartą primena gyvenimo realybę: nėra nieko amžino, kiekvienoje
gyvybėje glūdi mirties grėsmė, kas gimė, turi mirti.
Kupolės šventės
kulminacija - paparčio pražydėjimas. Sakmė apie nakties
glūdumoje pražystantį stebuklingą paparčio - kuris niekada nežydi -
žiedą yra ne tik šios šventės pasaulėžiūrinis raktas, bet ir esminis
baltų pasaulėvaizdžio mitas.
Papartis - vešlus,
žalias gražuolis, sparčiai besidauginantis augalas, kurio nei žiedų
nei sėklų niekas nėra matęs. Galėjo mūsų protėviai manyti, kad
papartis auga iš ,,perkūno sėklos, kurią žaibo paberta ir supurenta
žemė dosniai augina. Tikima, kad paparčio žiedą - didžiausio laimės
simbolį - gali surasti tik labai stiprios valios, ryžtingas,
pasiekęs psichinę ir fizinę brandą žmogus. Stebuklingąjį augalą jo
pražydėjimo metu saugo piktosios dvasios, baidyklės ir velniai. Kas
žiedą atranda, supranta paukščių ir gyvulių kalbą, supranta viso
pasaulio žmonių kalbas, skaito mintis, mato pakastus turtus.
Dar vienas svarbus
senosios Rasos šventės komponentas - ugnis. Tai šviesa,
šiluma, judėjimas ir gyvybė. Stebuklinga ugnis įsikūnijusi
stebuklingame šviesos kamuolyje - saulėje, gyvybės ir
šilumos šaltinyje. Per Rasos šventę saulė baigia įkopti į patį
aukščiausią dangaus tašką ir pavargusi stabteli. Laužo kūrenimas -
tai pagelbėjimas saulei šviesti, pgarba jai ir linkėjimas sugrįžti.
Laužams parinkdavo gražiausią apylinkėje vietą: ant kalnelio,
paežerėje ar paupyje. Uždegdavo juos saulei leidžiantis. Žmonės,
ypač jaunimas leisdavo prie jų visą naktį iki pirmųjų gaidžių ar net
iki saulėtekio. Plačiai žinomas šokinėjimas per šventinį
laužą. Šokinėdavo ne tik jaunimas, bet ir vyresnieji, norėdami
pagerinti savo sveikatą, pasisemti jėgų besiartinantiems sunkiems
vasaros darbams.. Kartais poros šokinėjo susiėmę už rankų. Tai
reiškė, kad pora susijungė ilgam, tikėjosi vestuvių.
Ne tik laužai degė per
Jonines, bet ir aukštos kartys su jų viršūnėse įtvirtintais ratais
arba jų stebulėmis. Žinomas paprotys nuo kalnų ritinti degančius
lankus. Tai galėjo būti saulės rato įvaizdis.
Joninių išvakarėse
gesinami namų židiniai ir iš naujo įkuriami Joninių laužo žarijomis,
tikint, kad ši ugnis apsaugos nuo piktų dvasių, atneš šeimai
sveikatą ir santarvę. Ypač tiko stebuklingos nakties laužo ugnis
jaunavedžiams. Tokia šeima bus palaiminta, gyvens turtingai ir
santarvėje.
Senajai šventei
būdingas vandens ir ugnies garbinimas. Nežiūrint jų
priešingumo, vanduo ir ugnis mitologijoje siejami su gyvybe ir
mirtimi, su vyriškuoju ir moteriškuoju pradu, gydančiomis,
švarinančiomis, iš kitos pusės - su griaunančiomis, naikinančiomis
galiomis. Tai visai suprantama, jei prisiminsime, kad Rasa -
aukščiausias gamtos suvešėjimo taškas - kartu yra ir slenkstis, kai
vyksta esminis lūžis iš gyvenimo į apmirimą.
NAUDOTA LITERATŪRA:
1.
Nijolė Marcinkevičienė,
Rasos Joninės Kupolės, LLKC, Vilnius, 1991.
2.
Jonas Trinkūnas,
Vidurvasario šventė - Atspindžiai, Nr. 10(36), 1991 m. gegužės 25 d.
KAIP KITOS
TAUTOS ŠVENČIA JONINES
Vasaros
solsticiją (
kurios tikroji data yra birželio 21 d.) nuo seno švenčia daugelis
kultūrų. Įvairios tautos ją vadino skirtingai. Gilioje senovėje ją
šventė egiptiečiai, afrikiečiai, inkai, druidai. Kadangi visas
Senasis pasaulis šventė vasarvidį, šią šventę perėmė ir
krikščionybė, suteikdama jai Šv.Jono Krikštytojo vardą ir pastovią
datą - birželio 24 d. Dabar pasaulyje solsticija paprastai yra
švenčiama per Jonines, nors yra ir išimčių, kaip, pavyzdžiui,
Švedijoje, kur vasarvidis yra švenčiamas artimiausią savaitgalį nuo
Šv. Jono dienos.
Kai kuriose šalyse
Joninių (vasarvidžio) šventė paskelbta valstybine švente (Latvijoje,
Estijoje, Suomijoje, Švedijoje, Kanadoje). Kitose šalyse - Danijoje,
Norvegijoje, Rumunijoje, Rusijoje, Baltarusijoje, Ukrainoje
ir kt. - šventė švenčiama, bet ji yra darbo diena. Taip pat
švenčiama ir kai kuriose JAV dalyse.
LATVIJA
Manoma kad seniausias
vasaros saulėgrįžos pavadinimas buvo Žolių vakaras. Dar Latvijoje ši
diena vadinama Janio diena, arba tiesiog Lyguo, kas latviškai
reiškia ,,tebūnie.
Birželio
23 d. latviai švenčia Žolių dieną. Tą dieną visas dėmesys
žolių ir gėlių rinkimui. Vainikais ir berželių šakomis puošiami
kiemas, trobos, kambariai. Žolių vakarą puošiami visi gyvuliai, net
kaimo sargis, maudomasi pirtyje.
Joninių šventė visada
prasidėdavo Janio motinos ir Janio tėvo puošimu vainikais, kiemo ir
namų ,,aplygavimu, Janio vaikų susidainavimu. ,,Lyguodami Janio
vaikai renkasi Joninių kalne, garbindami Janį, užkurtą šventą ugnį.
Janis latvių mitologijoje buvo vienas vaisingumo dievų, ir atrodo,
buvęs labai artimas mitologiniam Perkūnui.
Tada, kai Janio vaikai
atliko šventės apeigas, buvo galima laukti vaišių iš Janio tėvo ir
motinos. ,,Sūrio, sūrio, Janio motina, alaus, alaus, Janio tėve -
dainuodavo latviai.
Skandinavijoje
Vasarvidžio
šventė (The Midsummer Festival) yra švenčiama jau daugelį šimtmečių.
Didžiuliai laužai būdavo sukraunami ir deginami per naktį. Pagonybės
laikais per juos šokinėdavo, tikėdamiesi sėkmės. Suomijoje šie
laužai buvo vadinami ,,kokko. Medieną jiems kaupdavo visus metus.
Namus puošdavo lauko
gėlių ir žalumynų girliandomis. Žmonės šoko, lankė gimines ir
draugus per visą naktį. Senoviniai ritualiniai šokiai buvo skirti
apsiginti nuo piktųjų dvasių ir žemės derlingumui paskatinti,
dabartiniais laikais gi šokame dėl pramogos. Buvo statomi žolynais
puošti stulpai , alink kuriuos būdavo šokama Švedijoje žinomi ,,midsommarstoeng
- milžiniškos kartys su kryžmomis viršuje, apipintos lapais ir
gėlėmis, kurių karkasai buvo daromi iš beržo.
Kad sužinotų apie savo
būsimas meiles, merginos pagal tradiciją skindavo septynių arba
devynių lauko gėlių puokštę ir dėjo ją po pagalve, tikėdamosios
susapnuoti išrinktąjį. Vaikinai vietoj puokštės dėjo varinę monetą.
Tikėta, kad vasarvidžio naktį pražysta papartis, bet tą žiedą gali
rasti tik labai teisingos širdies žmogus. Rasa buvo renkama nuo
žiedų ir lapų, nes buvo manoma, kad ji turi gydomosios magiškos
galios. Buvo rišamos raganų kopėčios - į specialiai supintą virvę
buvo įrišamos plunksnos, prieš tai sugalvojant norus aba
palinkėjimus. Šią švieisią naktį taip pat buvo labai populiaru
susituokti.
Ypatinga reikšmė buvo
teikiama pieno produktams ir karvėms. Buvo tikima, kad karvės pienas
gali būti apkerėtas šventės išvakarėse ir, kad jas apsaugoti,
negindavo į lauką, kol nenukris rasa.
ŠVEDIJA
Savaitgalį, kuris būna
arčiausiai Joninių dienos, birželio 24-osios, švedai švenčia savo
didžiąją vasaros šventę. Jos ištakos siekia priešistoriniais laikais
minėtą vasaros saulėgrįžą.
Jau prieš keletą dienų
automobilių virtinės traukia į vasarnamius, kempingus, valčių
prieplaukas. Tūkstančiai jaunuolių renkasi į savo pamėgtas vietas
prie vandens.
Priemiesčių vilų ar
daugiabučių namų gyventojai, likę namuose, susirenka penktadienį,
šventės išvakarėse kur nors pievoje pašokti ir pažaisti.
Daugiaaukščių namų bendrijos vaikų žaidimų aikštelėse dengia ilgus
stalus, o senelių namų, kitų prieglaudų personalas bent jau
pasirūpina, kad ir seneliai galėtų pasėdėti parke prie kavos
puodelio. Šių subuvimų vietose iškeliama vidurvasario arba
vainikuota kartis - nugenėto medžio kamienas su kryžma palei
viršūnę. Tokia kartis apipinama gėlėmis ir medžių lapais.
Tuo pat metu švenčiamos
Joninės ir kitose Europos šalyse, įspūdingiausias jų reginys -
didžiulis laužas po atviru dangumi. Seniau taip buvo ir Švedijoje,
tačiau šviesiausia metų naktis, kuri didesnėje šalies dalyje vos vos
pritemsta (pačioje šiaurėje tuo laiku - poliarinė diena) nelabai
tiko šokiams aplink laužą.
Kadaise netekėjusios
merginos tylėdamos susiskindavo puokštę iš septynių ar devynių rūšių
gėlių ir vasarvidžio naktį pasikišdavo po pagalve, kad susapnuotų
likimo jai skirtą jaunikį. Šiandieninės merginos vidurvasario naktį
važiuoja į šokius ir ten pačios išsirenka sau vaikiną.
Medžiagą surinko
Birutė Vagrienė, VEVC