Aleksandras
Žarskus
rėdos
ratas
LIETUVIŲ
KALENDORINĖS ŠVENTĖS
Amžinos
tiesos mechaniškai nepersiduoda;
kiekviename
laikmetyje jos turi gimti naujai iš žmogaus vidaus.
(K. G. Jungas)
Praeityje
tie laikai, kai neįžengiamoje Europos sengirėje lietuvių protėviai šimtamečių
ąžuolų prieglobstyje kasmet šventino didžiąsias savo šventes.
RASA,
ILGĖS, KALĖDA, UŽGAVĖNĖS. Kaip dabar įminti šiuose žodžiuose įrašytą
tikrąją švenčių prasmę? Aišku viena - šias šventes kūrė skaistūs
senųjų Lietuvos girių gyventojai, turėję visumos jausmą ir aiškią
nuojautą, jog jie priklauso ne tik žemei, bet ir amžinajai Kūrybinei Išminčiai.
Senųjų papročių kilmė
Žmogus,
panašiai kaip ir medis, šaknimis remiasi į žemę, o šakomis bando
siekti dangų. Senieji papročiai, šventės, apeigos, visa kultūra ir iš
protėvių paveldėta prigimtis yra dirva, kurioje auga mūsų sielos medžio
šaknys. Šia prasme senoji mūsų kultūra mums reiškia labai daug, nors
dažniausiai tos reikšmės mes nesuvokiame, kaip nesuvokiame ir oro reikšmės
tol, kol jo netrūksta. Ar galėtume užsitikrinti ateitį, jei neturėtume
mums protėvių paliktos gyvenimiškos patirties? Netekę praeities mes
liktume be šaknų, be siekių ir taptume lengvu ateities ir naujo grobiu.
Nauja visada yra abejotina ir reiškia tai, ką reikia išbandyti. Juk
naujas kelias gali būti ir klystkelis. Todėl tikroji pažanga galima tik
remiantis istorijos tęstinumu ir nuomonės brandumu.
Suvokus,
kad senieji papročiai pagrįsti gyvybės vieningumu ir dora, ilgai nedavė
ramybės jų kilmės klausimai. Kaip atsirado apeigos ir papročiai? Kas
juos sugalvojo? Gal kas nors nurodė ar atnešė iš kažkur? Kas buvo jų
autorius? Atsakymas rastas gilinantis į psichologiją, sąmonės ir pasąmonės
ryšį. Norint atsakyti į kilusius klausimus, pirmiausiai reikia suvokti,
kad žmonių, gyvenusių šiais papročiais, sąmonė ir mūsų sąmonė
yra kitokios, net labai skirtingos.
Senosios
apeigos, papročiai ir šventės kilo iš kitokio gyvybės, pasaulio ir žmogaus
būties suvokimo. Dabar mes gyvenimo taisykles ir normas sudarome
remdamiesi žinojimu ir teorijomis, kylančiomis iš loginio mąstymo, o
senovinėse kultūrose papročiai kilo iš pirmykštės sąmonės. Visa
tai, į ką mes linkę žiūrėti kaip į atsitiktinumą, pirmykštė sąmonė
suvokdavo kaip apgalvotą maginį poveikį. Tai nėra joks išsigalvojimas,
teigia K. G. Jungas, bet savaiminiai sąmonės vaizdai. Jie
atsirado kaip archetipinės atliepos (reakcijos), būdingos pirmykštei žmogaus
psichikai. Nieko nėra klaidingesnio už nuomonę, jog mitas yra išmislas
ar prasimanymas. Šiuolaikinis žmogus nenori pripažinti kitokio sąmoningumo
ir viską bando kildinti iš sąmonės, nors ir mūsų sąmonė, be abejo,
yra kilusi iš senesnės nesąmoningos, t.y. savęs žinojimo neturinčios
sąmonės. Sąmonė yra nesenas žmogaus pasiekimas.
Senovinių
apeigų ir papročių atsiradimo pagrindas buvo kitoks pirmykščių žmonių
sąmoningumas ir iš jo kylantis kitoks būties suvokimas, kurį
antropologas L. Levi-Briulis pavadino mistiniu dalyvavimu (participation
mystique). Mistinis dalyvavimas reiškia mažai sąmoningą, bet gilų
visuotinių ryšių ir gyvybės šventumo suvokimą. Nesąmoningas vidinis
žinojimas ir nuojauta versdavo žmones laikytis vienokių ar kitokių
papročių, atlikti tam tikras apeigas. Nesąmoningos psichikos
vieningumas yra senųjų papročių moralumo pagrindas, nes psichikai iš
esmės yra būdinga moralinė išraiška. Tuo tarpu moralinis įstatymas
yra vėlesnė, jau formalią išraišką įgavusi moralinio elgesio arba sąmonės
veiklos pasekmė.
Šią
svarbią L. Levio-Briulio mintį dauguma tyrinėtojų iš karto atmetė dėl
žodžio mistinis, kuris visai nesiderino su tuometine pasaulėvoka.
Kiek vėliau J. Gebseris išvystė sociokultūrinės kaitos teoriją,
kurioje išskyrė penkias žmonijos sąmonės vystymosi pakopas:
1)
archainė sąmonė,
2)
maginė sąmonė,
3)
mitinė sąmonė,
4)
mentalinė sąmonė,
5)
integralinė sąmonė.
Šiuos
sąmonės lygius jis siejo su ekonominės ir techninės revoliucijos
pakopomis. Maginė sąmonė siejama su medžiotojų ir piemenų gentimis,
mitinė su žemdirbyste, mentalinė su išvystytais amatais, o perėjimas
į integralinę sąmonę su šiuolaikine technika. Aiškių ribų tarp
šių sąmonės pakopų, be abejo, nėra.
Suprantamiausios
mums yra mitinė ir mentalinė sąmonės. Sunku ką nors pasakyti apie
archainę sąmonę. Tai sąmonės formavimosi pradžia. Maginei sąmonei būdingas
belaikis ir beerdvis būties suvokimas. Mitinės sąmonės išraiška yra
mitai, padavimai, pasakos, dainos ir kita tautosaka.
Pagrindinės
apeigos ir ritualai, matyt, atsirado maginės ir mitinės sąmonės sandūroje,
tada, kai žmogus lengvai sąveikavo su pasąmone. Maginei sąmonei paaiškinimų
nereikia. Vienintelis atsakymas į klausimą, ką reiškia apeiga ar
paprotys, yra: Taip reikia arba Taip turi būti. Mitinė sąmonė
viską aiškina mitais, padavimais ar pan. O mentalinei sąmonei jau
reikia logiškai pagrįsto paaiškinimo. Nerasdama logiškai pagrįsto
atsakymo mentalinė sąmonė pamažu atmeta, pamiršta ar sulaužo paprotį,
apeigą, ritualą. Mentalinė sąmonė pasaulį ir vientisą būtį
suskaldė į atskiras dalis, sritis ir pan. Kai kas tapo aiškiau, o kai
kas pasidarė visai nebeaišku ir buvo paneigta. Integralinė sąmonė,
priešingai mentalinei, jau bando apjungti suskaldytą pasaulį į vientisą
vienovę.
Galima
sakyti, jog mūsų protėviai savo žinojimą išreiškė papročiais ir
apeigomis, o mes, racionaliai mąstantys, savo žinias išreiškiame
mokslinėmis teorijomis. Mes jau gyvename loginio mąstymo suskaldytame
pasaulyje, o senųjų kultūrų žmonės gyveno giliu visumos suvokimu,
neapibrėžtu ir simboliniu žinojimu.
Simbolinė papročių prasmė
Senieji
papročiai ir apeigos dažniausiai yra simboliniai. Simboliai yra
vaizdinio mąstymo arba pasąmonės kalba. Mūsų protėviai simbolius
suvokdavo žymiai geriau nei mes. Simbolis yra pažinimas palyginant, panašumo
būdu. Geras vaizdinio, simbolinio mąstymo pavyzdys yra mįslės, patarlės,
priežodžiai, pasakos. Šiuolaikinis žmogus, galima sakyti, pamiršo
priežodžius ir mįsles, nes jiems sukurti reikia vaizdinio-simbolinio mąstymo.
Kai kurių patarlių šiuolaikinis žmogus net nebesuvokia. Vaikai mįsles
vis dar mėgsta, jie geriau supranta ir senuosius papročius. Vaikų mąstymas
yra panašesnis į pirmykštį mąstymą, nes kiekvienas žmogus augdamas
praeina visas žmonijos sąmonės vystymosi pakopas.
Simbolis
visada yra daugiaprasmis. Tuo jis iš esmės skiriasi nuo ženklo, kurio
prasmė yra tik viena ir visada aiški. Pvz., pagal seną paprotį
parduodant žemę įteikiamas velėnos gabalas. Velėna šiuo atveju yra
parduodamos žemės ženklas, bet ne simbolis. Ženklas apie žymimą
daiktą pasako viską, o simbolis visada reiškia, kad parinktas vaizdinys
(simbolis) išreiškia tik sąlyginai žinomą reiškinį ar dalyką.
Kitaip sakant, simbolio atveju visada turime reikalą su didesne ar mažesne
nežinomybe, nes jis yra daugiaprasmis. Ir atvirkščiai: tą patį dalyką
gali simbolizuoti iš pirmo žvilgsnio gana skirtingos apeigos.
Simbolis
yra gyvas ženklas. Ženklas yra kažkas jau negyva. O tai, kas gyva,
visad auga, vystosi ir pateikia netikėtumų. Simbolis yra gyvybingas tik
tada, kai jis yra nėščias savo prasme. Tai reiškia, kad simbolis yra
paslaptis, ir iš jo galime sužinoti tai, ko nežinome. Simbolis tą nežinomą
prasmę gimdo mumyse. Kitaip sakant, simbolis veikia žmogų psichologiškai
ir dvasiškai. Kai tik mes sužinome, kas slypi už simbolio, šis miršta,
t. y. simbolis tampa ženklu.
Mitologizacija arba esmės ir formos ryšys
Kalendorines
lietuvių ir kitų tautų šventes pradėjo tyrinėti jau mentalinės sąmonės
žmonės. Šventės buvo tyrinėjamos atskirai ir dalimis, nuotrupomis. O
juk jos buvo kurtos gyvybinių ryšių vieningumą suvokiančios maginės
sąmonės, arba, pasak L. Levi-Briulio, žmogaus, kuris mistiškai
dalyvavo visuotiniame gyvybės ritmo alsavime. Tyrinėjant būtina aprėpti
visas kalendorines šventes. V. Propas bene pirmasis tyrinėdamas slavų
kalendorines šventes pastebėjo ryškų svarbiausiųjų metinių švenčių
panašumą. Ankstesni tyrinėtojai to panašumo nepastebėjo ar neįvertino.
Tuo tarpu švenčių panašumo reikšmė, pasak V. Propo, labai didelė.
Toks pats panašumas matyti ir lietuvių kalendorinėse šventėse. Pvz.,
šiaudinės iškamšos deginimas ar apeigos su šiaudais, laistymasis
vandeniu ar apeigos su vandeniu, mirusiųjų pagerbimas, laužo kūrenimas,
vienokie ar kitokie burtai buvo visose pagrindinėse šventėse. Galima
tvirtinti, jog pagrindinės apeigos vienokiu ar kitokiu pavidalu
pasikartodavo Rasos, Ilgių (Vėlinių), Kalėdų, Užgavėnių (Velykų)
šventėse.
V.
Propas knygoje Agrarinės rusų šventės atskleidė
mitologizacijos arba esmės įsivilkimo į vis sudėtingesnes formas eigą.
Pasak V. Propo, iškamšos, dažniausiai padarytos iš šiaudų,
naikinimas, skandinant, deginant arba suplėšant ją į gabalus yra viena
iš svarbiausiųjų visų švenčių apeigų. Tyrinėjimui kliudo įvairūs
tos pačios naikinamos iškamšos pavadinimai: Umrun, Maslenica, Kupala,
Marena, Ivan, Kostroma, Jaryla, Rusalka, Kukuška, Kuzma-Demjan.
Kalendorinėse lietuvių šventėse pastebimas tas pats dėsningumas.
Naikinama iškamša vadinama More, Mara, Katre, Blukiu, Kupole, Gavėnu.
Pasirodo, kad vardai apeigoms įtakos neturi. Su visomis iškamšomis,
kaip jos besivadintų, atliekama ta pati naikinimo skandinant, deginant
arba suplėšant apeiga. Jeigu iškamšos vietoj būna apsirėdęs asmuo
(pvz., rusų Rusalka ar lietuvių Gavėnas), tada atliekama išvarymo
apeiga.
Kultūrų
istorijoje gerai žinomi mirštantys (žudomi) ir prisikeliantys dievai:
Oziris Egipte, Atis Frigijoje, Tamuzas Babilone, Adonis Graikijoje ir
kiti. Po jų mirties vykdavo prisikėlimo apeigos. Nužudyti dievai po
prisikėlimo būdavo džiaugsmingai sutinkami. Senovės mituose
atpasakojama jų kančios istorija. D. Freizeris mirštančio ir
prisikeliančio dievo mitą tiesmukai pritaikė ir Vakarų Europos tautų
kalendorinėms šventėms. Tačiau ar slavų šventėse, klausia V.
Propas, yra dievų prisikėlimas? Nėra. Klauskime ir mes: ar yra lietuvių
kalendorinėse šventėse dievybių prisikėlimas? Atsakymas tas pats
nėra. Senovinės civilizacijos šalyse Egipte, Babilone ir kitur
buvo rodoma prisikėlusio dievo statula. Baltų ir slavų šventėse dievų
prisikėlimo nebūdavo. Tiksliau, jis yra, bet kitoks prisikelia ar,
geriau, gimsta kažkas nauja. Iškamšos naikinimą galėdavo
pakeisti, pvz., grūdų bėrimas, ar duonos užkasimas į žemę.
Iš
viso to seka išvada, kad baltų ir slavų šventėse įvairiais vardais
vadintos iškamšos ar persirengę asmenys ne dievybės. V. Propas jas
vadina polubožestva (pusiaudieviai). Pačios aptariamosios šventės yra
senesnės už Egipte ar Babilone buvusias šventes. Jos siekia tuos
laikus, kai buvo daug esmės ir mažai formos. Kad baltų-slavų iškamšos
ir senųjų civilizacijų dievai turi tą pačią kilmę, t.y. kilę iš
tos pačios esmės, rodo, pvz., tai, kad į molį, iš kurio būdavo
lipdoma prisikėlusio Ozirio statula, primaišydavo grūdų. Grūdai
sudygdavo ir prisikėlimo šventėje buvo rodoma želmenimis pasipuošusi
Ozirio statula.
Apmąstant
visa tai, galima pamatyti, kaip esmė vis labiau pridengiama forma. Gryna
esmė nepastebima. Ji reiškiasi per įvairius pavidalus ir formas.
Pirmiausia atsirado pirminės, pačios paprasčiausios formos. Iš pirminių
formų atsiranda antrinės, jau sudėtingesnės formos, iš antrinių
tretinės, dar sudėtingesnės ir t.t. Ir taip pamažu forma užgožia esmę.
Šį vyksmą pastebėjo senovės kiniečiai ir išreiškė jį tokiu
posakiu: Pradžioje buvo Dao (Esmė). Pametus Dao (Esmę) atsiranda
dorybė. Pametus dorybę atsiranda žmogaus meilė. Pamiršus žmogaus
meilę atsiranda teisingumas (pareigos). Pamiršus teisingumą (pareigą)
atsiranda ritualas. Ritualas jau yra pasitikėjimo nebuvimo požymis.
Pratęskime: ritualas virsta rutina, kuri visiškai užslopina esmę. Užslopinta
esmė nebegaivina formų. Formos sustabarėja ir tada sudėtingos, gražios,
bet nebegyvybingos formos miršta ir pamažu irsta, kad išlaisvintų esmę.
Ir taip vyksmas, kurį taipogi galima vadinti virsmu, prasideda iš naujo.
Iškamšos
arba senos formos naikinimo pirminiai pavidalai buvo tokie: grūdų bėrimas,
kiaušinio lukštų sėjant išmėtymas, duonos užkasimas, senų daiktų
ar šiaudų deginimas, indų daužymas ir apeiginiai valgiai (šutinti grūdai,
duona, kiaušiniai, sūris, kisielius). Iškamšos darymas ir jos
naikinimas jau yra antrinė forma. Tretinė forma iškamša gauna vardą,
kuris iš pradžių būna bendrinis, pvz., mara, t. y. tai, kas turi
mirti. Pamažu vardas tampa tikriniu, iškamša tampa dievybe ir
sunaikinta prikeliama tai ketvirtoji forma. Baltų-slavų iškamšos
arba, kaip jas vadina mitologai, dievybės negarbinamos. Jos
prisimenamos tik švenčių išvakarėse. Neretai tariamos dievybės
pavadinimas yra ir šventės pavadinimas pvz., Kupolė, (Jaryla,
Maslenica, - sl.). Tą gerai suprato ankstesnieji, iš liaudies kilę
papročių užrašinėtojai, pvz., A. Sacharovas rašė: Stebina mūsų
mokytų mitologų (mifografov) keistenybės, kurie Jarylą priskyrė slavų-rusų
dievybėms. /.../ Jaryla yra šventės pavadinimas.
Kai
dievybės pradedamos garbinti ir joms statomos šventyklos, o jų
atvaizdai daromi jau nebe iš šiaudų, bet iš tvirtos medžiagos,
tai penktoji formos sudėtingumo pakopa, kurią pastebime senovės
civilizacijose.
Pasikartojantis senų formų suirimas
Prieš
du tūkstančius metų krikščionybė suardė gražias, sudėtingas, tačiau
nebegyvas senųjų civilizacijų penktos pakopos formas. Kristus išlaisvino
gyvybingąją esmę. Jo skelbtame mokyme Evangelijose nėra jokių
ritualų, jokios formos. Esmė perteikta gyvu žodžiu ir simboliniais,
daugiaprasmiais palyginimais, kurie yra vienodai suprantami visų laikų
ir kultūrų žmonėms. Galima sakyti, kad Dievas nuo šventyklų altorių
buvo nukeltas ar nužengė į žmonių tarpą. Kitaip sakant, pirmaisiais
krikščionybės amžiais išlaisvintoji esmė gyvybingai reiškėsi,
prisidengusi tik minimaliomis, pirminėmis formomis. Pirmieji krikščionys
šventė tik dvi metines šventes: Velykas ir Sekmines. Laikui bėgant
gausėjo apeigų, formos tapo sudėtingesnėmis ir Kristus pamažu buvo užkeltas
ant altorių. Ant altorių buvo užkelti ir šventieji, o teologija darėsi
vis sudėtingesnė.
Tokią
krikščionybę, su užgožta esme (kuri krikščioniškai vadinama Šventąja
Dvasia) ir labai sudėtingomis formomis, randame mes, XX a. gyventojai.
Dalis žmonių, o ypač gimusieji XX a. pabaigoje, jau nenori garbinti,
tegu ir auksiniame altoriuje uždaryto Kristaus. Jie laužo senas,
nebegyvybingas tradicijas, nukelia Kristų ir šventuosius nuo altoriaus,
kviečia šventąją Dvasią į savo tarpą ir pasitiki jos gyvybingu
veikimu. Dievas vis labiau apsigyvena mūsų tarpe, vis dažniau pradedame
matyti Dievą kitame žmoguje, vis labiau jaučiame Dvasios veikimą arba
gyvybingąją esmę. Tačiau, kad taip įvyktų privalome, kaip toji
negyvybinga iškamša morė, atsiduoti šventosios Dvasios veikimui,
leistis sunaikinami ir prisikelti su nauju, jau kitokiu
suvokimu.
Tai,
ką daro kai kurios krikščionių (pvz., charizminio atsinaujinimo) grupės,
yra labai panašu į senovines kalendorines šventes. Skiriasi tik
atsinaujinimo arba virsmo stiprumo laipsnis. Ar suprasime tą
atsinaujinimo vyksmą, kuris vyksta visose gyvenimo srityse? Priimsime jį
ar priešinsimės? Kad žmogus galėtų pasitikėdamas priimti perkeitimą,
jis turi tikėti bei pasitikėti ir šiek tiek žinoti. Vienas iš būdų
įžvelgti šiuolaikinių įvykių prasmę yra atsigręžimas į praeitį
ir praeityje buvusių įvykių suvokimas. Iš tiesų viskas kartojasi,
kaip sako Pamokslininkas: Nieko naujo neatsiranda po saule, kas buvo,
tas vėl bus, kas buvo daryta, tas vėl bus daroma (Koh 1, 9). Todėl
grįžtame prie kalendorinių švenčių, kurių esmės suvokimas padės
mums labiau pasitikėti tuo, kas vyksta ir nesipriešinti gaivinančiam šventosios
Dvasios veikimui.
Virsmas senųjų švenčių pagrindas
Jau
minėjome, kad visose didžiosiose kalendorinėse šventėse iškamša,
kupolės puokštė ar kas nors kita būdavo sunaikinama. Ir toji iškamša
nebeatgimdavo buvusiu pavidalu; o tai reiškia, kad įvyko perkeičiantis
virsmas, kuris nuolat pasikartoja gamtoje. Virsmas arba pasikeitimas žmoguje
išoriškai sunkiai pastebimas, o gamtoje jis matomas aiškiau. Augalija
po metinių švenčių virsmo tampa visai kitokia, pvz., grūdas
virsta želmeniu ir todėl akivaizdu, kad nėra prasmės prikeldinti
sunaikintąją iškamšą. Ji mirė ir pamažu atsiranda kažkas nauja. Aišku,
kalendorinėse šventėse yra ir paprastesnių, buitiškesnių dalykų
(vaišės, linksmybės, derlumo ir vaisingumo skatinimas), tačiau
svarbiausias lieka būties tėkmės suvokimas virsmas, kuris dažniausiai
lieka neišreikštas. Mūsų uždavinys yra pajausti ir išlaisvinti esmę
iš jau nebegyvybingų senų formų.
Kalendorinės šventės ir žmogaus amžius
Kalendorinės
šventės yra susiję su žmogaus amžiumi arba jo gyvenimo tėkme. Latvių
tautosakos rinkėjas ir tvarkytojas K.Baronas, kurį latviai vadina dainų
tėvu, amžių, t. y. žmogaus gyvenimo eigą padarė dainyno tvarkymo
pagrindu. Tūkstančiais dainų baltai apdainavo žmogaus amžiaus tėkmę.
Nei slavai, nei germanai, mūsų artimiausieji kaimynai, rašo E.
Brastinis, neturi vykusio atitikmens mūsų amžiui. Jie ir nėra amžiaus
jautę taip šventai, kaip mes. Šiame pasaulyje niekas negali būti žmogui
svarbesnis ir vertingesnis už jo amžių. Latvių žodis mūžs (mūds),
reiškiantis amžių giminingas su lotynų mūto, mutatio keistis,
mainytis, pakeitimas, jam atliepia latvių mūdigs judrus.
Amžius iš tiesų yra pasikeitimų virtinė laiko tekmėje. Nesunkiai
matyti, kad lietuviški žodžiai mainytis, mudrus šaunus,
guvus, žvalus, mudrinti ir latviškas mudrs mudrus
yra giminingi latviškajam mūžs (mūds) ir lotyniškajam mūto.
Visi jie vienaip ar kitaip susiję su mainymusi, pasikeitimais. Lietuvių
kalbos žodyne (LKŽ) randame jau nebevartojamus veiksmažodžius amžiauti,
amžinauti, o veiksmažodžiai mūžinėti, mūžyti,
mužoti, mužtis yra bendrašakniai su latvių žodžiu mūžs
amžius. Latvių ketureiliuose atsispindi žmogaus santykis su
amžiumi: Kurią
dirvą išariau,
/ Tą
įleidau rudenin,
/ Kurią
dieną nugyvenau,
/ Tą
įleidau amželin.
/ Daug dienelių amžely:
/ Viena tokia, kita šitokia,
/ Viena meiliai palydėta,
/
Kita graudžiai apraudota.
Visos
yra svarbios žmogaus gyvenimo dienos, tačiau trys iš jų yra
svarbiausios:
Aš
per savąjį amželį
/ Triskart
alų padariau:
/ Gimdamas,
mirdamas,
/ Mergužėlę vesdamas.
Šios
trys dienos yra svarbiausios ir gamtos metinių pasikeitimų virtinėje.
Kalendorinės šventės švelniai atspindi didžiuosius žmogaus gyvenimo
pasikeitimus virsmus.
Rėdos ratas
Gyvendami
gamtos ritmu senųjų Lietuvos girių gyventojai jautė kasmet
besikartojantį gyvybinių gamtos ir būties galių bangavimą. Tai, ką šių
dienų mentalinės sąmonės, tačiau visumos jausmą praradęs žmogus
laiko negyvomis ir aklomis gamtos jėgomis, mūsų protėviams buvo
gyvybingas ir sąmoningas kūrybinių galių pasireiškimas. Jie, pasak J.
Gebserio, turėjo maginę ar mitinę sąmonę, kurią būtų galima
pavadinti dvasine rega ir klausa. Švenčių apeigos nebuvo gamtos reiškinių
ar dievybių (svetimšalių ar mitologų pramanytų) garbinimas, bet natūralus,
pusiau suvoktas, o gal ir sąmoningas žmogaus gyvybinių galių
suderinimas su pakylančiomis ir atgimstančiomis Visumos galiomis, su
nuolatiniu Amžinosios Kūrybos vyksmu.
Natūralu,
kad protėvių, kurie gyveno augalo pasaulyje giriose ir buvo
prisitaikę prie gamtos ritmo, kalendorinių švenčių ciklas sutapo su
regimąja išraiška augalo vegetaciniu ciklu.
Galėtume
klausti, kodėl centrinė lietuvių šventė Rasa švenčiama birželio
pabaigoje, ilgiausią vasaros naktį. Dažniausiai šios šventės šventimo
laikas siejamas su vasarovydžio naktimi. Tačiau yra kita, gilesnė ir
sunkiau pastebima priežastis. Rasa švenčiama rasojant rugiams arba kai
augmenija pasiekia didžiausio suvešėjimo tašką kupą arba brandą.
Tuomet gamta kupina didžiausios gyvybinės galios. Augalas subrendęs
tiek, kad gali pradėti naują gyvybę. Branda tai didžiulės įtampos
atsirasti, rasties metas. Tą šventę šventino minavonei įkūrimo
arba sutvėrimo šios pasaulės ir visos šeimynos (S. Daukantas).
Brandos
motyvas įrašytas ir vieno iš pagrindinių šventės ženklų Kupolės
pavadinime. Jis tapo netgi Rasos šventės sinonimu Kupolė,
Kupolinės (nuo kupti, kupėti, t.y. vešliai augti;
kupa pats vešlumas). Bet aukščiausias brandos taškas
kupa tuo pačiu yra ir slenkstis iš gyvėjimo į apmirimą. Išoriškai
tai sunkiai pastebima, tačiau įvyksta esminis lūžis: kupoje
apvaisintos augmenijos gyvėjimo kreivė palinksta myriop.
Perkopusi
dangaus skliaute aukščiausią tašką saulė vis mažiau šviesos siunčia
žemei, o augalas brandina užmegztą vaisių. Vis labiau įsigalioja esmės
virsmo formulė noktinykti. Artėja rudeninis vasaros virsmas į
žiemą. Po keturių mėnesių švenčiamos mirties motyvu dvelkiančios
ILGĖS. Gamta išgyvena kritinį laikotarpį virsmą iš gyvybingos ir
žalios vasaros į baltų žiemos sapnų rimtį. Įsigalioja formos virsmo
dėsningumas mirti rimti. Ilgės yra vartai į marõs pasaulį,
kur paliegę, pasiligoję būties šešėliai ilgisi būtosios saulės šviesos,
ilgisi gajõs, gaivesio.
Perėjusi
į maros sritį, gyvybės kreivė vis dar leidžiasi žemyn iki žiemos
saulėgrąžos, kuri yra priešprieša aukščiausiam gyvybės suklestėjimui
- kupai. Tamsa vis tirštėja, pasaulis smenga pragarmėn, kol didysis Rėdos
ratas pasiekia žemiausiąjį tašką (žr. brėž.). Tai Kalėdos didžiausio
gamtos nusikalėjimo, nuovargio taškas, maros pergalės valanda. Tačiau
Kalėdos ir vilties pradžia. Įvyksta lūžis, peržengiamas slenkstis (kūstikusti)
iš liesėjimo į gyvėjimą atkutimą. Palyginkime Kalėdų išvakarių
pavadinimus: kūčios, kūčia (dzūkiškai) ir kūtys, kūtų vakaras (žemaitiškai).
Būtent Kūčių vakarą įvyksta didysis lūžis aukštyn, į šviesą,
į viltį.
Po
Kalėdų saulė vis ilgiau užsibūna danguje, o gyvybės kreivė pamažu
pradeda kilti aukštyn. Po storu balto sniego patalu bunda gyvybinės
gamtos galios. Artėja pavasarinis žiemos virsmas į vasarą. Pakrypsta
rogių vėžė patižusiame sniege, sprogsta balti, pūkuoti žilvičio
katinėliai, kalasi pirmieji daigeliai, gyvūnijos pasaulis pasipildo
nauja gyvybe. Tai metas, kai švenčiamos atbudimo, atsigavimo ir gimimo
šventės Užgavėnės ir Velykos. Pradeda veikti formos virsmo formulė gimtimigti.
Pirmuosius
pavasario daigelius pakeis smaragdinė pavasario žaluma, kuri vis aukščiau
saulei kopiant dangaus skliautu, kaups gyvybines galias naujam gyvybės
pradėjimui. Gyvybės ratas sukasi toliau.
Dvejopai saulė teka:
/ Teka kalne, teka slėny,
/ Dvejopas mano amželis
/ Su šia viena sielužėle (latvių
tautosaka).
Kalendorinių švenčių forma ir esmė
Gamtos
ir augalijos vegetacinio ciklo lūžio, kaitos (kritiniai) taškai sudaro
senųjų lietuvių švenčių pagrindą ir sąrangą. Tačiau švenčių
esmėje glūdi svarbiausių žmogiškosios būties įvykių išgyvenimas
metafizinėje plotmėje. Atitinkamus kritinius gyvenimo tarpsnius išgyvena
ir žmogus. Tai pagrindiniai žmogaus gyvenimo įvykiai virsmai:
gimimas-krikštynos, vestuvės ir mirtis-lydėtuvės. Latvių
ketureilis apie šias dienas sako taip:
Visos
mano dienos aiškios,
/ Trys
dienužės man neaiškios:
/ Gimstamoji,
mirštamoji
/Ir
už vyro leidžiamoji.
Ruošimasis
šiems svarbiems žmogaus gyvenimo įvykiams, apeiginis jų išgyvenimas
sudarė esminį senųjų švenčių turinį ir suteikdavo joms sakralumą.
Kitaip sakant, švenčių centre buvo ne gamtos galios ar buitiniai žmogaus
rūpesčiai (derlumas, vaisingumas ir pan.), bet amžinosios sakraliosios
žmogaus būties užduotys. Antraip šventės nebūtų buvusios šventos.
Šventinė
nuotaika kuriama išėjimu iš kasdieninės buities, nusiskaistinimu. Įprastinio
gyvenimo tėkmės pakeitimas pažymimas ir apeigomis. Išeinant iš
kasdieninės buitinės - ūkinės (profaninės) laiko tėkmės į šventą
(sakralią) šventės erdvę žengiama pro vartus. Tačiau tai tėra
simbolinė išraiška to nuskaistėjimo, kuris turėtų vykti žmogaus
sieloje. Senojo Lietuvos kaimo žmonės didžiąsias šventes
pasitikdavo kurdami Romuvą savo širdyse: švenčių išvakarėse būdavo
prašoma artimųjų bei kaimynų atleidimo. Tik palikus visas kasdieninio
gyvenimo nuoskaudas, nuskaistėjusia širdimi tampame vertais įžengti
pro vartus į sakralią šventės erdvę, į tą aplinką ir nuotaiką,
kuri sklinda iš šventės dalyvių širdžių.
Lietuvių
šventėse žiūrovų nebūdavo. Jų neturėtų būti ir šiandien.
Žiūrovai dalyvauja ten, kur daug formos: apeigų, ritualų. Jeigu šventėje
reiškiasi gyvybingoji esmė, žiūrovai tampa šventės dalyviais.
Kiekvienas
šventės dalyvis yra tarsi mikropasaulis, kuriame telpa ir vyksta
šventės misterija, pakylėjanti žmogų prie amžinųjų būties
dalykų, atstatanti ryšį su Aukščiausiuoju bei kasdieninės skubos
suardytą vidinę darną. Blėstant visumos ir šventumo nuojautai, į
pirmą vietą iškyla profaninis derlumo, vaisingumo lygmuo,
labiausiai etnografų ištyrinėtas ir išryškintas. Nusakralėjusioje ir
esmę praradusioje šventėje šventumą pakeičia pramoginiai dalykai.
Irsta šventės darna ir tvarka. Šventė tampa tuščiu laiko užpildymu,
smagiu laiko praleidimu ar net orgija.
Profanine
prasme šventė yra kasdienybės pertrauka, įprastinės veiklos
nutraukimas. Tuomet nuolatinėje dienų tėkmėje atsiranda tuštuma
porožnest, prazdnost, davusi pagrindą rusiškam šventės
pavadinimui prazdnik. Atsiradusi tuštuma (prazdnost) užpildoma.
Nuo užpildo kokybės priklauso šventės šventumas ir jos poveikis
žmogui.
Iš leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
1999
© A. Žarskus
© Vydija
|