ŠEŠTINĖS LIAUDIŠKAI
Krikščionių tikėjimas nėra
svetimas žmogaus prigimčiai. Giliausi jo slėpiniai įgauna
pavidalą žmonių papročiuose, kurie padeda sustoti ir
įsigilinti, kokios nematomos realybės akivaizdoje žmogus
stovi.
Štai vienas, kreipdamasis į Kristų - tikrąją šviesą -
užsidega žvakę. Kitas susitinka ramybės Dievą sėdėdamas
bažnyčioje. Dar kitas, reikalingas paramos, sukalba Angele
Sarge, man paskirtasis..., lygiai taip, kaip mokė močiutė.
Taip pat Šeštinės, Kristaus žengimo dangun šventė, kai
kuriuose Europos kraštuose ankstesniais amžiais įgavo savitą
liaudiško pamaldumo išraišką. Pažvelgę į šios šventės
papročius, galime atpažinti esminius jos bruožus, būtent -
tikėjimo slėpinius.
Išaukštintas Kristus - žmonių
užtarėjas ir tarpininkas
Būta papročio prieš Šeštinių šventę tris dienas (pirmadienį,
antradienį, trečiadienį, mat Šeštinės švenčiamos
ketvirtadienį, keturiasdešimtąją dieną po Velykų),
pasninkaujant ir besimeldžiant, apeiti gyvenvietės ribas.
Procesija su kryžiumi priešakyje sustodavo prie tam įrengtų
altorėlių, pakelės kryžių ir laukų koplytėlių taip
tikintieji prašydavo apsaugos laukams nuo per didelės drėgmės
ar sausros. Šis paprotys atspindi, kaip mūsų užtarėjas Kristus
su savo žmogiška prigimtim įžengė į dangų ir mus tobulai
užtaria Dievui Tėvui. Jis, kuris išgyveno žmogiškumą iki
kryžiaus mirties ir buvo išaukštintas, nurodė žmonėms kelią
pas Tėvą, pas kurį jie visą gyvenimą spėriai žygiuoja. Jei
būdavo rengiamos šventkelionės, Šeštinių laikas buvo tam pats
tinkamiausias.
Kristaus kilimas į dangų
Būta papročio per Šeštinių šventę prisikėlusio Kristaus
statulą, kuri iki šiol stovėjo ant altoriaus, lėtai virvėmis
užtraukti į bažnyčios pastogę. Ją palydėdavo angelų atvaizdai
su žvakėmis. O kunigai tuo tarpu smilkydavo visą bažnyčią,
kuri paskęsdavo dūmuose tarsi debesyse. Namuose žmonės
valgydavo paukštienos patiekalus ir paukščio formos kepinius,
išreiškiančius kilimą dangun. Taip būdavo išreiškiama mintis,
jog Jėzus Kristus savo išaukštinimu iki galo atvėrė
susitaikinimo ir išgelbėjimo buveinę Tėvo namuose, kuriuose
surengta didžiulė dangiška puota. Kartu su Jėzaus žmogiškumo
išaukštinimu, išaukštinti visi žmonės, jų žmogiškumas
giliausia šio žodžio prasme.
Kristus nugalėtojas
Kai kur būta papročio, pakėlus Kristaus statulą, žemyn
numesti velnio iškamšą, kurią kaimo berniokai primušdavo. Šis
paprotys išreiškė mintį, jog Jėzaus Kristaus kaip Dievo ir
Žmogaus išaukštinimas, pakėlimas į dieviškąją sferą nugalėjo
žmogiškosios prigimties priešą. Tuo jis taip pat padovanojo
žmonėms laisvės nuo mirties ir prisikėlimo malonę. Kristus yra
tiltas į prisikėlimo uostą, kurio vartai jau atidaryti.
Kristaus - Tėvo dešinėje
Būta papročio šią dieną švęsti kaip Tėvo dieną, mat
dangiškasis Tėvas šią dieną priima Sūnų į savo šlovę ir
suteikia jam visą savo tėvišką garbę. Jėzus atsisėda Tėvo
dešinėje kaip žmonių gelbėtojas ir teisėjas. Tėvo ir Sūnaus
bendrystė apima visą žmoniją. Kristaus sekimo tikslas ir yra
ši bendrystė.
Šventosios Dvasios laukimas
Kai ilgesingų žmonių žvilgsnių palydima prisikėlusio Kristaus
statula pradingdavo angoje bažnyčios lubose, iš jos
pasipildavo gėlės, obuoliai, šventųjų paveikslėliai, o kartais
ir degančios medžio drožlės. Kol vaikai rungtyniaudavo
rinkdami gėrybes, kunigai tikinčiuosius šlakstydavo švęstu
vandeniu. Tai išreiškė mintį, jog nuo Kristaus išaukštinimo
budintys maldoje tikintieji laukia jo žadėtos Šventosios
Dvasios, kuri ir išliejama su gausiomis dovanomis. Dangun
įžengęs Kristus teikia Paguodos Dvasią, kuri palaiko viltį
nukeliauti ten, kur ir Kristus.
Eucharistinis Kristus
Būdavo, jog pro bažnyčios lubų angą pabirdavo ir nekonsekruotų
ostijų (duonos paplotėlių) arba jos būdavo nuleidžiamos
krepšelyje. Šis paprotys išreiškė mintį, jog Kristus, nors
pakilo į dangų ir atsisėdo Tėvo dešinėje, vis vien pasilieka
su mumis šventojoje Eucharistijoje, iš kurios Bažnyčia semia
gyvybę.
Vėliau paprotys berti ostijas buvo uždraustas, kad žmonės
nepainiotų šių duonos paplotėlių su Kristaus Kūnu konsekruotos
duonos pavidalu. Beje, ir kiti panašūs papročiai, atliekami
bažnyčios patalpose, buvo Bažnyčios visiškai ar iš dalies
uždrausti.
***
Šie senų laikų papročiai
nuostabiai derina simbolių, išgyvenimų ir bendrystės vienas su
kitu, o kartu ir su tikėjimo Teikėju, visumą.
Čia paminėti Šeštinių papročiai mums šiandien gali atrodyti
keisti ir nesuprantami, tačiau ano meto žmonėms jie
išraiškingai perteikė tikėjimo slėpinius ir padėdavo į juos
įsigilinti.
Šiandienos tikinčiųjų bendruomenės neturėtų pamėgdžioti tokių
jau svetimais tapusių papročių, tačiau jos yra kviečiamos
atvirai ir kūrybingai ieškoti naujų simbolių ir formų, kad
tikėjimo slėpinius išreikštų tikėjimo pradžiamoksliams, kurių
neretas yra sulaukęs garbingo amžiaus.
Mindaugas Malinauskas SJ,
Bernardinai.lt, 2006 |