Adventas - lūkesčių ir nuojautų metas
Vieną
svarbiausių bažnytinių metų laikotarpių Adventą
yra ištikusi šiokia tokia tapatybės krizė. Kunigai ir
teologai atrodo sutrikę, kai tenka paaiškinti, ką konkrečiai
krikščionys turėtų daryti ir mąstyti per Adventą.
Iš
dalies taip yra dėl to, kad Naujasis Testamentas mums beveik
nepadeda iššifruoti Advento prasmės. Nėra jokio ilgesnio
pasakojimo, kuris suteiktų šiam laikotarpiui prasmę, kaip,
pavyzdžiui, pasakojimai apie Jėzaus kančią suteikia
pagrindą Gavėnios šventimui. Atvirai kalbant, pirmojo
Advento laikais dar iš viso nebuvo krikščionių. Tai ką gi
krikščioniui daryti?
Yra
teologas, kuris pamėgino išspręsti šį klausimą,
suteikdamas Adventui kiek kitokį teologinį kontekstą. Tai
liuteronų kunigas Jurgenas Moltmanas (Jürgen Moltman) iš
Tiubingeno universiteto Vokietijoje. J. Moltmanas, knygų
Vilties teologija, Nukryžiuotas Dievas, ir
naujausio veikalo Dievo atėjimas autorius, teigia, jog
Advento prasmės vis dėlto reikia ieškoti antrojo Kristaus
atėjimo laukime. Krikščionims Kristaus pirmasis atėjimas
turi prasmę Jo pažado vėl ateiti šviesoje. Šių dviejų
dalykų neįmanoma atskirti, nepakenkiant jiems abiem. Be
pirmojo atėjimo negalėtų būti antrojo, be antrojo atėjimo
tampa sunku tikėti, kad dabartinis gyvenimas kažkokiu būdu
yra Dievo karalystė, tačiau sudedant abu į krūvą,
Adventas ne tik nurodo atgalios, į pirmąjį atėjimą, bet
ir pirmyn, į antrąjį atėjimą, tokiu būdu suteikdamas
krikščionims ateities sampratą ir žvilgsnį į ateitį.
Tada Adventas tampa laukimo laiku. Tai pripažinimas fakto,
kad, nors Dievas Jėzaus gimimu ryžtingai veikė, tačiau dar
daug kas liko nepadaryta.
J.
Moltmano įsitikinimu, Advento laikotarpis daugiausia ir
kreipia mūsų žvilgsnį į šį būsimą pabaigimą. J.
Moltmano atspirties taškas yra pripažinimas, kad dėl Jėzaus
gimimo ne tik turime asmenišką Dievo su mumis esatį, bet Jėzuje
turime Dievo karalystę asmenyje. O Dievo karalystė ir yra
tai, kas suteikia kontekstą tikrosios Advento prasmės
suvokimui. Jo požiūriu, karalystė nėra statiškas darinys,
bet gyva jėga, kuri iki šiol didžiausios išraiškos pasiekė
Jėzaus gyvenime, o per Dvasią veikia ir šiandienos
pasaulyje.
Kokia
tada yra Advento prasmė, žvelgiant iš šios perspektyvos?
Advento laikotarpis kviečia mus laukti dabartyje to, ką jau
pradėjo Jėzus, ir kas bus užbaigta antruoju Jo atėjimu.
Mes laukiame Eschatono, laikų pilnatvės, tačiau šis
laukimas nėra pasyvus, bet aktyvus. J. Moltmanas labai konkrečiai
nusako, ką reiškia toks aktyvus laukimas. Pirmiausia - tai
žmoniškesnės sąlygos ir santykiai tarp žmonių; Dievo
karalystė bus taikos ir teisingumo karalystė; raginimas
laukti to savo gyvenime - reiškia mylėti kitą ir ieškoti
kito. Ši karalystė yra ne išskyrimo, bet įtraukimo
karalystė, ne keršto, bet atjautos karalystė, ne nuogo
teisingumo, bet gailestingumu atmiešto teisingumo karalystė.
Tai
galioja ir mūsų politikos bei ekonomikos pasauliui. Karalystės,
kurios laukti mus kviečia Adventas, teisingumas, pritaikytas
politikos pasauliui, įgyja demokratinių bruožų. Jis
reikalauja siekti žmogaus ir pilietinių teisių, kurių
pagrindą sudaro Dievo pašvęsto žmogaus orumo idėja. Tai
reiškia ekonomikos socializaciją, tačiau ją reikia
suprasti ne kaip nacionalizaciją ir centralizaciją, bet kaip
kiekvienos ekonomikos skaičiavimą žmogiškų kaštų
prasme. Tai reiškia teisingą galimybių dirbti ir užsidirbti
paskirstymą.
Antra
- tai mūsų civilizacijos natūralizavimas. Adventas,
suprantamas kaip kvietimas laukti Dievo karalystės, ragina
mus pripažinti, jog ši karalystė aprėpia visą kūriniją.
Dievo karalystė dažnai aiškinama, kaip reiškianti tik
galutinį žmonių pasaulio ir jo istorijos atpirkimą.
Remdamasis savąja Šventojo Rašto samprata, J. Moltmanas
teigia, kad Dievo karalystė kartu yra ir galutinis kūrinijos,
dejuojančios dėl sunkios ekologinės padėties, išgelbėjimas.
Suteikdamas Dievo karalystei kosmologinę, į kūriniją
orientuotą perspektyvą, J. Moltmanas teigia, jog Adventas
ragina žmones pripažinti, kad visi esame didžiosios kūrinijos
bendruomenės nariai, kūrinijos, kuri irgi atgaus pilnatvę
antrajame Kristaus atėjime.
Advento
metu esame kviečiami žvelgti į antrąjį Kristaus atėjimą
pro pirmąjį Kristaus atėjimą, todėl esame raginami savo
veiksmais laukti Dievo karalystės atėjimo. Kadangi visa kūrinija
laukia karalystės išsipildymo ir atpirkimo, esame kviečiami
darbuotis dėl ekologinės visos Dievo kūrinijos taikos.
Tokiu būdu ir mes dirbame dėl karalystės.
Galų
gale Adventas ragina mus pertvarkyti Bažnyčią ir jos centru
padaryti Dievo karalystę. Jis kviečia skelbti Evangeliją ir
išlaisvinti save, kitus bei gamtą. Bažnyčia, kuri iš tiesų
laukia Kristaus atėjimo, savo veiksmais stengiasi nešti
laisvę engiamiesiems, žmogiškąjį orumą pažemintiesiems,
o beteisiams jiems priklausantį teisingumą. Taigi J.
Moltmano rankose Adventas yra laikas, per kurį turime kritiškai
įvertinti savo gyvenimą ir poelgius Dievo karalystės šviesoje.
Karalystės, kuri su Kristumi atsirado žmonių istorijoje,
bet kuri dar laukia galutinio atbaigimo. Todėl, laukdami Viešpaties
atėjimo, turime savo veiksmais artinti tą karalystę, su
kuria jis pats susitapatino ir kurią atneš ir mums.
Robert
T. Cornelison, Mažoji studija, Bernardinai.lt, 2005