ŠVENTIEJI KŪČIŲ VALGIAI
Kūčios - išskirtinai šeimos
santarvės šventė. Be to, tai Kalėdų išvakarės -
krikščioniškojo ganytojo, kūdikėlio Jėzaus, užgimimo metas.
Kalėdos sutampa su šviesos pergale, žiemos saulėgrįža.
Dienos pradeda ilgėti. Veriasi naujų metų perspektyva. Lyg
iš naujo įsibėgėja gyvenimo ratas.
Kūčioms iš anksto ruošiamasi.
Iš pagrindų sutvarkomi namai. Apgalvojama, kokius patiekalus
reikėtų pateikti ant šios ilgai lauktos šventės stalo. O jų,
remiantis tradicija, turėtų būti, jei ne 9 (analogija su
Mėnulio kalendoriaus devynių dienų savaite), tai 12
(analogija su Saulės kalendoriaus 12 mėnesių arba 12
Kristaus apaštalų). Tikėta, tokia patiekalų gausa ant stalo
pamalonina dievus, kurie prisidėjo prie gamtos gėrybių
užsiauginimo ir surinkimo. Be to, manyta, tiek patiekalų
skaičius yra ateinančių metų gero derliaus ir visokeriopos
sėkmės garantas. Kūčių stalui patiekalai buvo ruošiami
išskirtinai iš gamtos gėrybių. Jau pats Kūčių pavadinimas
yra kilęs nuo pagrindinio šios šventės patiekalo - kūčia.
Šiam svarbiausiam Kūčių patiekalui pagaminti buvo daiginami
ir šutinami kviečiai, miežiai, rugiai, grikiai, žirniai,
pupos, riešutai, aguonos, kanapės. Juos užpila medumi
pasaldintu vandeniu, tai vadinta miešimu (aguonų pienas).
Tik vėliau tarp Kūčių vegetariškų patiekalų atsirado žuvis.
Jos atsiradimas siejasi su krikščioniškosios pasaulėžiūros
įsigalėjimu. Žuvis lyg ir nelaikoma mėsa. Ją galima valgyti
katalikų Bažnyčios įtvirtintų pasninkų metu. Vėliau Kūčių
vakarienė tapo padėkos vienatiniam Dievui švente.
Katalikiškojo tikėjimo šeimose prie Kūčių stalo neapsieinama
be kalėdaičio bažnyčioje pašventinto krikščionio santarvės
su Dievu paplotėlio. Garsiai sukalbėję Tėve mūsų, kalėdaitį
prie Kūčių stalo laužia ir juo dalinasi šeimos nariai.
Kalėdaitis kartu yra santarvės su artimaisiais simbolis.
Tačiau greta krikščioniškojo Kūčių simbolio - kalėdaičio -
nemažiau svarbus ir šios šventės atributas - kūčiukai.
Tai prėskūs nedideli miltiniai kepinėliai (kurie, pasitaiko,
ir dabar vadinami prėskučiais, šližikais, bandukėmis,
bambolikais, galkutėmis, kleckučiais, parpaliukais). Jie bei
saldus aguonų pienas visais laikais - šventas Kūčių
vakarienės atributas. XVI amžiaus J. Lasickio veikale Apie
žiemaičių, kitų sarmatų bei netikrų krikščionių dievus
minimi šustiniai, tik iš kvietinių miltų tešlos pagaminti
paplotėliai - Kūčių stalo valgis, taip pat per Vėlines
elgetoms dalinamos bandelės, Jurginių bandelės. Tai pirmųjų
krikščionių vakarienių duonos (agapės) analogas. Todėl
hipotezė, kad kūčiukai gali būti kažkas labai panašaus į
kalėdaitį, pamatuota.
Etnografas J. Kudirka pastebi:
Lietuviai ryškiau iš kitų kraštų išsiskiria keptų mažų
kūčiukų, medaus, aguonų patiekalų valgymu. Beje, yra
skirtumų įvairiose mūsų krašto vietose šios šventės valgių
tradicijoje. Suvalkiečiams būdingi Kūčių vakarienės
patiekalai obuoliai, žirniai, pupos, jie nežino kanapių,
reta kurioje šeimoje valgo kviečius. Ant dzūkų stalo
tiekiamos sriubos, įvairūs grybų ir grikių patiekalai.
Aukštaičiams būdingi virti kviečiai, grūdų mišinys, saldė,
šustinis; čia ant valgių užtrupinama kalėdaičių. Vilniaus ir
Švenčionių apskrityje lygiagrečiai su kūčiukais valgyti
riestainėliai, būdingas patiekalas - virtinukai su aguonų
įdaru. Žemaičiai neapsieidavo be kanapių ir ant žarijų keptų
silkių. Dauguma Kūčių vakarienę užbaigdavo saldžiais
patiekalais, ypač aguonų pienu (būdavo saldžiais ir
pradedančių). Kai kur kūčiukus valgė ne tik su aguonų ar
kanapių pienu, bet naudojo ir kanapių aliejų. Manoma, kad
grūdai valgomi per Kūčias tikintis gero derliaus, o saldūs
patiekalai - laukiant saldesnio gyvenimo. Būdavo šeimų,
kurios ir Kūčių vakarienėje atsigerdavo silpno miežių alaus.
Vidurio Lietuvoje alų srėbdavo šaukštais vietoj sriubos. XIX a. pab. - XX a. pr. kai kuriose
šeimose, suvalgius kalėdaičių, buvo geriama po truputį
natūralaus, silpno ar atskiesto vyno.
Kūčios ragavimas buvo
privalomas visiems šeimos nariams, susirinkusiems prie
šventinio stalo. Tikėta, kad Kūčių vakarą prie stalo susėda
ir į anapilį išėjusių ir sugrįžusių artimųjų vėlės, kurios
irgi skanauja kūčią. Vaišės prie bendro stalo - tai sakralus
vienminčių apsijungimo ritualas. O anais laikais šeima ir
buvo tokiu dvasiniu ir socialiniu vienetu. Kai kurios šeimos
per Kūčias ir dabar artimųjų vėlėms, jei nepadeda tuščių
lėkštelių su eglių šakelėmis, gabalėliu kalėdaičio ir
kūčiukų, nepastato stiklinės su kisieliumi, labai svarbaus
šios šventės gėrimo, tai iki ryto nenukrausto stalo arba
daro ir viena, ir kita. Etnografė P. Dundulienė mini, kad
per Kūčias, pagal archainę tradiciją, virš stalo kabindavo
nuo vieno iki keleto paukščių, padirbtų iš medžio, šiaudų,
kiaušinio lukšto, arba iš šiaudų suvarstytą saulutę,
apkabinėtą paukščiais. Manoma, kad šis paprotys susijęs su
vėlės inkarnacijos į paukščius vaizdiniais. Paukščius
kabindavo, tikėdami, kad per šventes į namus sugrįžtančios
mirusiųjų vėlės įsikuria tuose paukščiuose. Šiais laikais
netoli šventinio stalo, o kartais ir ant jo, statoma eglė,
ar kitoks amžinai žaliuojantis medis ar krūmas, iš dalies
yra šeimos gyvųjų ir mirusių amžinųjų ryšių simbolis.
Kam nežinoma pasaka apie Eglę - žalčių karalienę ir jos
medžiais virtusius tris sūnus ir jauniausiąją dukrelę? Medis
eglė lietuvio supratime - amžinosios gyvasties simbolis.
Mūsų laikus pasiekė žinios, kad senovėje, prieš sėdant prie
šventinio Kūčių stalo, pirmasis paragauti ir palaiminti
patiekalų buvo paleidžiamas žaltys, kuris buvo laikomas
namuose, kertėje po girnomis ir girdomas pienu.
Senovės žmogus, gyvendamas
Motulės gamtos prieglobstyje, neblogai ją pažinęs, jautėsi
esantis neatsiejama jos dalimi. Tokio bendrumo pavyzdys -
lietuvių elgesys Kūčių pavakaryje. Dar XX a. pradžioje
Dzūkijoje, jei ne pats šeimininkas, tai kitas vyriausias
šeimos narys išeidavo į lauką kviesti savo giminės mirusiųjų
vėlių, vėjo, šalčio ir bičių, sakydavo: Ateikit kūčių.
Gamtos stichijos buvo suasmenintos ir sudievintos.
Sekant protėvių tradicijomis,
šių dienų Kūčių stalas, jei ant jo nėra kūčiukų ir
šiems apipilti pasaldyto aguonų pieno, tai ne Kūčių stalas.
Pastaruoju metu kūčiukams ir aguonų pienui, jei aguonos
neužsiauginamos, jos įsigyjamos parduotuvėse, turguje. Dabar
nemaža gatavų kūčiukų pasiūla, todėl šeimininkėms ruošiant
Kūčių stalą sumažėja rūpesčių. Tik aguonų pienas vis dar
individualiai gaminamas. Jam malamos ar sutrinamos aguonos. Taigi kūčios nepagaminsi be
aguonų.
Pastaruoju metu aguonos asocijuojasi su iš jų
gaunamais narkotikais bei liūdnomis svaiginimosi jais
pasekmėmis. Tiems, kuriems aguona yra
šventas ir neatskiriamas Kūčių stalo atributas, aguona
reiškia daugiau negu priemonė svaigintis. Jie kūčią valgo
kartą metuose vedini tradicijų. Kūčiukai su pasaldintu
aguonų pienu - šventasis protėvių palikimas. Tačiau ką mes
žinome apie aguoną? Pats metas pagilinti žinias apie šį
augalą iš mūsų ir viso pasaulio žinių archyvo.
Aguonos yra laukinės ir
sukultūrintos. Etnografės R. Merkienės pastebėjimu,
kultūrinės aguonos nuo XVI a. minimos Lietuvos dvarų
inventoriuose. Jų patiekalai iš aguonų iki pat XX a.
antrojo ketvirčio daugelyje Lietuvos vietų keliskart per
savaitę buvo valgomi per Adventą ir Gavėnią.
Aguonų sėklų užtinkama
pirmykščio žmogaus būstuose. Viena iš legendų byloja šią
aguonų atsiradimo istoriją.
Tik Žemėje atsiradus pirmajai
žmonių porai, Motinėlė gamta jais pasirūpino. Sudarė sąlygas
ne tik darbuotis, bet ir gerai išsimiegoti. Tam buvo
sukurta Naktis. Pasidarė tamsu ir nieko nebesimatė. Tačiau
tai žmonėms nieko nereiškė. Žmonės, kaip ir anksčiau, buvo
budrūs. Naktis, regėdama savo bejėgiškumą, tyliai verkė.
Motulei gamtai pagailo Nakties. Ji Nakčiai sukūrė vyrą
Sapną. Gamta galvojo, kad dviese jiems pavyks lengviau
nuraminti žmones ir priversti juos miegoti. Pasisekė.
Dauguma žmonių, tačiau ne visi, užslinkus tamsai, eidavo
miegoti. Tada Gamta sugalvojo užmigdyti ir likusius žmones.
Ji sukūrė sapnus, kurie leido žmonėms atsipalaiduoti ir
užsimiršti. Rezultatai buvo akivaizdūs. Tačiau buvo vienas
žmogus, kuris niekaip negalėjo atsipalaiduoti nuo kasdienių
rūpesčių. Kaip besistengė Naktis ir Sapnas, nieko neišėjo.
Jis kaip buvo budrus, taip liko budrus. Netekęs kantrybės,
niršdamas ant savęs dėl savo bejėgiškumo, Sapnas trenkė į
žemę valdžios simbolį - lazdą - ir pasišalino. Sapnai iš
oro kūrė svajas, kurios vijosi aplink įbestą lazdą. Naktis
jiems įkvėpė gyvastį. Tada lazda įsišaknijo, sužaliavo ir
virto puikių žiedų augalu - aguona.
Su
aguona siejamas ir graikų deivės Demetros, globojančios
derlingumą ir žemdirbystę, kultas. Jos statulas puošė, jei
ne javų varpų, tai žydinčių aguonų vainikai. Be to, ji
vaizduota su aguonomis rankose.
Su
šiuo augalu susijęs ir romėnų deivės Cereros, tapačios
graikų Demetrai, kultas. Legenda byloja, kad Cerera,
praradusi dukrą, kurią pagrobė požemių karalystės dievas
Plutonas, nerasdama sau vietos leidosi kelionėn. Susijaudinę
dievai ėmė auginti aguonas. Kartą jas berinkdama Cerera
užsnūdo. Kai prabudo, ją apėmė begalinis džiaugsmas nuo
aplink puikiai užderėjusio derliaus. Jį sugrįžo prie
ankstesniųjų savo įsipareigojimų. Nuo to laiko gausus aguonų
žydėjimas yra laikomas gero derliaus ženklu.
Senovės graikai šiame augale įžvelgė mieguistumą sukeliančių
savybių. Jie aguoną priskyrė dievams: Hipnui, atsakingam už
miegą, ir Morfėjui, valdančiam sapnus. Iš tiesų prie Kūčių
stalo kiek padauginus aguonų pieno, apima mieguistumas, o
miego metu lanko nekasdieniški sapnai. Neretai juose
išvystami būsimų metų įvykiai. Pranašingi sapnai siejami,
jei ne su dievais, kuriems priskiriamos šių augalų tokios
galios, tai su laikinai sugrįžusių artimųjų vėlių įsikišimu.
Tačiau padauginus aguonų pieno, gali sutrikti virškinimas,
pradėti pykinti.
Aguona
(Papaver) -
aguoninių (Papaveraceae) augalų šeimos
atstovė. Pasaulyje yra apie 200 rūšių, priklausančių 23
gentims.
Lietuvoje auga
Smiltyninė aguona (Papaver argemone),
Dirvinė aguona (Papaver dubium),
Rytinė aguona (Papaver orientale),
Aguona birulė (Papaver rhoeas ),
Daržinė aguona (Papaver somniferum).
Pastaroji - vienmetis žolinis augalas, auginamas daržuose ir
soduose, yra opiumo išgavimo šaltinis. Be to, ši aguonų
rūšis naudojama konditerijoje, maistiniam aliejui ir jo
pagrindu tapybos dažams gaminti. Opijinių aguonų veislės
turi daug pieną primenančių sulčių. Per aguonos galvutės
įpjovą išsiskiria baltas skystis, kuris oro veikiamas
greitai sukietėja ir vėliau virsta ruda mase. Taip susidaro
opijus, kurio sudėtyje apie 24 rūšių alkaloidų. Iš daržinės
aguonos susidaręs opiumas - yra pagrindas kvaišalams ir
daugeliui vaistų gaminti. Beje, svaiginimuisi naudojamas ne
tik opiumas, bet ir visas augalas, kuris yra susmulkinamas.
Gaunami kvaišalai besisvaiginančiųjų žargonu vadinami
chanka, černuška, širka. Iš opiumo pagaminti vaistai
nuskausmina, mažina baimės jausmą, slopina sausą ir dažną
kosulį, gydo kraujotakos nepakankamumą, atpalaiduoja bronchų
bei virškinamojo trakto lygiuosius raumenis.
XIX
amžiaus pradžioje iš aguonų buvo išgautas
morfinas,
stipriai veikianti narkotinė medžiaga. Morfinas grynuoju
pavidalu buvo išskirtas vokiečių vaistininko Fridricho
Sertiurnerio (1806 m.) ir beveik tuo pačiu metu prancūzų
chemiko Armano Segeno (1804 m.). 1898 m. iš morfino
buvo pagamintas kelis kartus stipresnis, nei jis pats,
narkotikas heroinas, kuris pradžioje buvo skiriamas kaip
vaistas kosulio ir skausmo malšinimui, o taip pat bandytas
taikyti morfinizmo gydymui.
Piktnaudžiaujant iš daržinės aguonos gaunamais narkotiniais
junginiais bei vaistais, neigiamų efektų neišvengiama. Tai
nemiga, haliucinacijos, košmarai, organizmo išsekimas.
Greitu laiku išsivysto psichologinė ir fiziologinė
priklausomybė. Tai liudija kai kurie liūdni priklausomybės
nuo opiumo pavyzdžiai. Garsusis gydytojas, filosofas,
matematikas, enciklopedistas tadžikas Avicena ir
nepamirštamas šveicarų gydytojas Paracelsas tapo priklausomi
nuo opiumo. Opiumas palaužė jų abiejų, labai stiprių
asmenybių, valią. Tai rodo, kad šis narkotikas ir jo alkaloidai iš tiesų labai stiprūs.
Be
savo vaistinių savybių aguonos yra dar ir gamtos puošmena.
Jų yra įvairiausių spalvų. Himalajų kalnuose apie tris
savaites žydi žydrų žiedų aguonos. Rusijos šiaurėje
sutinkamos geltonai žydinčios poliarinės aguonos, kurį laiką
išgyvenančios ir po ledu. Seniau džiovinti aguonos
žiedlapiai buvo vartojami ir kaip vaistinė žaliava. Iš jų
gaminti natūralūs dažai
arbatai
ir vynui.
Augalų
vietos lietuvių pasaulėjautoje ir gyvenime tyrinėjimai
parodė, kad jiems priskirtos aukos, gydytojų, pranašų,
apsisaugojimo nuo piktų dvasių, maisto, pašaro funkcijos.
Pasaulyje augalams priskiriamos analogiškos funkcijos.
Augalai buvo naudojami ir buitinės magijos dalykuose: norint
įtakoti priteklių, sužinoti atsakymus į svarbius kasdieninio
gyvenimo klausimus: vedybų, mirties, santykių su
artimaisiais ir pan. Per lietuvių kalendorines šventes, tame
tarpe ir Kūčias, neapsieita ir neapsieinama be psichiką
veikiančių augalų: aguonų ir kanapių sėklų. Jeigu
pasiremsime lietuviška tautosaka, Kūčių vakarą buvo galima
išgirsti, ką kalba gyvuliai (naudojant narkotines medžiagas
balsų girdėjimas neretas reiškinys). Pagal iškeltas
hipotezes šie augalai, o prie jų alus, vynas bei pats medus,
- atgarsiai senųjų ritualų, kurių metu gėrimai ir jų
patiekalai galėjo atlikti tarpininko tarp profaniško ir
sakralaus pasaulių vaidmenį. Kai augalai ir minėti gėrimai
naudojami saikingai, jie per amžius lieka šventaisiais
augalais ir gėrimais. Prie jų neprisirišama, išvengiama
psichologinės ir fiziologinės priklausomybės, netraumuojamas
nei asmeninis, nei artimųjų gyvenimas, nesukeliami rūpesčiai
bendruomenei. Tokie augalai ir gėrimai tik retsykiais
atsiranda ant mūsų švenčių stalo, tradicijos apibrėžtu
laikotarpiu, bei reglamentuojamas jų saikingas vartojimas.
Pastebėta, kad jų panaudojus, giliau panyrama į savęs ir
pasaulio stebėjimą. Tikėta, kad visa tai įtakoja aukštesnės
jėgos. Taigi, tradicija, ypatingų augalų ir gėrimų
naudojime, labai reikšminga. /.../
Pabaigai norėtųsi tarti: kūčiukai ir aguonų pienas lydi
lietuvių šeimynas metų metus, nesvarbu po kokio artimiausio
kaimyno padu kentė priespaudos naštą. Belieka tikėti, kūčia
nepradings nuo mūsų Kūčių stalo, kol Lietuvoje moterys
(kalbama, jos mūsų krašte laiko tris namų kertes) prisimins,
kaip šį patiekalą ruošė jų mama, jų mamos mama ir t.t., ir
jos ruošimo receptas bus perduodamas, jei ne dukroms, tai
marčioms.
Angelė
Šarkauskienė, Žalioji Lietuva;
Bernardinai.lt, 2006
|