Šventoji
šeima
Nors dailininkai kartais vaizduoja idilišką
Šventosios Šeimos gyvenimą saugiame namų židinyje, Šventojo
Rašto liudijime nekalbama apie jaukią, saugią ir nerūpestingą
būseną. Jėzaus paaukojimo šventykloje metu nubrėžiamos šios
ypatingos šeimos kelio gairės. Juozapas ir Marija nepriekaištingai
laikosi Mozės įstatymo nuostatų, tačiau tai daro ne dėl
atlygio už teisų elgesį. Iš pažiūros jų gyvenimo
istorijoje galima net įžvelgti kietą Dievo ranką: kūdikį
tenka gimdyti tvartelyje, čia pat Erodo kareivių žudynės,
tremties metai... Tačiau ten, kur išorinis stebėtojas įžvelgtų
tik nelaimes, slypi svarstomos pranašystės ir slėpiniai.
Gimus kūdikiui Jėzui, tikėjimas ir meilė Viešpaties valiai
šventosios poros gyvenime įgyja naują apimtį. Marija laikosi
nustatytų apsišvarinimo dienų, po to abu gimdytojai pagal Mozės
įstatymą atneša pirmgimį berniuką į šventyklą. Marija ir
Juozapas elgiasi pagal Įstatymo reikalavimus, siekdami
pagarbinti Dievą tautoje priimtu būdu. Tai atitinka Viešpaties
valią.
Įnešus į šventyklą kūdikį Jėzų susiduria įstatymas ir
charizma. Juozapą ir Mariją, atėjusius į šventyklą
paaukoti aukos, pasitinka du Šventosios Dvasios paraginti teisūs
ir dievobaimingi žmonės Simeonas ir Ona. Abiejų būdingas
bruožas viltis ir laukimas. Jie abu pasninkais bei maldomis
nuskaistino savo širdis ir išlavino vidinę klausą tyliam
Dievo balsui. Senatvė neužgesina maldingųjų laukimo. Jie
neprašyti prisiartina, paima ant rankų kūdikį ir,
veikiausiai sutrikusių gimdytojų akivaizdoje, viešai taria
didingus pranašystės žodžius. Pažymėtina, kad Simeonas
buvo ne kunigas, ne koks nors oficialiai tautos pripažintas
pranašas, o tiesiog teisus ir dievobaimingas vyras. Šventosios
Dvasios galia jis atpažino kūdikyje žadėtąjį Mesiją ir išreiškė
savo dėkingumą ir džiaugsmą šlovės giesme. Marijai
skirtuose pranašystės žodžiuose džiaugsmą pritemdo šešėlis:
Štai šis skirtas daugelio Izraelyje nupuolimui ir atsikėlimui.
Jis bus prieštaravimo ženklas, ir tavo pačios sielą
pervers kalavijas. Kristaus akivaizdoje žmonėms skirta
apsispręsti. Kristuje šakojasi keliai į išganymą arba žlugimą.
Atėjimu į šventyklą Marija ir Juozapas pabrėžė savo išorinę
priklausomybę Dievo tautai. Tą išorinę priklausomybę turėjo
papildyti vidinė priklausomybė. Simeonas ir Ona drauge su
nedaugeliu žmonių, susibūrusių apie kūdikį Jėzų, sudaro
tarsi vidinį Dievo tautos branduolį. Jie sulaukė Ateisiančiojo
dar prieš paskelbiant apie jį Jonui Krikštytojui. Dievo
parengtas išganymo planas pranoksta Izraelio ribas Simeonas
pranašauja apie šviesą, skirtą visoms tautoms. Šventykloje
buvusi pranašė Ona, nors visiškai susenusi, taip pat
priėjusi šlovino Dievą ir kalbėjo apie kūdikį visiems,
kurie laukė Jeruzalės išvadavimo. Pranašės Onos pavyzdys
gali mums padėti naujomis akimis pažvelgti į daugybę
pagyvenusių moterų, senų močiučių, skiriančių daug laiko
maldai ir išlaikančių širdis atviras Dievui. Sunku
pamatuoti, koks šių moterų indėlis jų šeimoms ir
visuomenei. Nepaisant dažnai nuskambančių pašaipų, viena aišku
jos yra palaiminimų ir Dievo malonės skleidėjos.
/.../ Šventosios Šeimos
dieną švenčiame palaimingų susitikimų šventę. Šventosios
Šeimos gyvensenos negalima kopijuoti. Evangelija nėra šeimyninių
santykių vadovėlis. Pirmasis skaitinys iš Siracido knygos,
atrodo, labiau atitinka kasdienę patirtį. Raginama gerbti tėvą
ir motiną, kurie yra svarbiausi asmenys kiekvieno žmogaus
gyvenime. Vis mažiau vaikų gali augti šeimose turėdami abu tėvus.
Paradoksalu vis daugiau tyrinėjimais sužinoma apie didžiulę
ir nepamainomą tėvų įtaką kūdikiui jau įsčiose. Vaikas
jaučia tėvų tarpusavio ryšį, suvokia, ar yra laukiamas.
Vaiko ryšys su tėvais lemtingai formuoja jo santykius su
kitais. Emocinius bei dvasinius sužeidimus nėra lengva išgydyti,
net valingai to siekiant. Geravaliai tėvai, žinoma, norėtų,
kad jų vaikai turėtų tik geriausias, fasadines savybes.
Tačiau ilgainiui pasirodo, jog jie perima ir tuos bruožus,
kuriais tėvai anaiptol nesididžiuoja. Tie, kurie kritikuoja
savo tėvus, puoselėdami jiems pagiežą, pakliūva į spąstus.
Suaugę jie susivokia, kad labiausiai erzinę bruožai įsikerojo
jų pačių charakteryje. Kas smerkiančia nuostata viduje
prisiekia: suaugęs nebūsiu toks irzlus kaip tėvas,
nebūsiu tokia smulkmeniška kaip motina, vėliau gauna
nuraškyti tokio teisimo vaisius. /.../ Gerbdami savo tėvus pagerbiame ir Kūrėją Dievą:
juk Viešpats pagerbia tėvą per jo vaikus. Tėvų
palaiminimas stiprybės šaltinis.
Bažnyčios
žinios |