Aleksandras
Žarskus
Pavasario
virsmas
VELYKOS
Nuo
senovės lietuviai pavasarį šventė Gamtos ir visa kas gyva atbudimo,
prisikėlimo šventę. Velykos yra šio Didžiojo Prisikėlimo
sukilninimas ir pakėlimas į žmogaus dvasios lygmenį, kai šventės
smaigalys nukreiptas ne į atbundančią Gamtą, o į žmogaus sielos
prabudimą ir prisikėlimą. Lietuviškuose Velykų švenčių papročiuose
į vieną neatskiriamą kultūrinį darinį yra persipynę, suaugę
senieji pavasarinio virsmo ir krikščioniškųjų Velykų šventės papročiai,
kurie vieni kitus papildo, atskleisdami šios didžios šventės Velykų
plotį bei gelmes.
Verbų sekmadienis
Velykų
šventės prasideda Verbų sekmadieniu. Kartu su bundančiu pavasariu šį
sekmadienį atgyja visa Lietuva. Keliais ir takeliais traukia žmonių būreliai
su verbomis rankose į bažnyčią.
Bažnyčioje Verbų sekmadienį minimas
visose Evangelijose aprašytas Kristaus įžengimas į Jeruzalę: Žmonės
pasiėmė palmių šakų ir išėjo jo pasitikti, garsiai šaukdami: Osana!
Garbė tam, kuris ateina Viešpaties vardu! (Jn 12, 13), Jam jojant
žmonės tiesė ant kelio drabužius (Lk 19, 36), Didžiausia minia
tiesė drabužius jam ant kelio. Kiti kirto ir klojo ant kelio medžių šakas
(Mt, 21, 8). Vakarų Europoje ši diena vadinama Palmių sekmadieniu.
Be žolynų Verbų sekmadienį į bažnyčią
eiti nederėjo. Vaikams sakydavo, kad jeigu kas nors į bažnyčią Verbų
sekmadienį ateina be verbos, tam velnias į rankas įbruka savo uodegą.
Įvairiose Lietuvos vietovėse verbos šiek tiek skyrėsi. Žemaitijoje,
Suvalkijoje ir Kėdainių apylinkėse tai kadagio šakelė. Žemaičiai
prie kadagio dar pridėdavo alyvos, tujos ar beržo šakelę. Vidurio, Rytų
ir Pietryčių Lietuvoje verbų pagrindas buvo išsprogusios žilvičio,
karklo ar gluosnio šakelės. Gervėtiškiai ir Rokiškėnai į verbą dėdavo
ir ąžuolo šakelę su sausais lapais. Merginos verbas dar papuošdavo
popierinėmis ar gyvomis gėlėmis.
Su verba susiję daug senų papročių.
Ankstų sekmadienio rytą būdavo skubama nuplakti lovoje tebemiegančius.
Plakantysis sakydavo: Verba plaka, verba plaka, ne aš plaku. Už
savaitės bus Velykos. Ar prižadi margutį?. Arba: Ne aš mušu,
verba muša, tolei muš, kol suluš. Už savaitės viena diena tegul
linksmina kiekvieną. Linkiu tau sveikam būt. Ar žadi velykaitį?.
Kaimo kerdžius eidavo per trobas ir radęs miegantį piemenį plakdavo,
nes šeimininkės tą rytą piemenų nekeldavo. Plakdamas sakydavo:
Verba plaka, verba plaka. Paganyk telyčią, nepamesk trinyčių. Už
nedėlios Velykėlės, gausi margą velykaitį. Šeimininkė dėkodavo:
Dėkui, dėkui dėde, kad pašventinai mūsų piemenaitį, visą vasarą
jis bus budrus. Už tai aš tau Velykoms duosiu sūrį ir porą kiaušinių.
Plakimo verba prasmė, kaip ir laistymosi
per Užgavėnes vandeniu, žadinimas pavasariniam prabudimui. M. Valančius
Palangos Juzėje taip aprašė Verbų sekmadienį Rokiškyje:
Prisiartino Verbų nedėlia: eidami į bažnyčią prisirinkom kadagių,
bruknių, žalių laumės šluotų, ąžuolo šakų su pernykščiais
lapais, blindžių ir karklų šakelių su pumpurais. Tas visas pašventinom.
Vaikai paprastai turėjo tik žilvičius. Po mišių išėjom į šventorių;
vaikai girdi, kits kitam šmiaukšt-šmiaukšt per nugaras čaižydami sakė:
Ne aš mušu, rykštė muš, / Patol muš, kol suluš. / Už nedėlios
didi diena, / Palinksmins kožną vieną. / Būk toks pat, kaip buvęs, /
Būk sveikas kaip žuvis.
Išėję iš bažnyčios čaižydavosi ne
tik vaikai, bet ir suaugusieji. Suduodavo verba vienas kitam per ranką,
galvą ar petį šventoriuje, miestelio aikštėje ar grįždami į namus.
Grįžę iš bažnyčios sukirsdavo verba ir namuose pasilikusiems. Netgi
miestelio žydai ir tie prašydavo nuplakti juos verba. iš bažnyčios
parsineštas šventintas verbas kišdavo po sija ar už šventų paveikslų.
Tikėta, kad šventintos verbos apsaugo namus ir atneša laimę.
Nubrauktus verbų spyglius paberdavo ant palangių, kad perkūnas netrenktų,
arba naudodavo smilkydami merdinčius bei ligonius.
Verbų
šakelėmis būdavo smilkomi per Jurgines į ganyklas pirmą kartą išgenami
gyvuliai. Smilkydavo ir pirmą kartą į laukus išeinantį artoją, jo
arklą, arklius ar jaučius.
Iš kitų Lietuvos vietovių išsiskiria
Vilniaus krašto verbos savitos įvairiaspalvės sausų žolynų puokštės.
Tai vienas retesnių liaudies meno pavyzdžių. Jos pradėtos gaminti XIX
a. pirmoje pusėje Buivydiškių ir Sudervės apylinkėse. Šiose vietovėse
jos pakeitė aukščiau minėtas žalias verbas. Dabar jas pavieniai
meistrai gamina jau ir Anykščių, Rokiškio, Šiaulių ir Trakų
rajonuose. Šių verbų gamybos laikotarpis trukdavo penkias savaites nuo
Užgavėnių iki Verbų sekmadienio, nors jam ruoštis pradėdavo nuo
pavasario, sėdavo žolynus, o vasarą juos rinkdavo. Vilniaus krašto
verbos daromos įvairių formų. Seniausios yra volelinės verbos. Vėliau
pradėtos gaminti rykštelinės, plokščiosios, figūrinės ir vainikinės
verbos. Pačios verbos savo raštais ir spalvų deriniais yra labai įvairios.
Dauguma rišėjų turi savo mėgstamus raštus. Vilniaus verbos, kaip
suvenyras, plinta po Lietuvą ir įvairias šalis.
Didysis ketvirtadienis
Didžiosios
savaitės apeigas pradėdavo vaikai Didįjį trečiadienį, atlikdami silkės
išvarymo apeigas. Vienas paskui save tempia ilgoką lentgalį silkę
ir šaukia: Eik, silkele, iš namų, atneša Velykė margų kiaušinių!
Paskui silkės vilkėją eina būrelis vaikų, kurie velkamą
silkę plaka vytinėmis. Didįjį trečiadienį silkė buvo
vieną kartą velkama apie bažnyčią, Didįjį ketvirtadienį du
kartus, o Didįjį penktadienį tris. Po tokių silkės išvijimo
apeigų jos nebevalgydavo.
Didysis ketvirtadienis paskutinės
vakarienės paminėjimo diena. Šią dieną Kristus, su apaštalais
valgydamas paskutinę vakarienę, įsteigė Švenčiausiąjį Sakramentą
bei kunigystę. Didysis ketvirtadienis taip pat ir Kristaus suėmimo
Alyvų sode ir jo kančios pradžios diena. Bažnyčiose per Šv. Mišias
tą dieną užsigavi, t.y. nutyla varpai ir vargonai, kurie tylės iki Didžiojo
šetadienio pamaldų. Nuo varpų nutilimo iki suskambėjimo Didįjį šeštadienį
laikytasi juodojo pasninko. Kai kas tomis dienomis visai nevalgė,
kiti tik duoną ir vandenį.
Didysis ketvirtadienis dar vadinamas švariuoju
ketvirtadieniu. Tą dieną būdavo tvarkomos sodybos, namai. Moterys šluotražiais
nušveisdavo aprūkusias lubas, plovė sienas, šveitė stalus, dulkindavo
patalynę, rūbus. Tą dieną šukavo ir valė gyvulėlius avinukus ir
paršiukus, išplaudavo visus skalbinius, indus, kad visi metai būtų švarūs.
Buvo manoma, jog prieš saulei tekant reikia apsiprausti vandeniu ar
sniegu, lįsti į ežerą, upę ar šaltinį tada visus metus kūnas
bus sveikas ir gražus.
Mažojoje Lietuvoje ir Pietvakarių
Lietuvoje Didįjį ketvirtadienį vadindavo žaliuoju
ketvirtadieniu. Tą dieną moterys persodindavo kambarines gėles. Tokią
dieną persodintos, gerai auga visus metus.
XX a. pradžioje senesni žmonės dar
atsiminė vėlių velykas, kurios, kaip aiškino kalbininko K. Būgos
senelis, tęsdavosi tris dienas: Didįjį ketvirtadienį, penktadienį ir
šeštadienį, tačiau kaip jos būdavo švenčiamos, jis jau nebežinojo.
Vėlių velykos tai pavasarinio mirusiųjų paminėjimo šventės
liekanos, kurios išliko iki XX a. ketvirtojo dešimtmečio. Dar
ketvirtajame dešimtmetyje Kauno kapinėse daugelis kapų būdavo apdėti
margučiais. (Plačiau apie keturiskartinį mirusiųjų paminėjimą per
metus žr. Rudens virsmo šventės. Ilgės. Vėlinės. Lietuvių tautinės
kultūros centras, Kaunas, 1999. p. 17).
Didysis penktadienis
Didysis
penktadienis Kristaus kančios ir mirties paminėjimo diena. Vakare bažnyčioje
laikomos ypatingos pamaldos, kuriose prisimenant Kristaus kančią
pagarbinamas krikščionybės simbolis kryžius. Viename iš altorių
įrengiamas gražiai papuoštas Kristaus kapas, į kurį kunigas perneša
švč. Sakramentą. Liūdėdami kartu su visa tvarinija, žmonės tuo metu
gieda senovinę giesmę: Verkite, Dievo Angelai šventieji, / Dingo
linksmybė ir džiaugsmai šviesieji, / Verkit prie kapo mūsų Atpirkėjo,
/ Kurs dėl žmonijos gyvybę padėjo.
Verkia ir dvasios danguje skaisčiausios,
verkia padangių mėlynė gražioji, verkia visa gamta ir liūdi
apsiniaukus, verkia girios ir miškų paukšteliai, verkia versmės ir
tyri šaltinėliai, rauda upės ir maži upeliai. Verkia medžiai,
lapeliais šlamėdami, o už visus graudžiausiai verk tu, žmogau, šiandieną
sielvartu pralenk tvarinį kiekvieną. Tokia graži mūsų protėvių
sudėta giesmė. Kristaus kūnas, prie kurio nuolat budima, šiame kape
ilsėsis iki prisikėlimo Velykų sekmadienio ryto.
XX a. pradžioje tik seni žmonės
beprisiminė, kad Didįjį penktadienį iš bažnyčios būdavo išvaromas
Judošius. Toms apeigoms į bažnyčią ateidavo apsiginklavę lazdomis,
kurios būdavo gražiai, meniškai drožinėtos. Kada kunigas, eidamas
apie altorių, užgesina paskutinę žvakę, visi susirinkę atsigręždavo
durų link ir, lazdomis mosuodami, vydavo durų link nematomą Judošių.
Išbėgę iš bažnyčios nusivydavo net iki kūdros ir ten visas lazdas
sumesdavo.
Didysis Penktadienis atgailos ir
susikaupimo diena. Dirbama mažai ir laikomasi tylos.
Didysis šeštadienis
Didįjį
šeštadienį bažnyčios šventoriuje šventinama ugnis, o bažnyčioje
vanduo. Ugnis ir vanduo vieni reikšmingiausių žmonijos simbolių.
Iki XX a. 6-jo dešimtmečio vidurio ugnis ir vanduo būdavo šventinami
prieš pietus, o po II-jo Vatikano susirinkimo vakare. Ugnį ir vandenį
parnešti į namus buvo vaikų ir paauglių darbas. Jiems ši pareiga
suteikdavo daug įspūdžių.
Šventoriuose sukraudavo didelius laužus.
Į juos sudėdavo ir senus medinius kryžius. Velykinio laužo, kaip ir
Joninių laužo ugnis anksčiau būdavo įskeliama titnagu arba trinant du
pagaliukus. Dažniausiai į namus šventintą ugnį parnešdavo, uždegę
šventoriaus lauže beržinę pintį, kurią pririšdavo prie vielos.
Kartais ugnį nešdavo ir su rusenančiu pančiu arba skardinėje išbadytais
šonais dėžutėje. Įprastinis XIX a. pabaigos XX a. pradžios Didžiojo
šeštadienio vidudienio vaizdas Lietuvoje buvo skubantys raiteliai ir būreliai
paauglių, kurie suka apie galvas, kad neužgestų, prie vielų pririštas
pintis arba smilkstančius virvagalius. Taip kiti keliaudavo 810
kilometrų. Niekas šventosios ugnies neina skolintis, nešasi patys, nes
bijo, kad savo namams perkūno rūstybės neužtrauktų. Pareinančių su
ugnimi laukdavo šeimininkė. Krosnys namuose ugniai priimti jau paruoštos:
senoji ugnis užgesinta,
krosnis iššluota, naujai pakrauta, paruošta naujam gyvenimui pradėti.
Ugnį peržegnoja ir užkuria šeimos židinį. Ant šventintos ugnies virė
kiaušinius, ruošė velykinius valgius.
J. Balys rašė, kad gera šeimininkė
šventintą Velykų ugnį išlaikydavo neužgesusią ištisus metus, t.y.
iki kitų Velykų, ir didžiausia negarbė buvo tai šeimininkei, kurios
židinyje ugnis užgeso. Kur dega tokia metinė ugnis, ten netrenkiąs
griaustinis, ji atnešanti namams laimę, ten nesą barnių. Vėliau šis
metinis terminas ėmė trumpėti: velykinę ugnį reikią išlaikyti iki
Sekminių, pagaliau bent iki Velykų pirmos dienos ryto, tada visus
metus būsi ramus dėl ugnies, nebus gaisro.
Šventintą vandenį nešdavo ąsočiuose,
buteliuose, mediniuose indeliuose. Buvo paprotys skubėti pasisemti šventinto
vandens ir tikėta, kad tas, kas pirmas pasisems, tas tais metais greičiau
apsidirbs ir bus laimingas. Parneštą vandenį dėdavo pagarbioje
vietoje, dažnai ant lentynėlės prie šventų paveikslų. Šiuo vandeniu
šlakstydavo kambarius, namo kertes, Velykinį stalą, kiemą, sodą, trobą,
tvartą, kad Dievas saugotų namus nuo perkūnijos ir kitokių nelaimių,
kad kenkėjai nepultų augalų, kad geras derlius būtų. Liškiavos apyl.
šventintu vandeniu vilgydavo žaizdas, traiškanojančias akis, o seni žmonės,
kad geriau regėtų, juo plaudavosi akis, odą. Dalį šventinto vandens
pasilikdavo atsargai, kad turėtų kuo pašlakstyti sergančius ir mirštančius,
namus per audrą ir perkūniją. Šventintą vandenį globojo šeimininkas,
o ugnį šeimininkė.
Margučiai
Kiaušinis
yra bene vaizdžiausias virsmo, naujos gyvybės atsiradimo simbolis. Kiaušiniai
nuo senų senovės buvo vartojami visose šventėse ar įvykiuose,
susijusiuose su naujo ar naujos gyvybės atsiradimu. Kiaušinius nešdavosi
kaip dovaną ir valgydavo kiaušinienę lankydami naujagimį, kiaušinius
valgydavo, o jų lukštus išbarstydavo pradėdami sėją. Kiaušinius
valgydavo, o kai kuriose apylinkėse ir dažydavo per Jurgines, pirmą
kartą išgindami gyvulius, sekminėse piemenų vaišėse irgi pagrindinis
patiekalas būdavo kiaušinienė. Todėl ir per pagrindinę pavasarinio
virsmo šventę Velykas kiaušiniai būdavo svarbiausias apeiginis valgis,
pažymintis gamtos ir žmogaus pavasarinį atsinaujinimą. Tačiau neaišku,
nuo kada kiaušinius pradėta marginti.
Seniausi dažyti ir brūkšneliais marginti
kiaušiniai buvo rasti IV a. mergaitės kape prie Vormso Vokietijoje.
Gedimino kalno teritorijoje archeologų rasti akmens, kaulo ir molio kiaušiniai
rodo, kad Lietuvoje XIII a. jie jau buvo žinomi. Velykinius kiaušinius
savo dedikacijoje Ragainės viršininkui Perbentui mini M. Mažvydas. Yra
manoma, kad XVI a. Visoje Lietuvoje buvo paprotys dažyti ir marginti
Velykų kiaušinius. Etnografiniai šaltiniai rodo, jog margučiai buvo
labai populiarūs XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje.
Kiaušinius dažė dideli ir maži,
pasiturintys ir vargšai. Margučių turėdavo kiekviena šeima. Kuone
visa namų šeimyna sustoja kiaušinių virintų: virina rungčiomis, kad
tik būtų skaistesni ir gražesni už kaimynų virintus, rašė
Vaižgantas. Kiekviena vietovė, kaimas be geriausios duonos kepėjos, audėjos,
juostų rinkėjos, turėjo ir geriausią margučių margintoją. XX a.
pradžioje priemiesčių margintojos margučius ėmė ir pardavinėti.
Kiaušinius Lietuvoje dažė viena spalva,
margino dėmėmis, išrašydavo vašku ir skutinėjo. Dažymui naudojo
gamtinius dažus: svogūnų lukštus (rusva spalva), skroblo žievę ar
beržo lapus (gelsvai žalia), ramunėles ar alksnio žirginius (geltona),
šieno pakratus (pilkai žalia), rugiagėles (melsva). Ypač mėgiami buvo
juodi dažai, gaunami iš alksnio žievės ar kankorėžių ir rūdžių,
kuriuos kartu sumerkę raugino 12 savaites.
Gražiausi raštuoti margučiai. Raštus
ant pašildyto kiaušinio išrašydavo ištirpintu vašku mediniu
pagaliuku ar smeigtuko galvute. Svarbiausi marginimo elementai taškai
ir į vieną galą plonėjantys, rūtos lapelius primenantys brūkšneliai.
Todėl šis marginimo būdas dar vadinamas rūtele. Iš šių dviejų
elementų sudėliojami įvairių įvairiausi raštai: rūtų šakelės,
saulutės, žvaigždutės, kryžmos, žalčiukai, kurie tarp savęs
sujungiami taškais ir vingeliais. Prityrusi margintoja išmargina apie
pusę šimto ir daugiau skirtingų margučių.
Marginant vašku dažniausiai marginys būna
dviejų spalvų: juodos ir baltos, raudonos ir baltos, žalios ir baltos
ar pan. Tik prityrę meistrai margina trimis spalvomis. Be vašku marginamų
raštų, skutinėjo ir kitokius ornamentus eglutes, žvaigždutes,
dantukus. Tik šie raštai smulkesni skutinėjimas tam teikia daugiau
galimybių. Skutinėdavo skustuvu ar kitu aštriu daiktu. Vašku margintus
kiaušinius išrašydavo moterys; skutinėdavo dažniausiai vyrai.
Velykų naktis
Velyknakčio
budėjimuose keistu deriniu susipynė senieji pavasarinio virsmo ir krikščioniškųjų
Velykų švenčių papročiai. Tačiau senieji papročiai, ne kartą draudžiant
bažnytinei vyresnybei, pamažu išnyko. Telšių vyskupas J. Staugaitis
1926 m. dar kartą uždraudė persirengėlių pasirodymus kaip reiškiančius
nepagarbą didingai Kristaus prisikėlimo rimčiai.
Žmonėms budint ir besimeldžiant prie
Kristaus kapo, bažnyčiose ir šventoriuose pasirodydavo kareiviai,
saugantys Kristaus kapą, įvairūs persirengėliai, kurie šaudydavo Gavėną,
varydavo silkę, šaudydavo iš patrankų ir krėsdavo įvairiausius kitus
pokštus. Jaunuoliai labai norėdavo būti kareiviais, dėl to net atskiri
kaimai varžydavosi. Kariai būdavo su šalmais, iš popieriaus ir šiaudų
padarytomis kepurėmis, mediniais kardais. Juos į bažnyčią atvesdavo
senoviška ietimi ginkluotas vedlys, o kareiviai žygiuodavo iškėlę
medinius kardus. Prie karsto budėdavo pamainomis.
Vyrai, dažniausiai pusberniai, gavėniai įpusėjus,
pradėdavo ruoštis velykiniams pasirodymams. Persirengėlių rūšių
buvo nedaug tai Kristaus kančių kelio veikėjai, dažnai turintys
kankinimo įrankius, ir žydai. Svarbiausias persirengėlių užsiėmimas
budinti užsnūdusius ir krėsti pokštus.
Apie šio šimtmečio pradžios persirengėlius
rašė Pajieslio parapijos gyventoja A. Ribelienė: Gal dešimt jaunų
vyrų buvo apsirėdę žydais, prisilipdę barzdas, ūsus, kiti iš avies
kailio užsidėję. Visi turėjo įrankius kas bizūną, kas medinę
šakę, kas ietį, plaktuką turėjo, kopėčias, kas reples. Dievo mūka
buvo paguldyta čia ją saugojo du Romos kareiviai, ir čia žydai
nedavė ramybės, taikėsi mūką pavogti. Prieš rytą žmonės išvargę
pradeda snausti, jau tada žydai turi darbo, vienam amoniako pakiša po
nosimi, kitam nosį su replėm suspaudžia, eidamas pro šalį bizūnu uždrožia,
kopėčias uždeda ant nugaros ir lipa. Taip siautėja iki ryto po bažnyčią,
po šventorių, pasitinka rytą žmones. Tada smalsuolių netrūko nei
naktį, nei rytą. Kai procesija rytą, saulei tekant eidavo aplink bažnyčią,
tada visi žydai priešais žmones ir, žinoma, ramiai nepraeidavo, užkabindavo
pažįstamus ir nepažįstamus.
Aukštaičiai varydavo ir Gavėną. Apie
1880 m. Smilgių kaime zakristijonas apsitaisęs bjauriausia baidykle,
pritūpęs bėgo per bažnyčią. Bėgantį Gavėną šauna. Tik sutrenkia
būbnu, kuris stovi bobinčiuje, arba šauna iš mozerinės patrankos, kad
bažnyčios sienos ir langai dreba, o snaudaliai pašoksta iš miego.
Tuomet Gavėnas persiverčia per galvą ir dingsta iš žmonių akių.
Vaižganto liudijimu, Gavėną nušaudavo per iškilmingą procesiją
Velykų rytą iš varpinės, kad jis užleistų vietą Velykiui.
Nesunku velyknakčio persirengėliuose atpažinti
Užgavėnių persirengėlius, kurie po gavėnios pasninko dar kartą
pasirodydavo prieš didįjį virsmą Velykas, kurios galutinai
pakeisdavo jų išvaizdą.
Velykų rytas
Velykų
sekmadienio rytą, tekant saulei, prasideda Prisikėlimo pamaldos. Iškilminga
procesija, gaudžiant Velykų varpams, giedodama: Linksma
diena mums nušvito, / Visi troškom džiaugsmo
šito: / Kėlės Kristus, mirtis krito. / Aleliuja,
aleliuja, aleliuja! triskart apeina aplink bažnyčią.
Kristaus prisikėlimo paslaptis yra ir žmogaus
amžinumo paslaptis. Kristus mirtį nugalėjo gieda velykiniai chorai.
Bet Kristus mirtį nugalėjo pats numirdamas. Mirtis nugalima netektimi,
praradimu arba, plačiąja prasme, mirtimi. Nukrito Užgavėnių kaukės
ir keliasi naujas žmogus. Kas supras ir įvykdys šią paslaptį, taps
panašus į Kristų.
Velykų ryte nešdavo bažnyčion valgius,
kad juos pašventintų. Šventindavo margučius, druską, duoną, pyragą,
mėsas, sviestą, sūrį. Maistą šventindavo po velykinių pamaldų. Pašventintą
maistą veždavosi namo, kad pirmasis kąsnis tą šventą dieną būtų
pašventintas.
Išėję iš bažnyčios giminės,
kaimynai, pažįstami sveikindavo vieni kitus, linkėdavo gerų metų,
stiprios sveikatos, laimės šeimoje. Tačiau tai trukdavo neilgai. Visi
nepaprastai skuba, ypač dzūkai, tiesiog lenktyniauja raiti, pėsti, važiuoti:
kas greičiau sugrįš į namus, tam sparčiau seksis visus vasaros darbus
nudirbti. Jei neskubėsi Velykų rytą, tai visus metus vaikščiosi apsnūdęs...
Kol šeima dar negrįžus iš bažnyčios,
likusieji namuose ruošdavo šventinį stalą. Tačiau prie stalo sėsdavo
tik parnešus velykas, t. y. šventintus valgius.
Velykų rytmečio pusryčiai panašūs į Kūčias
visa šeima susirenka prie stalo. O. Gauriliūtė iš Skuodo 1990 m.
taip pasakojo apie Velykų rytmetį: Persižegnoję visi po lašelį
paragaudavo švęsto vandens, tėvas šeimos galva peržegnodavo
stalą. Nulupdavo vieną pašventintą margutį, ir mama supjaustydavo jį
į tiek gabaliukų, kiek šeimos narių bei kitų sėdi už stalo. Pradėdavo
valgyti nuo supjaustyto margučio. Pirmam duodavo tėvui, paskui
vyresniam, ir taip iš eilės iki mažiausio, o paskutinį suvalgydavo
pati. Valgė atsistoję, po to visi paimdavo po margutį, ir tik neapdužusį,
o apdužusį suvalgęs būsiąs visus metus lepšis nevykėlis. Su
sveikais margučiais šeimos nariai vienas su kitu mušdavosi. Kas sudaužydavo,
tam ir margutis atitenka, ir būdavo nugalėtojas. Po to visi susėsdavo
ir pradėdavo valgyti iš patiekalų kas kam patinka.
Kiekviena šeima turėjo ir savo Velykinių
pusryčių tradicijų, tačiau pirmąjį margutį būtinai kiekvienas muša
su kitais šeimos nariais. Sakydavo, kad jeigu paklysi, tai reikia tik
prisiminti, su kuo per Velykas pirmą kiaušinį mušei, ir atrasi kelią.
Visiems papusryčiavus, vyresnieji
paprastai eidavo miegoti. Svečiuotis pirmąją Velykų dieną nepriimta,
o ir vaikai bent iki vakaro šią dieną praleisdavo namuose ir tyliai.
Velykų rytą vaikams rūpėjo kuo anksčiau
atsikelti. Norėjosi pamatyti Velykės dovanėles, o gal ir ją pačią.
Paruoštose vietose vaikai dažniausiai rasdavo po du margučius, kartais
įdėtus į klumpes, o kartais ir visai greta, prie pagalvės, lovoje. Bet
ne visiems būdavo įdėta vienodai: geresniems daugiau, blogiems
mažiau, o kiti ir visai nerasdavo. Be margučių vaikai dar rasdavo iš
pyrago keptą zuikutį ar arkliuką.
Įvairių Lietuvos vietų Velykės
skirtingos. Dažniausiai jos vaikus aplanko važiuotos, o kai kurios pėsčiomis.
Kupiškėnai pasakodavo: Velykė primerkia visokių žolelių, samanėlių
ir pakrūmėje dažo kiaušinius. Velykė nudažytus kiaušinius sudedanti
į vežimėlį ir vežanti geriems vaikams. Vežimėlį traukia kiškiukai.
Vėlykės botagėlis saulės spindulių. Sudeikių apyl. Velykė
eidavo pėstute su balta skaryte ir balta prijuoste, į kurią susidėjus
neša margučius.
Velykiniai papročiai ir
žaidimai
Žinomiausi
ir plačiausiai paplitę velykiniai papročiai bei žaidimai buvo kiaušiniavimas,
žaidimai su margučiais, lalavimas, laistymasis ir plakimas bei
supimasis.
Kiaušiniauti eidavo visoje Lietuvoje kaimo
vaikai, ypač piemenėliai ir krikštavaikiai bei persirengėliai.
Margutis krikštavaikiui velykinė krikšto tėvų pareiga. Vienur
krikštamotė margutį atneša, kitur krikštavaikiai patys pas ją
nueina. Antrąją Velykų dieną vaikai sau skirto kiaušinio atsiimti
eina ir pas tetas ar kaimynus, ypač į tuos kiemus, su kuriais tėvai
draugauja ir kur nėra vaikų. B. Buračas kiaušiniautojus aprašė taip:
Kiaušiniautojas, atėjęs kiaušinio, kai įeina gryčion, laiko
rankos smiliaus pirštą burnon įsikišęs, todėl ir nieko neklausę
visi žino, ko nori lalauninkas ar kiaušiniautojas. Šeimininkės
lalauninkus myli ir mielai jiems duoda kiaušinių. Jei per Velykas
lalauninkui kiaušinių neduosi, tai tą metą vištos mažai kiaušinių
dės. Taip rodo kupiškėnų burtai. Gavęs kiaušinį, lalauninkas pirštą
iš burnos ištraukia, padėkoja šeimininkei už dovaną ir eina toliau,
kol apeina tetules, dėdienes ir podes.
Žemaitijoje buvo paprotys ir margučiais
apsikeisti. Atėjusių į svečius tuščiomis čia nelabai mėgdavo, o
Vakarų Žemaitijoje toks svečias galėdavo gauti kailinius išutinėti.
Tas pats galėjo nutikti ir atsilankiusiam pirmąją Velykų dieną. Žemaitė
rašė: Pirmąją dieną velykauti eiti neišpuola, nes kur nueisi,
tuojau paduos kailinius išutinėti. Bijodami tokio baisaus darbo, vaikai
nė kojos niekur nekelia pirmąją dieną. Ne tik vaikai, bet ir senieji
pirmąją dieną niekur nevaikščioja, o jeigu nors su reikalu kur
nueina, tai iš kalno atsiprašo, kad neduotų kailinių utinėti.
Su margučiais susiję daug velykinių
papročių ir žaidimų. Margučius mušdavo daugiausia vyrai ir jaunimas,
o ridendavo vaikai. Ridenimas pats populiariausias vaikų velykinis žaidimas.
Pavakary, kai baigdavo kiaušiniauti, susirinkdavo vaikai grupelėmis,
padarydavo lovelį ir ridendavo kiaušinius. Jei kieno kiaušinis
kliudydavo svetimą, tai jį pasiimdavo kaip laimėtą. Ridendavo kieme, o
kai blogas oras klojime ar troboj. Ypač ridenti margučius mėgo aukštaičiai.
Susidarydavo nemažos grupelės įvairaus amžiaus žmonių, dažniausiai
vyrų. Merginos kiaušinių neridendavo. Vieni ateidavo pažaisti, kiti
pažiūrėti. Ridenimo taisyklės įvairiose Lietuvos vietose šiek
tiek skyrėsi.
Lalavimo paprotys, kuris anksčiau reiškė
merginų pakėlimą į marčias, XIX a. pabaigoje virto kiaušiniavimu,
nors ir savotišku. Pasak A. Greimo lalavimas su Velykomis turi tiek
bendro, kad nuo Velykų prasideda vedybų laikotarpis.
Laluodavo tiktai jauni, nevedę vyrai,
dainuodami apeigines dainas vadinamas lalinkomis. Jose apdainuojamas
mergelės rūtų vainikėlis ir šiaurus vėjelis (piršlių įvaizdis)
grasantis nupūsti vainikėlį nuo galvelės: Vai
ir užaugo žalia rūtelė, vyneli vyno žaliasai, / Tai
ji suskynė rūtų vainikėlį, vyneli vyno žaliasai, / Ir
užsidėjo sau ant galvelės, vyneli vyno žaliasai, / Vai
ir papūtė šiaurus vėjelis, vyneli vyno žaliasai, / Vai
ir nupūtė rūtų vainikėlį, vyneli vyno žaliasai.
Kitos lalauninkų dainos aukštindavo
merginų dorą, darbštumą, grožį ir linkėdavo greitai bei sėkmingai
ištekėti. Dzūkai be dainų sakydavo dar ir oracijas. Vėliau pradėta
dainuoti ir kitokias dainas. Lalauninkus sutikdavo merginos. Jos pasiruošdavo,
kad turėtų gražių margučių lalauninkus apdovanoti. Varėniškės net
patalus klodavosi ant suolo po langu, kad atėjusius lalauninkus geriau
matytų, nes lalauninkai pradėdavo vaikščioti pirmosios Velykų dienos
vakare ir naktį.
Grupelėje buvo nuo keleto iki keliolikos
lalauninkų. Vienas nešdavosi pintinę margučiams, kiti eidavo su
smuiku, armonika, o kartais ir būgną turėdavo. Lalauninkai gaudavo
dovanų dažniausiai keletą margučių. Kai kur lalauninkus kviesdavo
į trobą ir vaišindavo. Šykščius gaspadorius lalauninkai pajuokdavo
ir palinkėdavo: kad tu, gaspadine, nesulauktai nė vieno kiaušinio,
kad tavo vištos akmenis, o ne kiaušinius dėtų.
Kai kuriose Lietuvos vietovėse, o
ypač Žemaitijoje buvo įprasta antrosios Velykų dienos rytą savuosius
arba kaimynus aplieti vandeniu. Žemaitė šį paprotį taip aprašė:
Antrą dieną kas anksčiau atsikėlė, tas kitus begulint aplaistė.
Kai visi sukilo, tuomet kas ką užpuolė, o kokį indą sugriebė, laistės
kaip pašėlę. Pagaliau iš šulinių su pilnais viedrais pylė ant
galvos, labiau vaikinai nusitverdavo mergikes, laistė, kad didesnės augtų,
kad riebesnės tuktų.
Antrosios Velykų dienos rytą žemaičiai
ir verbas prisimindavo. Skuodo apyl. šio amžiaus pradžioje, kaip aprašė
O. Gauriliūtė, eidavo su išsprogusiomis beržų šakelėmis (verbomis)
miegančiųjų žadinti: Velykų antrosios dienos ankstų rytą suaugę
bei jaunimas eidavo Velykų pliekėjais. Pasidabindavo užsimaudami įvairių
spalvų skrybėles, apsikabindavo blizgučiais, susijuosdavo įvairiais
diržais. Eidavo po kelis ir daugiau. Nešdavosi armoniką, būgną ir dar
kitų grojimo instrumentų, taip pat išsprogdintas nemažas beržų rykšteles.
Eidavo gana ankstų rytą, kad užtiktų kaimynus nesikėlusius arba dar
nuogomis kojomis. Tokius užtikę nutraukdavo antklodę, plakdavo rykšte
per nuogas blauzdas bei kojas šaukdami: Velykos, duokit margučių!.
Miegaliams tekdavo išsipirkti margučiais ir nekviestus svečius vaišinti.
Velykų džiaugsmai Lietuvos kaime be
sūpuoklių maži džiaugsmai. Daugelyje kaimų sūpuoklės būdavo įrengtos
visą laiką, kitur jaunimo susibūrimo vietose jas įrengdavo prieš
Velykas. Vyrai ir merginos rinkdavosi prie vienų sūpuoklių, pusberniai
ir piemenys linksmindavosi prie kitų. Dažnai, kai pavasaris šaltas ir vėlyvas,
sūpuokles kabindavo daržinėse. Susirinkdavo būriai jaunimo, vaikai tik
antrą ar trečią dieną prieidavo suptis.
Vyrai supdavosi poromis stovėdami, o
merginos sėdėdamos. Įsisupdavo iki pašelmenio, o lauke būdavo ir tokių,
kurie persiversdavo. Kuo aukščiau įsisupsi, tuo garbingiau.
Mažiems vaikams sūpuokles įrengdavo ir
kambaryje, sakydavo, jeigu vaikai per Velykas supsis, tai bus smagūs ir
greiti. Mergaitės besisupdamos ir padainuodavo. Supuoklinės dainos
dainuojamos tik supantis. Adutiškyje dainuodavo taip:
Supkit meskit, / Supkit
meskit / Mane jauną
/ Kad užvysčiau,
/ Kad užvysčiau
/ Aukštą kalną, / Aukštą
kalną, ? Aukštą kalną,
/ Žalią girią. / Ant aukšto
kalno, / Ant aukšto kalno /Vilniaus miestelis.
Dzūkijoje dar šokinėdavo ant per rastą
permestos lentos. Supdavosi todėl, kaip sakydavo, kad javai augtų aukštesni,
kad linai geriau derėtų, o merginos supasi, kad lengvai ir gerai ištekėtų.
Velykas švęsdavo tris ar keturias dienas.
Pirmasis sekmadienis po Velykų Velykų švenčių užbaiga. Jis
vadinamas Atvelykiu, Velykėlėmis, arba Vaikų velykomis. Per Atvelykį
dažniausiai pabaigdavo Velykų valgius arba ruošdavo naujus, tokius kaip
per Velykas. Šią dieną kiaušinius dauždavo tik vaikai tai jų
Velykos, ir supuoklėse supdavosi tik vaikai. Atvelykiu baigdavosi ir šventinio
svečiavimosi laikas.
Literatūra:
1. Lietuvių kalbos žodynas
(LKŽ).
2. Balys J. Lietuvių kalendorinės šventės. V., 1993.
3. Buračas B. Lietuvos kaimo papročiai. V., 1993.
4. Katkus M. Raštai. V., 1965.
5. Dundulienė P. Lietuvių kalendoriniai ir agrariniai papročiai. V.,
1979.
6. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. V., 1983.
7. Kudirka J. Užgavėnės. V., 1992.
8. Kudirka J. Velykų šventės. V., 1992.
9. Greimas A. Apie dievus ir žmones. Lietuvių mitologijos studijos. Čikaga,
1979.
Iš leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė;
2001
© A. Žarskus
© Vydija
|