Apie skiltį
Vydūnas ir aš
Žmoniškumas Vydūno filosofijoje
Žmoniškumo problema užima pačią
svarbiausią vietą Vydūno filosofijoje. Beveik visi jo raštai yra
persmelkti žmoniškumo. Žmoniškumas kartu yra ir pagrindinis Vydūno
gyvenimo principas. Visus įvykius ir tikslus jis vertindavo pagal tai,
kiek jie savyje turėdavo žmoniškumo. Tačiau jokiu būdu Vydūnas nebuvo
vien tik stebėtojas ir vertintojas, bet ir aktyvus idėjų skleidėjas bei
žmoniškumo propaguotojas.
Žmoniškumas išreiškia įvairių savybių rinkinį, kurį turintis žmogus yra
žmoniškas. Tokiu tapti yra kiekvieno žmogaus gyvenimo prasmė ir tikslas.
Žmoniškumą pasiekęs žmogus tampa dieviškas. Toks žmogus nepasiduoda
likimui, pažįsta save ir supančią aplinką, nėra pasinėręs į materialumą,
yra išmintingas, sąžiningas, aiškiai mąsto, nevergauja geiduliams.
Geiduliai yra viena didžiausių kliūčių žmoniškumui pasiekti. Geidulių
valdomas ir juos nuolat tenkinantis žmogus niekada nebus laisvas.
Norėdamas ugdyti žmoniškumą žmogus privalo atsispirti geiduliams. Nes
kiekvienas geidulys mažina ir temdo sąmoningumą ir menkina žmoniškumą.
Žmogus turi būti savo kūno šeimininkas ir neleisti geismams jo valdyti.
Aukštą žmoniškumo lygį pasiekęs žmogus nepasiduoda geiduliams, jo
nedomina laikini dalykai. Jis yra iš tiesų laisvas ir nevaržomas. Ir
išsilaisvinęs iš geidulių vergovės jis tampa daug doresnis, nes
geiduliai jo neverčia elgtis priešingai. Toks žmogus yra aukščiau savo
prigimties.
Žmoniškumo siekimas yra kiekvieno žmogaus asmeninis reikalas. Kiekvienas
žmogus turi bent dalelę žmoniškumo. Nuo jo paties daugiausiai priklauso,
ar jis užsidegs, ar ir toliau tik rusens. Žmogaus gyvenimo prasmė yra
tobulėjimas. Tą privalu žinoti norint sąmoningai gyventi. Visa tai, ko
žmogus mokosi, turi ugdyti žmoniškumą.
Didysis Slėpinys, Absoliutas arba Dievas užima labai svarbią vietą
Vydūno filosofijoje. Kuo labiau žmogus prie jo priartėja tuo
žmoniškesniu jis tampa. Vydūno Dievo suvokimas yra vienas giliausių ir
teisingiausių. Jam Dievas nėra užgaidų pildytojas, egzistuojantis kažkur
šalia pasaulio, tarsi būtų sukurtas dėl žmogaus. Jam Dievas yra esantis
visame kame, visagalis ir amžinas. Žmogus yra dėl Dievo, o ne
atvirkščiai.
Bent truputį žmoniškumo pasiekęs individas numano apie Dievo
egzistavimą. Tačiau jo suvokimas toks negilus, kad Dievą jis suvokia tik
kaip kažkokį žilabarzdį senuką, sėdintį kažkur danguje, o velnią kaip
visų nelaimių ir blogio priežastį, veikiantį atskirai nuo Dievo. Tokie
žmonės taip pradeda bijoti nelaimių, kad ima garbinti velnią, kad tik
jis nepadarytų nieko blogo. Tačiau gilesnis suvokimas žmogui padeda
suprasti, kad Dievas yra visagalis ir Jis yra visų laimių ir nelaimių
priežastis. Jam tarnauja ir Liuciferis, nes tai yra jo sukurtas pats
galingiausias angelas, kritęs per savo puikybę. Todėl reikia suvokti,
kad nėra ne tik kitų dievų, bet be Dievo nėra nieko.
Žmoniškumas, Vydūnas manymu, yra pats svarbiausias dalykas, norint kad
tauta išliktų. Jis skatina žmones taurėti, tobulėti ir ugdyti save tam,
kad jie būtų pajėgūs pasipriešinti. Kai tautai kyla pavojus išnykti, ji
tegali išlikti savyje augindama aukštesnės gyvybės vaisius, būtent
išminties, teisybės, meilės, grožybės, dorybės vaisius . Tauta pati iš
vidaus turi stiprėti ir auginti savyje tokias savybes, kuriomis būtų
galima didžiuotis ir jomis pasinaudojant priešintis nutautinimui. Žmogui
gyvenant šiame aukštesniame žmoniškume ir vystant šias savybes, jos vis
labiau įsigali. Žmogus tarsi prašvinta ir įžengia į naują gyvasties
būvį. Jame pasireiškia visa tai, kas dieviška: išmintis, gėris, meilė,
grožis, tiesa.
Žmoniškumą reikia ugdyti ne vien tik tada, kai yra grėsmė tautai
išnykti. Žmoniškumas atlieka svarbų vaidmenį tobulinant ir palaikant
tautos gyvastį. Kuo labiau tobulės kiekvienas tautos narys, tuo labiau
kils ir pati tauta. Šio tobulėjimo proceso tempai ir rezultatai
labiausiai priklauso nuo kiekvieno tautos nario.
Kad ir kiek Vydūnas būtų nagrinėjamas, tai nėra tai, ko pats Vydūnas
būtų norėjęs. Juk jo pagrindinis tikslas buvo ne apie save ir savo
idėjas pranešti kitiems, bet kad žmonės gyventų tuo, ko jis mokė. Juk
yra didžiulis skirtumas tarp žinojimo, kuriuo keliu eiti, ir ėjimo tuo
keliu.
Žmoniškumas ir Didysis Slėpinys
Visų kitų kūrinių tarpe žmogus labiausiai
išsiskiria savimone. Norint, kad išryškėtų žmogaus gyvenimo prasmė, turi
kuo labiau atsiskleisti savimonė. Esmingiausia savimonės savybė yra ta,
kad ji geba nukrypti į du kraštutinumus: materialumą (daiktiškumą) arba
dvasingumą. Taigi žmogaus dėmesys gali krypti į matomus dalykus arba į
būties paslaptis. Antroji nuostata pasireiškia kaip žmoniškumas, o jis
yra glaudžiai susijęs su religija. Religiją Vydūnas apibūdina kaip
pasiruošimą atsiverti pačiai būties paslapčiai. Tikėjimo dalykuose
Vydūnas pastebi, kad yra skirtumas tarp religinių mokymų ir pamaldumo
arba religingumo. Jei žmogus neturi religingumo, tai ir religija nėra
jam būdinga, nors jis ir išpažįsta kokį nors religinį mokymą. Tuomet jis
yra visiškai pavaldus daiktiškumui ir galbūt jam net trūksta tikro
žmoniškumo bruožų . Žmogus turi savyje turėti gyvąjį tikėjimą, o ne
teorines žinias. Tuomet jis atsiskleis kaip žmogus. Nykstant gyvajam
tikėjimui nyksta ir žmoniškumas. Žmogui daug svarbiau rūpintis savo
sąmonės šviesėjimu, negu mintinai mokytis religines tiesas. Jis privalo
savo esme tapti sąmoningas žemiškame gyvenime, jame išaugti, atsiverti
Didžiąjam Slėpinui ir įgyti tokį sugebėjimą, kuris vadinamas gyvąja
religija. . Su kuo didesne jėga sąmonė atsiduos begalybei,
neaprėpiamumui, dieviškumui, tuo gražiau išsiskleis žmoniškumas.
Žmoniškumas yra viena svarbiausių anapusybės apraiškų. Jis skleidžiasi
būtyje ir patiria erdvės ir laiko apribojimus. Tačiau žmogus gali tapti
budresnis tam, kas yra anapus erdvės ir laiko. . O anapus jų yra
Didysis Slėpinys, Amžinasis Dievas.
Religija yra priemonė žmogui tapti tobulesniu kuriančiojo Dievo įrankiu.
Religijos dėka žmogus tampa esminga kūrybos jėga, keliančia aukštyn
viso pasaulio gyvenimą . Didėjant jo žmoniškumui šviesėja jo sąmonė ir
kartu su savimi kelia aukštyn visą gyvąjį pasaulį. Religijos dėka žmogus
gali patirti gyvenimą Dievuje ir didžiausią žmoniškumo atsiskleidimą.
Tai, kad žmogus yra dvasinė gyvybė, geriausiai jaučia kūdikiai. Jie
geriausiai jaučia savo dvasinę kilmę, nes mažai reiškiasi kūniškumas,
giliai miega aistros. Deja, vėliau bręstant ši tiesa yra primirštama ir
vis labiau pasiduodama daiktų pasauliui. Žmogus ima tapatinti save su
kūnu, pasiduoda norams, aistroms, geiduliams, kurie, biologiškai
bręstant kūnui, stiprėja, aktyvėja . Tokiu būdu žmogų pavergia
pažmoniškumas. Dažnas žmogus atėjęs į šį pasaulį vis labiau pasiduoda
erdvės ir laiko nulemtiems apribojimams, susitapatina su jų turiniu. Bet
jam svarbu grįžti prie to, iš ko jis yra kilęs prie Didžiojo Slėpinio.
Šiuo atsigręžimu ir pasireiškia pats tikriausias jo tikėjimas. O iš šio
tikėjimo kyla visa tai, kas veda į žmoniškumo esmės atskleidimą.
Žmoniškas žmogus yra tas, kuris suvaldo savo žemesnes jėgas (aistras,
norus ir t.t.). Nepajėgdamas to padaryti žmogus materialėja, tuo pat
metu prarasdamas žmoniškumą (darosi gyvuliškesnis). Savo gyvenimu
žmogus turi atsikleisti kaip dvasinė esybė, išsklaidyti jį apgaubusius
materijos rūkus . Svarbiausias žmogaus gyvenimo variklis dvasinis jo
sąmonėjimas. Dvasios-sielos srityje gyvenantis žmogus gali pilniau
pajauti laimę, jo sąmonė daug skaidresnė ir jau nebeapsiniaukia, jei tik
jis nenusižengia gyvenimo dėsniams.
Tas, kuriame žmoniškumas ir dieviškumas tiesiog švyti, yra pajėgus
padaryti tai, ko kiti žmonės neįstengia. Gali gydyti ligas, padėti
kitiems varguose. Vien savo buvimu šalia ir pavyzdžiu gali padėti
kitiems žmonėms išsilaisvinti iš tamsos ir viso to, kas bloga. Žmogus
turi laisvą valią ir gali rinktis tarp šviesos ir tamsos kelių. Nuėjęs
tamsos keliu jis tik kenks kitiems žmonėms. Bet tikroji žmogaus pareiga
yra siekti šviesos. Tai teisingas kelias. Jis išlaisvina iš daiktiškumo
ir veda į dvasios laisvę.
Žmogaus nusigręžimas nuo dvasinių dalykų ir atsisukimas į daiktiškumą
lėmė tai, kad žmogus išrado daugybę priemonių, praplėtusių jo ribotas
galimybes. Jis mokėsi būti sumanesnis ir daug ką ištyrė bei užvaldė
gamtą. Tai jam suteikė daug pasitikėjimo savimi. Bet visa tai privedė
prie to, kad jis pradėjo nepagrįstai didžiuotis savimi, laikyti save
žemės valdovu. Tačiau toks nusigręžimas nuo Dievo pagimdė žmonėse
gobšumą ir žiaurumą. Tai sukėlė karus. Būtent šie karai ir kitos
nelaimės yra aiškus įrodymas, kad žmogus eina ne ta linkme. Jie skatina
apsispręsti ir ugdyti savyje žmoniškumą.
Žmogus turi visus savo darbus skirti Aukščiausiajam. Tokiu būdu stiprės
ir taurės jo dvasinė asmenybės galia, kuri jį pakels virš visų vargų,
menkumo ir tamsos. Norėdamas įveikti gyvenimo sunkumus, žmogus turi eiti
dvasingumo keliu ir leisti žmoniškumui pasireikšti jo gyvenime.
Stengdamasis eiti tuo keliu, žmogus pamirštąs pasaulio niekingumus ir
gyvenimo skausmus . Bet pats ėjimas tuo keliu ir sunkumų įveikimas
neturi būti pagrindinis žmogaus tikslas. Jo tikroji užduotis yra
prieiti Slėpinį, kurs laukia žmogaus anapus erdvės ir laiko . Tą
slėpinį, kuris yra neaprėpiamas ir amžinas.
Tikintis žmogus turėtų visiškai pasitikėti Dievu. Jis turi suprasti, kad
visa tai, kas įvyksta jo gyvenime, yra tik į gera. Ir nelaimės, ir ligos
yra Dievo skatinimas žmogui tobulėti, įspėjimas, kad jis kažką daro
netaip. Tačiau dažnai žmogus bijo ateities ir išbandymų. Todėl lankosi
pas įvairius ekstrasensus, bioenergetikus, pranašautojus, chiromantus ir
kitus burtininkus. Tokie veiksmai pažeidžia pirmąjį Dievo įsakymą, nes
žmogus pradeda ieškoti kitų dievų. Taip žmogus nebepasitiki savimi ir
tampa priklausomas nuo kitų. Jis nebegali ramiai gyventi, negali priimti
sprendimų nepasitaręs su savo burtininku, tiki horoskopais ir daro
viską, kad tik neatsitiktų kokia nelaimė. Žmogus turi suvokti, kad iš
tiesų nelaimė nėra sveikatos ar materialinių turtų praradimas, o
nusisukimas nuo Dievo.
Aukštesnis žmogaus suvokimas padeda atsikratyti mirties baimės. Žmogui,
susitapatinusiam su savo kūnu, mirti yra labai sunku. Šį pasaulį lengvai
palieka tas žmogus, kuris žino, kad yra daugiau nei kūnas. Todėl jam ne
taip sunku šį kūną palikti. Jis supranta, kad mirimas yra kitos sąmonės
atsiradimas vietoje kasdieniškos . Kitaip sakant, mirtis yra tik
sąmonės būsenos pasikeitimas. Žmogus, nežinantis apie savo gyvastį
Dievuje, yra tarsi negyvas. Jis bijo mirties. Vietoj to, kad gyventų
baimėje, jam reikia suvokti, kad yra kilęs iš Dievo. O Jis negali
išnykti.
Kiekvienas žmogus yra tarsi įrankis Kūrėjo rankose. Žmogaus užduotis yra
pasistengti būti kuo geresniu įrankiu. Tą jis gali padaryti savo
gyvenimu apreikšdamas aukščiausiąjį žmoniškumą. Jis turi prisidėti prie
pasaulio išganymo. Kūrimo vyksmas kiekvienoje tautoje apsireiškia
skirtingais būdais. Jei ji šiam veikimui atsiduoda jis ją kelia į
viršų. Jei ne siunčia jai įvairias nelaimes, kad tautos žmonės
atsimintų, kas yra žmogaus pašaukimas.
Žmogus gali ir turi išmokti būti stiprus visose gyvenimo srityse. Kaip
tai padaryti? Reikia atsiminti, kad Dievas yra vienintelis mūsų
stiprybės šaltinis. Tuomet galėsime aukštai iškilti virš visų gyvenimo
neramumų.
Žmogus yra pasiekęs aukščiausią materijos pakopą. Per jį Absoliutas yra
suvokęs save patį. Žmogus, sąmoningai siekiąs dvasinio šviesumo, žinąs
kaip jo siekti ir įgyjąs galią jį pasiekti, yra absoliutan beveik
sugrįžusi jo dalelė . Sugrįžti į Absoliutą yra viso gamtos vyksmo
tikslas.
Vydūnas pataria, kaip žmogui tapti šviesesniam. Jis pataria saugotis
įvairių nešvarumų, visų nedorybių, piktumų, geidulių, pasididžiavimo ir
visko, kas negera. Taip pat nepamiršti melstis Dievui. Malda reikia
dieną pradėti ir užbaigti. O kiekvieną darbą dirbant Dievą atsiminti.
Taip elgdamasis žmogus dar labiau šviesėja. Vydūnas sako, kad iš maldos
nereikėtų daryti duoneliavimo (išmaldos prašymo). Tikroji malda yra
mylėti Dievą, vykdyti jo valią, o ne prašyti, kad Dievas padėtų. Jei
žmogus Dievą laiko tik jo užgaidų pildytoju, tai toks požiūris rodo jo
menką Dievo suvokimą ir silpną tikėjimą. Žmogus turėtų mylėti ir širdyje
laikyti tik tai, kas gera, gražu ir teisinga. Tam pradžią žmogus duoda
pats. Kai tik žmogus pasišvenčia Didybei, ji jame ir apsireiškia.
Galutinis tobulėjimo tikslas žmogaus išsivadavimas iš materijos
varžtų, sąmonėjimas, jo dvasinio prado susiliejimas su absoliutu .
ŽMONIŠKUMAS KAIP TAUTOS UGDYMO PRIEMONĖ
IR IŠLIKIMO SĄLYGA
Vydūnas gyveno tokiais laikais, kai
lietuvių tautai grėsė nutautėjimas ir netgi išnykimas. Tai labiausiai
sąlygojo po 1871-aisiais metais įvykusio Vokietijos suvienijimo
prasidėjusi nutautinimo banga Mažojoje Lietuvoje. Lietuvių kalba buvo
šalinama iš visų gyvenimo sričių. Vydūnas gyveno tokioje aplinkoje kur
buvo žeminamas jo tautiečių orumas, niekinamos lietuviškos vertybės ir
kalba. Jis matė, kaip silpnesni jo tėvynainiai praranda savo tautiškumą
ir kaip tai kenkia jiems patiems.
Vydūnui rūpėjo jo tautos likimas ir jis ieškojo būdų priešintis
germanizacijai. Šiuo klausimu Vydūnui svarbi buvo ne pati tauta kaip
visuma, bet kiekvienas atskiras jos narys. Juk visi žmonės pirmiausia
yra tautos nariai, o tauta savo ruožtu priklauso visai žmonijai.
Kiekvienas žmogus yra susietas su savo tauta ir kartu su visa visuma.
Todėl norint keisti tautą reikia taurinti pamatinę visuomenės ląstelę
žmogų, tobulinti jo dvasios pasaulį, pasiekti to, kad kiekvienas
individas būtų savo tautai bei žmonijai, būtent jos gyvumui, šviesėjimo
židinys .
Kaip augalai geriausiai auga toje vietoje kur jiems skirta, taip ir
žmogui labiausiai tinka gyventi savo gimtinėje. Čia jis gali lengviau
ir tikriau apreikšti visišką savo žmoniškumą . Žmogus yra veikiamas to
krašto jėgų, kuriame jis gyvena. Jėgų poveikis yra tuo stipresnis kuo
daugiau to žmogaus giminės kartų yra susijusios su žeme, kurioje jis
gyvena. Tėvynė žmogui padeda giliau ir esmingiau patirti gyvenimo
dvasinį turinį, gamtos gyvybę ir būtį. Žmogus yra labai tampriai susijęs
su savo gimtąja žeme. Šis prisirišimas labiausiai atsiskleidžia žmogui
išvykus į svečią šalį. Ten jis turėtų pajausti dvasinį skurdimą.
Nutrūkę žmogaus ryšiai su tauta, gimtosios kalbos praradimas reiškia
iškrypimą iš natūralios jo dvasinio tobulėjimo eigos, ryškų jo dorovinės
ir apskritai dvasinės kondicijos sumenkėjimą, disharmoniją su savimi
pačiu bei su pasauliu . Yra žmonių, kurie šio ryšio nejaučia. Jie
nesieja savo gyvenimo prasmės su tėvyne, ir taip nesuvokia savo būties
esmės. Labiausiai jiems rūpi materialiniai turtai. Tokį posūkį į
materialumą sukelia tėvynės neturėjimas.
Didžiausia dvasinio nuosmukio priežastis yra svetimos kultūros
įsiveržimas į Lietuvos kraštą. Lietuviai pamėgo kitos tautos kultūros
vaisius ir pradėjo juos pamėgdžioti, pamiršdami tai, ką jiems yra palikę
protėviai. Norint išlipti iš nuosmukio, reikia sugrįžti prie viso to,
kas buvo protėvių daroma. Nes tai yra pagrindas, kurio negalima
pamiršti. Reikia ant jo statyti toliau, toliau augti atsispiriant nuo
šio pagrindo. Tuomet bus dirbama su didesniu džiaugsmu ir labiau mylima
tėvynė.
Dažnai taip atsitinka, kad žmogus, siekdamas šviesesnės sąmonės, krypsta
į kitas tautas. Norint, kad taip neatsitiktų, reikia pačiam tiek
aukštai dvasioje ir doroje kilti, kiek tiktai galima, ir savo dvasios
gyvybę lietuvišku būdu apreikšti . Tuomet jis taps savo tautai
pavyzdžiu ir tokiu būdu ragins juos pasilikti lietuviais. Tai yra
kiekvieno lietuvio užduotis kilti pačiam ir kelti kitus. Nes augimas
ir auginimas yra tautos išlikimo sąlygos. Gyvendami su viens kitu,
žmonės turėtų vienas kitą šelpti, taip kad kiekvieno žmoniškumas tarptų
ir augtų, o nebūtų skaudžiamas . Pavyzdžio parodymas yra geriausias
būdas paskatinti kitus siekti aukštesnio žmoniškumo. Peikti kitus yra
labai lengva, o parodyti gerą pavyzdį gali tik didingi žmonės.
Kai tautai kyla pavojus išnykti, ji tegali išlikti savyje augindama
aukštesnės gyvybės vaisius, būtent išminties, teisybės, meilės,
grožybės, dorybės vaisius . Tauta pati iš vidaus turi stiprėti ir
auginti savyje tokias savybes, kuriomis būtų galima didžiuotis ir jomis
pasinaudojant priešintis nutautinimui. Žmogui gyvenant šiame
aukštesniame žmoniškume ir vystant šias savybes, jos vis labiau įsigali.
Žmogus tarsi prašvinta ir įžengia į naują gyvasties būvį. Jame
pasireiškia visa tai, kas dieviška: išmintis, gėris, meilė, grožis,
tiesa.
Tauta yra tuo stipresnė, kuo daugiau turi dvasios galybės, kurioje
sąmonių turinys yra psichinis-dvasinis, ir kuo daugiau šviečia. Jei
kiekvienas tautos žmogus sąmoningai ir savo noru siektų žmoniškumo
eidamas pažangos taku, tuomet tokia tauta taptų labai kilni ir galinga.
Tačiau to ji turi siekti ne tam, kad valdytų kitas tautas ir būtų
aukščiau jų. Bet tam, kad prisidėtų prie bendro žmonijos kilimo. Kaip
vienas žmogus gali parodyti gerą pavyzdį savo tautiečiams ir taip juos
paskatinti tobulėti, lygiai tą patį gali padaryti ir tauta žmonijos
atžvilgiu.
Vydūnas teigia, kad žmonės buriasi į tautas pagal tai, kas jas vienija.
Tai yra malonumas, širdingumas, užuojauta, meilė. Tačiau yra žmonių,
sakančių, kad žmonės turi vienytis iš neapykantos kitiems ir kovoti.
Tarsi šioje neapykantoje ir kovoje slypėtų visa pažanga. Reikia
suprasti, kad į pažangą ir laimingesnį gyvenimą gali vesti tik vienybė.
Kiekviena tauta turi savitumų, kurie įvairiai pasireiškia, tačiau šie
skirtumai neturėtų kelti neapykantos kitoms tautoms. Vieninga tauta
visada yra stipri. Vieningumui palaikyti reikalingi šilti santykiai.
Tokius santykius išlaikyti padeda dora. Pati niekingiausia tautos dalelė
yra ta, kuri skaldo vieningumą reikšdama priešingumą, pyktį ir
neapykantą.
Kituose žadinti visa tai, kas gražu, padėti jiems augti ir skatinti
tobulėti, turėtų būti savaime suprantama užduotis kiekvienam.
Kiekvienas tautos žmogus pašauktas visa daryti, jeib jo tautos
sąmoningumas vis aiškiau atsikleistų ir vis šviesėtų . Geriausia tai
pavyksta padaryti, kai savo elgesiu, kalbėjimu ir rašymu parodai pavyzdį
kitiems. Nes kiekvienas žmogus veikia kitus, o su kiekvienu šviesesniu
žmogumi švinta ir visa tauta. Pati šviesiausia tauta yra ta, kuri yra
tikinti ir suprantanti, kad ji yra ir gyvena Dieve. Tai suvokusi tauta
randa atsakymus dėl jai nutikusių nelaimių priežasčių. Ir jas supranta
kaip raginimą atsibusti Jame.
Visuose religiniuose mokymuose atsispindi žinojimas apie žmonijos
aukštybę. Ir kuo gyvesnis šis žinojimas, tuo šviesesnė tautos gyvata.
Tas žinojimas yra tikrosios žmogaus didybės ilgesys. Kuo reikšmingesnė
tautos gyvenime tampa religija, tuo turiningesnis tampa ir tautos
gyvenimas. Tauta paskiria savo gyvenimą Kūrėjui ir yra Jo palaiminama.
Tuomet ji žino, kad gyvenimas yra valdomas ir puoselėjimas paslaptingų
galų. Jei tautos žmonės užsisklendžia ir savo esme nebėra atviri Kūrėjo
poveikiui, tai šis poveikis tam tikru mastu susilpnėja. Taip visados
atsitinka, kai žmonės vis daugiau atsigręžia į daiktiškumą . Žmonių
atsisukimas į materialumą ir nusisukimas nuo Dievo jo nepanaikina, tik
susilpnėja jo poveikis žmonėms. Tauta ir kiekvienas žmogus atskirai yra
laisvi pasirinkti kuo tikėti. Žmogus turi laisvą valią ir yra laisvas
atiduoti savo gyvenimo valdymą į Kūrėjo rankas. Toks žmogus suvokia, kad
nei jis pats, nei koks nors kitas žmogus nėra pajėgus geriau valdyti
gyvenimo, nei sugeba Kūrėjas.
Tautos gyvenimas yra tampriai susijęs su religija. Silpnėjant religijai
silpnėja ir tauta. Vydūnas teigia, kad pagrindinė senųjų tautų, tokių
kaip toltekai, inkai, egiptiečiai, persai, babiloniečiai, graikai,
romėnai, išnykimo priežastis yra būtent religijos nuosmukis. Šį nuosmukį
daugiausiai lemia išlepimas ir palaidas gyvenimas. Kai instinktai ir
aistros tampa nevaldomos, susilpnėja dorovinio gyvenimo galia, smunka
esminis žmoniškumas. Dėl šio nuosmukio pamirštama tikroji religinių
papročių prasmė. Tradicijos ir papročiai neišnyksta, tačiau jų laikomasi
tik paviršutiniškai. Tokiu atveju apeigos tampa tik veiksmu, kuris
išoriškai nesiskiria nuo to, kas buvo atliekama anksčiau, tačiau tame
nėra jokios gelmės.
Tikyba yra sielos kultūros sąlyga. Tauta gali krauti įvairiausius
turtus, skleisti mokslą, meną ir dorą, bet tai nieko nepakeis, jei ji
bus be tikybos. Tautos gyvybė didės, bet ne tobulės. Kiekvienos tautos
užduotis yra vystyti dvasinę, o ne materialinę kultūrą, nes būtent ji
yra visos tautos gėris. O materialūs dalykai yra beveik beverčiai ir
labai laikini. Laimės paieškos materialiuose dalykuose veda į nuosmukį.
Mūsų tauta tegali išlikti, kad viršų jos gyvenime turės dvasios jėgos
ir kad jomis daugiau tikėsime negu materinėmis galiomis ,- rašė
Vydūnas. Tikyba pakelia iš paprasto žmoniškumo lygio į aukštesnįjį,
pilnesnįjį ir dieviškąjį. Ir tokiu būdu žmogus tampa galingesniu
veiksniu pasaulyje, negu buvo prieš tai.
Kiekvienas žmogus yra atsakingas už bendrąją žmonių sąžinę ir savo
veiksmais ją skaidrina arba temdo. Tai reikia žinoti kiekvienam, kad jis
suprastų, jog reikia valyti ir valdyti savo vidų ir taip prisidėti prie
bendro gėrio. Tauta žmogui nėra vien tik duotybė, bet ir uždavinys. Jis
turi gyventi ne vien tik sau, bet ir savo kraštui, turi prisidėti prie
jo gyvinimo. Kiekvienas žmogus yra susietas su kitu, jis yra kitų
veikiamas ir kitus veikia. Tas veikimas gali būti šviesinimas arba
tamsinimas. Kitaip sakant, geras arba blogas. Vienas žmogus kitą gali
uždegti, pašviesinti, tačiau gali padaryti ir atvirkščiai tempti į
tamsą. Ten, kur ši tamsuma stipriau pasireiškia, pradeda gęsti visa
tauta. Apmiršta žmoniškumas ir viršų ima pažmoniškumas. Kiekvienas
žmogus savyje privalo auginti žmoniškumą. Tai raktas į darnią ir
vieningą visuomenę. Kol šito nebus, vyraus disharmonija, egoizmas,
pažmoniškumas, blogis.
Aurimas Gudas
(VDU
studentas)
Literatūra:
Vydūnas. Kiekvieno išmanymas brangintinas // Žvilgis į gyvenimo
gelmes. I. Gyvenimas kelionė tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 75.
Vydūnas. Religija per žmonijos istorijos tūkstantmečius // Raštai. T.
4. Vilnius: Mintis. 1994. P 128.
Vydūnas. Suvaržytas ir nuskaidrintas sąmoningas žmoniškumas // Raštai.
T. 4. Vilnius: Mintis. 1994. P. 194.
V. Bagdonavičius. Žmoniškumo prigimties aiškinimas Vydūno veikaluose
// Problemos. 1978. Nr. 1. P. 72.
V. Bagdonavičius. Asmenybės tobulėjimo samprata Vydūno filosofijoje //
Dorovinis asmenybės tobulėjimas. Vilnius: Mintis. 1976. P. 210.
Vydūnas. Sąmonė // Raštai. T. 1. Vilnius: Mintis. 1990. P. 519.
Vydūnas. Mirimas // Žvilgis į gyvenimo gelmes. I. Gyvenimas kelionė
tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 152.
V. Bagdonavičius. Filosofiniai Vydūno humanizmo pagrindai. Vilnius:
Mintis. 1987. P. 116.
V. Bagdonavičius. Sugrįžti prie Vydūno : straipsniai, esė, pokalbiai.
Vilnius: Kultūra. 2001. P. 53.
V. Bagdonavičius. Harmoningos asmenybės problema ir Vydūnas //
Kultūros barai. 1978. Nr. 3. P. 51.
Vydūnas. Žmogus ir gimtinė jo šalis // Žvilgis į gyvenimo gelmes. I.
Gyvenimas kelionė tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 39.
V. Bagdonavičius. Vydūno filosofijos bruožai // Vydūnas. Raštai. T. 1.
Vilnius: Mintis. 1990. P. 23.
Vydūnas. Mūsų uždavinys // Raštai. T. 1. Vilnius: Mintis. 1990. P.
190.
Vydūnas. Tautos gyvata // Raštai. T. 1. Vilnius: Mintis. 1990. P. 320.
Vydūnas. Kiekvieno išmanymas brangintinas // Žvilgis į gyvenimo
gelmes. I. Gyvenimas kelionė tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 75.
Vydūnas. Pavienis žmogus ir tauta // Žvilgis į gyvenimo gelmes. I.
Gyvenimas kelionė tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 41.
Vydūnas. Aukštyn vedančios galios // Žvilgis į gyvenimo gelmes. I.
Gyvenimas kelionė tobuluman. Klaipėda: Litera. 2006. P. 68.
|