Adventas - istorinės ištakos ir simbolika
Istorinės ištakos
Neįmanoma labai tiksliai nustatyti,
kada Bažnyčioje pirmą kartą pradėtas minėti Adventas.
Pasirengimas Viešpaties Užgimimo šventei atsirado ne anksčiau
už pačią šventę, o ji visoje Bažnyčioje pradėta švęsti
maždaug apie ketvirtojo amžiaus pabaigą: vienur ji buvo
minima gruodžio 25-ąją, kitur sausio 6-ąją dieną.
Apie tokį pasirengimą skaitome 380 m. Saragosoje vykusio
sinodo aktuose. Ketvirtajame kanone nurodyta, kad nuo gruodžio
17-tosios iki Trijų Karalių dienos niekam neturi būti leidžiama
neateiti į bažnyčią. Taip pat yra dvi šv. Maksimo, Turino
vyskupo (415-466), homilijos, pavadintos In adventu Domini, tačiau jose konkretus laikas neminimas. Gali būti,
kad tokį pavadinimą pridėjo perrašinėtojas. Išliko ir
dar kelios homilijos, tarp jų ir šv. Cezarijaus, Arlio
vyskupo (502-542), kuriose minimas pasirengimo laikas prieš
Kristaus gimimo dieną; vis dėlto, sprendžiant iš
konteksto, nepanašu, kad tais laikais egzistavo koks nors
visuotinis įstatymas šiuo klausimu. 581 m. Makone, Galijoje
vykęs sinodas devintajame kanone nurodo, kad nuo lapkričio
11-tos iki Kalėdų pirmadieniais, trečiadieniais ir
penktadieniais Aukos liturgija būtų švenčiama pagal Gavėnios
apeigas. Gelazijaus Sakramentarijus mini penkis sekmadienius,
kurie sudaro Advento laikotarpį; šventasis popiežius
Grigalius VII (1073-85) sekmadienių skaičių sumažino iki
keturių. Šv. Grigaliaus Didžiojo (590-604) homilijų
rinkinys prasideda pamokslu, skirtu antrajam Advento
sekmadieniui. 650 m. Adventas Ispanijoje buvo švenčiamas per
penkis sekmadienius. Kelių sinodų metu buvo priimti įstatymai,
nurodantys šiuo laikotarpiu laikytis pasninko: vienur
pasninko pradžia minima lapkričio 11-toji, kitur
15-toji,
o dar kitur išvis labai anksti, per rudens lygiadienį. Kiti
sinodai Advento metu draudė teikti santuokos sakramentą.
Graikiškų apeigų Bažnyčioje pirmieji dokumentai apie
Advento minėjimą aptinkami ne anksčiau kaip VIII amžiuje.
Šv. Teodoras Studietis (826 m.), daug kalbėjęs apie graikų
švenčiamas liturgines šventes ir pasninkus, niekur nemini
Advento. VIII amžiuje Adventas laikomas ne liturgine švente,
bet pasninko ir susilaikymo laikotarpiu ir trunka nuo lapkričio
15-tosios iki Kalėdų, nors vėliau tas laikotarpis buvo
sutrumpintas iki septynių dienų. Tačiau 1720 m. Rutenijos
susirinkimas nurodė laikytis pasninko pagal senąsias
apeigas, pradedant lapkričio 15-tąja. Kai kurie graikai iki
šiol laikosi tos taisyklės. Panašiai ir šv. Ambraziejaus
bei mozarabiškosios apeigos neturi kokios nors ypatingos
Advento liturgijos, tik pasninką.
Simbolika
Minėdama Adventą, Bažnyčia parengė
atitinkamą šio laikotarpio liturgiją. Brevijoriuje ji kviečia
savo tarnus šlovinti Viešpatį Karalių, kuris ateis,
Viešpatį, kuris jau arti, Tą, kurio šlovė tuojau
pasirodys. Valandų liturgijos pirmojoje Naktinėje maldoje
skaitomos ištraukos iš pranašo Izaijo knygos, kur pranašo
lūpomis negailestingai peikiamas Izraelio namų nedėkingumas,
išrinktieji vaikai, apleidę ir pamiršę savąjį Tėvą;
pranašas pasakoja apie Skausmų Vyrą, sužalotą dėl savo
tautos nuodėmių; nuodugniai aprašo ateinančio Gelbėtojo
kančią ir mirtį ir galutinę Jo šlovę; paskelbia visas
tautas susirinksiant prie Šventojo Kalno. Antrosios Naktinės
maldos skaitiniai, skirti trims sekmadieniams, yra paimti iš
aštuntosios šventojo popiežiaus Leono (440-461) homilijos
apie pasninką ir išmaldą kaip darbus, tinkamus laukiant Viešpaties
atėjimo, o skaitiniai, skirti antrajam sekmadieniui iš
šv. Jeronimo komentaro pranašo Izaijos knygos skyriaus
pirmajai eilutei, kurioje, jo teigimu, kalbama apie Švenčiausiąją
Mergelę Mariją kaip apie atžalą, išaugusią iš Išajo
kelmo. Šiam laikotarpiui skirtuose himnuose šlovinamas
Kristaus, visatos Kūrėjo ir Atpirkėjo, atėjimas, o kartu
ir meldžiamasi į jį kaip ateinantį pasaulio teisėją,
apginsiantį nuo priešo. Panašia gaida skamba ir paskutiniųjų
septynių dienų iki Kūčių antifonos Magnificat maldai.
Jose Bažnyčia šaukiasi Dieviškosios Išminties, kad
pamokytų mus protingumo; Dovydo Rakto kad išvaduotų iš
vergovės; Patekančios Saulės kad apšviestų mus, tūnančius
tamsybėje ir mirties šešėlyje, ir panašiai. Mišių metų
Bažnyčios ketinimus atskleidžia skaitinių iš apaštalo
Pauliaus laiškų bei Evangelijų parinkimas. Skaitiniuose iš
laiškų ji moko tikinčiuosius, jog kadangi Atpirkėjas yra
vis arčiau, šie turėtų nusimesti tamsos darbus ir
apsiginkluoti šviesos ginklais; kaip dieną, elgtis padoriai
ir apsivilkti Viešpačiu Jėzumi Kristumi; kviečia visus
sutartinai vienu balsu šlovinti Viešpaties vardą; džiūgauti,
jog Viešpats arti, kad Dievo ramybė, pranokstanti visokią išmintį,
sergėtų jų širdis ir mintis Kristuje Jėzuje; perspėja,
kad jie nemurmėtų vieni prieš kitus, idant nebūtų
teisiami. Evangelijose Bažnyčia kalba apie Viešpaties atėjimą
su šlove; apie Tą, kuriame ir per kurį išsipildo pranašystės;
apie Viešpatį, vaikščiojantį tarp žydų, apie balsą
tyruose, šaukiantį: Taisykite kelius Viešpačiui.
Savo liturgija Bažnyčia sugrąžina mus dvasia į laikus iki
Dievo Sūnaus įsikūnijimo, tarsi jis iš tiesų dar nebūtų
įvykęs.
Mažoji studija, Bernardinai.lt, 2005