JĖZUS, PRIEŠ AUŠRĄ
Kada tą
šventę pavadini Šeštinėmis, ji žada jaukumą ir
apčiuopiamybę. Kaimo gegužinę ar smagią vakaronę tarp
bičiulių. Žengimas į dangų jau kur kas iškilmingiau,
su paslapties, svajonės, begalybės prieskoniu. Kaip ir visa,
kas pakilę nuo mūsų į dausų sritį, kas atsidūrę už
neįveikiamos sienos, pono Dievo valdose. Jėzui, rodos, ir tas,
ir kitkas tinka. Jis savas, pradedama apie jį kalbėti nuo
pat jo atsiradimo žemėje. Kita jo dalis visada bus tamsioji
mėnulio pusė. Pririšta prie Tėvo, prie dangaus, prie mums
nesuvokiamų gelmių. To savumo jame būta net jam išėjus iš
kapo. Apstulbusioms, apsiverkusioms moterims jis
paprasčiausiai taria: Sveikos. Prašys mokinių užkąsti. Rodys
jiems rankas ir kojas, leis save pačiupinėti. Skleis ramybę ir
meilę. Tarsi sakyte sakydamas, jog trys dienos kape jo visai
nepakeitė, nepadarė nepažįstamuoju.
Taigi Šeštinės šia prasme lyg ir turėtų reikšti jo mielo ir
brangaus artumo pabaigą. Keturiasdešimt dienų lygiai tiek,
kiek būta šėtono gundymuose dykumoje jis dabar po savo
Prisikėlimo bus paliktas žemėje sugrįžusiuoju iš nesugrįžtamos
kelionės. Tas laikas būtų mums daug įdomesnis už jo viešojo
mokymo metus, juk čia jo pasirodyta jau ne po kokių dvasingumo
kursų, bet pakilus iš mirties, atsinešus ano pasaulio patirtį
bei informaciją. Nežinia ką kaltinti evangelijų autorius ar
patį Jėzų, kad nėra perduota mums nei kokių autentiškų
pomirtinių reportažų, nei ypatingų instrukcijų. Tos
keturiasdešimt dienų, rodos, buvo tik dar vienas jo gundymas,
šįsyk žeme ir žmonėmis, anuo priklausymu apčiuopiamybei,
bičiuliškumui ar gegužinei. Laikas įsižiūrėti į jį, išėjusį iš
Tėvo ir grįžtantį pas jį.
Jis dangaus, ne žemės karalaitis. Kad ir kaip geista sulaikyti
jį, jam pavyks ištrūkti iš apaštalų glėbio ir leistis namo. Be
paskutinių apsikabinimų, be žvalios kosmonauto šypsenos. Liks
tik žydrynė visiems laikams. Iki tos dienos, kai jis vėl ateis
debesyse, pasaulio teisėjas brangakmenių akimis, Alfa ir
Omega, pradžia ir pabaiga. Vyrai galilėjiečiai veltui stovės
ir spoksos į jį prarijusį dangų. Baisus metas. Kur aš einu,
jūs negalite eiti, bus sakęs jis dar tada, kai niekas to
nesuprato ir neįsivaizdavo. Užsiminė ir apie tai, kad jo
neregėsime, kad verksime ir vaitosime, pasauliui džiūgaujant.
Jo palydų dalyviai atkus po Sekminių, gavę pažadėtą Šventąją
Dvasią, globėją ir mokytoją. Jiems seksis būti jo skelbėjais
ir liudytojais, kaip ir buvo pranašaujama. Daugybe būdų anie
vyrai galilėjiečiai gaus patirti iškeliavusio Viešpaties
gyvybę ir jėgą. Jiems gal net rodysis, kad jis pats eina
kartu, kalba jų lūpomis, dirba jų rankomis. Aukštybės, jo
pasitraukimo vieta, tikrai bus Bažnyčiai didžių malonių
šaltinis, be kurio ji netvertų nė valandėlės, silpna ir
nuodėminga. Kad jis pakilo į dangų, pas Tėvą, taps jam
galimybe savo dievišku žvilgsniu aprėpti viską ir būti su
visais. Iš ten jis tarsi pažiręs, išsibarstęs kiekvienoje mūsų
žemės pėdoje, kiekvienoje žemės gyventojų situacijoje. Dvasia
ima ir ima tai, kas jame, ir dosniai beria žemyn. Tai dar
vienas jo pažadas. Daugsyk išsipildęs ir paliudytas.
Praregėjimais, stebuklais, net krauju. Nesame palikti
našlaičiais, apleistaisiais. Neleista tokiais vadintis.
Bet jis minėjo ir liūdesį, kurį paliks iškeliaudamas. Ar tik
dėl to, kad nebevalgysime su juo prie vieno stalo,
nebelytėsime jo drabužio, kad jis jau nebebus anas
galilėjietis kaip ir mes? Turbūt užvis labiausiai mus žeis ir
liūdins pats dangus, pasiglemžęs jį amžiams, susigrąžinęs sau,
kai, rodos, jau buvo padaryta viskas, kad turėtume jį čia,
šiltą ir jaukų, kasdienišką, žmonių giminės atstovą, kuris
taip jautriai ir ištikimai atsiliepdavo į kiekvieną pagalbos
šauksmą, į kiekvieną žmogaus sielos krustelėjimą. Dabar jis
debesų apsiaustas, paslaptis, ne mūsų pasaulio tikrovė. Jo
buvimo vieta visuomet bus tolimasai dangus, kurio ilgimasi
ir bijoma, kuris pilnas gražumo, bet ir nežinomybės, išdidaus
nepaklusnumo žemei. Bažnyčiai liepta iki laikų pabaigos melsti
ir melsti: Ateik, Viešpatie Jėzau! Deja, tai nėra
slaptažodis, išviliojantis Žilviną iš jūros gelmių. Neturime,
nežinome to žodžio, to vienintelio jo vardo, kuris priverstų
prasiskirti debesis ir vėl atiduotų Dievo Sūnų į žmonių
rankas. Iš dausų aidės jo atsakymas: Taip, aš veikiai
ateinu, tačiau laikrodis bus ne mūsų, jo atėjimo diena vėl
palikta Tėvo valiai.
Ne našlaičiai, bet ir neturintys jo kaip savo nuosavybės.
Belaukiantieji jo aušros. O jis prieš aušrą kaip ir Vilnius:
dengiamas nakties, tamsus, be regimų savo didybės ir galybės
ženklų. Nežinau, ar miegantis, gal tik mums taip gali
atrodyti, kai pats nesi danguje. Bet kol jis išauš, čia bus
visko. Kažkam nukris ant krūtinės griaudi ašara. Kažkas
gatvėje užtrauks girtą dainą. Kažkur, nelaukiant aušros, kiti
rinksis švęsti jo nematomo buvimo.
-js-, Šiaurės Atėnai,
Bernardinai.lt, 2006 |