MARIJA
IŠ MAGDALOS
Tai atgailautoja pat excellence. Popiežius Grigalius Didysis
tapatino tris moteris, apie kurias kalbama Šventajame Rašte:
Lozoriaus seserį, t. y. tą moterį, kuri, Lozoriui prisikėlus
iš mirusių, įėjo į menę, kur buvo vakarieniaujama, ir ištepė
brangiu aliejumi Jėzui kojas (Jn 12, 1-8; Mt 26, 6-12; Mk 14,
3-9) ir susilaukė Judo Iskarijoto priekaištų; išvaduotą iš
septynių demonų atgailaujančią nusidėjėlę (Lk 8, 2; Mk 16, 9),
kuri atsivertusi sekė paskui Jėzų kartu su jo Motina iki pat
kryžiaus (Mt 27,55-56; Mk 15,40-41; Lk 23,49; Jn 19, 25), su
kitomis moterimis ėjo prie jo kapo ir rado tuščią, o vėliau
pirmoji pamatė jį ir atpažino tarp mokinių (Jn 20,1-28);
neįvardytą nusidėjėlę, kuri per vakarienę Betanijoje brangiu
aliejumi sutepė Jėzui kojas (Lk 7, 36-50) ir nušluostė jas
savo plaukais. Dabar istorikai linkę manyti buvus tris
skirtingas moteris.
Ar buvo Lozoriaus ir Mortos sesuo ar nebuvo, ji yra garbinama
kartu su jais; tai, kad ji stovėjo prie kryžiaus, ją susiejo
su Kristaus krauju, kurį ji supylusi į taurę, legendose apie
karalių Artūrą vadinamą Šventuoju Graliu. Bažnyčios minima
kaip išlaisvintoji iš septynių demonų, ji ėjo paskui Kristų
iki nukryžiavimo vietos, o Velykų rytą pirmoji pamatė
Išganytoją ir pranešė mokiniams, kad jis prisikėlė. Ši labai
turtinga ir malonumams pasidavusi moteris atsivertė ir tarnavo
Kristui. Su kitomis moterimis pamačiusi tuščią kapą ir du
angelus jame, nubėgo pranešti apaštalams; paskui Jėzus jai
pasirodė, ir ji palaikė jį sodininku. Kai atpažinusi ištiesė į
jį rankas, jis ištarė garsiuosius žodžius Noli me tangere
(Jn 20,16).
Evangelijose daugiau žinių apie ją nėra, o gyvenimo aprašymų
yra keletas variantų. Jos kultas labiausiai paplitęs
Prancūzijoje. Po Prisikėlimo Petras patikėjo Magdalietę
palaimintajam Maksiminui. Su juo, Lozoriumi, Morta ir daugeliu
kitų ji buvo krikščionių persekiotojų įsodinta į laivą be
vairininko, kad visi žūtų. Apvaizdos vedamas laivas atplaukė į
Marselį, čia visi rado prieglobstį po šventyklos portiku, ir
iškart, norėdama atversti stabus garbinančius žmones,
Magdalietė pradėjo savo apaštališką veiklą; ji atvertė šio
krašto kunigaikštį, ir Lozorius tapo Marselio vyskupu. Tada ir
atvyko į Eks an Provansą, ir čia Maksiminas buvo pašventintas
vyskupu. Paskui Magdalietė pasitraukė į nuošalią vietą, kur be
maisto ir drabužių išgyveno trisdešimt metų. Pajutusi
besiartinančią mirtį, siuntė žinią vyskupui Maksiminui, ir šis
nunešė jai Eucharistiją: šventoji laiminga apsiverkė ir užmigo
Viešpatyje.
Marijos Magdalietės kūnas buvo pagrobtas iš Eks an Provanso ir
nugabentas į Vezlė. Iš čia nuo XII a. jos kultas paplito
po visą Prancūziją. Vezlė tebestovi didelė Marijos Magdalietės
bazilika. Ją lanko maldininkai, nuo jos prasideda jų kelionės
į Santjago de Kompostelą.
Pagal kitą tradiciją, Magdalietė, vos atplaukusi į Provansą,
iškart ėmė atgailauti ir apsigyveno kaip atsiskyrėlė angelų
jai įrengtoje grotoje ant Sent Bomo kalno.
Dėl to, kad tepė Jėzų kvapiaisiais aliejais, Magdalietė tapo
kvepalų ir pirštinių gamintojų globėja (viduramžiais pirštinės
būdavo iškvėpinamos - tai galantiškumo požymis); kadangi jos
aliejaus indelis priminė ąsotį arba kvepalų buteliuką, ji
globoja vandens pardavėjus ir vaistininkus, o kad plaukais
šluostė Jėzui kojas, tapo moterų kirpėjų, šukų pardavėjų ir
pedikiūrininkų globėja. Ji palaikė Jėzų sodininku, tad globoja
sodininkus. Prancūzijoje ji - vilnų karšėjų globėja (žodžių
žaismas: Madeleine I amas de laine (Magdalena / vilnų
krūva).
Kadangi pati buvo išvaduota iš demonų ir nuodėmės, Magdalietė
- kalinių globėja, ir šie, atgavę laisvę, aukodavo jai kaip votus savo grandines. Žmogus, kuriam ilgai nepraeina
karščiavimas, turi apsilankyti šv. Viktoro abatijoje Marselyje
ir padėti galvą ant akmens, atstojusio jai pagalvę grotoje.
Bet dažniausiai ji laikoma atgailaujančių merginų ir moterų
globėja.
Paveiksluose vaizduojami įvairūs Magdalietės gyvenimo
epizodai: ją matome prieš atsivertimą ir atsivertimo metu
prabangiai apsirengusią ir susijaudinusią; matome palaidais
plaukais šluostančią Jėzui kojas; matome po kryžiumi,
palaikančią Švč. Mergelę Mariją arba su kitomis apraudančią
Jėzų; matome su pamaldžiomis moterimis nešančią kvapiuosius
tepalus į kapą ir tiesiančią ranką į Jėzų, dažnai apsirengusį
kaip sodininkas, nes tokiu pavidalu jis pasirodė jai Velykų
rytą; matome atgailaujančią, išsekusią, bet vis tiek gražią,
ant nuogų pečių pasklidusiais plaukais, arba, rečiau,
paskutinį kartą priimančią Švč. Sakramentą. Dažnai šiuose jos
gyvenimo epizoduose ir visada, kai ji vaizduojama viena,
pagrindinis jos atributas yra tepalo indelis - taurė arba
medinis puodelis su dangteliu - tai užuomina apie kvapųjį
aliejų nardą, išpiltą Jėzui ant kojų, apie mirą, skirtą jo
kūnui įtrinti kape, ir apie Jėzaus kraują, kurį ji surinko po
kryžiumi ir išsaugojo. Kitas atributas - siužetas Noli me
tangere.
Fernando ir Gioia Lanzi,
Šventieji globėjai ir jų simboliai, Bernardinai.lt, 2006
|