Popiežiaus Benedikto XVI žinia 
					Pasaulinės taikos dienos 
					proga
					 
					ŽMOGUS  TAIKOS ŠIRDIS 
					 
					1. Naujųjų metų pradžioje norėčiau palinkėti 
					valdantiesiems ir tautų atsakingiesiems, taip pat visiems 
					geros valios žmonėms taikos. Pirmiausia kreipiuosi į tuos, 
					kurie skendi skausme ir kančioje, gyvena smurto bei 
					ginkluotų konfliktų grėsmės šešėlyje arba, sutrypti ir 
					netekę orumo, laukia savo žmogiškojo ir visuomeninio 
					išlaisvinimo. Kreipiuosi į vaikus, kurių nekaltumas teikia 
					žmonijai gerumo bei vilties ir kurių skausmas akina mus 
					visus tiesti kelią teisingumui bei taikai. Būtent turėdamas 
					omenyje vaikus, ypač tuos, kurių ateičiai grėsmę kelia 
					skrupulų neturinčių suaugusiųjų išnaudojimas bei nedorumas, 
					Pasaulinės taikos dienos proga visų dėmesį norėjau sutelkti 
					į temą: Žmogus  taikos širdis. Esu įsitikinęs, kad 
					taiką skatina pagarba asmeniui ir kad statydinant taiką 
					kuriamos autentiško visapusiško humanizmo sąlygos. Taip 
					ateinančioms kartoms rengiama giedra ateitis.
					Žmogus ir taika: dovana ir užduotis
					2. Šventajame Rašte sakoma: Dievas sukūrė žmogų pagal 
					savo paveikslą, pagal savo paveikslą sukūrė jį; kaip vyrą ir 
					moterį sukūrė juos (Pr 1, 27). Kadangi žmogus sukurtas 
					pagal Dievo paveikslą, jam būdingas asmens kilnumas; jis 
					nėra koks nors daiktas, bet geba save pažinti, save valdyti, 
					laisvai save dovanoti ir įeiti į bendrystę su kitais 
					asmenimis. Kartu jis yra malone pašauktas sandorai su savo 
					Kūrėju, kad atsilieptų jam tikėjimu ir meile, niekam kitam 
					to už jį negalint padaryti (1). Žvelgiant iš tokios įstabios 
					perspektyvos, suprantama tampa žmogui patikėta užduotis 
					bręsti gebėjimu mylėti ir prisidėti prie pasaulio pažangos, 
					atnaujinant jį teisingumo ir taikos dvasia. Įspūdingai 
					apibendrindamas, šv. Augustinas moko: Dievas, sukūręs mus 
					be mūsų, nenorėjo atpirkti mūsų be mūsų (2). Todėl visų 
					žmonių pareiga puoselėti  dvigubo  dovanos ir užduoties  
					aspekto suvokimą.
					3. Taika irgi yra dovana ir kartu užduotis. Jei 
					tiesa, kad taika tarp individų ir tautų  gebėjimas gyventi 
					vieniems šalia kitų palaikant teisingumu bei solidarumu 
					paremtus santykius  yra niekada galioti nenustojanti 
					pareiga, tai lygiai taip pat ir dar labiau tiesa yra tai, 
					kad taika yra Dievo dovana. Juk taika  tai 
					dieviškojo veikimo bruožas, pasireiškiantis tiek tvarkingos 
					ir darnios visatos sukūrimu, tiek žmonijos, kurią reikia 
					susigrąžinti iš nuodėmės netvarkos, atpirkimu. Tad sukūrimas 
					ir atpirkimas leidžia suprasti mūsų egzistencijos žemėje 
					prasmę. Mano garbingasis pirmtakas Jonas Paulius II, 1995 m. 
					spalio 5 d. kreipdamasis į Jungtinių Tautų Organizacijos 
					generalinę asamblėją, yra pasakęs: Gyvename ne 
					iracionaliame, beprasmiame pasaulyje <...> egzistuoja 
					moralinė logika, apšviečianti žmogaus egzistenciją ir 
					daranti dialogą tarp žmonių ir tautų galimą (3). 
					Transcendentinė gramatika, t. y. individualaus elgesio ir 
					žmonių abipusių santykių, paremtų teisingumu bei solidarumu, 
					taisyklių visuma, yra įrašyta išmintingą Dievo planą 
					atspindinčioje sąžinėje. Neseniai pats patvirtinau: Mes 
					tikime, kad pradžioje yra amžinasis žodis, protas, o ne 
					neprotingumas (4). Tad taika yra ir užduotis, kiekvieną 
					įpareigojanti asmeniniam, dieviškąjį planą atitinkančiam 
					atsakui. Kriterijus, kuriuo šis atsakas turėtų vadovautis, 
					tegali būti pagarba  žmogaus širdyje jo Kūrėjo įrašytai 
					gramatikai.
					Žvelgiant iš tokios perspektyvos, prigimtinės teisės 
					normos nelaikytinos tarsi prievartaujant žmogaus laisvę iš 
					išorės primestais potvarkiais. Priešingai, jos priimtinos 
					kaip pašaukimas ištikimai įgyvendinti žmogaus prigimtyje 
					įrašytą visuotinį Dievo planą. Vadovaudamosi tokiomis 
					normomis, tautos  kiekviena atitinkamoje savo kultūroje  
					galėtų priartėti prie didžiausiojo slėpinio  Dievo 
					slėpinio. Todėl ir šiandien prigimtinės teisės pripažinimas 
					bei pagarba jai tebėra dialogo tarp įvairių religijų 
					tikinčiųjų ir tarp tikinčiųjų ir netikinčiųjų pagrindas. Tai 
					 didysis susitikimo taškas ir dėl to pamatinė autentiškos 
					taikos prielaida.
					Teisė į gyvybę ir religijos laisvę
					4. Iš pareigos gerbti kiekvieno žmogaus, kurio prigimtyje 
					atsispindi Kūrėjo paveikslas, kilnumą nuosekliai išplaukia,
					kad žmogaus asmeniu nevalia disponuoti kaip nori. 
					Besimėgaujantieji didesne politine, technologine ir 
					ekonomine galia neturėtų jos naudoti kitų, mažiau 
					pasiekusiųjų, teisėms pažeisti. Juk taika remiasi 
					atsižvelgimu į visų teises. Tai suvokdama, Bažnyčia tampa 
					kiekvieno žmogaus pagrindinių teisių gynėja. Ji ypač 
					reikalauja gerbti gyvybę ir religijos laisvę. Pagarba 
					teisei į gyvybę visais gyvenimo tarpsniais yra nepajudinamas 
					esminės svarbos taškas: gyvybė yra dovana, kuria 
					individas negali visiškai nevaržomai disponuoti. 
					Panašiai teisės į religijos laisvę teigimas susieja žmogų 
					su transcendentiniu Pradu, apsaugančiu jį nuo žmogiškos 
					savivalės. Teisė į gyvybę ir į laisvą savo tikėjimo į 
					Dievą reiškimą nepavaldi žmogaus valdžiai. Taika reikalauja 
					nubrėžti aiškią skiriamąją liniją tarp to, kuo galima 
					disponuoti ir kuo negalima: tai leistų išvengti 
					nepriimtino kišimosi į vertybių, būdingų žmogui kaip tokiam, 
					paveldą.  
					5. Kalbant apie teisę į gyvybę, privalu smerkti 
					mūsų visuomenėje gyvybei sukeliamas kančias: greta ginkluotų 
					konfliktų, terorizmo ir įvairių smurto formų aukų tyliai 
					mirštama dėl bado, abortų, eksperimentų su embrionais, 
					eutanazijos. Argi visa tai nėra kėsinimasis į taiką? Abortai 
					ir eksperimentai su embrionais tiesiogiai priešingi 
					pamatinei svetingumo kitam laikysenai, būtinai statydinant 
					tvarius taikos santykius. Kitas nerimą keliantis taikos 
					stygiaus pasaulyje simptomas  turint prieš akis laisvą 
					savo tikėjimo reiškimą  yra sunkumai, dažnai iškylantys 
					krikščionims bei kitų religijų sekėjams norint viešai ir 
					laisvai išpažinti savo religinius įsitikinimus. Kalbėdamas 
					konkrečiai apie krikščionis, su skausmu turiu konstatuoti, 
					kad jiems ne tik kliudoma, kai kuriose valstybėse jie 
					tiesiog persekiojami ir net pastaruoju laiku būta tragiškų 
					žiauraus smurto atvejų. Yra režimų, visiems primetinėjančių 
					vieną religiją, yra ir tokių, kurie, būdami religiškai 
					neutralūs, kursto ne smurtinius persekiojimus, bet 
					sistemingą kultūrinę religinių įsitikinimų pajuoką. Bet 
					kuriuo atveju žmogaus pagrindinė teisė negerbiama, o tai 
					taikiam sugyvenimui turi rimtų padarinių ir neišvengiamai 
					skatina  taikai kenksmingą mąstyseną ir kultūrą.
					Prigimtinė visų žmonių lygybė
					6. Nemažos dalies taikai grėsmę keliančių įtampų ištakos 
					neabejotinai glūdi daugybėje tragiškai pasaulyje 
					tebesančių neteisingų nelygybių. Ypač grėsmingos tarp 
					jų yra, viena vertus, skirtingos galimybės prieiti prie 
					tokių esminių gėrybių kaip maistas, vanduo, gyvenamasis 
					būstas bei sveikata ir, kita vertus, nesiliaujanti nelygybė 
					tarp vyro ir moters realizuojant pamatines žmogaus teises. 
					Pirmutinės svarbos elementas statydinant taiką yra 
					esminės žmonių lygybės, kylančios iš jų bendro 
					transcendentinio kilnumo, pripažinimas. Lygybė šiuo lygmeniu 
					yra prigimtinei gramatikai priklausantis visų gėris, 
					išplaukiantis iš Dievo kuriamojo plano, gėris, kurio 
					negalima niekinti ar menkai vertinti nesukeliant rimtų, 
					taikai grasinančių padarinių. Daugelį tautų, pirmiausia 
					Afrikos žemyno, kamuojantis didžiausias vargas yra smurtinių 
					reikalavimų versmė ir todėl baisi žaizda taikai.
					7. Nestabilumo į visuomeninę tvarką taip pat įneša 
					nepakankamas dėmesys moters padėčiai. Turiu galvoje 
					moterų, laikomų objektais, išnaudojimą ir daugialypes 
					pagarbos jų kilnumui stygiaus formas; turiu galvoje  kitame 
					kontekste  kai kuriose kultūrose tebegyvuojančius 
					antropologinius požiūrius, paskiriančius moteriai vietą, 
					menkai teapsaugotą nuo vyro savivalės, ir todėl lemiančius, 
					kad jos asmens kilnumas pažeidinėjamas, o jos pagrindinių 
					teisių įgyvendinimas suvaržomas. Nevalia pasiduoti 
					iliuzijai, jog taika bus laiduota, jei nebus įveiktos ir 
					šios diskriminacijos formos, pažeidžiančios kiekviename 
					žmoguje Kūrėjo įrašytą asmeninį kilnumą (5).
					Taikos ekologija
					8. Jonas Paulius II enciklikoje Centesimus annus 
					rašo: Žmogui Dievo duota ne tik žemė, kad jis, 
					neišleisdamas iš akių jos pirminio tikslo, ja naudotųsi, 
					žmogui Dievo dovanotas jis yra ir pats ir todėl privalo 
					gerbti jam suteiktą prigimtinę bei moralinę struktūrą (6). 
					Atsiliepdamas į Kūrėjo jam patikėtą užduotį, žmogus kartu su 
					jam panašiais gali įkvėpti gyvybę taikos pasauliui. Šalia 
					gamtos ekologijos egzistuoja vadinamoji žmogiškoji 
					ekologija, savo ruožtu reikalaujanti socialinės. O tai 
					reiškia, kad žmonija, jei jai rūpi taika, vis aiškiau prieš 
					akis turėtų turėti sąsajas tarp gamtos ekologijos, taigi 
					pagarbos gamtai, ir žmogiškosios ekologijos. Patyrimas rodo, 
					jog bet kuri nepagarbi laikysena aplinkos atžvilgiu daro 
					žalą žmonių sugyvenimui, ir priešingai. Vis aiškesni 
					darosi nesutraukomi taikos su kūrinija ir taikos tarp žmonių 
					saitai. Ir viena, ir kita suponuoja taiką su Dievu. Kaip 
					Saulės giesmė žinoma poetinė šventojo Pranciškaus malda 
					yra nuostabus, visada aktualus šios daugialypės taikos 
					ekologijos pavyzdys.
					9. Kokie artimi vieną ir kitą ekologiją jungiantys 
					saitai, padeda suvokti kasdien vis didesnės aprūpinimo 
					energija problemos. Pastaraisiais keleriais metais į 
					pramoninę gamybą su polėkiu įsitraukė naujos tautos ir todėl 
					išaugo energijos poreikis. Tai verčia kaip niekada anksčiau 
					lenktyniauti stengiantis prieiti prie esamų išteklių. Kartu 
					kai kuriose žemės dalyse tebegyvenama didelio atsilikimo 
					sąlygomis, taigi kelias plėtrai  taip pat dėl padidėjusių 
					energijos kainų  praktiškai užkirstas. Kas šitų tautų 
					laukia? Kokią plėtrą ar neplėtrą joms primes energijos 
					stygius? Kokių nelygybių ir priešiškumų rasis varžantis dėl 
					energijos šaltinių? Ir kaip reaguos tie, kurie iš tų 
					lenktynių bus išstumti? Tai klausimai, leidžiantys suvokti, 
					kaip artimai pagarba gamtai susijusi su būtinybe tarp žmonių 
					ir tautų plėtoti santykius, gerbiančius jų kilnumą bei 
					gebančius patenkinti jų autentiškus poreikius. Aplinkos 
					griovimas, netinkamas bei savanaudiškas elgesys jos 
					atžvilgiu ir prievartinis žemės išteklių išgavimas gimdo 
					pažeidimus, konfliktus ir karus būtent todėl, kad visa tai 
					yra žmogui priešingo plėtros supratimo vaisius. Plėtra, 
					apsiribojanti vien techniniu-ūkiniu aspektu ir iš akių 
					išleidžianti etinį-religinį matmenį, nebūtų visapusiškas 
					žmogaus vystymasis ir galiausiai dėl savo vienpusiškumo 
					skatintų griaunamuosius žmogaus gebėjimus.
					Iškreipti požiūriai į žmogų
					10. Todėl neatidėliotina, net dabartinių sunkumų bei 
					tarptautinių įtampų sąlygomis, įsipareigoti pašaukti į 
					gyvenimą taikos medžiui augti padėsiančią žmogiškąją 
					ekologiją. Imantis tokio sumanymo, būtina vadovautis 
					ideologinių ir kultūrinių prietarų arba politinių ir 
					ekonominių interesų, kurstančių neapykantą ir smurtą, 
					nesugadintu požiūriu į žmogų. Suprantama, kad požiūris į 
					žmogų įvairiose kultūrose skirtingas. Tačiau atmestini 
					antropologiniai vaizdiniai, kuriuose pačiuose glūdi 
					priešpriešos ir smurto daigai. Lygiai taip pat nepriimtini
					Dievo vaizdiniai, skatinantys nepakantumą ir smurtą 
					kitų žmonių atžvilgiu. Labai aiškiai būtina pakartoti: karas
					Dievo vardu niekada nepriimtinas! Jei koks nors Dievo 
					vaizdinys yra nusikalstamų veiksmų versmė, šitai rodo, kad 
					tas vaizdinys jau pavirtęs ideologija.
					11. Tačiau taika šiandien verčia abejoti ne tik 
					konfliktas tarp įvairių iškreiptų požiūrių į žmogų, tai yra 
					tarp ideologijų, bet ir abejingumas tam, kas sudaro 
					tikrąją žmogaus prigimtį. Juk daug amžininkų neigia 
					savitos žmogiškos prigimties egzistenciją ir atkelia vartus 
					ekstravagantiškiausiems aiškinimams to, kas sudaro žmogaus 
					esmę. Čia irgi būtinas aiškumas: silpnas požiūris į žmogų, 
					paliekantis erdvės bet kokiam, net ekscentriškiausiam, 
					vaizdiniui, tik regimai skatina taiką. Iš tikrųjų jis tik 
					kliudo autentiškam dialogui ir atveria kelią autoritariniam 
					primetinėjimui, galiausiai palikdamas žmogų beginklį ir 
					prieinamą priespaudai ir smurtui.
					Žmogaus teisės ir tarptautinės organizacijos
					12. Tikra ir tvari taika suponuoja pagarbą žmogaus 
					teisėms. Tačiau jei tos teisės remiasi netvirtu požiūriu į 
					žmogų, tai kaip jos gali pačios nesusilpnėti? Prireikus šias 
					teises pateisinti bei apginti, aikštėn iškyla 
					reliatyvistinio požiūrio į žmogų nepakankamumas. Aporija 
					šiuo atveju akivaizdi: teisės pateikiamos kaip absoliučios, 
					tačiau jų pamatas, ant kurio jos statydinamos, tik 
					santykinis. Argi tada reikia stebėtis, kad nepatogaus 
					vienos ar kitos teisės reikalavimo akivaizdoje kas nors 
					stoja ją ginčyti ar nusprendžia panaikinti? Šios teisės, 
					nesibaiminant, kad bus atšauktos, gali būti įtvirtintos tik 
					tada, kai jos šaknijasi Dievo žmogui duotos prigimties 
					objektyviose pretenzijose. Apskritai akivaizdu, kad žmogaus 
					teisės jam taip pat reiškia ir pareigas. Mahatma Gandis savo 
					nuomonę apie tai išsakė vaizdžiais žodžiais: Teisių Gangas 
					leidžiasi nuo pareigų Himalajų. Tiktai aiškiai suvokus šią 
					pamatinę prielaidą, įmanoma tinkamai ginti šiandien 
					nuolatiniams pasikėsinimams išstatytas žmogaus teises. Be 
					tokio aiškumo sąvoka žmogaus teisės vartojama, su ja 
					siejant labai skirtingus jų subjekto įsivaizdavimus: 
					vieniems tai žmogaus asmuo, apdovanotas nuolatiniu kilnumu 
					ir nuolatos, visur ir kiekvienam galiojančiomis teisėmis, 
					kitiems  žmogus su kintamu kilnumu ir vis iš naujo  
					turinio, laiko trukmės ir galiojimo srities atžvilgiais  
					išsiderėti galimomis teisėmis.
					13. Į žmogaus teisių apsaugą nuolatos apeliuoja 
					tarptautinės organizacijos ir pirmiausia Jungtinių Tautų 
					Organizacija. Ji savo 1948 m. Visuotine deklaracija kaip 
					pagrindinės užduoties ėmėsi šių teisių skatinimo. Ši 
					Deklaracija laikoma savotišku visos žmonijos prisiimtu 
					moraliniu įsipareigojimu. Čia glūdi gili tiesa, ypač 
					tada, kai Deklaracijoje nusakytų teisių pamatu laikomas ne 
					tik tiesiog asamblėjos nutarimas, bet žmogaus prigimtis ir 
					jo, kaip Dievo sukurto asmens, kilnumas. Todėl svarbu, kad 
					tarptautinės organizacijos neišleistų iš akių prigimtinio 
					žmogaus teisių pamato. Tai apsaugos jas nuo, deja, visada 
					paslėpto pavojaus nuslysti į vien pozityvistinę šių teisių 
					interpretaciją. Jei taip nutiktų, paaiškėtų, jog 
					tarptautinės organizacijos neturi reikiamo prestižo asmens 
					ir tautų pagrindinių teisių gynėjų vaidmeniui  užduoties, 
					dėl kurio jos apskritai egzistuoja bei veikia,  išplėtoti.
					Humanitarinė tautų teisė ir teisė valstybių viduje
					14. Remiantis suvokimu, jog egzistuoja neatimamos žmogaus 
					teisės, susijusios su bendra žmonių prigimtimi, buvo 
					išplėtota humanitarinė tautų teisė, kurios laikytis 
					valstybės privalo ir karo atveju. To, deja, kaip rodo ne per 
					seniausiai kilusios konfliktinės situacijos, nekalbant apie 
					praeitį, tinkamai nepaisyta. Tas, pavyzdžiui, nutiko per 
					konfliktą, kurio arena prieš kelis mėnesius buvo Pietų 
					Libanas, kai dažniausiai buvo neatsižvelgiama į pareigą 
					apsaugoti nekaltas aukas bei joms padėti ir neįtraukti 
					civilių gyventojų. Skausmingas Libano likimas ir nauja 
					konfliktų kokybė, ypač nuo tada, kai teroristinė grėsmė 
					išjudino nežinomas smurto formas, reikalauja iš 
					tarptautinės bendrijos patvirtinti humanitarinę tautų teisę 
					ir taikyti ją visoms šiandienėms ginkluotųjų konfliktų, 
					įskaitant galiojančios tautų teisės nenumatytus, 
					situacijoms. Be to, terorizmo blogis verčia giliau apmąstyti 
					etines ribas, susijusias su šiandienių priemonių naudojimu 
					nacionaliniam saugumui garantuoti. Mat karai vis dažniau 
					nepaskelbiami, ypač tada, kai jie pradedami teroristinių 
					grupių, pasiryžusių pasiekti savo tikslus bet kokiomis 
					priemonėmis. Paskutinių kelerių metų sukrečiančių scenarijų 
					akivaizdoje valstybės negali nesuvokti būtinybės nusistatyti 
					aiškesnes taisykles, galinčias padėti veiksmingai priešintis 
					dabar išgyvenamam dramatiškam dreifavimui. Karas visada yra 
					nesėkmė tarptautinei bendrijai ir didelis nuostolis 
					žmonijai. Jei, nepaisant visko, jis vis dėlto kyla, būtina 
					išlaikyti bent esminius žmoniškumo principus ir pagrindines 
					bet kurio pilietinio sugyvenimo vertybes, nustatant elgesio 
					normas, kuriomis, kiek įmanoma, būtų apribojama žala ir 
					siekiama palengvinti civilių gyventojų ir visų konflikto 
					aukų kančias (7).  
					15. Kitas nerimą keliantis elementas yra neseniai kelių 
					valstybių pareikštas noras apsirūpinti branduoliniais 
					ginklais. Dėl to pasklidusi nesaugumo ir galimos 
					atominės katastrofos baimės paženklinta atmosfera dar 
					paaštrėjo. Tai grąžina žmones į gniuždančias vadinamojo 
					šaltojo karo epochos baimes. Jai pasibaigus, puoselėtos 
					viltys, jog atominis pavojus galutinai pašalintas, ir 
					žmonija galinti ilgam su palengvėjimu atsikvėpti. Koks 
					aktualus šiuo atžvilgiu atrodo Vatikano II Susirinkimo 
					įspėjimas: Kiekvienas karo veiksmas, nešantis beatodairišką 
					naikinimą ištisiems miestams arba plačioms sritims drauge su 
					jų gyventojais, yra nusikaltimas Dievui bei pačiam žmogui ir 
					turi būti griežtai ir nedvejojant pasmerktas (8). Deja, 
					žmonijos horizonte vėl kaupiasi grėsmingi šešėliai. Kelias į 
					taikios ateities visiems laidavimą veda ne tik per 
					tarptautines branduolinių ginklų neplatinimo 
					sutartis, bet ir per pastangas ryžtingai juos mažinti bei 
					galiausiai jų galutinai atsisakyti. Tenelieka nieko 
					neišbandyta derybomis siekiant šių tikslų! Ant kortos 
					pastatytas visos žmonijos likimas!
					Bažnyčia  žmogaus asmens transcendentiškumo saugotoja
					16. Galiausiai norėčiau kreiptis į Dievo tautą 
					primygtinai ragindamas kiekvieną krikščionį jausti pareigą 
					būti nenuilstančiu taikos statydintoju ir drąsiu žmogaus 
					kilnumo bei jo neatimamų teisių gynėju. Dėkodamas Viešpačiui 
					už tai, kad jis pašaukė jį priklausyti Bažnyčiai, esančiai 
					pasaulyje žmogaus asmens transcendentiškumo ženklu ir 
					saugotoja (9), krikščionis turi nepaliaujamai melsti jo 
					pamatinio taikos gėrio, tokio reikšmingo kiekvieno gyvenime. 
					Be to, jis didžiuosis galįs kilniadvasiškai atsidavęs 
					tarnauti taikos reikalui, artindamasis ne tik prie skurdo ir 
					vargo kamuojamų, bet ir prie šio brangaus gėrio stokojančių 
					brolių. Jėzus mums apreiškė, kad Dievas yra meilė 
					(plg. Jn 4, 8) ir kad meilė yra didžiausias kiekvieno 
					žmogaus pašaukimas. Kristuje galime atrasti iškiliausius 
					motyvus tapti tvirtais žmogaus kilnumo gynėjais ir drąsiais 
					taikos statydintojais.
					17. Tad kiekvienas tikintysis tegu nenuilstamai skatina 
					tikrąjį, pasak enciklikų Populorum progressio ir 
					Sollicitudo rei socialis, kurių atitinkamai 40-ąsias ir 
					20-ąsias metines šiais metais švęsime, mokymo, 
					visapusišką humanizmą. 2007 metų, į kuriuos, nepaisydami 
					pavojų ir problemų, žvelgiame vilties kupinomis širdimis, 
					pradžioje savo primygtinę maldą už visą žmoniją patikiu 
					taikos Karalienei ir Jėzaus Kristaus, mūsų sutaikinimo 
					(plg. Ef 2, 14), Motinai. Marija teparodo mums savo sūnuje 
					taikos kelią ir teapšviečia mūsų akis, kad mokėtume 
					atpažinti jo veidą kiekvieno žmogaus, kuris yra taikos 
					širdis, veide!
					(1) Katalikų Bažnyčios katekizmas, 357. 
					(2) Sermo 169, 11, 13: PL 38, 923. 
					(3) 3. 
					(4) Homilija per šv. Mišias Regensburgo Islinger Feld 
					parke (2006 m. rugsėjo 12 d.). 
					(5) Plg. Tikėjimo mokymo kongregacija. Laiškas Katalikų 
					Bažnyčios vyskupams apie vyrų ir moterų bendradarbiavimą 
					Bažnyčioje ir pasaulyje (2004 m. gegužės 31 d.), 1516. 
					(6) 38. 
					(7) Šiuo klausimu Katalikų Bažnyčios katekizme pateikti 
					labai griežti ir tikslūs kriterijai: plg. 23072317. 
					(8) Pastoracinė konstitucija Gaudium et spes, 80. 
					(9) Ten pat, 76.  
					BENEDICTUS PP. XVI,
					Vatikanas, 2006 m. gruodžio 8 d.; Bažnyčios žinios, 2006 gruodžio 22, Nr. 24; Katalikai.lt, 
					Bernardinai.lt, 2006