Aleksandras
Žarskus
VASAROVIDŽIO
virsmas
RASA. KUPOLĖ. KREŠĖS
RASA
IR KITOS METŲ ŠVENTĖS
Vasarovidžio
naktį, kai stojasi trumpiausia metų naktis ir ilgiausia diena, visoje
Europoje ant kalnų ir kalnelių užsiliepsnodavo šventiniai laužai, o jų
atšvaitai atsispindėdavo tamsiame vandens paviršiuje. Tai metas, kai
saulė ir visa gamta pasiekia aukščiausią savo galią. Tai ypatinga
diena, nes ji yra persilaužimo virsmo metas, kur susiduria kilimo ir
leidimosi, vešėjimo ir nykimo, gyvybės ir mirties prieštara.
Baltų žmogaus tuo pačiu ir archainės Indoeuropos žmogaus
pasaulėvoka rėmėsi į augalo gyvenimą: gyvybingą, ramų ir slėpiningą.
Pavasarį augmenija atbunda, atgimsta iš žiemos miego. Prasideda
vegetacinis (augimo) laikotarpis. Pasak senovės graikų, iš rūsčiojo
Hado požemių sugrįžta Kora į žemės-motinos Demetros (Persefonės)
glėbį. Pakrypsta rogių vėžė patižusiame sniege, sprogsta balti, pūkuoti
žilvičio katinėliai, kalasi pirmieji daigeliai, gyvūnijos pasaulis
pasipildo nauja gyvybe. Tai metas, kai švenčiamos atsigavimo, prisikėlimo
arba gimimo šventės Užgavėnės ir Velykos.
Pirmuosius pavasario daigelius pakeičia smaragdinė pavasario žaluma.
Vis kaitrėjanti saulė brandina žolynus, vis sunkyn svyra javų varpos.
Ir štai, po keturių mėnesių, birželio pabaigoje pasiekiamas aukščiausias
vešlumas kupos taškas. Tai lūžio metas augalo gyvenime,
kuris užkoduotas lietuvių kalboje kaip nokti nykti dėsningumas.
Augalas subręsta tiek, kad jau gali pradėti, rasdinti naują
gyvastį. Rasoja rugiai virš lauko plūko žiedadulkių
debesis. Tai RASA atsiradimo, rasties, prasidėjimo, pradžios šventė.
Kartu ji yra ir kosminės dramos kulminacija.
Atlikusi savo didžiąją paskirtį davusi naują gyvybę, augalija
palinksta į marõs pusę. Perkopusi dangaus skliaute aukščiausią tašką,
saulė vis mažiau šviesos siunčia žemei, o augalas brandina užmegztą
vaisių. Artėja rudeninis vasaros virsmas į žiemą. Po keturių mėnesių
švenčiamos mirtimi dvelkiančios Ilgės ir Vėlinės. Gamta išgyvena
kritinį laikotarpį virsmą iš gyvybingos ir žalios vasaros į baltų
žiemos sapnų rimtį. Ilgės, Vėlinės yra vartai į marõs pasaulį,
kur paliegę, būties šešėliai ilgisi būtosios saulės šviesos,
ilgisi gajõs, gaivesio.
Perėjusi į maros sritį, gyvybės kreivė vis dar leidžiasi žemyn iki
žiemos saulėgrįžos, kuri yra priešprieša aukščiausiam gyvybės
suklestėjimui kupai. Tamsa vis tirštėja, pasaulis smenga pragarmėn,
kol didysis Rėdos ratas pasiekia žemiausiąjį tašką. Tai Kalėdos
didžiausio gamtos apmirimo, nuovargio metas, maros pergalės valanda. Tačiau
Kalėdos yra ir vilties pradžia. Būtent Kūčių vakarą įvyksta
didysis lūžis aukštyn, į šviesą, į viltį.
Po Kalėdų saulė vis ilgiau užsibūna danguje, o gyvybės kreivė pamažu
pradeda kilti aukštyn. Po storu balto sniego patalu bunda gyvybinės
gamtos galios. Artėja pavasarinis žiemos virsmas į vasarą. Atkutęs,
atgavęs žalią galią daigas laužia sniego plutą, šlaituose vėl žybčioja
mėlyni žibučių žybsniai.
Gyvybės ratas sukasi toliau.
RASOS
ŠVENTĖS PRASMĖ PAVADINIMUOSE
Galbūt
nė viena šventė neturi tiek įvairių pavadinimų-sinonimų, kaip
senoji baltų Rasos šventė: tai Rasa (Rasos), Joninės, Kupolė, Vainikų
šventė, Krešė (Krešės). Dabar žinomiausias šios šventės
pavadinimas yra Joninės. Kiti pavadinimai yra gerokai primiršti ar net
visai užmiršti, tačiau būtent juose slypi senosios baltų ir visų
indoeuropiečių šventės prasmė ir esmė. Joninių pavadinimas apie šventės
prasmę pasako nė kiek ne daugiau, kaip Petrinės, Mykolinės ar Oninės.
Rasa
ar Joninės
Kai kurie autoriai mano, kad pavadinimas Rasa yra T. Narbuto išgalvotas
ir Joninių šventę laiko grynai krikščioniška. Netgi priekaištauja
vyskupui M. Valančiui, kad šis, rašydamas Žemaičių vyskupystę,
Jonines kildino iš stabmeldiškos Rasos šventės. Be abejo, tai niekuo
nepagrįstas kraštutinumas. Vienas kraštutinumas, kai senovinėse šventėse
matoma tik krikščioniškoji kilmė, o kitas kai matom tik pagoniškuosius
papročius. Tačiau tiesa yra ta, kad visų mūsų paskutiniųjų amžių
švenčių papročiai ir apeigos yra ir senųjų, ir krikščioniškųjų
švenčių darnus junginys, kurio dažnai nebeįmanoma išardyti.
Pabandykime apžvelgti, kaip senasis indoeuropietiškųjų švenčių
kalendorius per beveik 2000 metų pamažu tapo, galima sakyti, krikščioniškų
švenčių kalendoriumi.
Rasa
ir Kalėdos
Tai, kaip senoji indoeuropiečių saulės gimimo šventė buvo įvesta į
krikščioniškąjį kalendorių ir tapo Kristaus gimimo švente, mes jau
aptarėme (žr. str. Kalėdinis virsmas). Rasos šventės santykis
su krikščionybe labai panašus į Kalėdų, nes Jėzaus Kristaus gimimo
ir šv. Jono Krikštytojo gimimo datos yra susietos taip, kaip susiję yra
Kalėdų ir Rasos šventės. Kaip ir pirmieji bandymai švęsti Kristaus
gimimą (ne gruodžio 25 d., o kitomis datomis), taip ir pirmieji šv.
Jono Krikštytojo dienos paminėjimai atsirado rytinėje Romos imperijos
dalyje. Ten šv. Jono Krikštytojo šventė buvo Epifanijos (Kristaus krikšto
Jordano upėje) šventės palydovė, kuri ir dabar tebešvenčiama Rytų
Bažnyčiose sausio 7 d. Tačiau ir Kristaus gimimo, ir šv. Jono Krikštytojo
gimimo dienos dabartinėmis, t. y. gruodžio 25 d. ir birželio 24 d.,
datomis buvo pradėtos švęsti vakarinėje Romos imperijos dalyje, ten,
kur vyravo indoeuropietiškųjų švenčių ir papročių įtaka.
Jėzus Kristus ir Jonas Krikštytojas tiek religinės bei dvasinės prasmės,
tiek ir istorinio gimimo požiūriu, tarpusavyje yra susiję taip, kaip
susijusios Kalėdų ir Rasos šventės. Rasos ir Kalėdos yra Rėdos rato
priešpriešos (žr. brėž.). Kalėdos yra žemiausiame Rėdos rato taške,
o Rasos aukščiausiame: nuo Kalėdų saulė didėja (gimsta), o po
Rasos mažėja. Šias šventes skiria lygiai šeši mėnesiai. Šv.
Jono Krikštytojo gimimo data, kaip rodo Bažnyčios istorija, buvo
nustatyta remiantis jau priimta Kristaus gimimo data (gruodžio 25 d.) ir
Luko Evangelija (Lk 1, 36), kurioje minima, kad šv. Jonas Krikštytojas
gimimė šešiais mėnesiais anksčiau už Jėzų. Kadangi Kristaus gimimo
ir šv. Jono Krikštytojo šventės sutapo su saulės posūkio taškais,
kurių vienas žymi mažėjimą (nuo Rasos šventės dienos pradeda trumpėti),
o kitas didėjimą (nuo Kalėdų dienos ilgėja), tai šv. Augustinas šiame
sutapime įžvelgė šv. Jono Krikštytojo žodžių: Jam skirta augti,
o man mažėti (Jn 3, 30), kuriuos šis pasakė lygindamas save su
Kristumi, kosminį, t. y. pačios gamtos patvirtinimą. Tokius teiginius
patvirtino ir šių krikščioniškų švenčių atsiradimo seka. Jeigu
Kristaus gimimo šventė Kalėdos gruodžio 25 d. buvo pradėtos
švęsti IV a. viduryje, tai šv. Jono Krikštytojo gimimo diena birželio
24 d. buvo pradėta švęsti VI a. pradžioje. Kristaus gimimo šventės
įvedimas gruodžio 25 d. pamažu pakeitė senąją indoeuropiečių saulės
gimimo šventę, o šv. Jono Krikštytojo gimimo dienos šventė
atitinkamai pakeitė gyvybinių galių suvešėjimo šventę, kurią įvairios
indoeuropiečių tautos vadino skirtingai: romėnai Rožių
dienomis, o baltai Rasa, Kupole arba Krešėmis.
Lyginant Rasas su Kalėdomis ir jų ryšį su krikščionybe, pastebime ir
švenčių skirtumą. Kalėdų šventė, kurią mes jau švenčiame kaip
Kristaus gimimą, išlaikė savo senąjį pavadinimą Kalėdos, o
Rasos šventei prigijo krikščioniškas vardas Joninės. Rasos ir
Joninių pavadinimų santykis toks pat, kaip ir slaviškųjų Koliada
ir Roždestvo. Koliada tai senasis saulės grąžos
šventės pavadinimas, o Roždestvo, kaip mūsų atveju Joninės,
krikščioniškas senosios šventės įvardinimas. Akivaizdus ir
keistas senosios ir krikščioniškosios kultūrų ryšys. Kalėdos,
kuriose labai daug krikščioniškųjų papročių, išlaikė savo senąjį
pavadinimą, o Rasos šventei, kurioje beveik nėra krikščioniškų
papročių, prigijo krikščioniškas pavadinimas Joninės. Tačiau ir
šitas, priešingas santykis rodo labai glaudų, galima sakyti, pusiausvyrą
išlaikantį senųjų ir krikščioniškųjų švenčių persipynimą.
Rasa
Užrašytų žinių apie Rasas iš tiesų yra nedaug. Be T. Narbuto
Rasas mini L. A. Jucevičius. Joninių aprašyme jis mini, kad Vilniuje šv.
Jono vaikštynės yra plačiai žinomos pavadinimu eiti į Rasas ir
paaiškina, kad Rasos Vilniuje yra giraitė už Misionierių parapijos
kapų, t. y. Rasos yra labiau vietovardis nei šventės pavadinimas.
Tas teįrodo, kad Rasos giraitės (dabar - Rasų kapinės) pavadinimas galėjęs
kilti iš šventės pavadinimo. Bet gi Rasos pavadinimo tikrumą nulemia
tai, kad jis yra įtvirtintas tautosakoje, pvz., A. Juškos dainų
rinkinyje. Dainoje, kurioje išvardijami metų darbai ir šventės,
minima: Rasos šventė kai atėjo, šieną pjauti jau reikėjo.
Rasos šventę mini ir J. Juška savo žodyne: Rasos šventė esta
kirmičė su linksmomis dainomis ling joninės ant lauko (LKŽ). Šitų
tikrų tautosakos šaltinių dėka Rasos šventė pateko ir į Didįjį
Lietuvių kalbos žodyną.
Beje, pirmosios rašytinės žinios apie Rasos šventę yra ne iš T.
Narbuto, o grafo Kyburgo kelionės į Lietuvą 1397 m. aprašyme. T.
Narbutas šį aprašymą, kurį gavo iš žinomo XIX a. istoriko Ž.
Onaceviciaus, yra išvertęs į lenkų kalbą. Lietuviškas grafo Kyburgo
kelionės aprašymo vertimas, kurį iš lenkiškojo išvertė J. Basanavičius,
yra toks: Nesą dienoje šv. Jono lietuviai iš senovės amžių tur šventę
kainą (bendrą, mūsų past.) ir gudams, vadinamą RASA pas
pirmuosius, o pas pastaruosius KUPULE. Grafas Kyburgas savo aprašyme
nurodė, kad Rasa buvo švenčiama rytų link nuo gardo (nuo
Vilniaus, mūsų past.), ant kalnelio, t. y. maždaug ten pat,
kur nurodo ir L. Jucevičius. Palyginkime 1397 m. (Kyburgas) ir 1842
m. (L. Jucevičius). Keturi su puse šimto metų skiria šias dvi datas, o
jų aprašymai sutampa. Labai svarbu, kad čia minimas ir kitas tos pačios
šventės pavadinimas Kupolė, apie kurį kalbėsime vėliau.
Panagrinėkime, ką reiškia šventės pavadinimas RASA? Šis žodis
siejasi su prasidėjimu, žydėjimu: rasoti reiškia žydėti,
plaukti (rugiai dvi nedėlias rasoja, dvi nedėlias grūdas auga, dvi
nedėlias noksta LKŽ). O žydėjimas yra apvaisinimas, pradėjimas.
Todėl S. Daukantas apie šią šventę, kurią jis vadino vainikų švente,
rašė: Rodos, jog šventino tą šventę minavonei įkūrimo arba sutvėrimo
šio pasaulio ir visos šeimynos, (...) kada visas sutvėrimas buvo pradžią
gavęs. Kodėl prasidėjimui gamtoje yra pasirinktas būtent tas
laikas? S. Daukantas taip atsako į šį klausimą. O gi todėl, kad
Dievas ... kaip koks tėvas, perą išgūžęs, paleidęs į pasaulį,
ką tegalėjęs atlikti tokiu laiku, kuriame nuleistas peras nepragaištų
pasauly, nesgi žinoma yra visiems, jog apie šventą Joną, oras yra visų
jaukusis ir malonusis.
Tačiau, Rasos prasmių sklaida tuo dar nesibaigia. Šis žodis
vienas slėpiningiausių lietuviškame pasaulėvaizdyje. Jis sietinas su
daugiaprasmiu veiksmažodžiu rastis. LKŽ nurodo jo reikšmes,
artimas rasos prasminiam laukui. Rastis reiškia 'kilti,
dygti, susidaryti': Pradėjo pamažėliu debesys rastis; Ant dirvų
pradeda rastis žolelė; Po lietui rasis grybai; rastis reiškia
ir 'gimti': Ten aš radaus ir augau, Tokis mažiukas veršiukas
rados (LKŽ). Visos šios reikšmės nuo natūralių, gamtinių iki
apibendrintų atkartoja tą patį atsiradimo, naujo, dar nebūto
susidarymą, žodžiu, prasidėjimo, pradžios, kilmės motyvą. Tad rasa
yra gajos esmė, gyvasties dvasia, kuri rasdamasi, t. y. įsikūnydama
fiziniame pasaulyje tampa naujos gyvybės priežastimi. Šventės
pavadinimas Rasa išreiškia slėpiningiausią, akiai nematomą
gyvybės esmę, be kurios neatsirastų jokia gyvybė.
Apskritai žodis rasa yra būdingas lietuviškam pasaulėvaizdžiui.
Dainose šis žodis sutinkamas greta žodžių rūta, rūtelė
ir vainikėlis: ne bet kokia aš mergelė buvau, ant galvelės rūtelė
rasojo; Ko rasoja vainikėlis ant tavo galvelės?; Krenta
raselė nuo rūtytėlių (LKŽ). Dar pridėjus baltos (sidabro) spalvos
motyvą: Stovėjo panelė kaip raselė balta; nuo ryto rasos aš
esmu balta, nuo vėjužio raudona, galima nujausti Rasos šventėje
slypinčią skaistos idėją. Tai savaime suprantama, nes rasa,
kaip jau minėta, yra pati gyvybės, gyvybiškumo esmė, o esmė, kaip ji
bepasireikštų, visada išlieka nesutepta ir skaisti.
Kupolė
Kitas, plačiau žinomas ir būdingesnis slavų kraštams, Rasos įvardinimo
sinonimas yra Kupolė. Šis šventės pavadinimas kildintinas iš veiksmažodių
kupti, kūpėti, kupinti, kurie reiškia 'gerai augti', 'vešėti',
'virsti iš dirvos ar puodo', 'su kaupu pilti, kaupinti': Tai užderėjo
nauda visi laukai lūžta, kupa; Kai užderėjo vasarojus, tai
net iš dirvos kupa; Neseniai įmaišiau tešlą, ir jau kupias;
Nekupink, nesutilps! (LKŽ). Veiksmažodžiai kupti, kupėti,
kupinti jau primiršti, tačiau jų vediniai daiktavardžiai kupeta,
kupolas ir būdvardžiai kuplus, kupinas plačiai tebevartojami
ir šiandien. Plg. latviškus žodžius kupla, kuploja, kurie reiškia
'vešėti, tarpti, klestėti'; kuple 'vešlus, kuplus' ir kupena
(latv.) 'pusnis'. Šaknis kup priklauso kaupti(s)
prasminiam laukui. Kupa arba Kupolė tai pilnaties, didžiausio
suvešėjimo, sužaliavimo metas didžiausioji gyvybinių galių
sankaupa, palankiausia naujos gyvybės pradėjimui. Iš čia kilęs ir didžiausią
gyvybinę galią turinčių vasarovidžio nakties žolynų pavadinimas
kupolė. Žolynų puokštė kupolė iškeliama ant aukštos
karties, iš jų pinami vainikai, jos vartojamos gydymui.
Tačiau kupinti reiškia ne tik 'vešėti', 'kaupti', bet ir 'tirštinti,
tankinti, kietinti'. Kupintas arba nukupintas pienas reiškia surūgusį
pieną, nuo kurio nusunktos išrūgos, t. y. sutirštintas, sukietintas
(LKŽ). Ši priešinga veiksmažodžio kupti prasmė reiškia, kad
vešėjimas, žydėjimas pereina į tirštėjimą, kietėjimą. Plačiau
apie tai žr. sk. Krešės.
Atsekus pavadinimo Kupolė kilmę ir prasmę, nesunku pamatyti,
kaip krikščionybės įtakoje senas šventės pavadinimas Kupolė pakeitė
savo prasmę slavų (baltarusių ir ukrainiečių) kalbose. Mūsų amžiuje
šią šventę slavai vadina sukrikščionintu vardu Ivan-Kupala,
t. y. panašiai kaip ir lietuviai Joninės. Dabar žodis kupala
verčiamas kaip 'maudytojas', t. y. Ivan-Kupala reiškia Jonas Maudytojas.
Tai atrodo aišku, nes šv. Jonas, krikštydamas maudė žmones Jordano upėje,
o ir pravoslavai net šiais laikais krikštydami maudo, t. y. visą
kūdikį paneria į vandenį. Jų ir krikštykla vadinasi kupelj,
t. y. 'maudyklė'. Atrodo viskas tvarkoje, tačiau, jau minėjome, kad
grafas Kyburgas savo kelionės į Lietuvą 1397 m. aprašyme teigia, jog
gudai Rasos šventę vadina Kupule. Kitas nenuneigiamas įrodymas
yra XIX a. V. Dalio išleistas prasminis rusų kalbos žodynas. Jame
veiksmažodis kupitj reiškia skopliatj, kopitj, sobiratj v kupu
(kaupti, rinkti į kupą), taigi yra tos pačios prasmės,
kaip ir lietuviškas kupėti, kupti. Dalio žodyne yra ir žodis kupa,
reiškiantis 'krūva, kupeta, grupė' (derevja stojat kupam), kuris
išlikęs ir dabartinėje slavų kalboje. O svarbiausia Dalio žodyne
yra ir šventės pavadinimas Kupala, minimas kaip pavadinimo
Ivan-Kupala sinonimas (Kupala ili Ivana - Kupala, denj 24 ijunia; b
Beloj i Maloj Rusi v Baltsk. gub. i u južn. slavian). To pakanka
pamatyti, kad ir lietuvių Kupolė, ir slavų Kupala, ir lietuvių
Joninės bei slavų Ivan-Kupala yra ta pati didžiausių gamtos gyvybinių
galių, augalijos suvešėjimo, vaisingumo, derlumo šventė, kuri krikščionybės
įtakoje pakeitė pavadinimą. O su veiksmažodžiu kupatj šventės
pavadinimą Kupala sieja tik panašus skambesys.
Krešė(s)
Yra dar vienas, beveik visai pamirštas šios šventės pavadinimas
tai prūsų kresze. V. Toporovo nuomone, ši šventė sietina būtent
su Joninėmis, nes slavų šaknis kres žymi ne tik atgają, prisikėlimą
(plg. voskresenije), bet ir saulės ratą, vasarinę saulės
solsticiją (sen. rus. kres 'solncevorot' posūkis). V.
Toporovo nuomonę patvirtina ir lietuviški žodžiai. Krėšėti lietuviškai
reiškia 'būti vešliam, puikiam, klestėti:' Toks medžiui bus lygus
stovinčiam, prieg paversmių visad krėšinčiam (LKŽ). Šita, labiau
primiršta veiksmažodžio krėšėti prasmė atitinka jau minėtą
veiksmažodžių kupti, kupėti, kupinti prasmę. Dysnos ir Tverečiaus
apylinkėse bei K. Jauniaus raštuose veiksmažodis krėšuoti reiškia
rugių žydėjimą, o veiksmažodis kryšėti Merkinės apylinkėse
reiškia 'žydėti': Jos (obelėlės) žiedeliai kryšėjo (LKŽ).
Kaip prisimename, viena iš rasoti reikšmių yra 'žydėti',
tad rasoti ir kryšėti (krešuoti) galima laikyti
sinonimais (plg. vieną iš žodžio užkrėsti reikšmių
'apvaisinti' LKŽ). Kita vertus, krėšėti prasmė 'vėšėti'
dera prie kupėti, kupti. Todėl Krešė arba Krešės dar
vienas savitas baltiškas Rasos šventės pavadinimas, savo prasme
lygiagretus Kupolei.
Yra ir kita, labiau žinoma veiksmažodžio krėšėti prasmė
'tirštėti, džiūti, kietėti': Kiaulę pjaunant, kraujas krešėjo,
kol sukrešėjo. Iš čia kilęs daiktavardis krešenos arba krekenos:
Va, palaidžiau krešenų, galit kept (LKŽ). Tirštėjimo, kietėjimo
prasmė yra priešinga vešėjimo, žydėjimo, skleidimosi prasmei. Iš
pirmo žvilgsnio atrodo keista, kad taip pat ar labai panašiai skambantys
žodžiai išreiškia priešingas prasmes, tačiau įsigilinus į vešėjimo,
žydėjimo vyksmą aiškiai matyti, jog tai yra savaime suprantama. Vešėjimas,
žydėjimas savaime pereina į tirštėjimą, kietėjimą, džiūvimą,
nes žiedas užmezga vaisių, t. y. žiedas virsta vaisiumi, kuris kreša
(tirštėja, kietėja, džiūsta). Kitaip sakant, žydintis žiedas pamažu
susiformuoja, t. y. sukreša į vaisių, o apvaisinti reiškia užkrėsti
žiedą sukrešėjimui. Tad šventės pavadinimas Krešės apjungia
savyje prieštarą: augalijos bei gyvybinių galių suvešėjimą, sužydėjimą,
ir jų sukrešėjimą, susiformavimą į kietą vaisių.
Atidžiau pavarčius Lietuvių kalbos žodyną paaiškėja, jog ir
pavadinimas Kupolė jungia savyje tą pačią prieštarą, nes veiksmažodis
kupinti, kaip ir krešėti reiškia 'sutirštinti':
Kupintą pieną, kietą kaip branduolą, jis dar vieną be duonos lapsės
(LKŽ).
Žydėjimas pereina į krešėjimą arba žiedėjimą (senstanti duona sužiedėja,
plg. žydėti žiedėti), vešėjimas pereina į vytimą (vešėti
vysti); nokimas pereina į nykimą (nokti nykti),
daigas dygdamas virsta želmeniu (dygti daigoti). Panašių
prasminių porų, kurios panašiais žodžiais išreiškia vieno reiškinio
perėjimą į kitą, yra ir daugiau (lapoti leipti; želti žilti;
gyvėti geibti; kūsti kusti; kermėti kirmyti; tarpti
tirpti). Šios žodžių poros išreiškia baltišką savimonę, kuri
suvokė, jog tokie reiškiniai ar dalykai, kaip žydėjimas, vaisiaus
nokimas bei puvimas, diena bei naktis, tamsa bei šviesa, negali būti
atskiri. Viskas greičiau ar lėčiau išvirsta, anksčiau ar vėliau
pereina į savo priešybę.
Netikėta ir nuostabu! Gilindamiesi į šventės pavadinimų Kupolė,
Krešės prasmę atradome, kad juose užkoduoti tie patys būties dėsningumai,
kuriuos bandymų būdu eksperimentiškai atrado kvantinė fizika. Kvantinė
fizika sugriovė iš atskirų dalių ir reiškinių sudarytą klasikinės
fizikos pasaulėvaizdį ir parodė, jog erdvė ir laikas, banga ir dalelė,
energija (esmė) ir materija (forma) nėra nepriklausomi, atskiri reiškiniai,
bet vieningi, tarpusavyje susiję reiškiniai. Kitaip sakant, kvantinė
fizika parodė, jog esmė (energija) virsta (pereina) forma (materija) ir
atvirkščiai. Skirtumas tarp senovės baltų pasaulėvokos ir kvantinės
fizikos atradimų yra tas, kad pastarieji dar netapo mūsų kultūrinio
gyvenimo ir visiems suvokiamo pasaulėvaizdžio dalimi. O tai reiškia,
kad jie dar (išskyrus mokslinius straipsnius) niekaip neatsispindi mūsų
kalboje, papročiuose ar kituose kultūros reiškiniuose. Tuo tarpu mūsų
senolių kultūroje šie būties dėsningumai buvo (sakau buvo, nes
tos prasmės, kurias išrinkome iš LKŽ, yra jau beveik išnykusios) užkoduoti
kalboje, išsakyti dainomis bei išreikšti papročiais ir apeigomis.
Kitaip sakant, šie dėsningumai buvo visiems suvokiamo pasaulėvaizdžio
dalis.
Racionalaus mąstymo vystymasis ir atitolimas nuo gamtos ištrynė iš
indoeuropiečių ir baltų kultūrų šių pagrindinių būties dėsnių,
kuriuos vėl iš naujo atrado modernusis mokslas, suvokimą. Šiuolaikinis
civilizuotas žmogus to nebesupranta, todėl išnyko ir senosios šventės,
papročiai bei apeigos. Tačiau senovės baltai, kaip rodo jų kalba,
papročiai bei apeigos, gerai suvokė, kad gyvybinė galia (esmė,
energija) pereina į dygimą, augimą, vešėjimą, kurio aukščiausia
fazė (virsmo viršūnė) yra žydėjimas, po kurios gyvybinė
galia (esmė) standėja, kietėja ir sukreša į vaisių (formą). Kiečiausia
vaisiaus dalis sėkla paslepia savyje gyvybinę galią (esmę). Sėklai
dygstant ir irstant jos formai, vėl ištrūkusi gyvybinė galia išsiskleidžia,
suveši, pražysta ir vėl po to sutirštėja, sukreša į naują formą.
Šitokią pasaulėvoką gerai išreiškia žodžiai dainos, kuri būdavo
dainuojama lankant rugius jų kupėjimo, vešėjimo metu: Sakė
vosilka rugeliams: / Augte ir žydėte, /
Peržydėjus prinokte.
Tai didysis būties dėsnis, kurį mes vadiname virsmu, o senovės graikai
enantiodromija (enantios priešingas + dromos bėgimas,
t. y. bėgimas priešpriešiais). Šis dėsnis yra bet kokio gyvastingumo,
bet kokios gyvybės pagrindas. Baltai savo pagrindines šventes švęsdami
metiniuose augalijos virsmuose skatino ir palaikė šio dėsnio pasireiškimą
arba, kitaip sakant, savo apeigomis išreiškė ir skatino virsmus.
KUPOLIAVIMAS
Kupoliavimas
vienas būdingiausių Rasos šventės papročių. Kupolės ar
kupoliavimas minimi senuose raštuose: Ipatjevo metraštyje (1262 m.),
Lietuviškoje Postilėje (1573) kupolomis vadinami Joninių dieną
surinkti žolynai. M. Strijkovskis (1582 m.) rašo, kad lietuviai Joninių
šventę vadino kupola. Šiuo vardu Rasos šventę vadina ir
Pretorijus (XVII a.). Kupoliavimą mini vyskupas M. Valančius, M. Katkus
ir kiti vėlesni, tautosakos šaltiniai.
Neretai kupolėmis yra vadinami žolynai, turintys gydomąją galią arba
atskiros žolynų rūšys, pvz., K. Milkus ir F. Kuršaitis kupolėmis
vadino jonažoles, J. Basanavičius ramunes, A. Viemis ir A.
Sabaliauskas mėlynai-geltonai žydinčias žoles ir pan. Tačiau, apžvelgus
platesnę medžiagą darome tą pat išvadą, kaip pasakyta ir Lietuviškoje
Postilėje kupolė yra kiekvienas vasarovidžio, t. y. didžiausią
gyvybinę galią pasiekęs žolynas.
Papročių ir apeigų su žolynais bei vainikais būta ir prieš Rasas
Sekminėse ir Devintinėse, nes suvešėjimas ir žydėjimas prasideda jau
prieš vasarovidį. Prieš Sekmines trobas išpuošdavo žalumynais ir berželiais,
piemenys žalumynais apvainikuodavo galvijus, o jaunimas ir gaspadoriai
eidavo rugelių lankytų. Jeigu Sekminėse rugelius aplankai,
sakydavo, tada javai geriau auga ir gausiau dera (M. Vodželo ir kitų
tyrinėtojų atlikti augalų sąmoningumo bei telepatijos tyrimai rodo,
jog senoviniai derlingumą skatinantys papročiai bei apeiginis
bendravimas su augalais nebuvo beprasmis; šiuolaikiniai prietaisai jau užregistruoja
žmogaus minčių poveikį augaluose vykstančioms elektrocheminėms
reakcijoms). Parugėse jaunimas dainuodavo, šokdavo, vaišindavosi. Būdinga
tai, kad Sekminėse parugėse dainuojamos dainos vadinamos kupolinėm,
o laukų lankymas kupinės: Kokios čia kupinės kas
sau; seniau visas kaimas eidavo, alaus padarydavo, ugnis kūrendavo,
jaunimas šokdavo tai bent kupinės (LKŽ).
Per Devintines berželius sustatydavo bažnyčioje ir jie ten būdavo
devynias dienas iki paskutinių mišparų. Moterys Devintinėse į bažnyčią
nešdavosi po devynis vainikus ir laikydavo juos kartu su berželiais.
Namo vainikus parsinešdavo po paskutinių mišparų, kai nulaužydavo berželius.
Vėliau nešdavosi nebe vainikus, o tik žolynų puokštę. Devintinių
berželių šakelės ir vainikai ar žolynai buvo vartojami kaip vaistas
nuo įvairių ligų, arba daržuose apsaugai nuo kenkėjų. Kai kuriose Žemaitijos
vietovėse galvijus vainikuodavo per Devintines, ir tą vakarą vadindavo
vainikų vakaru.
Tačiau pagrindinės apeigos su kupolėmis būdavo per Rasos šventę.
Kupoliavimu, t. y. žolynų rinkimu prasidėdavo šventės apeigos.
Kupoliaudavo būreliais ar po vieną. Iš surinktų žolynų sudarydavo
didelę puokštę, kurią pritvirtindavo ir iškeldavo ant aukštos žalumynais
apvainikuotos karties. Dabar tai šventės simbolis, vadinamoji kupolė.
XIX a. Mažojoje Lietuvoje užrašyti papročiai rodo, kad tokią kartį
su žolynais puošdavo ne tik žalumynais, bet ir kaspinais. Ją puošdavo
ir gale kaimo šalia rugių lauko pastatydavo merginos. Jos šalia kupolės
dainuodamos būdavo ir saugodavo nuo vaikinų, kurie stengdavosi ją
pagrobti, iki šventės pabaigos (dvi naktis ir vieną dieną). Išsaugotą
kupolę tarpusavyje pasidalindavo kaip ir Devintinių berželius, vainikus
ar žoles, ir naudodavo tuos žolynus gydymui bei apsaugai nuo kenkėjų.
Kupolė,
marti ir martavimas
Minėtas kupolės puošimo vainikais ir kaspinais bei saugojimo nuo vaikinų
paprotys atskleidžia kupolės ir marčios arba Rasos šventės ir vestuvių
ryšį. Kaip kupolė yra didžiausią gyvybinę galią pasiekęs ir
galintis pradėti naują gyvybę žolynas, taip marti yra subrendusi,
tinkama tekėti mergina: Kaip mes buvom jaunos marčios (LKŽ). Kita
marčios prasmė yra nuotaka: Su marčia šiandien susivenčiavosim
(LKŽ). Nuo sužadėtuvių iki vestuvių marti 2-3 savaites vaikščiodavo
su vainiku ir palaidais plaukais arba papuošta kaspinais.
Kupolės saugojimas nuo vaikinų tai savo jaunystės ir mergystės
saugojimas. Kupolės sunaikinimas jos išdraskymas ir pasidalinimas
tai žydėjimo arba martavimo pabaiga. Žydėjimas tai augalo
vestuvės. Pražydęs žolynas užmezga vaisių, o ištekėjusi marti
baigia martavimą, pagimdydama kūdikį: Tebeesu marti, neturiu vaikų
(LKŽ). Vėliau ši apeiga supaprastėjo ir pavirto Devintinių berželių
laikymu ir jų laužymu (sunaikinimu) po paskutinių mišparų.
Slavų merginos per Trejybės šventę (pirmą sekmadienį po Sekminių),
panašiai kaip lietuvaitės, puošdavo ir saugodavo ne kupolę, o berželį.
Pindavo jam kasas, puošdavo vainikais bei kaspinais. Dainuodamos dainas,
saugodavo jį visą savaitę, o po to, suvalgiusios apeiginį valgį
kiaušinienę, kuris būdavo valgomas ir lankant gimdyvę, berželį
nurengdavo, nulaužydavo šakas, skandindavo arba sudegindavo Kupolių šventės
lauže. Gimus naujai gyvybei marti, šiuo atveju kupolė ar berželis,
turi mirti.
Polesėje ir kitose slavų gyvenamose vietovėse gyvavo laumių išvarymo
paprotys. Laumės, kurios pasirodydavo per Sekmines ar Trejybės šventę
(lietuvių patarlė Laksto, kaip Sekminių laumė su virtiniais
rodo, jog anksčiau panašūs papročiai su laumėmis galėję būti ir
Lietuvoje), po laumių savaitės rituališkai išvaromos Kupolės šventės
išvakarėse ar apie Petrines. Laumės gyvendavo rugiuose. Iš pradžių
jos palankiai veikdavo rugių augimą, t. y. skatindavo vešėjimą, kupėjimą,
bet vėliau jos jau trukdydavo rugiams užmegzti vaisių ir subręsti.
Tada jas rituališkai išvarydavo. Laume aprėdomą merginą išpuošdavo
žalumynais ir vainikais nuo galvos iki kojų taip, kad drabužių
nesimatydavo. Kitur laumė būdavo apsirėdžiusi kaip nuotaka, tik
gausiai papuošta žalumynais. Laumes išvarydavo į kapines arba į rugių
lauką, o dažnai ir į kapines, ir į rugių lauką. Išvarę laumę,
ją nurėdydavo, o jos žalumynus pasidalydavo tarpusavyje ir naudojo taip
pat, kaip ir lietuvaitės kupolės žolynus nuo ligų ar daržo kenkėjų.
Laumių išvarytojai, grįždami atgal, privalėdavo rituališkai tris
kartus virsti per galvą kūliavirsčio, kaip virsdavo piemenys ar vaikai
išgirdę pirmąjį pavasario griaustinį. Virsmą reiškiantis kūliavirstis
rodo, jog laumės išvarymas tėra tik virsmas, perėjimas iš
žydėjimo į vaisių nešantį gyvenimo tarpsnį.
Kupolės puošimas ir jos saugojimas, Devintinių berželiai Lietuvoje, o
slavų kraštuose berželio, dažnai vadinto laume, puošimas ar
laumių išvarymas slavų kraštuose, nors formos požiūriu yra gana
skirtingi papročiai, tačiau jų esmė ta pati. Kad žolynas, rugiai ar
mergina galėtų brandinti vaisių, reikalingas virsmas, o rituališkai
tai išreiškiama kupolės, laumės ar marčios išvarymu ar sunaikinimu.
Kitaip sakant, reikia, kad vešėjijmas ir žydėjimas per ilgai neužsitęstų
ir pereitų į žiedėjimą, kietėjimą ir sukrešėjimą į kietą vaisių.
Mes visi žavimės ir džiaugiamės, kai kiekvieną pavasarį pražysta
gamta sodai, gėlynai, daržai, ir javų laukai. Tai gražiausias metų
laikas, bet jis trunka neilgai. Per žydėjimą užsimezga vaisius, kuris
vėliau brandinamas. Taip subręsta sėkla naujam žydėjimui ir duona mūsų
stalui.
Gražu, kai jaunos merginos pražysta kaip puikiausi žiedai. Tačiau jų
žydėjimas, kaip ir gamtos, turi peraugti į vaisingumą. Mūsų
laikais moterys tą žydėjimą stengiasi dirbtinai palaikyti. Jos žydi
ir žydi. O kokios pasekmės? Pagalvokime, kas būtų, jeigu sodai, daržai
ir laukai nepaliautų žydėję. Būtų gražu, bet ar mes nealktume? Kai
mūsų moterys vis ilgiau žydi ir neneša vaisiaus, mes alkstame motiniškos
šilumos, meilės ir globos. Antra vertus, žydėjimas pats imliausias
gyvenimo tarpsnis. Jam palaikyti reikia daugiausia energijos, kuri gaunama
kitų sąskaita ar net gyvybės kaina.
Ilgas vešėjimas ir žydėjimas kaip ir ilgas martavimas
nemezgant vaisiaus, yra nenatūralus ir žalingas, tačiau virsmas iš žydėjimo
į vaisiingą gyvenimo tarpsnį yra nelengvas, nes tenka prarasti žydėjimą.
Tam reikia pasiruošti. Nuo Sekminių iki Petrinių jaunimo atliekamos
apeigos ir papročiai bei žaidimai būtent ir buvo pasiruošimas jų
laukiančiam sunkiam ir didžiausiam gyvenimo virsmui vestuvėms.
Rasos
šventės vainikai
Vainikai, kaip ir
kupolė, vieni svarbiausių Rasos šventės simbolių. Vainikus
pindavo iš surinktų žolynų. Rasos vainikai pinami ypatingai: tylomis,
nevartojant siūlo ir iš devyneriopų kupolių. Rasos šventėje visi
su vainikais, o ypač jaunimas. Šventės vainikas yra ypatingas.
Vainikas, kaip ir kiekvienas simbolis, turi ne vieną prasmę. Vainikas be
pradžios ir pabaigos tai amžinumo, nuolatinio pasikartojimo
simbolis. Sidabro rasa padabintas vainikas skaistos simbolis. Iš
kupolių, brandžiausių žolynų supintas vainikas tai brandos
simbolis. Vainikas pilnametystės, pakėlimo į marčias ženklas.
Vainikų Rasos šventėje tiek daug, kad S. Daukantas šią šventę
pavadino Vainikų švente. Nors vainikai labai gerbiami ir su jais
atliekamos įvairios apeigos bei būrimai, vėliau jie sudeginami šventės
lauže, skandinami ar kitaip sunaikinami. Tai būtų keista, jei vainikų
prasmė būtų viena. Tačiau vainikai yra naikinami kaip brandos
simbolis, t.y. reiškia marčios arba laumės išvarymą. Slavų jaunimas
atlikęs laumės išvarymo apeigas, savo vainikus sudegindavo laužo
ugnyje. Apie vainikų naikinimą išliko nedaug papročių ir galbūt todėl
jis mažiau žinomas. Toks paprotys užrašytas Raseinių apyl.: Joninių
naktį renka gėles ir pina vainikus, paskui sukuria ugnį ir šoka apie ją
degindami vainikus. Kurie nesudega, tuos atiduoda karvėms, kad daugiau
pieno duotų.
Tačiau yra užrašyti ir visiškai priešingi papročiai: Joninių
vainikus mergaitės pagarbiai saugojo: laikė pakabintus po sija ties
lova, greta šventųjų paveikslų (Rokiškio apyl.), ar klėtyje ties
lovos galu (Girkalnis). Toks priešingas elgesys su vainikais būtų labai
keistas, jeigu vainikas teturėtų vieną prasmę. Ir Rasos šventėje,
kaip ir per vestuves, vainikas prarandamas ar apeiginiai sunaikinamas kaip
brandos ir jaunų dienų simbolis, bet kartu ir pagarbiai saugomas
(vestuvinius rūtų vainikus kraitinės skrynios prieskrynėje).
Kadangi Rasos šventėje vainikus dėvi ir seni, ir jauni, ir maži, ir
dideli galima įžvelgti dar vieną vainiko prasmę. Jeigu brandos
simbolis tinka jaunimui, tai kita prasmė tinka visiems. Vainikas reiškia,
kad žmogaus kūnas, kaip pasakyta šv. Rašte panašus į žolyno:
Kiekvienas kūnas tartum žolynas, ir visa jo garbė tarsi žolyno
žiedas. Žolynas nudžiūsta, ir žiedas nubyra (1 Pt 1, 24).
Burtai su vainikais daugiausiai būdavo vedybiniai. Merginos mesdavo
vainikus per galvą atgalia ranka ant medžio arba ant šakotos karties. Iš
kelinto karto vainikas užsikabins, po tiek metų ištekės. Apie Panevėžį
ir Švenčionis nupintus keturis arba du vainikus merginos įmesdavo į šulinį.
Jei jie susieidavo, tikėdavosi tais metais ištekėti. Rytprusių lietuvės
nupintą iš devyneriopų gėlių vainiką mesdavo pro langą į pirkią,
paskui jį dėdavo po pagalve, tikėdamosi susapnuoti skirtąjį. Vainikus
plukdydavo tekančiame vandenyje ir pagal tai, ar jie susitinkdavo vienas
su kitu ar ne, spręsdavo, ar šiais metais ištekės. Buriama būdavo
ir iš surinktų žolynų puokštės kupolės.
VASAROVIDŽIO
NAKTIS
Laužai
ir ugnys
Vietą vakaronei ir šventimui parinkdavo ant kalnelių ar piliakalnių,
kad toliau būtų matyti. Lygumų gyventojai įsikurdavo ir gojeliuose ar
kur nors kitur gražioje vietoje, prie upės ar ežero. Visi stengdavosi,
kad vanduo būtų netoli. Aikštelės viduryje, kad aplinkui būtų
vietos šokiams ir žaidimams sukraudavo aukštą laužą. Kartais
vietoj laužo statydavo dervos statinę. Aukščiausioje vietoje iškeldavo
ilgą kartį su vežimo ratu, į kurio stebulę pripildavo dervos ar pridėdavo
beržo tošių. Keldavo ant karčių ir šiaudų kūlius ar dervoje išmirkytus
pakulų kuodelius.
Laužą užkurdavo jau sutemus, apie 11 val. vakaro, o vidurnaktį uždegdavo
ir ant karčių iškeltas ugnis. Laužo ugnį įskeldavo titnagu arba
senoviniu būdu trinant du sausus pagaliukus. Sakralus įžiebimas
simbolizuoja naujo pradžią. Joninių laužo ugnis ypatinga ja
atnaujindavo namų židinio ugnį. Ypač Joninių ugnies stengdavosi
parsinešti jaunavedžiai, kad šeimoje būtų santarvė ir ramybė. O
darydavo taip: seną židinio ugnį gesindavo švariu vandeniu ir iš šventinio
laužo kempinėje parsinešta kibirkštimi įžiebdavo naują židinio ugnį.
Nuo Joninių ugnies įkurto laužo dūmais smilkydavo pastatus ir į lauką
genamus gyvulius, apsaugai nuo nelaimių. Šventinio laužo pelenus barstė
ant laukų, anglis pasidėdavo vaistams sutrynus duodavo sergantiems
nuomariu, anglimi apibrėždavo šunvotes, o sloguojantys kaitindavo kojas
karštoje Joninių laužo pelenų vonelėje.
Užkūrus laužą, kurį laiką visi tylėdavo, paskui pagyvėdavo ir
aplink laužą prasidėdavo rateliai, šokiai, žaidimai, dainos. Baigiant
degti laužui per jį pirmiausia šokinėti pradėdavo vyrai ir
jaunuoliai. Nuo jų neatsilikdavo merginos ir vaikai. Jeigu vaikinui ir
merginai pavyksta peršokti laužą susikibus rankomis, tai ženklas, kad
tais metais susituoksią. Ugnis visada švarina, apvalo, o ypač
vasarovidžio nakties ugnis. L. Jucevičius rašė, kad per ugnį šokinėjama,
kaip ir maudomasi, norint apsivalyti nuo nuodėmių ir visiems
ateinantiems metams apsidrausti nuo visokių ligų. Švarinamoji ugnies
galia būdavo naudojama ir kaimą užpuolus epidemijai. Tuo atveju per
sukurtus laužus šokdavo visi, pernešdavo ligonius ir pervarydavo
gyvulius.
Greta laužo medžiuose įrengdavo supuokles. Supdavosi jaunimas ir
vaikai, o merginas supdavo vyrai. Mažojoje Lietuvoje sūpuoklės
neatskiriama šventės linksmybių dalis. Jas aprašė A. Becenbergeris:
Iš lanksčių berželių kamienų padaromos sūpuoklės. Tada supasi
abiejų lyčių asmenys, ir kuo aukščiau sūpuoklės lekia, tuo didesnis
besisupančių ir žiūrovų džiaugsmas.
Joninių naktį svarbus vaidmuo buvo teikiamas ir vandeniui. L. Jucevičius
XIX a. viduryje rašė, kad upėse ar ežeruose maudomasi, norint
apsivalyti nuo ligų. Balninkų, Leipalingio ir kitose apyl. irstydavosi
valtimis ir taškydavosi, kitur laistydavosi, kad vanduo suteiktų
gyvasties, žvalumo ir stiprybės. Arnionių apyl. ir maudydamiesi taškydavosi,
nes vanduo apvalo. Biržų ir Pabiržės apyl. maudydavosi moterys
ir merginos. Tai darydavo todėl, kad šią naktį ir laumės maudosi, o
merginos dar ir tam, kad ištekėtų.
Ugnies
ir vainikų plukdymas
Apie vidunaktį degančiais fakelais nešina ir dainuojanti eisena
patraukia prie tekančio vandens. Prasideda įspūdingiausioji šventės
dalis ugnies ir vainikų plukdymas.
Buvo paprotys vasarovydžio naktį ežeruose ir upėse plaukioti vainikais
ir žolynais išpuoštomis valtelėmis, kuriose kūrendavosi ugnis. Tokių
valtelių dar 4-me XX a. dešimtmetyje buvo galima matyti Vilniuje Neries
upėje. Josvainių apylinkėje plukdydavo vainikais apipintus vežimų
ratus su degančia derva stebulėse. Kitur, apie Rokiškį bei Molėtus
plukdydavo žalumynais papuoštus plaustelius su lauželiais. Tačiau dažniausiai
nakčia į vandenį leisdavo vainikus su prie jų pritvirtintomis degančiomis
žvakelėmis.
Šio amžiaus pradžioje Druskininkų jaunimas rinkdavosi į Meilės
salą Nemuno upėje. Čia kurdavo laužą, šokdavo ir dainuodavo.
Dvyliktą valandą nakties merginos eidavo į kairį salos krantą, o
vaikinai į dešinį. Tada kiekvienas į upę leisdavo savo vainiką
su degančia žvakute. Prie vainikų pririšdavo lenteles su savininko
vardu. Salos (ilgis apie pusė kilometro) gale, kur suteka upės srovės,
susitinkdavo ir vainikai. Susiporavusius vainikus stebėdavo
budintieji valtyse ir garsiai skelbdavo laimingųjų porų vardus.
Išorinė, paviršutinė ugnies ar vainikų su degančiomis žvakelėmis
plukdymo apeigos prasmė aiškiai suvokiama iš Druskininkų jaunimo papročio.
Tačiau, kaip kiekvienas simbolis ar apeiga, taip ir ši prasmės atžvilgiu
yra daugiasluoksnė. Tai dviejų prieštarų ugnies ir vandens
jungtuvės, reiškiančios naujo atsiradimą. Nauja visad gimsta prieštarų
sandūroje. Gyvybė radosi vandenyje sušvitus kosmoso ugniai saulei.
Vaizdžiai sakant, gyvybė tai gaisras pasaulio vandenyne. Tad ugnies
plukdymas tai kosminis simbolis, reiškiantis gyvybės, kurią
vaizduoja iš kupolių nupinti vainikai, atsiradimą, jos pradžią. Čia
vėl tinka prisiminti S. Daukantą, kuris apie Rasos šventę rašė, jog
šventino tą šventę minavonei įkūrimo, arba sutvėrimo šio
pasaulio ir visos šeimynos. Taip simboliškai ugnies plukdymo apeiga išreiškiamas
biologinės arba kūniškosios gyvybės atsiradimas. Kūnui jungiantis su
dvasia atsirado nauja gyvybės kokybė žmogus.
Taigi, žmogus yra labai sunkiai suderinamų prieštarų kūno ir
dvasios junginys. Kūnui ir dvasiai, aistrai ir skaistai suderinti
buvo skirta slėpiningiausioji šventės apeiga paparčio žiedo ieškojimas.
Paparčio
žiedas
Vasarovidžio naktis, kaip Kalėdų naktis, nepaprasta joje pražysta
papartis. Kaip ugnies plukdymo vandenyje bei kitų apeigų, taip ir paparčio
žiedo ieškojimo prasmė yra daugiasluoksnė. Tai, kad paparčio žiedo
slėpiniui pavaizduoti pasirinktas nežydintis augalas, daugumai šiuolaikinių
žmonių reiškia, jog tai tik graži pasaka. Tačiau, žvelgiant kitu
žvilgsniu, niekad nežydinčio paparčio parinkimas šiam slėpiniui išreikšti
sako, jog jame glūdi labai gili, paviršutiniškai visai neįžvelgiama
prasmė. Jau vis labiau pripažįstama, jog pasaulio sudėtingumui
atskleisti tinkamesnis ne mokslinis, bet mitologinis mąstymas
naudojant vaizdinius bei simbolius.
Apie paparčio žiedo ieškojimą, apie galias, kurias gauna paparčio žiedą
radęs žmogus, ir apie jo išsaugojimą yra daug padavimų ir pasakojimų.
Nors šie padavimai, užrašyti įvairiose Lietuvos vietose, šiek tiek
skiriasi, tačiau jų esmė ta pati. Paparčio žiedui rasti būtina išpildyti
tam tikras sąlygas, kurios šiek tiek skiriasi įvairiose legendose, tačiau
visos jos pasakoja apie žiedo nepaprastumą ir apie piktąsias galias,
bauginančias paparčio žiedo ieškotoją, apie tai, kad žiedo radėjas
įgyja visažinojimą vydą bei kad labai svarbu ir nelengva išsaugoti
surastąjį žiedą, kuris vėl galįs dingti. Kartu su paparčio žiedu
pradingsta ir įgytasis visažinojimas.
Paparčio žiedo ieškojimo prasmę panagrinėsime pagal žemaičių
pasakojimus, užrašytus sename (1862 m.) leidinyje.
Ruoštis žiedo ieškoti pradedama iš anksto: reikia prieiti išpažinties
ir nuoširdžiai melstis, kad švaria sąžine galėtum vienas eiti
į tą vietą, kur vasarovidžio naktį pražystąs Žemaitijoje vadinamas
šv. Jono papartis arba Ugnies papartis. Jau vien tai, kad
prieš žiedo ieškojimą reikia eiti išpažinties ir ieškoti žiedo
vienam rodo, jog kalbama ne apie išorinius, o apie vidinius dalykus.
Pavadinimas Ugnies papartis vėl simboliškai kalba apie ugnį ir
jos perkeičiančiąją galią. Paparčio žiedo ieškotojas jau kūreno
ir šokinėjo per Joninių laužą, plukdė ugnį vandenyje, o dabar eina
ieškoti Ugnies paparčio žiedo. Skirtingose apeigose ugnies prasmė
vis kitokia. Jeigu laužo ugnis yra apvalanti, o sujungta su vandeniu
ugnis išreiškia gyvybės atsiradimą, tai paparčio žiedo ugnis
ypatinga, jau perkeista: šviečianti, bet nebedeginanti. Tai ugnis,
kuri pražysta žmogaus dvasiniame centre širdyje.
Ieškotojas turi eiti į tokį papartyną, kuris būtų taip toli, kad
nesigirdėtų nei žmogaus balsas, nei gaidžio giedojimas ar šuns
lojimas. Atvykus į vietą, šermukšnio lazda brėžiamas ratas. Rato
viduryje tiesiama balta paklodė, statomas indas su švęstu vandeniu,
dedama maldų knyga bei uždegta žvakė, o po paparčiu patiesiama šilkinė
skepetaitė.
Taip pasiruošęs ieškotojas skaito knygą, meldžiasi ir laukia, kada
ant patiestos skepetaitės nukris ugnimi šviečiantis bet nedeginantis,
panašus į deimantą paparčio žiedas. Tačiau belaukiant šios iškilmingos
akimirkos, tenka nugalėti daug sunkių kliūčių ir pavojų, kurias įveikia
tik retas paparčio žiedo ieškotojas. Sukyla visos pragaro ir tamsiosios
galios, kurios, pavydėdamos ieškotojui tokios laimės, panaudoja įvairiausias
priemones ir visą savo išmonę, kad įbaugintų ieškotoją ir priverstų
atsisakyti sumanymo, kurio įvykdymas suteiktų jam nepaprastą išmintį
bei visažinojimą. Tirštėjant tamsai darosi vis baugiau, pasirodo baisūs
reginiai, malda, atrodo, nebeveikia. Dingsta dangaus šviesuliai, mišką
uždengia tamsūs debesys, siaučia audra ir iš visų pusių, bandydami
priversti drąsuolį pabėgti, ima rodytis įvairiausi pavidalai ir
baidyklės: tūkstančiai gyvačių ir kitų šlykščių gyvūnų šliaužia
į jį, įsiutę juodi šunes, norėdami jį sudraskyti, atakuoja apsibrėžtąjį
ratą.
Vienintelis žmogaus išsigelbėjimas malda, drąsa ir kantrybė.
Nekreipdamas dėmesio į jokias pragaro pastangas įbauginti, ieškotojas
turi tvirtai likti savo vietoje ir, norėdamas likti gyvas, neperžengti
apsibrėžtojo rato ribos. Jei žmogus ir po tokių bauginimų nepraranda
ryžto ir nenustoja melstis, įsiutintos tamsiosios galios randa naujų
priemonių: drąsuolį pradeda gąsdinti audra ir baisiu viesulu.
Griaustinio dundėjimas ir viesulo sūkuriai kaip galingas milžinas
artinasi prie jo, laužydamas ir versdamas medžius. Smarkus lietus, kruša,
žaibas po žaibo, sieros ugnis be perstojo trykšta iš debesų kaip iš
ugnikalnio, atrodo, tarsi stojo Paskutiniojo teismo diena su mirties
nuosprendžiu. Jeigu žmogus, kupinas gilaus tikėjimo ir maldos, didvyriškai
atlaiko pragaro jėgų gąsdinimus ir lieka savo vietoje, tada palengva išnyksta
baisūs vaizdai, nurimsta audra ir ima švisti. Bet tai netikra aušra,
tai nauja apgaulė, spąstai pražudyti žmogaus sielai. Lengvatikis ieškotojas,
manydamas, kad tariama aušra išgelbėjo jį iš pavojų, norėdamas grįžti
į namus, žengia iš rato. Ir tada tuojau pat ūžteli buvusioji audra.
Po jo kojomis su trenksmu prasiskiria žemė ir praryja jį. Tačiau
labiau patyręs ir tamsiųjų galių klastas suprantantis, nesiduoda
apgaunamas, lieka savo ankštame rate, laukdamas paparčio žiedo. Po
kurio laiko viskas pasikeičia: pragaro išmonės su riksmais ir triukšmu
prapuola skradžiai žemės. Įsiviešpatauja ramybė ir tyla, nėra
daugiau pavojų, baimė nejučia virsta neapsakomu džiaugsmu ir
susijaudinimu, o mažas, baltas, dieviškas paparčio žiedas, spindintis
ryškia šviesa, nukrenta ant skepetaitės. Jis ieškotojui atlygina už
visas pastangas, vargą ir pavojus, padarydamas jį laimingą. Tereikia
prisiliesti prie žiedo, kad įgytum turtus, išmintį, aiškiaregystę,
pranašavimo dovaną. Radėjas gali patirti kito mintį, žinoti viską,
kas vyksta tolimiausiuose kraštuose, atpažinti ligas ir jas išgydyti.
Jo negali ištikti jokios nelaimės, nuodai, burtai, prakeiksmai bei užkeikimai
nekenkia ir neturi pražūtingų pasekmių.
Taip pavojus, laukiančius ieškotojo, bei paparčio žiedo suteikiamas
galias aprašo K. Kosarževskis pagal dar baudžiavos laikais surinktus
pasakojimus. Tačiau nepakanka surasti paparčio žiedą, reikia dar ir
sugebėti jį išsaugoti, kitaip sakant, žmogus savo dvasiniu
brandumu turi būti vertas turėti paparčio žiedo suteikiamas galias.
Dalis legendų apie paparčio žiedą yra skirtos parodyti žiedo išsaugojimo
reikšmę. Jos visos pasakoja apie tai, jog paparčio žiedas kartais
atsitiktinai įkrenta į drabužius ar į apavą piemeniui ar kitam
asmeniui, einančiam per papartyną. Tokiu atveju, paprastas žmogus
staiga ima matyti visus žemės lobius ir sužino visas paslaptis. Sugrįžęs
į namus, ima pasakoti tokius dalykus, apie kuriuos anksčiau ir nenutuokė.
Visi stebisi jo išmintimi, tačiau nusivelkant drabužius ar nusiaunant
apavą iškrinta paparčio žiedas, kurį tuoj pat pagauna ir nusineša
pro šalį bėganti pelė ar kas nors kitas, ir visa jo išmintis
pranyksta. Žmogus lieka toks pat kaip buvęs.
Todėl legendos apie paparčio žiedą dažnai pabrėžia, jog žinią
apie surastą žiedą reikia laikyti paslaptyje (o ne plepėti visiems,
rodant savo išmintį), o patį žiedą paslėpti saugioje vietoje. Tačiau
padavimai pataria slėpti paparčio žiedą vėlgi fiziškai neįmanomoje
vietoje, kaip rašo minėtas autorius, giliai žmogaus kūne.
Tai ir vėl nurodymas, šįkart jau tiesioginis, bet mokslinei pasaulėvokai
nesuprantamas, jog paparčio žiedas pražysta žmogaus viduje,
visą jį perkeisdamas iš esmės.
K. Kosarževskis mini konkrečius asmenis, kurie tuo metu gyvenusių žmonių
nuomone sugebėjo išsaugoti rastą paparčio žiedą. Tai paprasti,
nemokyti valstiečiai, tačiau apylinkėje gerbiami ir plačiai pagarsėję.
Vienas iš paminėtųjų tai 1840 m. miręs Jurgis Adomaitis, o kitas
Antanas Blažys, kuris dar tebegyveno Žemaitijoje, kai ši etnografinė
medžiaga buvo renkama. Tai žmonės, į kuriuos kreipdavosi kiti asmenys
ligos ar kito svarbaus reikalo atveju.
Tai dar vienas nurodymas, jog iš esmės čia kalbama ne apie nežydinčio
augalo žiedą, bet apie nuostabius pasikeitimus žmoguje. Vienoje
legendoje apie paparčio žiedą, kilusioje iš baltų žemių centro
dabar Baltarusijoje esančios Polesės yra retas nurodymas žiedo ieškotojui.
Pražydusį ir nuriedėjusį ant skepetaitės žiedą reikia dešine ranka
užsidėti ant viršugalvio, o kairiąją ranką priglausti prie širdies.
Tai ypač reikšmingas nurodymas, leidžiantis žiedo ieškojimo padavimą
susieti su šiuolaikinio mokslo atradimais ir dar kartą nurodo, jog paparčio
žiedo suradimas, tai įvykis žmogaus viduje. Smegenų tyrėjai
atrado, jog tarp smegenų (proto) ir širdies (dvasinio centro) yra ryšys.
Šį, anksčiau mokslui nežinomą ryšį jie vaizdžiai pavadino širdies
ir smegenų pokalbiu. Tačiau smegenų tyrėjai atrado ir tai, kad šitas
žmogaus intelekto ir jo dvasinio centro ryšys yra labai pažeistas arba
visai nutrūkęs. Tai visų pirma liečia civilizuotų kraštų žmones.
Padavime esantis nurodymas surastą paparčio žiedą dešine ranka dėti
ant viršugalvio, o kairiąją ranką spausti prie širdies, yra aiški užuomina
apie būtino ir dažnai prarasto širdies ir proto ryšio atstatymą arba
patobulinimą.
Protas ar intelektas tai skaldantysis ir pažinimo centras, iš kurio
kyla negyvos gamtos bei jos apvaldymo ir pavergimo idėjos. Širdis
tai vienijantysis, dvasinis centras, iš kurio kyla vieningos ir
gyvybingos gamtos ir visos Visatos bei jos globojimo bei sergėjimo idėjos.
Pasaulio ir žmogaus kūryba arba tapsmas tebesitęsia. Mano tėvas,
sakė Kristus, darbuojasi iki šiolei, ir aš veikiu. Rasos šventėje,
kaip visa ko Pradžios šventėje, ugnies ant vandens plukdymo apeigoje
galima vidiniai pergyventi pasaulio ir gyvybės atsiradimą, taip vaizdžiai
kiekvienais metais atsikartojantį gamtoje. O ieškant paparčio žiedo,
galima patirti žmogaus tapsmą, kitaip sakant, įžiebimą savyje amžinos,
jau negęstančios ir nedeginančios paparčio žiedo ugnies, kurios
kibirkštį mes visi nešiojamės. Paparčio žiedo ugnis, kylanti iš kūno
ir dvasios, proto bei širdies jungties, nuskaistina prigimtines kūno
aistras bei troškimus, o proto veiklą pajungia meilės principu
besivadovaujančiai širdies veiklai. Ir tik paparčio žiedo radėjas
pilnai įgyvendina Rasos šventės formulę: Užgesinsi
seną ugnį tyru šaltinio vandeniu ir uždegsi naują ugnį skaisčiu ir
šventu būdu.
Rasos šventėje galima išgyventi ir žmogaus santykį su gamta. Žmogaus
santykis su gamta gali būti dvejopas: užvaldantis bei pavergiantis arba
globojantis. Paparčio žiedo radėjas, kuris, pasak padavimų, supranta
paukščių, žvėrių, medžių, t. y. gamtos kalbą, iš gamtos pavergėjo
tampa jos globėju. Naudojant šiuolaikines sąvokas, paparčio žiedo
radėjas gyvena ekologiškai, t. y. tampa darniai su gamta sugyvenančiu
žmogumi. Žvelgiant šia prasme, paparčio žiedo ieškojimo išgyvenimas
galėtų būti viena iš geriausių ekologinio ugdymo ir širdies arba
dvasinio centro pažadinimo priemonių.
Paparčio
žiedas ir savęs atradimas
Dar labiau paparčio žiedo ieškojimo, kaip vidinio žmogaus tapsmo prasmė
atsiskleidžia palyginus jį su analitinėje K. Jungo psichologijoje aprašyta
žmogaus individuacija (kelias į savo vidų). Individuacija tai
nuolat vykstantis nesąmoningas procesas, tačiau jis, kaip ir paparčio
žiedo ieškojimas, gali būti sąmoningas ir paspartintas. Lyginant šiuos
kelius ar kelionės būdus, paaiškėja ieškotoją bauginančių tamsiųjų
galių prigimtis. Analitinės psichologijos požiūriu, tai kiekviename žmoguje
esanti tamsioji pusė arba šešėlis. Nuolatinis susidūrimas su savo šešėliu
yra neišvengiamas. Nusikratyti šešėliu ar kaip nors jį įveikti neįmanoma,
nes tai neatskiriama žmogaus pusė taip, kaip naktis neatskiriama nuo
dienos ar tarpeklis neatskiriamas nuo kalno. Todėl labai svarbus yra žmogaus
santykis su šešėliu. Jeigu asmuo su juo kovoja, bando jį paneigti ar
nuo jo pabėgti (kaip išsigandęs paparčio žiedo ieškotojas), tada
laimi šešėlis ir vidinė kelionė kuriam laikui nutrūksta arba, pasak
padavimo, ieškotojas netenka paparčio žiedo. Tačiau jeigu žmogus,
kaip moko analitinė psichologija, šešėlio neišsigąsta (kaip ir paprčio
žiedo ieškotojas jį puolančių pabaisų ir šmėklų), bet mokosi jį
pažinti ir su juo taikiai sugyventi, tada šešėlis iš priešo tampa
draugu.
Senosios kultūros, pvz., Tibeto, atlikdavo susipažinimo su savo tamsiąja
puse arba piktosiomis dievybėmis (šešėliu) apeigas. Panašiai kaip
paparčio žiedo ieškotojas, Tibeto vienuoliai lamos brėždavo sudėtingą
apskritimą, vadinamąją mandalą, kurios centre sėsdavosi susipažįstantis
su žmogaus psichikos gelmėmis lama. Po šio ritualo lama, kaip ir radęs
paparčio žiedą, įgydavo platesnį savęs pažinimą ir žinojimą.
Senovės kiniečių kultūroje yra žinomas traktatas Paslaptis
auksinio žiedo, kuris simbolizuoja tą patį paparčio žiedo apsauginį
ratą arba mandalą. Šio kiniečių traktato aptarimą K.G. Jungas
pradeda nuo svarstymo, kodėl europiečiui sunku suprasti Rytų kultūrą.
Lygiai taip pat mes galime savęs klausti, kodėl mokytam lietuviui sunku
suprasti savo prosenių kultūrą. Juk civilizuotas arba mokytas žmogus,
sako Jungas, bijodamas gyvo jausminio dalyvavimo, susupo savo širdį
į vadinamojo mokslinio pažinimo apdarus.
Paparčio žiedo atitikmuo savęs atradimo kelyje (individuacijos procese)
yra savastis. Kaip ir radęs paparčio žiedą, taip ir radęs ryšį su
savastimi, žmogus įgyja didesnį ar mažesnį visažinojimą, nes
savastis, pasak analitinės psichologijos, aprėpia visą žmogaus psichiką
ir yra visažinanti, galinti atskleisti daugybę paslapčių, kurių žmogus
iki tolei net nenutuokė.
Vasarovidžio
nakties grasa ir chaosas
Vasarovidžio naktis, kaip ir Kalėdų naktis, yra virsmo metas, ir todėl
visos galios, tamsiosios ir šviesios, yra sukilusios ir ypač veiklios.
Virsme visada yra chaoso (sumaišties), kitaip sakant, viskas išjudinta iš
savo vietų, nes naujo kūryba yra tik kažko seno perkeitimas. Virsmo būsenos
nepastovumas yra palanki dirva pasireikšti ir gėriui, ir blogiui.
Vasarovidžio nakties tamsiųjų galių veikla atsispindi legendose apie
paparčio žiedo ieškojimą, pasakojimuose apie ant avilių ar piestų
skraidančias raganas, apie jų susibūrimus tam tikrose vietose.
Lietuvoje dažniausiai minima raganų sambūrio vieta yra Šatrijos
kalnas. Kaip rašė M. Katkus: Net nežinoma, kurioje Šatrijos kalnas
pusėje, bet kiekvienas moka apie jį šį tą pasakyti.
B. Buračas yra aprašęs vieno berno, pabuvojusio raganų susibūrime,
nuotykius: Joninių vakarą bernas išgirdo savo šeimininko dukteris
besitariant lėkti Šatrijos kalnan Joninių vakarotų; o tos mergaitės
buvo laumės. Nutarė jos joti ant avilių, o aviliai seniau būdavo
kelminiai, tuščiaviduris medžio stuobrys. Tai išgirdęs bernas nuėjo
sodan ir įlindo į tuščio avilio vidų. Vakare tos laumės užsėdo tą
avilį ir skrenda oru stačiai į Šatrijos kalną. O lekia smarkiai, net
kibirkštys eina. Berną apėmė didžiausia baimė, neiškentęs ėmė ir
persižegnojo. Avilys su visais skraidytojais pradėjo kristi žemyn. Kai
tas bernas iš didelio išgąsčio nusikeikė sakydamas: Tegu velniai
tas mergas, per jas ir sprandą nusisuksiu!, avilys vėl pakilo aukštyn
ir nusileido tik Šatrijos kalne. Ten jie visą naktį linksmai šoko ir gėrė,
o paskui tas bernas tik po mėnesio raganų nukamuotas parkiūtino
namo.
Virsmo metas yra tinkamas laikas ne tik burtams ir spėjimams, bet ir
raganavimui, magijai bei kitokiems piktiems darbams. Lietuvoje užrašyta
daug pasakojimų apie raganas ar raganaujančias moteris, kurios
atimdavusios iš svetimų karvių pieną. Pasakojama, kad ankstų Joninių
rytą, kol nenukritę rasos, burtininkės vaikščiodavusios po svetimus
laukus, braukdavusios nuo žolės rasą į savo milžtuves ir
sakydavusios: Pijo, karvute, pijo..., arba Čia mano, čia
mano. Taip atimdavo iš kito žmogaus karvių pieną. Todėl Joninių
ryte, kol rasa nenukritusi, negindavo karvių į ganyklą, nes laumės
velkančios ganykloje virvę, ir jei ją užmins karvė, tai iš tos karvės
visas pienas pereis raganų karvėms. Daugelyje Lietuvos vietų, kad
raganos neprieitų ir neatimtų pieno, tvartų arba diendaržių duris ir
vartus apkaišydavo šermukšnių šakelėmis. Ožkabalių apyl. sakydavo,
kad reikia namuose turėti rimbą iš pleiškių atžagariai nuvytą prie
šermukšnio rimbakočio raganos į tą namą neateisią. O
naktigoniai, šią naktį išjodami, už kepurių užsikišdavo šermukšnių
šakeles.
Savo veikla išsiskiria tamsiosios galios (chaosas), kurios yra nukreiptos
prieš paparčio žiedo ieškotoją. Čia pasireiškianti virsmo grasa yra
nukreipta prieš asmeninį žmogaus augimą ir jo paties pastangas įveikti
virsmą. Tai etinė virsmo grasa, su kuria susiduria ne tik paparčio žiedo
ieškotojas, bet ir kiekvienas žmogus savo gyvenimo virsmuose. Rasos arba
Kupolės šventėje jaunimas rituališkai išgyvendavo vestuvinį virsmą,
t. y. išėjimą iš martavimo, kuris Lietuvoje išreikštas kupolės puošimu,
saugojimu ir sunaikinimu, o slavų kraštuose berželio puošimu,
saugojimu ir sunaikinimu ar laumės išvarymu.
Laumės išvarymo apeigose grasa yra šios apeigos sudėtinė dalis. Laumę
išvariusios ir nuplėšusios nuo jos žalumynus bei vainikus, merginos
greitai bėgdavo atgal nuo besivejančios laumės, kuri stengdavosi
pagauti sprunkančias merginas, o vaikinai tamsoje bėgančias merginas gąsdindavo
ir užtverdavo joms kelią virvėmis. Suklupusias ant virvių merginas
apliedavo vandeniu. Taip rituališkai buvo išreikštos asmeninės
pastangos, kurių reikia martavimui pabaigti.
Buvo ir kitokia virsminės sumaišties (chaoso) apeiginė išraiška.
Ritualinė sumaištis, anksčiau buvusi ir Lietuvoje, ilgiau išliko Polesėje
ir slavų kraštuose. Būdingiausi ritualinės sumaišties veiksmai buvo
tokie: vogė iš kaimynų daiktus, tampė po kaimą. Vogdavo ratus,
valtis, roges ar juos apversdavo, išmėtydavo malkas, kartis, bačkas,
kopėčias; išardydavo tvoras, šulinius, nukeldavo vartus, vogtais
daiktais užtverdavo kelią, statydavo iš jų barikadas; ant stogų užkeldavo
ratus, valtis, roges, kopėčias, statines, akėčias, plūgus, avilius,
vartus; užkišdavo kaminus; sunkiais daiktais užremdavo duris; mesdavo
į šulinius kalades, duonkubilius, linų mintuvus, žlugtą, kartis ir
pan.; išleisdavo iš tvartų gyvulius, nuvarydavo arklius.
Dar 7-me XX a. dešimtmetyje Polesėje po Joninių nakties kaime buvo
galima pamatyti iš šulinio išimtą ir vidury gatvės numestą kibirą
su grandine, skersai kelio numestą kartį, ištrauktas į kelią valtis,
apverstus ratus ar nukeltus ir į kaimyno daržą įmestus vartus.
Šią ritualinę sumaištį (chaosą) mes jau galime suprasti tik dėka šiuolaikinės
chaoso teorijos, kuri kalba apie chaoso vertumą ir tvirtina, jog chaosas
perauga į kūrybą.
Saulės
sutikimas
Prieš saulės patekėjimą sudeginama šiaudinė iškamša,
simbolizuojanti seno, atgyvenusio sunaikinimą, o nuo kalno ridenami
degantys ratai ar lankai. Saulei tekant visi susirenka ant kalnelio saulės
sutikti. Sutinkant saulę dainuojamos apeiginės dainos.
Tą rytą sakydavo, kad saulė rėdosi, keičia spalvas, šokinėja ar
būna vainikais apratuota. M. Glemžaitė rašė: Joninių rytą
saulė būna apsupta vainikais. Tie vainikai apie saulę sukasi, bėga...
Vieni vainikai būna kaip ir rausvi, kiti spalvingi, panašiai kaip laumės
juosta. Kaimo jaunimas laukia saulės patekėjimo, kad pamatytų saulės
vainikus. Paskui giriasi, kad jau kelintą kartą juos mato.
Rytui auštant ypatingą galią turi vasarovidžio nakties rasa. Rasos
gydomosioms galioms buvo teikiama daug reikšmės. Merginos prausdavosi
rasa, kad veidai būtų skaistūs, o oda lygi. Kai kur mergaitės, kad gražesnės
būtų, prausdavosi bijūnų rasa. Rasomis prausdavosi ir kad pajaunėtų,
kad išnyktų šlakai ir spuogai, kad akys būtų sveikos. Braidydavo po
rasą, kad būtų sveika kojų oda ar kad kojos išgytų nuo reumato. Drąsesnieji,
norėdami būti sveiki, maudydavosi rasose, t. y. voliodavosi po
rasotą žolę.
Po prausimosi ar maudymosi rasoje, prie dar rusenančio laužo gera ramiai
išgerti karštos arbatos ir neskubant dairytis namolio. Mažgaug taip
baigiasi dabartinė, ramuviečių atgaivinta Rasos šventė. Anksčiau
jaunimas atskirais susibūrimais, kaip rašo L. Jucevičius, šią šventę
švęsdavo iki Petrinių. Susibūrimuose vyravo rateliai ir žaidimai su
vartais, per kuriuos praeidavo visi dalyviai. Vartai reiškia perėjimą,
virsmą į kitą vasaros ar gyvenimo pusę.
Ir Rėdos ratas vėl rieda žemyn, link rudens...
Literatūra:
1. Daukantas S. Būdas senovės lietuvių kalnėnų ir žemaičių.
Raštai, I t., 1976.
2. Balys J. Lietuvių kalendorinės šventės. V., 1993.
3. Dundulienė P. Lietuvių šventės: tradicijos, papročiai, apeigos.
V., 1991.
4. Buračas B. Lietuvos kaimo papročiai. V., 1993.
5. Patackas A. Rasa. Vydija Nr. 7, Sekmadieninės kultūros mokyklos tęstinis
leidinys. K., 1996.
6. Kudirka J. Joninės. V., 1991.
7. L. A. Jucevičius. Lietuva ir jos senovės paminklai. Būtis ir papročiai
(1846), Raštai. V., 1955.
8. Lietuvių kalbos žodynas, IXVIII t. V.,
9. Dalj V. Tolkovyj slovarj živogo velikorusskogo jazyka, IIV t. M.,
1955.
10. Adam A., Berger R. Pastoral-liturgisches handlexikon. Herder, 1980.
11. Vinogradova L. Mifologičeskij aspekt polesskoj rusaljnoj
tradiciji, Slavianskij i balkanskij folklior. M., 1986.
12. Tolstaja S. Ritualnyje besčinstva molodioži, Slavianskij i
balkanskij folklior. M., 1986.
Iš leidinio Baltų pasaulėjauta ir lietuviška savimonė,
2000
© A. Žarskus
© Vydija
|