PRISIKĖLIMO
KELIONĖ
Verbų sekmadienį
prasideda Didžioji savaitė. Pačios svarbiausios šios savaitės dienos
Didysis tridienis: ketvirtadienis, penktadienis ir Velyknaktis: naktis
iš šeštadienio į sekmadienį. Kodėl ši savaitė vadinama Didžiąja?
Todėl, kad per ją paminimi didieji mūsų tikėjimo slėpiniai. Kaip šv.
Paulius sakė: Jei Kristus neprisikėlė, tai tuščias mano tikėjimas
ir viltis.
Didysis
ketvirtadienis
Ketvirtadienį visuomet
būna tarsi dvi dalys. Pirmoji Katedrose, kur švenčiamos Krizmos Mišios.
Vyskupas kartu su visais kunigais, kurie tą dieną gali susirinkti,
dalyvauja Mišiose ir pašventina aliejus. Aliejai naudojami įvairiuose
sakramentuose: per Krikštą, Sutvirtinimą, be to, Ligonių patepimui.
Tai labai įspūdinga šventė, ypač kunigams. Pavyzdžiui, Vatikane,
vykstant koncelebracijai, apie Petro išpažinimo altorių susirenka pora,
trys tūkstančiai kunigų, kad pajustų tarpusavio vienybę. Tos Mišios
vyksta ketvirtadienį dienos metu. O vakaras jau skirtas labai ypatingai
paminėti Paskutinę vakarienę, nes paprastai kiekvienos Mišios yra
Paskutinės vakarienės atminimas. Tačiau ketvirtadienio vakarą
prisimename Kristaus su apaštalais valgomą vakarienę, jo kojų plovimą.
Kai kada bažnyčioje vadovaujantis liturgijai kunigas parinktiems žmonėms
plauna kojas. Tai vyksta ne kiekvienoje bažnyčioje. Lietuvoje man mažai
kur teko tai matyti. O štai bendruomenėse, kartu švenčiančiose
Eucharistiją, vyresnysis tiesiog plauna kojas mažesniesiems.
Pas mus dažnai kojų plovimas asocijuojasi su valymu, tačiau iš tiesų
tai daugiau simbolinis, labai išraiškingas gestas. Tai kartojimas to, ką
darė Jėzus. Pagal Jono evangeliją, Paskutinės vakarienės metu Jis
susijuosė, paėmė rankšluostį ir plovė mokiniams kojas. Tai visiškas
apvertimas. Nes kojų plovimas vergo darbas šeimininkui, o ne
gerbiamo garbstomo mokytojo patarnavimas savo mokiniams. Tai mūsų įprasto
didingumo, pranašumo prieš kitus supratimo apvertimas, kuris leidžia
truputį kitaip į viską pažvelgti.
Kitas esminis Paskutinės vakarienės momentas duonos laužymas. Kai
Kristus ėmė duoną, sakė imti ir valgyti, nes tai Jo kūnas. Davė
dalytis taurę vyno, nes tai taurė naujosios sandoros Jo kraujo,
kuris už mus praliejamas.
Didysis ketvirtadienis ypatinga diena. Tai - Eucharistijos įsteigimas
ir perdavimas Jo galios mokiniams. Todėl ketvirtadienį minimas kunigystės
įsteigimas.
Paprastai pagal seną lietuvių tradiciją po vakarinių pamaldų, iškilmingos
liturgijos, visose bažnyčiose nutyla varpai, vargonai. Ir lieka tokia
labai jautri tyla, susikaupimas prieš Didįjį penktadienį Kristaus
kančią. Vakare dar į specialų altorių pernešamas Švenčiausiasis
sakramentas, prie kurio visą vakarą (kai kur ir per naktį) žmonės
pasilieka maldai. Nutyla prie tos dovanos, kuri yra pats Jėzus pabūti,
susikaupti Didžiojo penktadienio šventimui.
Didysis penktadienis
Tai viena diena per
metus, kai neaukojamos šventosios Mišios. Nešvenčiama Eucharistija.
Kristaus kančios ir mirties diena tikrai labai išskirtinė. Ir popietę,
paprastai po trečios valandos (Lietuvoje dažnai vakare), vyksta Didžiojo
penktadienio pamaldos. Labai paprastos ir kartu iškalbingos savo
simbolika. Pirmas tų pamaldų momentas, kuris dažnai įstringa žmonėms
kai atėjęs kunigas parpuola ant žemės prieš Kryžių ir meldžiasi.
Tą dieną skaitoma Kristaus kančios istorija. Prisimenama tai, ką Jėzus
yra padaręs, prisiėmęs, iškentėjęs dėl mūsų.
Didysis penktadienis proga apmąstyti savo buvimą, savo dalyvavimą
toje Kristaus kančioje. Žinoma, ne tiesiogiai, bet savo istorija, savo
gyvenimo apsisprendimais. Tą dieną pagerbiamas Kryžius. Lietuvoje kryžiai
tradiciškai apgaubiami violetiniu šydu. Violetinė spalva reiškia rimtį
ir gedulą, nors tiesiogiai čia dar nėra gedulo, o daugiau rimties,
susikaupimo, susimąstymo.
Kai Didįjį penktadienį nudengiame kryžių, jis visu ryškumu, tarsi iš
naujo vėl stoja prieš mūsų akis. Išryškėja visu savo brutalumu.
Esame įpratę matyti gražiai dekoruotų auksinių kryželių, pakabukų.
Tačiau iš tikrųjų Kryžius mirties ženklas. Išvedę paralelę su
dabartimi, galėtume pasakyti - kartuvės. Taigi Didįjį penktadienį Kryžius
atsidengia visa žiauria savo realybe. Prieš mūsų akis jis iškyla kaip
mirties simbolis. Tačiau neatskiriama ir tai, kad Kryžius po Kristaus
tampa išganymo ir meilės simboliu. Kristus jį prisiima, neša, miršta
ant Kryžiaus ne dėl pačios kančios, bet iš ištikimybės Dievui, meilės
žmogui. Apie visa tai mums savo vidine jėga ir Jėzaus meile kalba kryžiaus
ženklas. O jo pagarbinimas - tai sugrįžimas prie centro Dievo meilės.
Paprastai liaudyje mėgstama vizualiai pavaizduoti Kristaus auką. Vienas
iš būdų tradiciškai Lietuvoje statomas Kristaus kapas. Tarsi
prisimenant Jėzaus palaidojimą, bažnyčioje paguldoma Jėzaus figūra
arba pastatomas atitinkamas paveikslas, sukuriama kapo aplinka. Žmonės mėgsta
ateiti ir pasimelsti prie Jėzaus kapo, tarsi akivaizdžiai matydami
Dievas mirė.
Didysis šeštadienis
Didįjį šeštadienį
kaip ir nieko nebėra. Kristus miręs. Ką daugiau galima pasakyti? Tai
didžiulės tylos diena. Vidinės dvasinės tylos, nusiraminimo prieš
kažką labai didelio. Tačiau tai ir Marijos diena. Lietuvoje Didysis šeštadienis
net vadinamas Marijos šeštadieniu. Tiesa, kiekvienas šeštadienis gali
turėti Didžiojo šeštadienio akcentą.
Kristus miręs, palaidotas, mokiniai išsibėgioję, išsislapstę...
Vienintelė, kuri išlaiko tikėjimą, Marija. Tai gal daugiau pagrįsta
visu jos gyvenimu ir, be abejo, jos susijungimu su savo sūnumi. Nuo pat
pradžių ji priima tai, kas neįmanoma, tai kas, atrodo, prašoka bet
kokią fantaziją, Dievo apreiškimą per angelą: Štai tu tapsi
motina, pagimdysi sūnų. Dievui nėra negalimų dalykų, ir tai lydi
Mariją per visą jos gyvenimą. Nepaisant to skausmo, kurį ji iškenčia
po kryžiumi, laidodama sūnų, jos širdyje pasilieka: Dievui nėra
negalimų dalykų. Tikėjimas, pasitikėjimas Dievu nežlunga, nedingsta.
Taigi Didysis šeštadienis Marijos diena, kai galime būti drauge su
ja toje didžiulėje tyloje, apimti gilaus skausmo, bet drauge jausdami ir
viltį, pasitikėjimą.
Velykų naktis
Didžioji naktis iš šeštadienio
į sekmadienį. Mūsų Velyknakčio apeigos, pamaldos prasideda nusileidus
saulei. Tos Didžiosios nakties, kai švenčiame Jėzaus prisikėlimą,
liturgija labai iškalbinga ir išraiškinga. Pašventinama ugnis, nuo
kurios uždegama ir didžioji Velykų žvakė. Kunigas, nešdamas ją į
bažnyčią, užgieda Kristus mums šviečia. Ryškėja Kristaus
prisikėlimo viltis. Žvakės nušvinta bažnyčios tamsoje. Giedamas
Velykų šlovinimo himnas, kuris aprėpia visą išganymo istoriją. Tai
prisiminimas, ką Dievas padarė dėl žmonių visais laikais, išlaisvindamas
išrinktąją tautą, išvesdamas ją iš Egipto, pervesdamas per nendrių
(galėtume pavadinti, Mirties) jūrą. Į naują gyvenimą ir laisvę. Jėzus
ir mus taip veda, kviesdamas iš nuodėmės mirties į Dievo vaikų
gyvenimą.
Velykų naktį skaitoma neįprastai daug skaitinių iš Senojo testamento,
tai vėlgi akivaizdus Dievo vedimo priminimas. Su Naujojo testamento
žinia apie prisikėlimą nuskamba Aleliuja. Sugaudžia vargonai, suskamba
varpai. Tuo išoriniu triukšmu tarsi norima mus išbudinti iš
susikaustymo, liūdesio.
Bažnyčios istorijoje per Velyknaktį visuomet buvo krikštijami įtikėjusieji.
Priėmę Evangeliją priimami į Bažnyčią ir nuplaunami Krikšto
vandeniu. Čia akivaizdžiausiai prisimenamas senosios tautos išgelbėjimas,
Jėzaus išganymas per mirtį ir prisikėlimą. Tai tinkamiausia naktis,
tinkamiausias momentas Krikštui. Šventinamas Krikšto vanduo. Dar
nepakrikštyti krikštijami. Tie, kurie jau pakrikštyti, atnaujina
Krikšto pažadus savo įsipareigojimus gyventi su Dievu.
Velyknaktį krikštijami suaugusieji, o ne vaikai todėl, kad jie gali sąmoningai
priimti tikėjimą. Tai jų apsisprendimas, ne išmokus, o sąmoningai
priėmus tikėjimo tiesas. Anksčiau krikščionybė nebuvo paveldima, o
naujai atrandama, priimama. Kartais krikštydavosi visa šeima. Reikia
manyti, ir vaikai, nes Kristaus išgelbėjimą priėmę tėvai,
prisiimdami atsakomybę už vaikus, norėjo jiems perduoti tai, kas
geriausia, kas išgelbsti. Paskui, laikui bėgant, taip susiklostė, kad
dauguma krikščionių krikštijo savo atžalas vaikystėje. Tačiau žmogui
visada reikia pačiam apsispręsti, kad ir pakrikštytam kūdikystėje. Ir
tas Velyknakčio momentas yra tinkamas dar kartą pasakyti: Taip, aš
krikščionis. Aš tikiu Kristumi, aš priimu Jį. Jis tas, kuriuo
pasitikiu. Jis - mano išganytojas. Tada visi švenčiame Velykų
prisikėlimo liturgiją, Eucharistiją, kai džiaugdamiesi vienijamės su
prisikėlusiu Jėzumi.
Velykų sekmadienis
Lietuvoje esame labiau
įpratę prie Velykų sekmadienio rytmetinių pamaldų. Dar ne visi
suvokia, kad Prisikėlimą švenčiame jau per Velyknaktį. O sekmadienį
džiaugiamės kartu su prisikėlusiu Kristumi. Kaip Marija Magdalietė,
stovėdama prie tuščio kapo. Ir tą Prisikėlimo žinią nešame
pasauliui.
Tradiciškai sekmadienį aplink bažnyčią eina visų mėgstama
procesija. Ji irgi simbolizuoja Prisikėlimo žinią, kurią sužinojom, išgirdom
pamatę tuščią kapą. Galima sakyti, jog per Velyknaktį patyrę
Kristaus prisikėlimą mes tarsi išnešame jį į gyvenimą. Procesija
iškalbingas ėjimas kartu su prisikėlusiu Kristumi. Ir kartu šventimas
Velykų dienos pamaldose.
Sekmadienį Vatikane, Šv. Petro bazilikoje, popiežius aukoja Mišias ir
po jų suteikia palaiminimą miestui ir pasauliui. Jis pasveikina žmones
jų gimtąja kalba Prisikėlimo šventės proga, ragina juos su džiaugsmu,
viltimi, žvelgti į ateitį. Iš tiesų tai ypatinga žinia ir ypatinga
diena. Tikintiesiems savaime svarbus Šventojo Tėvo palaiminimas,
pasveikinimas. O netikintieji gal taip pat pajunta tos dienos ypatingumą.
Popiežius savo autoritetu sujungia viso pasaulio Bažnyčias,
sujaudina net ir netikinčius žmones.
Kun Lionginas Virbalas SJ;
Bernardinai.lt