ŠVENtieji ona ir Joakimas
Kaip teigia sena krikščionybės tradicija, Marijos gimdytojų
vardus mums išsaugojo žydai įvairiuose apokrifiniuose
raštuose. Vardas Ona - tas pat kaip kunigo Samuelio motinos,
irgi ilgai neturėjusios vaikų (1 Sam 2, 19). Jis yra kilęs iš
hebrajiško žodžio hanna - malonė". Ona buvo kunigo Matano iš
Betliejaus duktė ir turėjo dvi seseris, Mariją ir Sobę, kurios
ištekėjo už betliejiečių ir pagimdė viena Mariją Salome, kita
- Elzbietą. Ona minima Jokūbo Protoevangelijos (II a.) 1-7
skirsniuose, Pseudomato Evangelijos 1-5 skirsniuose ir Marijos
Gimimo Knygos 1-6 skirsniuose. Iš šių tekstų sužinome, kad ji
ištekėjo už Joakimo ir ilgai neturėjo vaikų.
Kartą, kai Joakimas, kurio vardas reiškia Viešpats
pasirengęs", šventykloje atnašavo auką, žydai iš jo tyčiojosi
sakydami, kad jis nevertas atnašauti, nes neturįs palikuonių.
Pažemintas ir susikrimtęs Joakimas pasitraukė į dykumą. Ten po
keturiasdešimties dienų ir naktų jam pasirodė angelas ir
pranešė, kad Ona nėščia. Tada jis paaukojo dešimtį avinėlių ir
grįžo namo. Oną taip pat angelas įspėjo, ir ji nuėjo prie
Jeruzalės miesto vartų pasitikti vyro: šis epizodas, žinomas
kaip susitikimas prie Aukso vartų", dažnas Rytų
ikonografijoje; vartai vadinti auksiniais, nes buvę
paauksuoti, tačiau istorinių žinių apie juos nėra.
Kai Marijai sukako treji metai, ji pasirodė Šventykloje, ir
nuo to laiko apie Joakimą žinių nėra, nors apokrifiniuose
tekstuose sakoma, kad Ona sulaukusi aštuoniasdešimties metų.
Vėlesnė tradicija mini dar dvejas Onos vedybas: ji ištekėjusi
už Joakimo brolio Klopo, paskui už Salomo. Pagal šią
tradiciją, iš Klopo gimė Klopo Marija, ji tapo Alfiejaus žmona
ir Simono, Judo Tado, Jokūbo Jaunesniojo ir Juozapo Teisingojo
motina; pastarasis kartu su Motiejumi buvo pasiūlytas
apaštalams į Judo Iskarijoto vietą; šie pasirinko Motiejų.
Mirus Klopui, Ona ištekėjo už Salomo ir pagimdė Salomo Mariją,
ši ištekėjo už Zebediejaus ir nuo jo pagimdė Jokūbą Vyresnįjį
ir Joną evangelistą. Jėzaus Motina su šiomis dviem seserimis
sudaro vadinamąją Trijų Marijų grupę. Reikia pažymėti, kad
visi šie Jėzaus pusbroliai buvo jo mokiniai ar apaštalai.
Įtrauktas į Aukso legendą, vėliau Tridento Susirinkimo
atmestas, šis gražus pasakojimas ir toliau gyvavo, ypač
vokiškai kalbančiuose kraštuose. Yra netgi paveikslų, vadinamų
Šventaisiais giminaičiais", kuriuose visi šie personažai
pavaizduoti kartu tarsi šeimos portrete. Juose galima
atpažinti netgi vaikus, Jėzaus pusbrolius, nes jie žaidžia su
daiktais, tapsiančiais jų kankinimo įrankiais, o dar vėliau -
ikonografiniais atributais. Pavyzdžiui, Jokūbas, kuris bus
pramintas riteriu Matamoru, Maurų žudiku", pavaizduotas
jodinėjantis, Simonas - su pjūklu, Judas Tadas - su lazda.
Onos ir Joakimo kultas paplito pirmiausia Rytuose, o vėliau ir
Vakaruose (ypač dėl daugybės per Kryžiaus karus atgabentų
relikvijų); jis buvo susijęs su Marijos šventėmis ir ypač su
Nekalto Prasidėjimo samprata, XIII a. ginama pranciškonų, 1483
m. patvirtinta Siksto IV ir 1854 m. paskelbta dogma. Iš
Europos Onos kultas persikėlė į Kanadą, jį ten išplatino
bretonų emigrantai, kurie taip ją garbino, kad radosi net
priežodis: Gyvas ar miręs, kiekvienas bretonas bent kartą
aplanko šventąją Oną. Dabar Ona su Joakimu minimi liepos 26
dieną.
Daug kur Onos kultas yra susijęs su Marija. Kadangi savo
įsčiose ji išnešiojo pasaulio viltį, jos apsiaustas yra
žalias, tad Bretanėje jai meldžiamasi per šienapjūtę. Kaip
dailidės Juozapo uošvė, o ypač kaip gyvas nekaltai pradėtos
Mergelės Marijos tabernakulis", ji globoja visus, kurie dirba
su mediena - dailides, baldžius, medinių namų statytojus.
Kadangi pati saugojo Mariją kaip brangenybę skrynelėje, ji
globoja auksakalius ir netgi statinių dirbėjus. Onos lobis
buvo Mergelė Marija, todėl ji globoja kalnakasius, kasančius
žemės gelmėse slypinčius turtus. Ona mokė Mariją palaikyti
namuose švarą, todėl globoja šluotų gamintojus; mokė austi,
todėl globoja audėjus; mokė siūti, todėl globoja siuvėjus ir
visus, kurie audžia, parduoda audinius ir siuva, taip pat ir
nėrėjas; vienoje legendoje minima, kad ji mezgusi pirštines,
todėl yra pirštinių gamintojų globėja. Kaip taupi namų
šeimininkė, ji yra prekiautojų sendaikčiais globėja. Kaip
Marijos, Stella maris, motina, ji globoja jūrininkus. Ir dar
ji globoja krikščionių šeimas ir našles.
Onos pagalbos prašo nevaisingos šeimos, nėščios moterys, jos
meldžiama gelbėti nuo skausmų per sunkų gimdymą; kaip Mergelės
Marijos motinos, jos prašoma padėti gerai išauklėti vaikus.
Kadangi Jėzus Onai suteikė lengvą ir ramią mirtį, jos
meldžiama padėti gražiai numirti. Onos diena yra antradienis,
nes manoma, kad ji mirusi tą dieną.
Paveiksluose Ona su Joakimu vaizduojami ir kartu, ir atskirai.
Joakimo atributas yra du balandžiai, skirti paaukoti
Šventykloje, bet dažniausiai jis vaizduojamas kartu su Ona
prie Aukso vartų, kur jiedu yra tarsi vienas kito atributas.
Labai dažnai Ona vaizduojama mokanti mažąją Mariją skaityti
Šventąjį Raštą.
Ikonografijoje Ona pasirodo kaip geroji senelė: ją matome su
mergaite Marija, kuri iš esmės yra pagrindinis jos atributas,
ir su Marija, laikančia ant rankų Kūdikėlį Jėzų. Yra du šios
tematikos paveikslų tipai: vienas paprastesnis, kur Ona
myluoja Jėzų, kitas labiau hieratinis - figūros atkreiptos
veidu į žiūrovą ir pavaizduotos taip, tarsi viena būtų kitos
karališkas sostas.
Fernando ir Gioia Lanzi,
Šventieji globėjai ir jų simboliai, Bernardinai.lt, 2006
|