Aleksandras
Žarskus
Pavasario
virsmas
UŽGAVĖNĖS.
GAVĖNIA
Užgavėnių
papročių išlikę labai daug, tačiau rašant apie šventes visada kyla
papročių prasmės klausimas. Papročiai, apeigos, ritualai neišlieka
pastovūs, bet, keičiantis pažiūroms ir pasaulėvokai, pamažu keičia
savo formą. Tačiau dar ryškiau kinta jų aiškinimas. Senųjų šventinių
papročių aiškinimą dar labiau apsunkina jų neatsiejamas susiliejimas
su vėliau atėjusiomis krikščioniškomis šventėmis ir tradicijomis.
Šis senosios lietuvių kultūros susiliejimas kartais yra toks gilus, jog
mes nebeatskiriame, kas tikrai yra krikščioniška, o kas priklauso mūsų
protėvių kultūrai. Juo labiau, kad krikščionybės apeigynas ir
ritualai, susiformavę indoeuropietiškoje kultūroje, nebuvo svetimi baltų
kultūrai.
Dabartinis
mūsų švenčių kalendorius tai praeities įvykių: sukakčių,
jubiliejų ar įvairių dienų minėjimų seka. Senovės lietuviai
tokių švenčių nesuprastų, lygiai kaip ir mes menkai besuprantame senąsias
šventes. Šventė senovės lietuviams ir apskritai provaizdžio kultūros
žmonėms buvo ypatingų pasaulio ir gamtos rėdos bei žmogaus gyvenimo
įvykių pažymėjimas vienokiu ar kitokiu būdu. Jeigu, švęsdami
sukaktis, mes prisimename buvusius įvykius, tai mūsų protėviai
ne minėdavo, bet papročiais ir apeigomis pergyvendavo šventės metu
vykstančius virsmus (pasikeitimus). Dar daugiau jie pramatydavo,
tarsi programuodavo tolesnę gamtos ir savo kasdieninio gyvenimo eigą bei
svarbiausius žmogaus gyvenimo įvykius. Kiekvienas žmogus būdavo šventės
dalyvis. Apibendrinant galima sakyti, jog dabartinės šventės yra
istorinės praeities minėjimo šventės, o senosios šventės buvo
esamojo arba einamojo meto įvykių išgyvenimas.
Užgavėnių
ir Gavėnios ryšys
Užgavėnės
viena pagrindinių Rėdos rato švenčių. Po Kalėdų saulė vis
ilgiau užsibūna danguje, o gyvybės kreivė pamažu pradeda kilti aukštyn.
Po storu balto sniego patalu bunda gyvybinės gamtos galios. Artėja
pavasarinis žiemos virsmas į vasarą. Patyžusiame sniege pakrypsta rogių
vėžė, sprogsta balti, pūkuoti žilvičio katinėliai, kalasi pirmieji
daigeliai, gyvūnijos pasaulis pasipildo nauja gyvybe. Tai metas, kai švenčiamos
atbudimo, atsigavimo ir gimimo šventės Užgavėnės ir Velykos. Pradeda
veikti formos virsmo formulė gimti migti (žr. brėž.).
Vieningą pavasarinio virsmo švenčių
ciklą pertraukė krikščionybės įvestas 7-ių savaičių pasninkas
prieš Velykas, kurį mes vadiname gavėnia ir manome, jog tai yra
kartu su krikščionybe gimęs ar atėjęs žodis. Pirmiausia, atmetę
visus žinomus aiškinimus, paklauskime savęs: kodėl pavasario sutikimo
šventė vadinama Užgavėnės? Pavadinimai visada yra prasmingi.
Juose atsispindi šventės ar kito reiškinio esmė. Nomen est omen
- Vardas yra ženklas, teigia senas lotyniškas posakis.
Po Užgavėnių prasideda gavėnia taip
dabar yra įprasta manyti. Savaime kyla klausimas: kodėl Užgavėnės,
kurios pagal pavadinimą (UŽ gavėnios) turėtų būti po gavėnios
yra švenčiamos prieš ją? Norint atsakyti į šitą klausimą
reikia patyrinėti žodį gavėnia. Šis žodis, sekant K. Būga,
yra laikomas slavizmu. Tačiau, reikia atsiminti, kad požiūris į baltųslavų
kalbų santykius labai pasikeitė, ir mes jau žinome, jog dažniausiai
tie žodžiai, kurie pagal skambesį buvo palaikyti slavizmais, iš tiesų
yra seni, o dažnai ir primiršti baltiški žodžiai.
Kadangi
kiekvienas daiktavardis sietinas su veiksmažodžiu, tai žodžiai gavėnia
ir jos sinonimas gavėja bei daugiaprasmis žodis, reiškiantis ir Užgavėnių
personažą gavėnas, kaip nesunku pastebėti, yra kilę iš
veiksmažodžių gautis ir gavėti. Veiksmažodžio
gautis mes nebemokame teisingai vartoti. Dabar sakome: Man gavosi
šis darbas. Kalbininkai bara už tokį netinkamą šio veiksmažodžio
vartojimą, o senieji lietuviai mūsų tiesiog nesuprastų. Jie sakydavo:
Ligonis gaunasi iš po sunkios ligos arba Gaunasi iš po žiemos
miego žemė ir visi jos gyviai [LKŽ]. O veiksmažodžio gavėti
reikšmė priešinga: Šunys, neturėdami ko valgyti ar lakti, turi gavėti
[LKŽ]. Tačiau senesniuose raštuose gavėti buvo naudojama ir
atsigavimo prasme: Tegavi širdis nuog dūmų piktų [LKŽ, Daukšos
katalikiška postilė]. Iš esmės veiksmažodžiai gautis ir gavėti
išreiškia visuotinį gamtos dėsnį (principą), t.y. vieningo reiškinio
priešingas prasmes: pasninkavimą (liesėjimą) ir atsigavimą (stiprėjimą).
Kai silpsta (gavėja) kūnas, stiprėja (gaunasi) dvasia ir priešingai
kai stiprėja kūnas, silpsta dvasia. Panašių dalykų aptinkame ir
slavų kalboje, nes senovinė slavų žodžio govetj prasmė yra ne
tik pasninkauti, bet ir gyventi, dar plg. žodį blagogovetj
būdamas palaimoje žmogus atsigauna.
Taigi, galima drąsiai teigti, jog gavėnios
laikotarpis puikiausiai galėjo būti ir prieš Užgavėnes. Gavėnia
tai žemės ir visos gamtos atsigavimo iš po žiemos miego laikotarpis.
Gavėnia tai gamtos nėštumo laikotarpis, kuriam pasibaigus, Užgavėnėse
švenčiama gamtos atbudimo ir gyvybės - visokeriopa prasme - atsiradimo,
gimimo šventė.
Kad
taip buvo iš tikrųjų rodo ir tai, kad dar palyginti visai neseniai žodis
gavėnia kartais būdavo vartojamas priešinga, negu mums įprasta,
prasme: Veselijos ir pokyliai bus keliami gavėnėje. Taip buvo rašoma
J. Basanavičiaus redaguotoje Aušroje (LKŽ, III t. p. 188).
Jeigu teigsime, jog krikščionybė gavėnios
laikotarpį, trukusį nuo Kalėdų iki Užgavėnių, perkėlė nuo Užgavėnių
iki Velykų, būsime neteisūs, nes gamtos lygmenyje esančio gavėnios
tarpsnio neįmanoma perkelti. Senasis gavėnios laikotarpis nuo Kalėdų
iki Užgavėnių išlieka, tačiau vis labiau pabrėžiant krikščioniškosios
gavėnios laikotarpį, susijusį su žmogaus kūno marinimu ir jo dvasios
atsigavimu, senoji gavėnia buvo vis labiau užmirštama. Tačiau, kaip
matyti iš Lietuvių kalbos žodyno, dar gana ilgai išliko dvi žodžio
gavėnia prasmės: Nuo gavėnios galo žmona pradėjo valgydinti
sausai (LKŽ, III t. p. 188). Taigi, krikščionybė žodžio gavėnia
neatnešė ir nepakeitė jo prasmės, bet jo prasmę (liesėjimo ir
atsigavimo) iš gamtos lygmens pakėlė į žmogaus lygmenį. Senovinis
gavėnios tarpsnis, kuris buvo susietas su gamtos atsigavimu ir gyvybės
gimimu, tapo nukreiptas į žmogaus dvasinį atbudimą ir prisikėlimą. Gamta
tyliai, pamažu atsigauna nuo Kalėdų iki Užgavėnių, o krikščionis,
gavėdamas kūnu, dvasiškai atsigauna nuo Užgavėnių iki Velykų.
S. Skrodenio ir kitų etnografų nuomone
senosios Užgavėnės iki krikščionybės būdavo švenčiamos kovo mėn.
viduryje, galbūt, pavasario lygiadienio metu. Dabartinės Užgavėnės
yra kilnojama šventė, tačiau visada švenčiamos antradienį. Jų data
susieta su Velykomis, kurios skaičiuojamos pagal mėnulio kalendorių.
Pirmasis sekmadienis po mėnulio pilnaties, kuri būna po pavasario
lygiadienio, ir yra Velykų šventės data, o 46 dienos prieš Velykas yra
švenčiamos Užgavėnės. Senovėje ši šventė buvo švenčiama beveik
savaitę, t. y. nuo ketvirtadienio iki antradienio imtinai. Dar XX a. pradžioje
kai kuriose Lietuvos vietose Užgavėnės būdavo švenčiamos tris dienas
sekmadienį, pirmadienį ir antradienį.
Yra užrašyta daug įvairių Užgavėnių
apeigų ir papročių: kaukės ir persirengėliai; važinėjimas, čiuožinėjimas;
supimasis; įvairūs būrimai; Morės vežiojimas ir jos sunaikinimas; Lašininio
ir Kanapinio dvikova; Gavėno varymas; laistymasis vandeniu; trinkos
(blukio) vilkimas; apeiginiai valgiai.
Kaukės
ir Užgavėnių persirengėliai
Užgavėnėms
ruošiamasi kaip didelei šventei. Svarbiausia persirengti kitomis
dienomis neįprastais drabužiais, veidą paslėpti po kauke. Kiekvienam
reikėjo išradingumo, kad atkreiptų dėmesį, kad už kitus būtų
juokingesnis. Kartais kaukėmis pradėdavo rūpintis dar vasarą jeigu
nepasidarydavo kaukės, tai bent miške aptiktą tinkamą medžio ar žievės
gabalą pasidėdavo į saugią vietą. Artėjant Užgavėnėms, imdavo
taisyti pernykščius apdarus ir ruošti naujus, drožti kaukes. Kaukes
dar darydavo iš seno kailio, o vėlesniais laikais ir iš popieriaus.
Visi svarbiausieji Užgavėnių kaukių
pavidalai buvo iš kasdienės kaimo aplinkos. Dažniausiai kaukės turėdavo
seno, negražaus žmogaus bruožų buvo išryškinama nosis, iškreipiama
bedantė burna, asimetriškos akys. Vienos kaukės būdavo išraiškingesnės,
su didelėmis kumpomis nosimis, kitos visai be jų. Užgavėnių kaukės,
kokios jos bebūtų baisios, visos šypsosi.
Kai persirengėliai kaukių nesidėdavo,
veidą (ūsus, barzdą, skruostus) išsipaišydavo anglimi, suodžiais
arba burokų rasalu. Spalvas neretai tyčiomis sukeisdavo. Drabužius
persirengėliams ruošdavo išvakarėse ar net tą pačią dieną. Vyrai
vilkdavosi senais išvirkščiais kailiniais, audavosi išvirkščiomis
kailinėmis kelnėmis, moterys užsisegdavo ilgus sijonus. Dažnas vyras
persirengdavo moterimi, o moterys vyrais. Persirengėliai rengdavosi slapčiomis,
kad kiti neatpažintų. Pagal veikėjus persirengėlių kaukės skirstomos
į dvi grupes: vienose pavaizduoti žmonių, o kitose gyvulių bruožai.
Ypač dažni buvo žydai, čigonai, vengrai,
arkliai, ožiai, gervės, velniai, raganos,
giltinės, ubagai. Būtini Užgavėnių eitynių dalyviai
Morė, Lašininis su Kanapiniu arba Gavėnas.
Kokia kaukių ir persirengėlių prasmė?
N. Vėlius Užgavėnių kaukes apibūdina taip: Velnias, giltinė, ožys,
dvigalvis nykštukas, pagaliau ir patys populiariausi kumpanosiai,
kuproti, pilvoti, šleivi bergždinikių pirkėjai aiškiai
chtoninės būtybės, primenančios kaukus. <...> Matyt
neatsitiktinai Užgavėnių persirengėliai Bulgarijoje vadinami
kukeriais. Rusų kalbininkas V. Toporovas bulgarų kalbos žodžius
kuk, kukir, kuker sieja su lietuvišku žodžiu
kaukas. Lietuvių kalbos žodyne randame keletą žodžio
kaukas prasmių: 1. kaukė: Kaukas nešiodavo ant
galvos; 2. namų dvasia: Turbūt, tau koks kaukas padeda?;
3. nekrikštytas kūdikis ir nekrikštyto mirusio kūdikio vėlė; ir
4. kūdikių marškinėliai. E. Glemžaitė Kupiškėnų senovėje
rašo, kad po pirmųjų prausynų, kurias galima laikyti senuoju krikštu,
kūdikį aprengdavo išvirkščiais marškiniais. O pagrindinis Užgavėnių
persirengėlių (kaukų) atriburas yra išvirkšti kailiniai. Išvirkščiais
kailiniais gaubti ir jaunavedžiai, o karstas taipogi būdavo statomas ant
išvirkščių kailinių. Išvirkštumas yra gimties,
vestuvių ar mirties virsmo simbolis.
Paprastai teigiama, kad kaukas yra namų
dvasia, vadinamojo chtoninio, t.y. požeminio pasaulio dievybė. Tačiau,
kaip jau minėta, kaukas yra ne tik dvasia, bet ir kūdikis iki krikšto
ar nekrikštyto kūdikio vėlė. Virsmo teorijos požiūriu, kaukas yra
gimties virsme esančios grasos pasireiškimas. Paprasčiau sakant, kaukas
yra gimties virsme tai dar negimusi arba mirusi nepakrikštyta, arba
dar nepakrikštyta žmogiška esybė. Papročiai rodo, jog nepakrikštytas
kūdikis dar nebuvo laikomas pilnai gimusiu. Svarbu pažymėti, jog
Bulgarijoje Užgavėnių kukeriai, t. y. kaukai po visų apeigų
maudydavosi (krikštijosi) upėje, o lietuvių persirengėliai stengiasi
aplieti vandeniu arba bent jį išversti. Šeimininkės, pastebėjusios
persirengėlius, pirmiausia slėpdavo vandenį. Apliejimas vandeniu tai
simbolinis krikštas ir išėjimas iš gimties virsmo, kurio taip trokšta
visi kaukai. Jie sakmėse vaizduojami nuogi, prašantys ypatingu būdu
pagaminto lino drabužio, t. y. krikšto marškinių.
Tad Užgavėnių persirengėliai yra
besibeldžiančios į šį erdvės ir laiko pasaulį, bet dar neturinčios
regimojo materialaus pavidalo, būtybės, t. y. žmogiškosios esybės,
įėjusios į gimties virsmą, kurio įveikimui būtina žemėje gyvenančių
žmonių pagalba. Tokios pat išvados, tik kitu keliu, prieina ir A.
Greimas: ... Kaukėmis prisidengusios būtybės atstovauja gemalines,
dar neišbaigtas gyvenimo formas, ankstyvesnes už tikrąjį žmogaus
gimimą.
Šitokia Užgavėnių kaukių prasmė užkoduota
ir žodžiuose lerva bei lyčyna, kurie yra kaukės sinonimai:
Kaimo bernai užsideda ant burnos lervas ir eina žmonių gąsdinti,
Ant Užgavėnių berniukai dirbo lyčynas iš medžio su kumpa arba
ilga nosimi, su akimis indubusiomis... [LKŽ]. Kita vertus, žodžiai
lerva ir lyčyna reiškia vabzdį ankstyvoje vystymosi
stadijoje: Iš kiaušinių išsiritę vabzdžių jaunikliai vadinami
lervomis [LKŽ]. Atitikimas akivaizdus. Kaukė vaizduoja žmogaus, esančio
gimties virsme lervos tarpsnį. Kaip iš bjauraus vikšro-lervos
atsiranda grakšti peteliškė, taip ir iš neišvaizdaus žmogaus gemalo
gimsta tobula žmogiška būtybė.
Užgavėnės
ir gimimas arba
martaujančiųjų skatinimas
Kadangi
martavimo pabaiga yra susijusi su pirmojo kūdikio gimimu, tai Užgavėnės,
kaip gimimo šventė, vienokiu ar kitokiu būdu turėjo paliesti martaujančius,
t. y. neištekėjusias (senmerges) ir nevedusius (senbernius) bei neseniai
susituokusius ir dar vaikų neturinčius jaunavedžius.
Keliaujantys iš trobos į trobą persirengėliai
krėtė įvairiausius pokštus, dainavo, vogė ir reikalavo išpirkos,
bei kitokiais būdais linksminosi ir linksmino kitus. Tačiau šalia įvairiausių
pramogų jie dar būtinai turėjo reikalų su senmergėmis ir senberniais,
t. y. martaujančiais. Ši apeiga tokia svarbi, jog neretai persirengėliai,
t.y. kaukai vadinami bergždinėlių pirkėjais. Vaikščiojantys
persirengėliai ieškojo pirkti bergždinėlių, t.y. likusių ant
pernykščių šiaudų senmergių. Pašiepdavo ne tik senmerges, bet ir
senbernius. Senberniams atnešdavę pliauską ar seną šluotražį,
numesdavę ir sakydavę: Graužk! Rusijoje senbernius sodindavę ant
apverstų akėčių ir švilpdami veždavę per visą kaimą, o kaimo gale
išversdavo į pusnį. Senmergėms kabindavę po kaklu pelenų maišiuką,
silkės galvą ar pliauską ir varydavę per kaimą. Radę kitą senmergę,
pirmąją paleisdavo ir pakeisdavo ją kita.
Tai nėra vien tik pajuoka, bet kartu ir
paskatinimas išeiti iš užsitęsusio martavimo, skatinimas naujai
gyvenimo kokybei, kuri leistų gimti naujai gyvybei. Šią prasmę
atskleidžia vaišės, kurias suruošdavo senbernis (jei jis jau ruošdavosi
vesti) persirengėliams, atnešusiems jam šluotražį ar pliauską.
Panašaus apeiginio martaujančiųjų
raginimo būta ir Latvijoje. Tą rodo latviškas ketureilis, kurį
dainuodavo Užgavėnių karnavalo dalyviai:
Budelėli stiprūnėli,
/ Išperk mano martužėlę.
/ Už martelės išpėrimą
/ Aš tau duosiu baltą vištą.
Latvijoje persirengėliai vadinami
budeliais. Iš ketureilio matyti, jog jie būdavo prašomi atlikti
apeiginį marčios pėrimą, skatinantį kitai gyvenimo kokybei. Marti čia
gali būti dar neištekėjusi arba ištekėjusi, bet dar vaikų neturinti
moteris. Latviškas Užgavėnių persirengėlių pavadinimas
budeliai rodo, jog jie yra pavasarinio ir gimties virsmo budintojai,
žadintojai.
Tverės gubernijoje 1874 m. buvo užrašytas
atrodytų keistas ir nesuprantamas paprotys: Vienas iš valstiečių
apsirengia čigonu ir visus be išimties praėjusiais metais susituokusius
jaunavedžius kviečia į gatvę; o jeigu šie neina, išveda prievarta.
Vaikai sniege iškasa pusės sieksnio gylio duobę, į kurią poromis, t.
y. vyrą ir žmoną, įverčia ir užkasa sniege; ten jie turi išbūti
apie 5 minutes, paskui iškasami ir paleidžiami namo. Papročio prasmė
jau pamiršta užrašytojui jau niekas negalėjo paaiškinti apeigos
prasmės. Kitose Rusijos gubernijose tuo laiku šio papročio jau nebuvo,
bet, einant lankyti jaunavedžių per Užgavėnes, buvo sakoma:
eikime jaunųjų žentų
užkasti.
Apeigos prasmė lengvai paaiškėja, sugrąžinus
senuosius prasminius jaunavedžių pavadinimus: marti ir martas.
Prisiminkime jau žinomą iš vestuvinio virsmo žodžių marti ir
martas prasmę (nuo žodžio marti, apmarti),
prisiminkime jau pradėtą marčios marinimą vestuvėse (marčios
kraujo gėrimo apeiga) ir lengvai suvoksime, kad minėtas paprotys yra
marčios ir marto apeiginis numarinimas (palaidojimas) ir kartu simbolinis
išvedimas iš martavimo Užgavėnių (gimimo) šventėje. Prie šio papročio
labai tinka latviškas Užgavėnių persirengėlių pavadinimas
budeliai, nes tam, kad išbudintum, pažadintum naujam gyvenimui,
pirmiau reikia numarinti senąjį. Ką ir atlikdavo budeliai
apeiginiu pėrimu.
Slavų kraštuose, o ypač Rusijoje per Užgavėnes
apeigų su jaunavedžiais būdavo tiek daug, jog kai kurie tyrinėtojai šią
šventę vadino prazdnik molodožionov (jaunavedžių šventė).
Apeiginis martų marinimas Rusijoje dar turėjo ir kitokią išraišką.
Juos marindavo, slėgdami važinėjant rogėmis nuo kalniuko. Jaunavedžiams
užlipus ant kalniuko, juos paguldydavo į roges, o ant jų susėsdavo dar
5 ar 6 žmonės. Likusieji nustumdavo roges žemyn, o jaunieji slegiami
stenėdavę ir rėkdavę.
Ukrainoje visiems nevedusiems ir visoms
netekėjusioms rišdavo kaladę. Nuo šio papročio Užgavėnių šventė
Ukrainoje dažnai būdavo vadinama Kalodij. Kai kurie tyrinėtojai
(V. Sumcovas) pabrėžia, jog tai pati būdingiausia ukrainietiškų Užgavėnių
apeiga. Pririšus kaladę pririštasis turėdavo vaišinti. Būdavo
sakoma, kad kaladė rišama tam, kad nebėgiotų, o greičiau vestų ar
tekėtų. Kaladę dažniausiai rišdavo ištekėjusios moterys. Charkovo
ir Chersono gubernijose kaladę rišdavo nevedusio ar neištekėjusios
motinai, bausdami už tai, kad neištekino ar neapvesdino sūnaus ar
dukros. Šis paprotys padeda suprasti Lietuvoje užrašytą paprotį:
Anyta per Užgavėnes veža marčią ant verpstės. Šiuo papročiu
anyta nubaudžiama, kad jos marti dar neturi vaikų, o marti žadinama,
t.y. paraginama jų turėti.
Užgavėnėse yra nemažai papročių,
tiesiogiai susijusių su gimimu. Tarp persirengėlių eidavo moterys,
apsirėdžiusios elgetomis ir nešdavosi suvystytus kūdikius.
Yra užrašytas ir iš pirmo žvilgsnio
keistas paprotys kepurių mindymas Užgavėnių metu. Ką tai reiškia?
Panašų paprotį randame ir žemaičių krikštynų papročiuose. Gimus
berniukui, pribuvėja atiminėdavo vyrams kepures, kurias jie turėdavę išsipirkti.
Rusijoje šis paprotys Užgavėnėse išlikęs
grynesniu pavidalu. Vladimiro gubernijoje kepures atimdavo tik jaunavedžiams,
t.y. martams, o jaunamartė (labai prasminga) tą kepurę turėjusi išsipirkt,
pabučiuodama savo vyrą. Jau žinome, kad visiškai išeinant iš
vestuvinio virsmo, t.y. baigus martavimą, moteriškei keičiamas galvos
apdangalas. O šie ir lietuviški, ir rusiški papročiai su kepurėmis
eilinė nuoroda į tai, kad galvos apdangalus keisdavo ir vyrams.
Martas, baigęs martavimą, t.y. tapęs tėvu, pakeisdavo galvos apdangalą.
Kepurių nuėmimas Užgavėnėse yra simbolinė apeiga, išlaikiusi prasmę
ten, kur kepurės nuimamos ar mindomos ne visiems vyrams, o tik
martaujantiems jaunavedžiams.
Įdomus paprotys užrašytas Riazanės
gubernijoje. Jaunavedžius atvesdavo prie vartų (apeiga vykdavusi
vartuose). Martas atsistodavęs prie vartų stulpo, o žmona priešais
jį. Jaunamartė nusilenkdavusi jam ir klausdavusi: Ko jūs norite?
Vyras atsakydavęs: Žuvelės. Po tokio atsakymo jaunamartė
nusilenkdavusi iki žemės ir tris kartus bučiuodavusi vyrą.
Jeigu prisiminsime, kaip pribuvėjos aiškina
vaikams, iš kur jos ėmusios kūdikį, tai atsakymas žuvelės,
nestebins. Kūdikį pribuvėja pagauna vandenyje. Suprantama, kad žuvis,
vanduo susiję su gimimu, o vartai virsmo simbolis. Mūsų dainose
dainuojama: Linko jievaras vartuose. Medis vartuose! Mums, jau
atpratusiems nuo vaizdinio mąstymo, tai atrodo lyg ir nelogiška. Tačiau
lietuvių liaudies dainose vartai perėjimo iš vienos erdvės į kitą
virsmo simbolis, o jievaras vartuose tai šiapus ir anapus
jungiantis gyvybės medis, dėka kurio ir gali gimti gemalinės būtybės
kaukai, kuriuos vaizduoja Užgavėnių persirengėliai.
Užgavėnių
veikėjai
Dėmesio
centre buvo Morės vežiojimas. Žinomi dar ir kiti jos vardai: Kotrė,
Raseinių Magdė, Raseinių Kotrė. Šie pavadinimai buvo paplitę Žemaitijoje,
o šiaurės ir vidurio Lietuvoje vežiojamos pamėklės buvo vadinamos Čiučela,
Diedeliu, Gavėnu.
Morė yra Užgavėnių simbolis ir todėl,
ją gaminant, reikėjo laikytis tam tikrų taisyklių. Darydavo ją taip.
Paimama viena rogių pavaža, būtinai nekaustyta. Per pavažos vidurį
pritaisomas vežimo ratas taip, kad galėtų suktis. Virš rato
pritvirtinamos kartelės, rankų vietoje kryžmai prideda kitą kartelę
ir apriša šiaudais. Galvą apriša pirmiausia balta, o ant jos viršaus
juoda skarele. Vienoj rankoj pamėklė laiko spragilą, kitoj šluotą.
Ją pačią papuošia apdriskusios moterėlės drabužiais.
Traukiant pavažą ratas, kuris vienu šonu liečia žemę, sukasi, o Morė,
sukdamasi kartu su ratu, švaistosi spragilais ir šluota.
Sumaniai suderintos rogių ir vežimo dalys
reiškė besibaigiančią žiemą ir ateinantį pavasarį. Juodoji Morės
skarelė reiškė besibaigiančias mėsiedo linksmybes, o apačioje esanti
balta skarelė greit prasidėsiantį tylų, dvasią gaivinantį gavėnios
laiką.
Kartais Užgavėnių pamėkles veždavo
tiesiog rogėse, kuriose būdavo prisėdusių žydų, čigonų
ir kitokių persirengėlių, grojančių savom muzikom. Grieždavo
armonika, pūsdavo ragą, mušdavo būgną, daužydavo barškalus, barškindavo
šaukštais, puodais, dainuodavo įvairias dainas. Vežamą Morę
bandydavo sugauti giltinė. Ji, švaistydamasi dalgiu, sukiodavusis apie
Morę. Pasibaigus apeigoms, vakare persirengėliai išveža Morę už
kaimo ir ją sunaikina sudegina arba paskandina. Jos mirtis pranašaudavo
žiemos pabaigą ir pavasario pradžią.
Vidurio ir Rytų Lietuvoje vietoj Morės rėdydavo
čiučelą, diedelį. Kaip ir žemaičių Morė,
diedelis buvo daromas ant rato, užmauto ant rogės pavažos.
Diedelis būdavo su žiemine kepure, ruda sermėga, virve susijuosęs,
rankas išskėtęs, o rankose spragilai.
Tačiau labiausiai tyrinėtojų dėmesį
patraukė Gavėnas (Gavanas Kupiškyje, Gavenis Anykščių raj.).
Gavėną mūsų šimtmečio pradžioje smulkiai aprašė Vaižgantas:
Pusberniai taiso seną pavažą, vienu vidurin įkaltu stipinu. Mauna
ant to stipino didįjį ratą. Ratlankį apvynioja šiaudų grįžtelėmis
ir priraišioja lazdų galus; antrus galus suriša vienan taip
pasidaro ant rato guba. Dabar gubą reikia aptaisyti. Tai mažų vaikų
darbas. Reikia patiekti mažoji medžiaga: kuo bjauriausių ryzų,
virvių ir kitų tokių. Per ištisi dvi dieni viso sodžiaus berniukai
zuja aplink visas trobas, kaip tikrieji miestų lakatninkai: kur kokį
skarmalą nutveria, kur kokį virvagalį iš palėpės ar padangtės nuriša.
Visi Gavėnui dirbti skiriamieji daiktai turi būti jau be jokios vertės,
nes jiems tikrų tikriausiai lemta pražūti. Visos tos gėrybės sunešama
nemaža krūva ir visa tai sukariama ant Gavėno. Rankų vieton dedama kryžma;
ant galų kryžmos rišama spragilų buožės, ant galvos sena triausė,
ant burnos bjauri kaukė iškištu buroko liežuviu, ir Gavėnas
gatavas. Už pavažos tempiamas, vienon pusėn pakrypęs ir taip žemės
šiaudais apvyniotu ratlankiu lytėdamas, Gavėnas sukasi, kultuvais
mojuoja juo gyviau, juo sparčiau traukia.
Kai kuriose Šiaurės Rytų Lietuvos
vietovėse vaikščiodavo Gavėnu aprėdytas žmogus. Kaip užrašė 1927
m. J. Balys: Vienas vyras apsirengia kokiu prastu skylėtu sijonu, ant
galvos užsideda sietą, išsisuodina veidą ir eina palei kiemus, kiti su
vytimis jį varo. Tai yra Gavano vorymas. Jo nemuša, tik varo. Jis
irgi turi vytinę ir, kai jis atsigręžia, tai visi palydovai tuoj bėga
atgal. Priėjęs prie kiekvieno lango, Gavėnas sako: Nevolgykit lašinių,
turiu peilį ba kriaunų.
Jeigu, Gavėną varant, kas nors jį paliečia,
tai visi varytojai puola su vytimis jį ginti. Kiti stengdavosi Gavėną
vandeniu aplieti, palydovai jį irgi gindavo. Perėjęs per visą kaimą,
Gavėnas nusirengia, lieka tik paišinas, tada jį perveža rogėmis per
visą kaimą; jis sau sėdi, kiti tempia rogeles. Išvežę kaimo galan išverčia.
Ten, kur Gavėnas būdavo tempiamas, jį
neišardytą ant aukšto laikė iki pusiaugavėnio. Vyresnieji juo
baugindavo vaikus, kad šie per gavėnią laikytųsi pasninko. Per
pusiaugavėnį, kai pasninko belieka tik pusė, Gavėnas vėl atsiranda,
ir sakoma: Gavėnas per žardą pervirto. Besiversdamas ir dovanėlių
vaikams išmeta. Vaikai bėgdavo žiūrėti, ar žarde neras saldainių,
mergaitės kaspinų. Velykų rytą, kaip rašė Vaižgantas, per iškilmingą
procesiją Gavėną iš varpinės nušaudavo, kad užleistų vietą
Velykiui.
Lašininis
ir Kanapinis
Tarp
Užgavėnių persirengėlių tai vieni, tai įsimaišę į kitų persirengėlių
būrelius slankioja Lašininis su Kanapiniu. Lašininis dar būdavo
vadinamas Lašinius, Lašinskas, Kumpickas ar Mėsinas, o Kanapinis
Kanapius, Kanapinskas, Kanapickas.
Lašininis vaizduoja mėsiedą, sotumą,
persivalgymą. Tokia ir jo išvaizda. Jis būdavo storas, su lašinių
gabalu burnoje, kartais su kiaulės galvos kauke. Kanapinis liesas,
apdriskęs, skrybėlę susijuosęs kanapių pluoštu, su kanapine virve
rankoje arba ant galvos užsidėjęs kanapių pėdą ar vainiką, su
kanapiniu botagu besukantis apie galvą, nuspurusiais ūsais, o rankose
turėjo ilgą lazdą Lašininiui iš kaimo vyti. Kanapinis su Lašininiu
paprastai stumdosi, grūmoja vienas kitam, kol galiausiai Kanapinis
nugali. Jų grumtynės vykdavo įvairiausiose vietose kaimo gatvėse,
kiemuose, patalpose kad tik žmonės matytų.
Kantaučių apyl. Lašininio ir Kanapinio
dvikova vykdavo lauke. Susikaudavo du būriai. Vieni lydi Lašininį, kiti
padeda Kanapiniui. Kovotojai įvairūs gyvuliai, žvėrys,
paukščiai, keisti raiteliai: lašininskiečiai stori,
riebūs, o kanapinskiečiai išdžiūvę, liesi, vieni kaulai.
Kovotojai būna labai sumanūs juokingi žodžiai, lakios dainos,
keisti ginklai, kad žiūrovams tenka juoktis pilvus susiėmus. Kovos
pabaigoje, paprastai nelauktai pasirodo Morė. Ji stebi kovos eigą, vis
sukiodamasi aplinkui, kolei persimetusi prie kanapinskiškių
nulemia liesųjų pergalę.
Lašininis po kautynių paprastai pabėga.
Josvainių apyl. sakydavo, kad nubėgo pas Aprilį, ketindamas su
Apriliumi sugrįžti. Puvočių žmonės aiškino, kad kovą Lašininis
atidėjo iki Velykų, pailsės ir nugalės Kanapinį, kad Velykų šeštadienį
jiedu vėl mušis ir Lašininis nugalės Kanapinį.
Nugalėtojas Kanapinis džiaugdavosi, kad gavėnia
atėjo, kad dabar žmonės nuolat jį prisimins ir mylės, nes sausą
maistą teks gardinti kanapių pienu. Išsitraukęs iš kišenės buteliuką
kartaus ir sūraus gėrimo imdavo visus vaišinti, o išvažiuodamas
palikdavo, kad visai gavėniai užtektų.
Pasvalio apylinkėse per Užgavėnes
kamaroje nuo karčių nukabindavo lašinius, atnešdavo šiaudų kūlį,
aptaisydavo drabužiais, uždėdavo kepurę ir pakabindavo lašinių
vietoje. Dabar per gavėnią kamaroje kabos ne lašiniai, o Lašininis.
Arba aptaisytą kūlį aprišdavo virve ir vilkdavo per slenkstį į kamarą,
mušdami rykštėmis ir sakydami: Išeik, Lašinini, mums nereik, išeik,
Lašinini! Pakarkim Lašininį! Kamaroje per kartelę, ant kurios
kabojo lašiniai, permesdavo virvę, pakabindavo kūlį ir pririšdavo.
Pakorus Lašininį prasidėdavo pasninko laikas.
Pasivažinėjimas
ir laistymasis vandeniu
Visoje
Lietuvoje gyvas paprotys per Užgavėnes daug važinėti. Važinėjosi rogėmis,
rogutėmis, geldomis ir kitkuo; važinėjo seni ir jauni. Arklius
geresnius pasikinkydavo ir važiuodavo greičiau nei įprasta. Roges ir
arklius išpuošdavo: iš karčių supindavo kasas, įrišdavo kaspinų,
ant kaklų pakabindavo varpelius. Ypač mėgo važinėtis per Užgavėnes
vaikai. Važinėdavosi po kaimą, laukus, iš kaimo į kaimą, pas gimines
ar pažįstamus. Sakydavo, kad kuo daugiau kelio nukeliausi, tuo linai
geriau derės, užaugs ilgesni. Kartais važiuodavo stati, kad linai
ilgesni augtų. O jeigu išvirstama iš rogių, tai tam, kad linai būtų
geresni. Buvo paprotys apvažiuoti laukus ir kelis kartus pasivolioti
sniege derlius būsiąs geresnis ir linai storesni.
Važinėdavo rėkaudami, triukšmaudami,
dainuodami. Nors pasivažinėjimo tikslai įvairiose Lietuvos vietose buvo
tie patys, tačiau nuotaika skyrėsi. Vienur, ypač Žemaitijoje ir Šiaurės
bei Vidurio Lietuvoje, pasivažinėjimas buvo daugiau pramuštgalviškas,
kitur romus, šventiškas, pakilus. M. Katkus taip aprašė pasivažinėjimą
XIX a. pabaigoje Krakių apylinkėse: Jauni važinėjasi: prilipa
pilnos rogės stačių ir sėdinčių važiuoja per savo kaimą ir per
kitus. Važiuojančius, kas nori, gali aplieti vandeniu. Bet jie turi tam
reikalui prisirišę ilgus, storus rimbus, prisiartinusį liejiką
negailestingai peršnioja. Tie užsimano lieti iš brukštuvo
(balatankos). Mat brukštuvas ilgas ir siauras indas. Iš jo lyg iš vamzdžio,
gali paleisti ilgą srovę vandens ir aplieti važiuojančius, prie jų
nesiartinant. Ne vienas važiuojančių persirengia žydu, čigonu, velniu
kažin kuom, kas kaip įmano, pasigauna lervų, kaukių. Susiėję į
žinomą gryčią, juokauja kaip mokėdami. Juos vaišina alumi, degtine,
mėsa.
M. Katkaus pasivažinėjimo aprašyme
matome dar vieną svarbų Užgavėnių paprotį laistymąsi vandeniu.
Laistymasis vandeniu, kurį jau minėjome kalbėdami apie persirengėlius,
vienas svarbiausių Užgavėnių papročių. Jis reiškia gyvybės žadinimą,
jos skatinimą gausesniam derliui ir apskritai krikšto, t.y. naujo pradžią.
M. Davainis-Silvestraitis rašė, jog per Užgavėnes kas tik per sodžių
važiuoja ar tai ponas, ar kunigas, ar žydas, ar kits kas aplieja
su vandeniu ant tos paminklos, kad linai augtų. Apliedavo ir persirengėlius.
Kad užgavėnininkus būtų galima kaip reikiant aplieti, juos sumaniai įviliodavo
į pinkles.
Laistymosi paprotys turėjo įvairių formų.
Viena iš jų tai bičių vežimas. Žeimelio apyl. Užgavėnių
pavakaryje būdavo kinkomas pats eikliausias sodžiaus žirgas,
apkarstomas varpeliais, spalvotais popieriukais. Į roges įkeldavo didelį
kubilą arba daklą. Į kubilą sukeldavo vaikus ir liepdavo jiems rėkti
kiek išgali visokiais balsais. Pro rogių sijas iškišdavo į abi puses
kartis, kad niekas arti negalėtų prieiti ir važiuodavo šaukdami:
Bitelėm, bitelėm! Vandens!. Kartais kubilas vežime būdavo su
vandeniu ir papuoštas javų varpomis. Prie kubilo stovintis žmogus
semdavo kibiru vandenį ir liedavo ant pakelėje stovinčių žmonių, o
tie stengdavosi jam tuo pačiu atsilyginti.
Bitininkai per Užgavėnes sueidavo draugėn
ir vaišindavosi, kad bitės sektųsi. Kiti eidavo bičių žadinti,
pasiklausyti ar gyvos, ar netrūksta joms maisto. Sakydavo, jeigu per Užgavėnes
bičių neaplankysi, jos išnyks. Obelių apyl. per Užgavėnes bitininkai
pildavo vandens ant avilių, kad vasarą bitės slapta neišspiestų.
Iš įvairių aprašytųjų laistymosi
papročių matyti, kad laistymosi arba šventinimo vandeniu apeiga buvo
skirta apskritai visoms gamtos gyvybinėms galioms pažadinti. Papročio
reikšmė ta pati, tačiau pati laistymosi vandeniu išraiška įvairiose
Lietuvos vietovėse skirdavosi. Žemaičiai, kaip rašė laikraštis
Trimitas, darydavo taip: Išgirsi: atskamba, atvažiuoja kaimo
gatve vaikėzas, šaukdamas: Vandens, vandens, vandens!. Tai žinok
Užgavėnių bitės važiuoja arba vadinamas vandens šventinimas,
kad linai geriau augtų. Tas daroma taip: paprastose rogėse pasistato
statinę ar kokį kubilą su vandeniu, pasikinko nebaikštų arklį, įsisodina
kelias linksmas mergiotes, vikrus vaikėzas pasitaiso botagą ant ilgo
virpčio ir lekia per kaimą šaukdamas vandens!. Kiemuose visi turi
pasiruošę vandens, kad suspėtų važiuojantį aplieti ar šlapiu sniegu
apmėtyti, o važiuojąs turi mokėti išsisaugoti vandens ir kitus
aplieti arba ilgu botagu užtvoti per šonus, jei kas mėgina jį
aplieti. Aukštaičiai į rogėse pastatytą kubilą sodindavo vaikus,
kurie zyzdavo kaip bitės, ir važiuodami per kaimą prašydavo vandens.
Visas šias apeigas ir papročius lydėdavo juokas.
Juokų krėtimas ir kaimynų lankymas Užgavėnėse
yra būtini. Beveik visuose Užgavėnių šventės aprašuose, rašo
N. Vėlius, užsimenama apie šias šventes lydintį juoką, pastangas
juokinti visus šventės dalyvius ir patiems juoktis. Užgavėnės
įvairių išdaigų ir juokų diena pritaria ir E. Dulaitienė-Glemžaitė.
Juokas, linksmybės, kaip ir važinėjimasis, žadinimo apeiga.
Žadinimo apeigoms priklauso ir supimasis.
Per Užgavėnes daromos sūpuoklės ir einama suptis. Kur supynės, ten
juokas ir linksmybės. Seni žmonės pasakoja, kad ...seniau linguotis,
suptis eidavo net seneliai. Žadinama buvo ir šokant lenton. Per
padėtą ant žemės rąstgalį permesdavo lentą. Viena mergina
atsistodavusi ant vieno galo, o kita šokdavusi ant iškilusiojo lentos
galo, išmesdama pirmąją aukštyn. Lenton šokama tol, kol sudygsta
rugiai. Rugiams sudygus, šokinėti drausdavo: Jau nešokite, nes
rugelius primušite.
Ateities
spėjimai
Nors
daugiausiai buriama Kalėdų šventėse, tačiau ateitį spėdavo ir per
kitas didžiąsias metų šventes arba per gamtos virsmus. Užgavėnių
ateities spėjimai susiję daugiausiai su vedybomis ir būsimu derliumi.
Jie labai panašūs į Kūčių nakties būrimus.
Per Užgavėnes mergaitės, nugraužusios
kaulą, muša juo į kiemo vartus ir klausosi, iš kurio krašto išgirs
šunis lojant iš ten reikia laukti per Velykas piršlių.
Vakare reikia sušluoti iš visų kertelių
šiukšles, išnešus išpilti ir klausytis, iš kur šunes loja, iš
tos pusės bus piršliai.
Užgavėnių vakare merginos eina iš kiemo
malkų glėbio atnešti. Parnešusios skaičiuoja pagalius: jei būna
poros, tai tais metais ištekės.
Mergaitės paima tris lėkštes: į vieną
įpila žemių, į antrą įdeda žiedą,
o į trečią rūtų vainiką. Užriša vienai akis ir paveda
toliau. Paskui ji turi sugrįžti ir rinktis lėkštę. Jei nutvers už lėkštės
su žiedu, tai po Velykų ištekės, jei su vainiku, tai liks senmergė, o
jei už lėkštės su žeme, tai po Velykų mirs.
Rytą, prieš saulės tekėjimą, reikia
pelenus sijoti, paskui juos paslėpti, o kopūstams augant jais kopūstus
apibarstyti tada vabalai kopūstų neėsią.
Kad vasaros darbus dirbant pjaunant ar
šienaujant neskaudėtų pusiaujo, reikia pusiaunakty, 12 val., bažnyčios
varpams skambinant, persiversti tris kartus per galvą.
Jei Užgavėnių diena saulėta, pavasarį
reikia anksti sėti.
Jei nepagada ir drėgna, tą metą
gerai augs javai ir bet kur pasėti.
Jei Užgavėnių dieną ant stogo yra
sniegas, tai ir Velykos bus su sniegu.
Valgiai
Senosios
Užgavėnės tęsdavosi savaitę. Buvo nusistovėjusi tam tikra valgymo, užsigavėjimo
tvarka. Užgavėnes švęsti pradėdavo ketvirtadienį. Jį vadino
riebusis ketvergas ir valgydavo keturis kartus. Riebųjį
penktadienį seniau mėsos neduodavo, nes pasninko diena, bet valgė
kiaušinius, sviestą, pieniškus patiekalus penkis kartus per dieną.
Riebųjį šeštadienį šešis kartus, riebųjį sekmadienį
septynis kartus, riebųjį pirmadienį aštuonis kartus, o
paskutiniąją Užgavėnių dieną riebųjį antradienį
devynis kartus. Valgydavo daugiausiai riebius mėsiškus patiekalus.
Dabar populiariausias Užgavėnių valgis
yra blynai. Anksčiau svarbiausias valgis būdavo šiupinys, kurį virdavo
iš kruopų, žirnių, pupų, lašinių ir mėsos. Šiupinyje būdavo ir
kiaulės uodega. Vėl sutinkame stambių kruopų košę, galima sakyti
kūčią (žr. Kalėdinis virsmas), tik riebią. Stambių
kruopų košė, kuri Užgavėnėse buvo patiekiama su mėsa, yra apeiginis
valgis, žinomas vestuvių, laidotuvių ir krikštynų apeigose. Stambių
kruopų košę dažnai pakeisdavo barstomi grūdai. Stambių kruopų košė
ar barstomi grūdai yra bet kurio virsmo gamtos ar žmogaus
apeiginis valgis. Kiekvieno virsmo esmė yra mirtis ir gimimas, t. y. seno
pabaiga ir naujo pradžia, o stambių kruopų košė ar grūdai yra šio
vyksmo (dygti daigoti) simbolis.
Pelenų
diena
Pirmoji
po Užgavėnių diena, trečiadienis, vadinama Pelenų diena arba
Pelenija. Pelenų diena, kaip ir Užgavėnės, apipinta tradiciniais papročiais,
bet kiek Užgavėnės triukšmingos, tiek Pelenija tyli, rami.
Tie dideli pasikeitimai, kurie įvyksta po
Užgavėnių, geriausiai atsispindi vaikiškoje sąmonėje. Štai, pvz.,
rusų rašytojas I. Šmeliovas taip aprašo savo vaikystės įspūdžius,
pabudus Pelenų dienos ryte: Prabundu nuo ryškios šviesos kambaryje.
Šviesa kažkokia nuoga, šalta, nuobodi. Taip, juk šiandien jau Didysis
pasninkas. Rožines užuolaidas su medžiotojais ir antimis nuo langų jau
nukabino, ir todėl taip plika ir liūdna kambaryje. Pilkas, apsiniaukęs
rytas atlydys. Laša už lango tarsi verkia. Senas mūsų dailidė
vakar pasakė, kad Morė išeidama pravirks. Štai ir pravirko... kap,
kap, kap. Štai kaip! Aš žiūriu į suglamžytas popierines gėles, į
paauksuotą Užgavėnių meduolį. Nebėra nei meškininkų, nei kalniukų
prapuolė linksmybės. Ir kažkas džiaugsmingo krebžda širdyje
dabar viskas nauja viskas kitaip. Dabar siela atsigaus
kaip vakar pasakė senasis dailidė dabar sielą reikia ruošti.
Gavėti, pasninkauti, ruoštis Didžiajai Dienai Velykoms (išryškinta
mūsų).
Pelenų diena juodas pasninkas.
Moterys užsivirina vandens, išplauna visus puodus, indus, šaukštus, nušveičia
stalus, kad niekur nei taukų, nei pieno lašelio neliktų. Tą dieną
nedirbdavo didelių darbų, tik smulkius būtinos ruošos darbus. Ir šeimininkėms
su valgiu mažai rūpesčio išverda kruopas, paduoda kanapių aliejų
ir valgykit. Tik einantys į bažnyčią keldavosi anksčiau.
Pelenija, rašė Vaižgantas,
nuobodžiausia visų metų diena. Bažnyčioje pelenai ir priminimai, jog
visi, dulkėmis būdami, neužilgo vėl dulkėmis pavirsią; namie vėl
pelenai, nes bažnyčioje buvę vyresnieji ir namo parsiveža pelenų tai
skepetaitėje, tai skaros kertelėje, ir visus namie likusius
dievobaimingai apibarsto. Ir taip visoje Lietuvoje. Kai kur
pasirodydavo apsirėdęs senis su pelenų terbele, kuris vaikščiodavo po
kaimus ir barstydavo pelenus. Jis buvo vadinamas Pelenium, Papelčium.
Kai kuriose Lietuvos vietovėse gyvavo silkės
įvesdinimo paprotys. Tą darydavo vaikai, prisirišę silkės iškamšą,
kurią tempdavo į kiekvieną kaimo trobą, o kitose apylinkėse silkę įvesdindavo
pirmoji viešnia, kuri, prisirišusi silkės galvą prie siūlo, vilkdavo
ją per slenkstį sakydama: Čia, čia, čia! Vaikai rėkaudami per
kaimą veždavo Gavėną arba diedelį. Sukdavosi ant ledo karuselė.
Žeimelio apyl. per Pelenę mergos, važiuodamos į vieną kaimo galą
šaukdavo: Vandens, vandens! Joms grįžtant jau visuose kiemuose būdavo
paruošti kibirai su vandeniu. Tačiau aplieti mergas ne taip lengva. Jos
turėdavo terbas pelenų ir žerdavo liejikams į akis.
Pelenų dieną vilkdavo trinką arba kaladę.
Ją vilkdavo Pelenų ryte anksčiau atsikėlusieji. Kaladė tai stora
malka, pagalys ar rąstgalis. Užneria virvę ar pantį, į pat trobą įvelka
ir sako: Kaladę atvilkau. Jei rytą atėjęs kaladės neatvelka,
atėjęs su nelaime. Kad sunkų rąstgalį laukan išvilktų, vilkėją
kuo nors pavaišina.
Valkininkų apyl. nešdavo pelenų į sodą ir
pildavo ant vyšnių, kad duotų geresnį derlių. Kai kur šventintų
pelenų pildavo į šulinį, kad vanduo būtų skaidrus.
Literatūra:
1. Lietuvių kalbos žodynas
(LKŽ).
2. Balys J. Lietuvių kalendorinės šventės. V., 1993.
3. Buračas B. Lietuvos kaimo papročiai. V., 1993.
4. Katkus M. Raštai. V., 1965.
5. Dundulienė P. Lietuvių kalendoriniai ir agrariniai papročiai. V.,
1979.
6. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. V., 1983.
7. Kudirka J. Užgavėnės. V., 1992.
8. Kudirka J. Velykų šventės. V., 1992.
9. Greimas A. Apie dievus ir žmones. Lietuvių mitologijos studijos. Čikaga,
1979.
Iš leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
2001
© A. Žarskus
© Vydija
|