Gimdymo slėpiniai
Vydūnas visur vartoja primirštą žodį gimtis (dabar sakome lytis). Tačiau tekste šį žodį būtinai reikia palikti, nes jo reikšmė yra platesnė ir nurodo į svarbiausią gimties (lyties) paskirtį pradėjimą ir gimdymą. Tuo labiau, kad šiandien žmogaus lytį norima atskirti nuo jo prigimties. Mūsų senas žodis rodo, kad lytis nuo prigimties neatskiriama. Kad būtų aiškiau, pažiūrėkime į lietuvių kalbos žodyną: Gimtis 1. gimimas, kilmė: Ne po daug žemės radom iš gimties. (Dusetos), Gimties dieną švenčiame. (A. Baranauskas), Kokios tu gimties ar paliokas, ar lietuvis? (Švenčionys), Pasisveikinom kaip broliai vieno krašto, vienos gimties. (senieji raštai); 2. prigimimas, gamta: Tai yra dovanos gimtinosios, tai yra prigulinčios gimčiai žmogaus. (A. Baranauskas), Nėra daikto gražesnio prieš gimtį (A. Baranauskas); 3. lyties organai (genitalia); 4. gimda, įsčios (uterus): Šiandien visą dieną nebuvo gimties skausmų. (Mosėdis); 5. lytis: Jau tai neabejojamas daiktas yra, kad ir augymės vairinasi viena nuo kitos gimčia (sexus) (A. Pabrėža), Tamsta, žmogumi vyriškosios gimties, mes negalim pasitikėti. (Šatrijos Ragana);
6. gram. giminė: Niekatrosios gimties
vienaskaitos vardininko galūnė. (K. Būga) [LKŽ, III t., p. 315]
Vydūnas MEILĖ
Kalbant apie
priešingas gimtis, labai dažnai prisimenama meilė, tarsi ji būtų
kasdienybės dalykas. Tačiau taip nėra. Kalbėdami apie meilę žmonės
mintyje turi ką kitą: moterys įsimylėjimą, o vyrai dažniausiai
geismą. Meilės jie beveik visai nepažįsta. Ji yra retas svečias
pasaulyje, o įsigeidimo ar įsimylėjimo apstu. Įsigeidęs ar
įsimylėjęs nori kitą sau turėti, nori iš jo naudos, malonumo,
pasimėgavimo. Jausdamas savyje trūkumą, žmogus tiki, kad kitas jį
papildys. To ypač viena iš kitos tikisi skirtingos gimtys. Vyras geidžia
merginos, kad ji taptų jo turtu, jam tektų, jam atsiduotų. Įsigeidime
yra egoizmo, bet jis reiškia ir ką kitą. Geidžiantysis antros gimties,
jaučia tarpą ir skirtumą tarp savęs ir geidžiamojo, todėl regimasis
pasaulis jam yra pilnas atskirų vienetų, kuriems lemta vienatvėje
gyventi. Todėl jis ir negali suvokti kas yra meilė. Tie, kas tikrai
myli, vienas iš kito nieko nenori ir nelaukia. Tesirūpina tik tuo, kaip
jam ar jai savo meilę parodyti. Meilė sau nieko nereikalauja, o tik
dalina, ką ji turi, nes mylinčiajam lengviau meilę teikti, bet ne jos
norėti. Todėl meilė
nepavydi. Kas tikrai myli, nepažįsta nepasitikėjimo. Jis myli taip pat,
nepaisant to, kaip mylimoji ar mylimasis į tai atsiliepia. Yra toks
gyvenimo dėsnis: tikroji meilė ir kitame pažadina tokią meilę. Norint žinoti, kas
ji yra, reikia pažvelgti į esaties gelmes, reikia žmogų pamatyti, kaip
jis jose glūdi ir kokiuose santykiuose jis gyvena su visu tuo, kas esti.
Meilė kyla iš žmogaus branduolio. Nepažindamas savęs, žmogus nežino ir
kas yra tikroji meilė. Papročiai ir
įpročiai žmogų daro aklu. Jam atrodo, kad jis kilęs iš tėvų, kad jis
tokia pati asmenybė, kaip jo broliai ir seserys, nes jie yra to paties
kraujo, kad gimtasis kraštas yra jo tėvynė, o jis jos dalelė. Tačiau
dvasinė žmogaus asmenybė neleidžia jam pasilikti prie tokio gyvybės
supratimo. Parimdamas savo
viduje, jis palengva, bet vis aiškiau jaučiasi asmenybė, gyvenanti visai
kitu būdu. Nuo pat savo medžiaginės gyvybės pradžios, jis jautėsi
augantis ir tarsi pasaulis besipildantis gyvybe ir gyvybės pavidalais.
Nuolat daugėjo patirčių, jausmų, geismų, vaizdinių, minčių, sąvokų,
norų. Aplink jį skleidėsi ir turtėjo regimasis pasaulis, o kartu augo ir
turtėjo, jo asmenybė bei josios pasaulis, tačiau jis liko atskirtas nuo
savo ano vidinio suvokimo. Kai tik patirdavo
kokį nors skaudulį ar jo buvimui iškildavo koks nors pavojus, jis
jausdavosi visų apleistas. Visa jam teikiama pagalba tik primena jam
tikrąją jo padėtį ir suvokimą, kad jo asmenybės šaknis negali būti tame,
ką mato jo akys. Jo skausmas visuomet lieka tik jo dalyku, savo
rūpesčius ir vargus jis patiria tik vienas. Niekas kitas negali pajausti
to, ką jis kenčia ar kas jam kenkia. Nors paviršutiniškai sprendžiant ir
kitaip atrodo, bet giliau pajautus tampa aišku, kad žmogus su savo
skausmais visuomet yra vienas. Taipogi
ir jo džiaugsmas, dvasios pakilimas, jo sielos gyvybė, išmanymo
sušvitimas, jausmų ar norų suskambėjimas, visa tai lieka tik jo dalyku,
jo vidiniu dalyku. Nors jis vaizdžiai ir gyvai apie tai kalbėtų, nors
sukurtų kažkokius meno kūrinius, vis dėlto jis jaustų, kad negali su
kitais pasidalyti savo asmenybe, savo gyvybe, savuoju pasauliu. Iš viso to kyla
tikrasis, giliausias ir gal skaudžiausias vienatvės pajautimas. Save ir
pasaulį pažinęs žmogus, kuris yra iškilęs virš to, kas gyvenime yra
įprasta, visai aiškiai jaučia savo vienatvę. Visa, kas jam iš tiesų yra
gimininga, artima ir sava, slypi tarsi už geležinių vartų. Visa, kas
tikrai tikra, jam yra neprieinama. Visose gyvybės apraiškose jis
visuomet lieka vienas. Nors šalia jo būtų žmonės ir jį globotų, nors
kreiptų į jį savo širdis, jo nepasiektų, jie paliestų tik jo vienatvės
pakraščius, bet ne jį patį. Tikrai save
pažinęs žmogus, gyvai jaučiantis savo asmenybę ir jos ryšius su viskuo,
kas yra, žino, kad yra vienas, vienui vienas. Jei žmogus to nesuvokia,
kaip dažniausiai būna, ir gyvena aklais įprasto gyvenimo papročiais, tai
skaudžioji tiesa, kad jis yra vienui vienas, apsireikš jam mirties
valandoje. Didieji mąstytojai yra kalbėję apie apleistąjį
žmogų, ir garsieji poetai graudžiomis eilėmis yra rašę, kad tarp tiek
įvairios gyvybės tik vienas žmogus yra našlaitis. O mūsų dainos
raudulingai dainuoja apie mergaitę be tėvelio, be močiutės, kuriuos
pavaduoja mėnuo ir saulutė. Visumos
jūrose žmogus vienas plaukia savo laivelyje. Vis dėlto žmogus turi savo ištakas, kažkur yra jo
asmenybės šaknis. Jo tikrasis Aš
negali būti iš niekur atsiradęs.
Manyti, kad Aš yra kilęs iš kūno ir smegenų veiklos, tegali juokdariai. Tas Aš tikrai ir
skaudžiai jaučia savo vienišumą, nors jo kūnas ir smagiai leistų laiką.
Žmogaus Aš, tai yra jo dvasia-siela, yra ta esaties dalis, tiktai
kurioje su pilnu žinojimu ir šviesia sąmone gyventi galima. Tiktai šią
galimybę reikia paversti tikrove. O tam geriausiai tinka, kaip jau
sakyta, gyvenimas. Tam Kūrybos Galia skyrė dvi gimtis, dvi žmogaus
gimtis. Iš žmogaus
vienatvės randasi ilgesys to, kas galėtų pašalinti jo vienišumą. Šis
ilgesys negali kilti iš kūno. Kūnas gali gaustis prie kito kūno. Nekyla
jis ir iš žmogaus geismingumo. Geismingumui tai nereikalinga, nes jis
nori tiktai dirginimo ir taip labiau pajausti savo gyvybingumą. To
ilgesio šaltinis nėra ir mintys, kurios be atvangos plaukia per žmogaus
sąmonę ir jungiasi tarpusavyje. Niekuomet neišnyksta jų srovė. Vien tik žmogaus
asmenybė neturi sau lygaus. Todėl žmogaus ilgesys yra jo asmenybės
ypatinga ypatybė. Tačiau kadangi asmenybė yra susijusi su minčių, geismų
ir kūno gyvybėmis, tai ir iš jų reiškiasi ilgesys. Todėl kūnas nori
glaustis prie kūno. Jausdamas kito, jam panašaus kūno gyvumą, jo kvapą,
šilumą ir vėsumą, jo magnetines jėgas, žmogus nurimsta. Iš šio gilaus
ilgesio randasi abiejų gimčių vyro ir moters trauka. Šis ilgesys yra
giliausias žmogaus savęs pajautimas. Kiek žmogus išlieka giliausiame
pasijautime, tiek pirmosios vyro ir moters meilės laikas yra visai
ypatingai šventas. Abi asmenybės dar nepermirkusios kūno ir geismų
norais bei troškimais, bet tarsi staiga nušviestos, jaučia tą dvasinę
gyvybę, kuri yra visų mūsų tėvynė. Šį pajautimą
beveik galima vaidinti meile. Tuomet išnyksta apleidimo jausmas. Žmogus
yra sutikęs kitą visumos gelmių apraišką ir iš jos girdi nuolatinę gaidą
skelbiančią, kad nėra apleidimo, kad nėra vienatvės, kad yra vienybė,
kad abu esame du spinduliu vienos žvaigždės. Tada visas
gyvenimas yra skambus vienos gyvybės apsireiškimas. Amžinybės dvelksmas
apgaubia mylinčius. Pražysta visas žmogaus asmuo ir krykštauja visos jo
galios. Kvepia minčių dvasia, džiugina jausmai, o kūnas spindi malonumu. Ir kas galėtų
įminti už viso to glūdintį slėpinį? Visas pasaulis jiems atrodo kitoks.
Tarsi pripildytas grožės ir malonės. Tai tiesiog nenusakoma! Daug
mąstytojų kalbėjo apie grožę, tačiau kas ji yra? Tačiau patyrusieji
pirmąją meilę tai žino. Žino, kas yra grožė. Grožė yra meilės ir
džiaugsmo šviesa, kilnumo ir gerumo vainikas. Tačiau kas yra
meilė? Aišku, kad iš meilės kyla visa tai, kas yra. Ji yra visa ko
pradžia. Meilė yra patsai kūrėjas. Dievas yra meilė, byloja
šventraščiai, o išmintingieji sako, kad meilė yra vienybės sąmonė. Tik reikia gerai
tą vienybę suprasti. Vienybė pirmiausia turi būti jaučiama su tuo, iš
kurio žmogaus asmenybės esmė yra kilusi, su tuo, kas yra žmogaus tėvynė.
Per šią vienybę galima susiliesti su antruoju žmogumi, kuris taipogi
jaučiasi vieningas su visumos Šaltiniu Dievu. Tik Jame (Dievuje)
galima pilnoji vienybė su mylimuoju arba mylimąja. Nėra kito kelio. Ir
tik tos vienybės sąmonė, jos pajautimas yra tikroji meilė. Todėl tokia
meilė laimina ir apgaubia žmones šventumu. Pirmoji skaisti
meilė nepamirštama. Ta nepaprasta patirtis įsimenama visam gyvenimui.
Tik tokia meilė neilgai tetrunka. Greitai įsivyrauja kūno ir
jausmų-geismų galios. Tada glaudžiasi kūnas prie kūno, tikėdamiesi
didžiausio gėrio ir malonumo. Tačiau praeina keletas akimirkų, ir visa
lieka tylu, tuščia. Vėl sukyla pasiilgimas ir vėl glaudžiasi abu, bet
vienybės pajautimas, kuris anksčiau taip laimino abu, pasilieka kažkur
aukštybėse. Ten, kur tikisi surasti vienybę, jie jaučia tik nenugalimą
skirtumą, pajaučia savo vienatvę. Tik pažvelgdami aukštyn į savo
palaimos dangų, kuris kartą jiems buvo visai nusileidęs arba juodu į
save pakėlęs, jie numano savo gyvenimo bendrumą. Iš lengvo nyksta
buvęs šventumas, dingsta ir judviejų grožė. Bet ar gali būti, kad tai,
ką jiedu patyrė, buvo tik sapnas? Tiktai nebegrįžta, kas jiems buvo taip
nuostabu. Kūnai vis dar tikisi palaimos. Ir palaima čia ieškoma. Kūne ir
jo ragavime ieškoma meilės ir gyvybės. Ir tik per tai jie dar jaučia
bendrumą. Gyvena vienas
šalia kito, gal ir jaučiasi laimingi. Juodu myli vienas kitą, tačiau
nuolat nori vienas iš kito išgirsti: Aš tave myliu, nori išgirsti, kad
yra mylimas. Tarsi, be to, tuo nebūtų tikima. Ir jie dažnai sako vienas
kitam: Aš tave myliu. Nors jie ir kartu, bet iš jų akių vis labiau
spindi anas skaudusis ilgesys išeiti iš vienatvės. Jis, kuris juodu
suvedė, kuris jiems dosniomis rankomis teikė didįjį meilės ir vienybės
pajautimą, vėl yra pasitraukęs į judviejų asmenybės gelmes ir atsispindi
tik akyse, tarsi iš tolo.
Vis dėlto jų
gyvenimas yra laimingas. Gimsta jiems vaikai, vienas, antras. Ir kaskart
rodosi, tarsi vėl atsivertų jiems dangus, tarsi įžengtų į jų bendrumą
nauja vienybės apraiška. Kiekvienas kūdikis sukelia naują viltį. Tačiau
netrukus aiškėja, kad kūdikiai tėra tik malonūs, gražūs, meilingi
pavaduotojai to, ko jie taip pasiilgsta. Pagaliau namai yra
pilni žmonių. Gimdytojų meilė sukvietė iš Visumos gelmių sau artimas
dvasias-sielas, ir juodu džiaugiasi savo šeimynėle. Pati meilė teikė
jiems kūdikius. Pradėjimas jiems nebuvo gašlumo dalykas ir nebuvo
užsibrėžtas tikslas, bet tarnavimas kūrybos galioms, jiems abiems
ilgintis meilės. Todėl jų namuose
palaima gyvena. Malonumas čia šviečia kaip pavasario saulutė. O
skaistumas dvelkia kaip švelnus vėjelis. Jų vaikai tarsi gėlės.
Širdingai jie sutaria ir sugyvena. Nėra ligų, nėra nesmagumų,
susierzinimų. Nepamatysi susiraukusio veido, neišgirsi pikto žodžio.
Tėvai myli savo vaikus, o vaikai gerbia ir myli tėvus. Nereikia jiems
įsakymų meilė ir pagarba savaime juose gyvena. Tokie namai yra
palaima ir palaiminimas visam kraštui. Yra taip, lyg Dievas per juos
dalintų savo malones. Visi, buvę tuose namuose, jaučia, kad čia galima
atsigauti nuo visų vargų, pasveikti kūnu ir dvasia. Iš tiesų meilė
teikia sveikatos. Kam tenka ligotas kūnas, nešvarūs jausmai, geiduliai,
neskaisčios mintys, tą meilė gali visai išgydyti. Meilė yra kūrybos
galia ji naujina, gydo tai, kas sensta ir griūva. Jai valdant, kinta
visa žmogaus prigimtis. Tačiau būtina jai visiškai pasišvęsti.
Pagrindinė meilės radimosi ir jos galios sąlyga yra tobulas skaistumas.
Kuo labiau žmogus skaistėja, tuo daugiau meilė jame apsigyvena ir
sveĩkina (gydo) jį, jo jausmus ir visą prigimtį. Meilė yra tikriausias
gyvybės eliksyras. Tas, kurio gyvenime vyrauja meilė, nusimeta iš tėvų
gautą blogąjį paveldą. Tam prasideda naujas amžius, naujas ir gyvenimas. Mūsų dienų žmonėms
tai aukštas siekis. Ir minėti namai, kuriuose širdingumas laiko visus
savo globoje, ir kuriuose dora šviečia iš visų pašalių, yra tikra
retenybė. Tačiau tai toli gražu dar nėra tobulybė. Tikroji meilė, nors
tuose namuose būtų ir dangus, vis dėlto tik iš aukštybių telydi tokių
žmonių žingsnius. Pažvelgus į jų
širdis, tai visai aiškiai matosi. Tėvas su savo rimtu gerumu nuolatos
kaži kuo užimtas. O jei kartais prasitaria, matosi, kad jis mąsto apie
gyvenimo prasmę. Motinėlė su savo meilumu, kuris iš jos veido nuolatos
šviečia, yra labai susirūpinusi dėl savo vaikų ir jų ateities. Abu, nors
ir gyvena palaimingoje tarpusavio meilėje, o su savo vaikais širdingai
atlieka pareigas, vis dėlto savo viduje jaučiasi atskiri. Bėga laikas,
vaikai užauga ir kiekvienas savo takais eina per gyvenimą. Jau gana
aiškiai matyti jų vienatvė. O laikui bėgant, nepaisant jų gražaus
sugyvenimo ir širdingumo, vis stipriau slegia juos skaudus vienišumas. Kur dingo visa
tai, ką kartą meilė ir šventumas žadėjo? Gyvenimo bendrumą jis jiems
suteikė, tačiau tame bendrume jiedu gyvena kiekvienas su savo pasiilgimu
ir negali pasiekti antrojo asmenybės, nors visa širdimi to norėtų, nors
kartu dirba, džiaugiasi ir liūdi, kartu praleidžia dienas, naktis ir
visą amžių. Tai gal nėra
išeities iš vienatvės? Ir ta judviejų meilė gal tik aušra be dienos? Gal
gimčių trauka tik apgavo žmones ir privertė tarnauti savo tikslams? Gal
nėra antrojo gimties uždavinio? Susieidamas su kita gimtimi, pradėdamas
ir gimdydamas naują gyvybę, žmogus tik įsivelia į tamprius tarpusavio
santykius, ir kartais labai skaudžiai jaučia, kad gyvena pančiuose,
kurie giliai pjauna jo širdį ir laiko vienatvėje kaip kalinį. Ir tai yra tiesa.
Bet žiūrint į žmones matosi, kad kiekvienas žmogus, kiekviena šeima yra
kitokia ir gyvena skirtinguose lygiuose, kurie kartais labai skiriasi.
Minėtoji šeima yra labai aukštai iškilusi virš to, kas apie gimties
gyvenimą yra šiandien kalbama. Labai nelygūs yra žmonės ir jų žmoniškumo
laipsniai. Dėl to galėtume
kaltinti pasaulio Kūrėją. Tačiau pasaulis nėra užbaigtas, bet gyvas
vyksmas, kurio sąmoningumas vis giedrėja. O tame vyksme žmogus ypatingu
būdu dalyvauja. Jis, būdamas sau Aš, savo pasiryžimu žadina sąmoningumą
ir vykdo gyvenimo prasmę. Tiktai per savo
amžių mažai jis tepasiekia. Bet sena išmintis sako, kad regimasis
gimimas yra nuolat pasikartojantis. Todėl žmogus, dažnai gyvendamas
regimajame pasaulyje, turi progos pradėtas pastangas tęsti toliau. Taipogi ir tiems
žmonėms, kurie gyveno meilės palaimoje, bet nepasiekė jos pilnatvės, bus
duota nauja proga. Jie vėl užgims šiame pasaulyje. Kol atras savo
asmenybės šaltinį ir patirs vienybę su Tuo, kuris yra visa ko pradžia. Tam žmogus ir
susieina su visiškai kitokiu žmogumi. Nėra tam kito kelio. Vienas Dievas
tegali šalinti iš mūsų vienatvę ir skausmą. Žmogaus ilgesys turi krypti
Dievo linkui ir jį pasiekti. Ir iš tos vienybės, iš bendros gyvybės su
Juo galima tampa vienybė su kitu žmogumi, bendrumas su jo gyvybe ir
neapsunkinta geismais arba skaisčioji meilė. O tam yra skirta
gimtis. Ji yra pagrindinė žmogaus pažangos sąlyga. Be gimčių nebūtų
regimojo žmogaus, nebūtų be jos žmoniškumo, nebūtų pasaulyje meilės.
Pirmasis meilės žybsnis ištinka susitikus abiems gimtims. Reikėtų ją
auginti. Ir taip daryti verčia žmogų gimtis. Be jos neužgimtų regimajame
žmoguje žinojimas, kad jo dvasios-sielos tėvynė yra meilė ir šviesos
pasaulis. Nors gimtis labai dažnai suklaidina žmogų, bet vis dėlto
sužadina žmoguje meilės galią. Ir pagaliau stojasi iš visų prigimties
ūkų ir tamsybių patsai žmogus, Meilės pasaulio gyventojas. Ilgas yra šis
augimo kelias. Kūno žmogus gyvena šalia kitų, mažai iš kitų telaukdamas
ir mažai jiems teikdamas. Geismingasis žmogus nuolat reikalauja iš kito
žmogaus gyvybės pajautimo sužadinimų. Minčių žmogus nori visiems savo
supratimą primesti ir visus juo pavergti. Bet meilės žmogus yra virš
viso to iškilęs. Jis žino, kad kiekvienas asmuo tik savo keliu gali
pasiekti palaimą ir pilnatvišką būtį. Todėl jis visą savo amžių skiria
tam uždaviniui. Meilės žmogus yra
iškilęs iš gimties valdžios. Gimtis tėra tik kūrybos priemonė, bet ne
tikslas ir todėl jos reikšmė yra laikina. Žmogaus esmė, jo dvasia-siela
yra virš visų gimties skirtumų. Tobulasis žmogus visuomet yra šviesaus
žmoniškumo apraiška šiame pasaulyje, dieviškos meilės laidininkas
viskam, kas yra žemėje. Tuo tikslu žmogus
gimsta žemėje, tam tikslui pasiekti skirta gimtis. Todėl pradėjimas ir
gimdymas yra toks kupinas slėpinių. Juk čia glūdi giliausi kūrybos
slėpiniai. Kas juos suvokia, išsilaisvina iš visokios vergovės. Nebėra
jam įsakymų, nėra kovų su geismais ir troškimais. Tas, per kurį veikia
meilė, gali daryti, kas jam tinka. Nebelinksta jis į niekus, tedaro vien
tai, kas žmoniška. Nes tas, kuris pasilieka meilėje, yra gyvas Dievuje.
|
Į
puslapį VYDIJA