RĖDOS KNYGA
2009 m.
vasarą išleista nauja Aleksandro Žarskaus
knyga (280 p.). Tekste naudotasi Algirdo Patacko studijos
Rasa (pirmą kartą spausdinta pogrindžio leidinyje Ethos, 1984, p.
56) idėjomis.
PRATARMĖ
Mūsų santykis su protėvių kultūra tai,
kaip mes ją suvokiame ir kiek dar mums aktualios senosios šventės, jų
papročiai, ritualai bei dainos priklauso nuo to, kiek mes pajėgūs
suvokti jų prasmę. Nors knygoje rasime aprašyta daug senųjų papročių,
tačiau jos ašis yra klausimas kodėl, t. y. pagrindinis dėmesys
skiriamas papročių ir apeigų prasmėms. Jų ieškoma žvelgiant į protėvių
šventes kaip į vientisą, senolių pasaulėvoką išreiškiančią universaliąją
tvarką virsmo dėsningumams paklūstančią Būties Rėdą. Tai ir lėmė šios
knygos sandarą bei jos turinį.
Rėdos knyga idėjine prasme yra tęsinys Virsmų knygos (Patackas A.,
Žarskus A. Virsmų knyga Kaunas, 2002), kurios idėjos, pagrindinės
sąvokos ir struktūra gimė dar sovietmečio pogrindyje bei Sąjūdžio
metais. Rėdos knyga yra dėsninga ir tiesioginė Virsmų knygos tąsa.
Abi knygas neatsiejamai vienija esminė baltų kultūros ašis virsmo
sąvoka.
Šios knygos skiriasi tik tuo, kad Virsmų knyga aprašo didžiuosius
žmogaus gyvenimo virsmus gimimą, vestuves ir mirtį, o Rėdos knyga
skirta pagrindinėms baltų kalendorinėms šventėms, kurios, kaip žinia,
yra atremtos į augalo pasaulį. Gamtos ir gyvybinių galių virsmai,
atsikartojantys visose pagrindinėse kalendorinėse šventėse, simboliškai
išreiškia ir savotiškai atkartoja didžiuosius žmogaus gyvenimo virsmus.
Dėl abiejų knygų bendrumo ir jas vienijančios virsmo sąvokos dalis
medžiagos neišvengiamai pasikartoja ir Virsmų, ir Rėdos
knygose. Tai būtina, kad ir Rėdos knyga būtų struktūriškai išbaigta.
PABAIGOS ŽODIS
Šioje knygoje aprašytos tik pagrindinės šventės. Nekėlėme sau uždavinio
išsamiai pristatyti visas senąsias šventes. Mūsų tikslas buvo įsigilinti
ir suvokti iš protėvių paveldėtų švenčių prasmes ir didžiąją Kūrėjo
nustatytąją Rėdą, kurią jos išreiškia. Civilizuotas žmogus menkai
tesuvokia esminius būties ir gyvybės dėsningumus, nebejaučia, kad
gyvybės tęstinumas labai priklauso nuo to, kiek mes laikomės ir gerbiame
mums atitekusį paveldą. Vidinė pajauta dabar silpnesnė, tačiau
stipresnis intelektas, todėl pagrindinis dėmesys šioje knygoje skirtas
pavadinimų, apeigų bei ritualų prasmėms.
Jeigu mes beveik ar visai nebejaučiame prasmių, kyla klausimas: švęsti
senovines šventes ar ne? O jeigu švenčiame, tai kaip? Vienareikšmis
atsakymas į šį klausimą neaprėptų visų šio klausimo aspektų.
Turbūt niekam nekyla abejonių, ar reikia švęsti Vėlines arba Kalėdas.
Šios senovinės šventės yra labiausiai susijusios su panašiomis
krikščioniškomis šventėmis ir švenčiamos visuotinai. Pavojaus, kad jas
nustosime švęsti, bent kol kas nematyti. Tačiau yra akivaizdi grėsmė,
kad materialistinė pasaulėvoka ir vartotojų kultūra jas visiškai
subanalins ir nustums į grynai kultūrinį kūno lygmenį. Kai žmogus
suvokiamas vien tik kaip kūnas, tai labai akivaizdus ir natūralus
pavojus.
Išnyko sielos ilgesį žadinusios senovinės Ilgės, o krikščioniškas jų
atitikmuo Visų Šventųjų šventė nors kalendoriuje ir tebėra,
praktiškai švenčiama kaip Vėlinės. Jei gilinamės į tai, kas vyksta,
matome, kaip į mirusiųjų paminėjimo šventę aktyviai skverbiasi Helovinas,
išstumdamas gilesnes žmogaus būties prasmes. Kas ir kaip sustabdys šį
pasaulėjimo (sekuliarizacijos) vyksmą? Galbūt tik asmeninis kiekvieno
susivokimas ir sąmoningas suvokiant apeigų prasmes švenčių
šventimas.
Didžiausią grėsmę Kalėdoms kelia vartojimo kultas ir prekybininkų
pastangos, nukreiptos į žemiausius žmogaus jausmus. Kalėdos sparčiai
keičiasi. Kas jų laukia vartotojų visuomenėje? Kalėdos (turima
omenyje komercinės) sunaikino adventą, sukramtė ir nurijo jį kartu su
gardžiais kalakuto gabaliukais, Velykos (komercinės) užgožė
gavėnią, Helovinas nubaidė Visus Šventuosius, Naujieji Metai nugirdė
Tris Karalius, toks likimas, kaip rašo J. Botumas (Joseph Bottum),
ištiko šventes ten, kur gerovė ir vartojimas yra įprasti dalykai.
Rasos šventė Joninės paskelbtos valstybine švente. Taip ir turėtų
būti, tačiau gerai tai ar blogai? Dabar ši šventė įtvirtinta oficialiai
ir formaliai, bet turint mintyje šliuožimo paviršiumi arba pasaulėjimo
tendencijas, akivaizdžios ir neigiamos pasekmės: sudarytos sąlygos
pasireikšti paviršutiniškumui, kuriame pirmą vietą užima estrada ir
alaus gėrimas. Sakraliausios šventės akcentu tapo apmokamų atlikėjų ir
prekybininkų pasirodymai. Rasos šventės sakralumą, ko gero, gali
išlaikyti tik nedideli bendraminčių būreliai, kurių branduolį sudarytų
viena ar kelios folkloro grupės.
Užgavėnės liko tarsi našlaitės nesutapo su jokia krikščioniška švente
ir neįteisintos oficialiai. Šia prasme jos galbūt turi mažiausiai
galimybių išlikti. Velykos, kurių prasmė artima Užgavėnėms, nepadeda
joms išlikti, nes šias dvi šventes skiria ilgas gavėnios laikotarpis.
Užgavėnes vis dar švenčia atskiros bendruomenės, kolektyvai ar mokytojų
suorganizuoti vaikai. Nors vaikšto persirengėliai, kaunasi Kanapinis su
Lašininiu, o kai kur vežiojama ir Morė, bet be gilesnės prasmės. Dabar
kaukes dėvintieji tapo žiemos išvarytojais, pramogautojais,
linksmintojais, o vaikai prašytojais ir kaulytojais. Visai nebeliko
esminės jų paskirties. Juk persirengėliai tai norintys gimti, dar
negimusieji. Tie, kurie tam tikromis apeigomis žadina žmones, be kurių
pagalbos gimti jie negali, ir primena visuomenei pareigą pratęsti
gyvybę.
Jei per Vėlines liūdėdami prisimename išeinančius, tai per Užgavėnes
džiaugsmingai sutinkame norinčius ateiti, pasiruošusius gimti. Tik dėka
naujai gimstančiųjų gyvybės ratas sukasi toliau, o mūsų kultūra ir visa,
ką mes darome, įgyja prasmę ir tęstinumą. Užgavėnių persirengėliai
kviečia išlyginti Vėlinėse išgyvenamą gyvybės praradimą, šios dvi,
mūsų žvilgsnius priešingomis linkmėmis nukreipiančios šventės, verčia
suktis Rėdos Ratą.
Lietuvos liaudies buities muziejuje iškilmingai švenčiamos Užgavėnės ne
kažin kuo, nebent mažesniu spalvingumu, puošnumu bei turtingumu,
skiriasi nuo Venecijos karnavalo. Argi toks karnavalas žadina gyvybės
pratęsimo suvokimą?
Užgavėnes, kaip ir kitas šventes, švenčiame iš tradicijos, dažniausiai
visai nesirūpindami gilesniu prasmių suvokimu. Tai, kas senose protėvių
šventėse buvo išreikšta simboliškai ir glūdėjo pasąmoniniame lygyje,
kurį geriau jautė ir suvokė praėjusių amžių žmonės, šiandien būtina
sąmoningai suprasti, būtina apie tai kalbėti ir rašyti, kad, anot J. V.
Gėtės (Goethe), įsigytume tai, ką esame paveldėję. Kitaip sakant,
būtina įvardinti ir įsisąmoninti prasmes, kad tūkstantmečiais krautas
protėvių kultūros paveldas būtų sąmoningai suvokiamas, kad taptų mūsų
dvasinio ir kultūrinio gyvenimo dalimi. |