Kalėdų eglutė ir dosnus Kalėdų Senelis
Kalėdų eglutės puošimo
tradicijos pradžios galime ieškoti dar senovės Romoje. Sausį
paskyrę dviveidžio laiko dievo Jano garbei, pirmosiomis šio mėnesio
dienomis, vadintomis kalendomis, jie rinkdavo valstybės pareigūnus
- konsulus. Kad prieš rinkimus gerai pagalvotų ir apsispręstų,
būta papročio namie laikyti lauro šakelę. Beje, per kalendas
reikėdavo grąžinti skolas, kad sąžinė per rinkimus būtų
švari.
Viduramžiais bažnyčiose būdavo
rengiamos misterijos, iliustruojančios Šventajame Rašte aprašytus
įvykius. Tradicija eglutes puošti raudonais obuoliukais kilo iš
vaidinimo apie Ievą ir Adomą, gundomus paragauti uždraustųjų
Rojaus medžio vaisių.
Puošti Kalėdų eglutę - tai vokiška
tradicija, Lietuvą pasiekusi per didikų rūmus ir dvarus.
Tarpukariu ši tradicija pasiekė mokyklas, o galų gale ir
kiekvieną kaimo sodybą.
III ir IV amžių sandūroje
dabartinės Turkijos teritorijoje, Demrė miestelio apylinkėse,
gyveno vyskupas Mikalojus Myrietis, vėliau tapęs šventuoju. Mikalojus suardė pagonių deivės
Dianos
šventyklą (jos gimtadienį).
Jis garsėjo slapta atliekamais labdaros darbais. Viduramžių vaikams gruodžio
6-tą dieną į žaislinius laivelius kraudavo dovanėles
- kadangi Mikalojus buvo jūreivių šventasis ir globėjas.
Iš tų laivelių vėliau pasidarė batai
ir kojinės. Nes, esą, vieną vargingą
našlės šeimą jis sušelpė slapčiomis įmesdamas aukso
gabalėlį į prie ugniakuro padžiautą vaiko kojinaitę. Iš
šios legendos atsirado paprotys persirengus raudonais vyskupo
drabužiais, pasiėmus ganytojiškąją lazdą prieš šventąsias
Kalėdas aplankyti pačias vargingiausias šeimas. Beje, Kalėdų
laikas ir sąsaja su Kūdikėlio Jėzaus gimimu atsirado tik
Martyno Liuterio laikais; o vaikams dovanėlių pakakdavo tiek,
kiek telpa į vieną kojinę...
Bažnytinėse misterijose šv.
Mikalojaus personažas pakito ir įgavo daugiau linksmumo ir
gyvybės. Jį lydėdavo riteris Ruprechtas, rūsčios išvaizdos
barzdočius, apsitaisęs odiniais drabužiais. To riterio
pareiga pabarti padaužas ir išdykėlius, nubausti
neklusnius, nemokančius poterių vaikus. Ilgainiui šie du
personažai tapo vienu. Iš riterio Kalėdų Senelis paveldėjo
plačiausią odinį diržą ir plevėsuojančią barzdą.
Sutrumpindami lotyniškąjį Nikolajaus vardą, Olandijos vaikai
jį pavadino Santa Klausu. Jie tikėdavo, kad šventasis baltu
žirgu atkeliauja vidurnaktį. Į savo kurpaites, pastatytas
ties lova, žirgui įdėdavo morkų ir šieno, o iš ryto jose
arba prie židinio padžiautose kojinėse rasdavo dovanėlių.
Santa Klauso vardą pasaulyje išpopuliarino
amerikiečių diplomatas ir rašytojas Washingtonas Irvingas.
Gyvendamas Europoje, jis domėjosi įvairių tautų papročiais
ir tradicijomis. 1809 m. Irvingas išleido knygą Tikroji
Niujorko istorija nuo pasaulio sukūrimo iki olandų dinastijos
pabaigos, papasakota tėvo Knikerbokerio. Knikerbokeriais
tais laikais buvo pravardžiuojami olandų kilmės niujorkiečiai.
Šioje knygoje rašytojas pridėjo nemažai ir savo išmonės.
Taip Santa Klausas tapo dėdule, kuris pas vaikus atvyksta
pasikinkęs elnią, židinio kaminu kaip koks šamanas nusileidžia
į miegamąjį ir ten palieka vaikams dovanėlių. Kitas
amerikietis, poetas Klementas Mūras, 1822 m. eilėmis
aprašė Kalėdų Senelio kelionę aštuoniais elniais. Tada
galutinai paaiškėjo, kad Kalėdų Senelis, arba Santa Klaasas,
Klausas, gyvena šiaurėje, o ne Ispanijoje, kaip manė olandų
vaikai. XIX a. antroje pusėje dienraščiai
mirgėjo pranešimų apie šiaurės keliones, Arkties tyrinėjimus.
Taip Santa Klausas atsisakė savo vyskupo mitros ir pakeitė ją
į slidininko kepuraitę, kokią nešiodavo samiai Laplandijoje.
Markas Tvenas Santą Klausą apgyvendino dar šaltesnėje
vietoje Mėnulyje, nes elniai stebuklingi, gali skrieti ir
oru. 1902 m. Frenkas Baumas parašė vaikų numylėtinio Kalėdų
Senelio biografiją; ten nurodytas toks jo adresas: Ozo šalis,
miškas Gugu, juoko slėnis Chocho. Na o sovietiniais
laikais vargšas Mikalojus buvo ir vėl perkrikštytas - Seniu
Šalčiu...
Pagal
Ievą
Bisigirskaitę ir Holger
Lahayne; Bernardinai.lt,
2004