Gyd. Tomas Stanikas
Vydūnas ir blaivybė
Šviesesni Lietuvos žmonės nuo pat
Nepriklausomybės atkūrimo pradžios rūpinosi ir tautos sveikata bei dora.
Per keletą metų buvo parengti Tabako kontrolės ir Alkoholio kontrolės
įstatymai, sukurta Lietuvos sveikatos programa, Tabako kontrolės ir
Alkoholio kontrolės programos. Tačiau, kol praėjo ilgą taisymo,
tobulinimo ir priėmimo Seime bei tvirtinimo Vyriausybėje procesą,
įstatymai netapo geresni, o deramai nefinansuojamos programos negalėjo
duoti planuotų rezultatų.
Lietuvos sveikatos programoje,
patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 1998 m., buvo numatytas
tikslas: iki 2010
m. sumažinti alkoholio
vartojimą 25
proc. Tačiau jis nebus pasiektas;
priešingai, alkoholio suvartojimas išaugo iki 11 litrų spirito per metus
kiekvienam iš mūsų, įskaitant kūdikius ir senelius. Pridėjus spėjamą
nelegalų alkoholį, bendras suvartoto alkoholio kiekis turėtų būti dar
didesnis.
Gryno alkoholio suvartojimas
(litrai gryno alkoholio vienam gyventojui per metus)
(Statistikos departamento duomenys;
Lietuvos sveikatos programa)
Alkoholinių gėrimų suvartojimas
Girtavimo plitimą patvirtina ir
alkoholinių psichozių skaičiaus augimas. Nesant deramos apskaitos,
nežinome, kiek turime girtaujančių ir priklausomų nuo alkoholio Lietuvos
gyventojų. Tačiau tiksliai žinomas alkoholinės psichozės (baltosios
karštinės) atvejų skaičius. Ji yra alkoholizmo komplikacija ir dėl savo
pobūdžio negali likti medikų nepastebėta. Statistika skelbia, kad
alkoholinės psichozės atvejų skaičius per nepriklausomybės metus
padidėjo 14 kartų.
Psichikos ir elgesio sutrikimai
vartojant alkoholį
(skaičius 100 000 gyventojų)
(Valstybinis psichikos sveikatos
centras)
Nedrįstu tvirtinti, kad tiek pat kartų
išaugo ir alkoholikų skaičius, nes nėra tiksliai žinoma, ar tarp šių
dviejų diagnozių yra tiesinė priklausomybė. Žinant, kad sovietmečiu
įskaitoje buvo 64000 alkoholikų, netgi dešimteriopas jų skaičiaus
padidėjimas turėtų reikšti iškilusį didžiausią pavojų tautos sveikatai
ir dorovei, o tuo pačiu ir Lietuvos ateičiai.
Dar didesnį nerimą kelia moksleivių
alkoholio vartojimas. Per aštuonerius metus dažnai
geriančių paauglių
skaičius išaugo 4-5 kartus.
Alkoholio vartojimas tarp
moksleivių
(ESPAD tyrimo duomenys; 1516 m. moksleiviai, 10 ir daugiau kartų
vartoję alkoholio per paskutines 30 dienų, procentais)
Tai grėsmingas reiškinys. Vaikai ir
paaugliai yra ypač jautrūs alkoholio pragaištingam poveikiui, jie
greitai tampa priklausomi nuo alkoholio ir lieka sužaloti visam likusiam
gyvenimui.
Tokia padėtis susidarė dėl netinkamos
valstybės alkoholio kontrolės politikos. 1995 metais priimtas alkoholio
kontrolės įstatymas 2 str. labai aiškiai nurodo įstatymo paskirtį
mažinti alkoholio vartojimą ir jo pasekmes. Tačiau mūsų išrinkti į
Seimą girtybės apologetai įstatymą pagerino, 3 str. įrašę priešingą
įstatymo paskirčiai alkoholio kontrolės principą:
skatinti
įmones gaminti, importuoti ir realizuoti alkoholinius
gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija mažesnė kaip 22
procentai.
Tokiu įstatymu mūsų valdžia visą
dešimtmetį skatino tautos alkoholizaciją lengvais gėrimais, labiausiai
pamėgtais jaunimo. Šio principo sušvelninimas 2004 metais (pataisytas į
teikti pirmenybę natūralios fermentacijos alkoholinių gėrimų gamybai,
importui ir pardavimui) jau nieko iš esmės negalėjo pakeisti
pragaištingas darbas jau buvo atliktas. O ir alkoholio reklamos, kurios
poveikiui jautriausi yra vaikai ir paaugliai, klausimas vis dar lieka
neišspręstas; todėl ir optimizmui pagrindo nedaug. Strateginių rinkos
tyrimų kompanija Euromonitor International prognozuoja (DELFI, 2007 m.
sausis), kad Lietuvos alkoholio rinka per artimiausius penkerius
metus išaugs 35,5 proc. Didėjančios vartotojų pajamos, palanki
įstatyminė bazė bei sparčiai besivystanti mažmeninės prekybos rinka
pagrindiniai faktoriai, įtakojantys kone visų alkoholio kategorijų
augimą...
Galima prognozuoti, kad ir visos su
alkoholio vartojimu susijusios medicininės, socialinės ir kitos pasekmės
taipogi augs.
Kas gi mūsų tautoje vyksta, ir ką turime
daryti?
Žiniasklaida nenuilsta skleisti visokią
bjaurastį, tarsi nieko gero ir nebevyktų. Ją netgi jau pradėta vadinti purvasklaida.
Atrodo, kad žymią dalį mūsų tautos ir jos išrinktųjų jau seniai apnikęs
kažkoks negalavimas, tikras dvasios aptemimas.
Girtavimas ne vienintelė ir ne nauja mūsų
problema. Visais laikais būta visokių blogybių, bet girtuoklystė yra
viena bjauriausių, nes naikina kultūrą ir dorą, o tuo ir patį žmogų.
Vydūnas, visą gyvenimą skyręs tautos dvasios žadininmui, jos kultūros
gaivinimui, alkoholį vadina žalingiausiu. Štai ką jis rašė Darbymetyje
(1925, nr. 9, p. 33-34) apie tautai žalingus dalykus:
Žymiausias yra alkoholis. Daug jau daroma, kad jis būtų šalinamas.
Vis dėlto jis stipriai dar vartojamas. Ir bus geriamas,
kol
žymesnieji tautos žmonės to nesiliaus. Todėl neturėtų nė vienas
žmogus, kurs girtauja, užimti valdžiavoje nors ir tik prasto valdininko
vietą. Mokytojas, gydytojas, teisėjas ir kunigas turėtų iš vietos būti
paleidžiami, jeigu girtautų. Bet tie, kurie valdžios pirmoj vietoj
stovi, neturėtų niekumet alkoholio vartoti. Valdžios žmonės turėtų
būti visumet blaivūs ir nepajudinami kaip žemės ašigalio žvaigždė. Jie
turėtų visiems būti patikimi. O alkoholis ne tiktai kvailina žmogų, jo
smegenis sustingindamas, bet padaro jį ir ūpingą, o tokiu žmogumi
negalima niekumet pasitikėt.
Lygiu būdu kenksmingas yra tabakas.
Jo vartojimas pasidaro tikra liga. Užėjusi ant žmonių
kaip kokia pikta dvasia, juos ir nuodija, kol nubengia.
Vydūnui rašant šias eilutes, mokslas dar
nedaug težinojo apie alkoholio vartojimo pasekmes, o visuomenės žinios
buvo ir visai menkos. Netgi išsilavinusių žmonių sąmoningumas šiuo
atžvilgiu buvo toks menkas, kad buvo galima elementoriuje parašyti:
Alus gerti sveika...
Vydūnui gi ir be mokslinių tyrimų buvo
aišku, koks pragaištingas akoholio poveikis žmogaus asmeniui, jo
sveikatai ir dorai, šeimai ir visuomenės gyvenimui. Tą jis ir stengėsi
parodyti žmonėms savo raštais, straipsniais ir gyvu žodžiu. Straipsnyje
Kultūros žengsmas ir svaigalai (Vairas,
1930, nr. 5) jis rašė:
Juk neapsakomas yra nuostolis ir
blogumas, kurį sukuria alkoholis, tabakas ir kiti svaigalai. Kiek
nelaimių, kiek ligų, kiek skausmų, kiek vargų sudaro tie nuodai! Ne vien
tai, kad tautos turtas eikvojamas perkant iš svetur visokių gėralų, bet
žmonės menkinami, silpninami, kvailinami ir žudomi. Todėl ir visur,
kur tauta išmintingųjų yra valdoma, pasistengia šį blogumą iš tautos
gyvenimo išrauti. O po neilgo laiko visos valdžios bus priverstos
uždrausti svaigalų vartojimą...
...Tirdami traukinių, automobilių ir
kitų mašinų nelaimes, nustembame, kad dažniausiai jų priežastis yra
alkoholis ar kiti svaigalai.
Mašinos tegali būti
valdomos blaivaus žmogaus. Todėl valdžios turės reikalauti ir iš
valdininkų, iš automobilių vežėjų visiško blaivumo. Kurs negali gyventi
be alkoholio, negali būti valdininku ir automobilių vežėju.
Mūsų tauta aiškiai nėra
išmintingųjų valdoma. Kiek dar turės praeiti metų, kol mūsų
išrinktieji išgirs ir supras šį sveiko proto ir sąžinės balsą? Seimo
sprendimą leisti saikingai išgėrusiems vairuoti, o vėliau ir leist
svaigalais prekiauti degalinėse, galima paaiškinti tik alkoholio verslo
pinigų galia ir sąžinės stoka. Jau kiek kalbama ir rašoma apie karą
keliuose, o Seimas vis dar nedrįsta pataisyti įstatymo ir įteisinti
abstinenciją nors už vairo, labiau apriboti alkoholio prieinamumą. Todėl
didžiausia atsakomybė už alkoholio keliamas nelaimes tenka valdžiai.
Vydūnas šį kaltinimą valdžiai išsakė žodžiais:
leisdama
smuklininkams varyti savo darbą, ji leidžia tautą naikinti...
Belieka tik stebėtis galingųjų ir turtingųjų abejingumu alkoholio aukoms
ir savo tautai.
Tačiau ir iš galingųjų vienas kitas jau
Vydūno laikais įžvelgė svaigaluose tikrą blogį ir bandė su juo kovoti
tiesiog įstatymu drausdami jų vartojimą. Tai, kad
Tūlų kraštų
įstatymai užgina žmonėms alkoholį. O tam tikruose traukinio vežimo
skyriuose neleista rūkyti..., Vydūnas pavadino
nuostabiu dalyku.
Nors ir gerai suprasdamas, kad vien draudimo nepakanka, kad reikia
aukštesnės kultūros, kuri padėtų užmiršti alkoholį ir jo nebenorėti, jis
pripažino įstatymo reikalingumą. Štai ką jis rašė Darbymetyje (1922,
nr. 5, p. 43-44) apie alkoholio klausimą:
Jis būtų pašalintas,
jeigu visi žmonės būtų tiek paaugę, kad nebesisvaigintų alkoholiu, kad
suprastų, jog alkoholio gėrimas yra žemo, blogo žmogaus smaguriavimas.
Vis dėlto tik viena antra tauta, viena antra valdžiava tokiam supratimui
tiek yra pribrendusi, kad tiesiog užgina savo žmonėms laisvai pirkliauti
alkoholiu. Bet ar toks užgynimas jau ir būtų
kultūros mastas, dar abejotina. Daug viso ko susideda, kad toks
draudimas tampa įstatymu. Vis dėlto jis
apsaugoja daug žmonių nuo
visokių nelaimių. Tik reikėtų ginant alkoholio gėrimą ir tuojau
rūpintis žmonėms ką įteikti, kas jiems alkoholį padarytų negeistiną.
Apie tokią kultūrą, kuri
alkoholį padarytų negeistiną,
šiandien sunku ir kalbėti. Vydūniškos ar A. Šveicerio
kultūros beveik ir nebematome, ją užgožė ir išstūmė masinė, paviršinė,
vartotojiška rinkos ekonomikos kultūra. Užtat ir kalbama apie gėrimo
kultūrą, kuri tėra vartojimo taisyklės. Galime patikrinti savo kultūros
lygį pabandę pritaikyti sau šiuos Vydūno žodžius iš Darbymečio:
...girtavimas ir rūkymas tik aukštos
kultūros žmonių yra vadinamas niekšiu elgesiu.
Juk
rūkytojas ne geresnis už vagį. Savo rūkymu jis
vagia iš kitų tai, kas jiems gyventi ir sveikiems išlikti yra
reikalingiausia, būtent gaivų orą...
O girtavimas dar
daugiau žemina žmogų. Jis paima iš jo ir menkiausią garbingumą...Nors
šiek tiek aukštesnės kultūros žmogus jaučia, kad tuo jo tauta, net visa
žmonija skriaudžiama ir žeminama.
Ko gero, tūlas seimūnas ar valdininkas,
viešai sakantis, kad negali gerai dirbti nepadaręs šimto gramų,
pavadins tai nesąmone ar kliedesiu. Kuriam gi geriančiam patiks Vydūno
žodžiai:
alkoholio gėrimas yra žemo, blogo
žmogaus smaguriavimas?
Tatai tokia yra mūsų kultūra.
Visgi Vydūnas tikrai apsidžiaugtų pamatęs,
kiek daug mūsų laikais pasiekta kovoje prieš rūkymą, kurį Vydūnas vadino
tiesiog nežmonišku. Rūkymas jau visame pasaulyje pripažintas žalingu
sveikatai veiksniu ir vyriausybės įpareigotos įstatymiškai ir vis
griežčiau jį kontroliuoti. Alkoholio gi atžvilgiu vis dar nėra aiškios
nuostatos. Pragaištingos girtavimo medicininės, socialinės ir ekonominės
pasekmės niekam nebekelia abejonių, tačiau saikingas jo vartojimas
palaikomas ir skatinamas visų pirma dėl verslo interesų, pasiremiant,
deja, ir medikų teiginiais apie mažų alkoholio dozių naudingumą
sveikatai. Netgi Vatikanas pripažįsta saikingą alkoholio vartojimą
neprieštaraujančiu moralės nuostatoms ir vyną vadina maisto produktu.
Nėra ko stebėtis, kad abstinentas dažnai pavadinamas nenormaliu ar
nesveiku.
Regis, šiuolaikinės visuomenės ir valdžios
požiūris į alkoholį bei jo vartojimą yra kultūros ir dorovės krizės
požymis. Albertas Šveiceris, dar ano šimtmečio pradžioje apmąstydamas
žmonijos būklę po Didžiojo karo, pavadino ją kultūros krize ir pridėjo
žodžius: kultūra be moralės yra beprotybė. Vydūnas to meto Europą
pavadino ligonbučiu, paminėdamas dar ir beprotnamį. Dabar kalbam apie
karą keliuose, korupciją, daugelį kitų blogybių, bet nei kultūros
krizės, nei beprotybės ženklų tame nematome. Visgi turėtumėm atidžiau
pažvelgti į mūsų gyvenimą ir pamąstyti apie tai, ką šie du iškilūs ir
aukštos doros žmonės apie kultūrą sako.
Vydūnas ypatingai rūpinosi ir tikėjo
jaunimu. Jam gal didžiąją dalį savo kūrybos ir skyrė, tikėdamas, kad
tik aukštesnė kultūra ir šviesesnis sąmoningumas gali jį nuo alkoholio
ir visokio kito blogio apsaugoti. Straipsnyje Alkoholio klausimas
(Darbymetis, 1922, nr. 5, p. 43-44) jis rašė:
Vien tuo galime džiaugtis, kad mūsų
jaunimas dar yra labai gyvas, jaunas. Idealai jam užvis svarbūs. Tik ne
visiems. Ir reiks rūpintis žmonėms teikt viso ko, kas juos kels aukštyn,
kas juose žadys gyvesnę gyvybę, gilesnius jausmus. Bet daug reikš tuo
tarpu ir alkoholio užgynimas ir atsižiūrėjimas į tai, kaip visas
pasaulis pradeda vis daugiau rūpintis alkoholio klausimu.
Todėl didžiausias dėmesys turėtų būti
jaunimui skirtas. Sustingusią sąmonę jau sunku išjudinti, gal tik likimo
smūgiai ją gali veikti. Bet žinome, kas dabar su jaunimu darosi, kokia
informacija jis maitinamas, kokia sąmonės tarša iš visur plūsta ir kaip
tai pačias žemąsias asmenybės galias žadina. Reiktų tai ir įstatymais
stabdyti, bet kartu ir šviesti, ir tinkamo maisto jaunų žmonių sąmonei
teikti.
O ką mes kiekvienas galime padaryti,
nebūdami nei seimūnais, nei ministrais? Kad ir neturėdami tokių galių,
mes visgi galime kiekvienas savo aplinkoje šias mintis skleisti ir savo
asmens pavyzdžiu blaivybę skatinti. Tai tikrai nėra sunku ar neįmanoma.
Tik reiktų gerai suprasti, kodėl turėtumėm blaivininkais būti, jeigu net
kai kurie mokslininkai kalba apie alkoholio naudą. Gal tame yra tiesos,
juk mažas kiekis alkoholio pastebimai nepakenkia. Visgi, kodėl turėtumėm
jo kad ir nedaug gerti? Žmonės yra prigalvoję visokiausių pasiteisinimų,
neverta čia jų minėti. Svarbu žinoti, kad nemaža dalis žmonių, ypač
nesubrendusio jaunimo, dėl savo sąmonės tamsumo, psichikos trūkumų ar
kitų veiksnių nesugeba ar nenori gerti su taip vadinamu saiku. Jie ir
tampa girtuokliais ir alkoholikais. Augdami ir gyvendami blaivioj
aplinkoj ir negaudami alkoholio, jie alkoholikais ir netaptų. Tai dėl jų
tokią aplinką ir reikėtų sukurti.
Dar svarbu žinoti, kad alkoholis nėra
maisto produktas. Jis yra legali narkotinė medžiaga, sukelianti sunkią
priklausomybės ligą, naikinančią žmogaus kūną, psichiką ir dorą. Yra tai
didelio žmonių tamsumo dalykas, kad jie šito nesuvokia. Tikintieji
turėtų dar prisiminti Vydūno žodžius, kad žmonėse veikia ne tik Kūrybos,
bet ir neregimos griovimo jėgos. Jos klastingai panaudoja svaigalus ir
visus kitus įmanomus būdus, siekdamos žmogui ir Kūrybai kenkti.
Sekdami Vydūnu ir norėdami Kūrybai
tarnauti, turėtumėm tikrais blaivininkais tapti. Blaivybė Lietuvoje
seniai žinoma, esame sukaupę nemažai istorinės patirties. Stebėtinas yra
Valančiaus pavyzdys. Savo galingu ir bebaimiu veikimu jis buvo tikras
tautos gelbėtojas. Turėtumėm ir vėl juo sekti. Ir ypač Bažnyčiai derėtų
savo garsiojo Vyskupo darbus prisiminti ir jo patirtį dabarčiai
pritaikyti. Nesant alkoholiku, visai nesunku nuo alkoholio gėrimo
susilaikyti. Ir jeigu esame bent kiek išsilavinę, taip pat nesunku bus
ir savo blaivybę apginti ir kitam pasiūlyti.
Tačiau vien blaivybę platinti nepakanka.
Visom jėgom reikia siekti, kad valdžia neleistų smuklininkams mūsų
tautos naikinti. Šias mintis Vydūnas labai aiškiai išsakė rašydamas apie
blaivybės klausimą Lietuvoje (Darbymetis, 1921, nr. 3, p. 43-44):
...tokia jauna valdžiava (valstybė),
kaip Lietuva, savo valdžios ir įstatymų duodančių žmonių pasmerkiama
mirčiai, kad ji vėl laisvai leidžia smuklininkams mūsų tautą žudantįjį
darbą varyti. Visiems, kurie nori savo tautos gera, reikėtų tam
priešintis. Kaip nors turime iškopti iš alkoholio vergovės.
Blaivininkų darbas gal geras. Bet per maža yra gerų
paveikslų. Tik įstatymais alkoholį pasmerkus, iš lengvo žmonės
numanys, koks nekultūringas dalykas yra girtauti ir koks garbės vertas
yra blaivus žmogus! Visa Lietuvos nepriklausomybė nieko nereiškia,
kad didis jos žmonių skaičius alkoholiui vergauja.
Vydūną tikrai pradžiugintų pastaraisiais
metais didėjantis jaunų žmonių sąmoningumas ir veiklumas. Štai jau
metai, kai įsikūrė Nacionalinė Tabako ir alkoholio kontrolės koalicija,
informuojanti visuomenę ir aktyviai dalyvaujanti formuojant tabako bei
alkoholio kontrolės politiką. O iš tikrųjų tai vyksta arši kova tarp
šviesesnio sąmoningumo tautos dalies ir alkoholio verslo, siekiančio
pelno savo šalies piliečių sveikatos ir gerovės sąskaita juos Vydūnas
vadina tiesiog smuklininkais, žudančiais tautą. Jiems tarnauja
nesąžiningi politikai ir valdininkai, nors yra išrinkti ir paskirti
tarnauti savo tautai. Jei esame sąmoningi ir norime savo tautai padėti,
turime ne vien blaivybės pavyzdžiais būti, bet ir pagal savo išgales ir
gebėjimus visuomenėj veikti, nors ir nedideliu mastu. Neturime kitų
neprotingos nuomonės bijoti, bet drąsiai skelbti tiesą apie alkoholį,
smuklininkus ir jų tarnus. Juk žinome, kad tie gyvenimo griovėjai
labiausiai bijo tiesos ir viešumo.
* * *
Vydūnas buvo gilaus ir gyvo tikėjimo
žmogus. Visa jo kūryba ir veikimas skleidžia tikėjimą Didžiuoju
Slėpiniu, Kūrėju ar Dievu, kaip Jį bevadintumėm. Visą savo gyvenimą
Vydūnas tarnavo Kūrybai, žadindamas tautos dvasią, gaivindamas jos
kultūrą ir dorą. Jis tikėjo ir žinojo, kad aukšta kultūra jau pati
savaime šalina svaigalų problemą. Straipsnyje Kultūros žengsmas ir
svaigalai (Vairas, 1930, nr. 5) jis rašė:
galingiausias gyvėjimo akstinas
pareina iš Didžiojo Slėpinio. Jam pasišvęsdamas, žmogus kvėpuoja amžina
gyvybe. Bet tai tėra galima tam žmogui, kurs žengia aukščiausiais
kultūros žingsniais. Jis tada ir nebekovoja su alkoholiu. Jis išgesina
iš lengvo žmonių geidulius savo paveikslu...
Tik blaivioms
tautoms aušta laiminga ateitis. Tik tokios žengia žmoniškumo taku.
Vadinas, jos auga visaip, pasiekia kas dieną daugiau žmogaus garbingumo.
Kitaip sakant jos žengia kultūros
žingsniais aukštyn.
Išvados:
Alkoholio vartojimas Lietuvoje plinta,
ypač jaunimo tarpe.
Valstybės alkoholio kontrolės politika
vykdoma nepatenkinamai.
Vydūnas giliai suprato alkoholio keliamą
pavojų tautos sveikatai ir kultūrai, laikė jo vartojimą nesuderinamu su
žmoniškumu ir atkakliai ragino gyventi blaivume.
Pripažindamas blaivybės platinimo
reikšmę, Vydūnas kartu pabrėžė ir įstatymų svarbą bei valdžios
atsakomybę už tautos žudymą alkoholiu.
Svarbiausiomis tautos gaivinimo
sąlygomis Vydūnas laikė tikėjimą, aukščiausių žmoniškumo galių mūsuose
žadinimą ir tikros kultūros ugdymą.
Lietuvių tauta yra maža. Jai itin
reikalinga eiti su Kūrybos žengimu.
Todėl ir visas mūsų darbas turėtų
būti pasistengimas
sužadinti mūsuose aukščiausias
žmoniškumo galias.
Tatai turėtų būti mūsų žvaigždė, į
kurią atsižiūrime
kurdami tautinį savo gyvenimą.
Tekstas paruoštas pagal pranešimą,
skaitytą 2008-04-05 Šiauliuose,
Lietuvos sveikuolių sueigoje Vydūno keliu į 2018 metus
|