KALENDORIAUS
KILMĖ IR RAIDA
Etninis
kalendorius sudaromas derinant fenologinius reiškinius su dangaus šviesulių
judėjimo dėsningumais. Kalendorius yra labai svarbus etninės kultūros
požymis. Jame atsispindi tautos gyvenamosios erdvės klimatinės sąlygos,
ūkinės veiklos bei visuomeninės sanklodos pobūdis. Lietuvių
dvasinės kultūros pavelde po krikščioniškųjų švenčių
skraiste galima įžvelgti reiškinius, susiklosčiusius labai
skirtingu metu. Tai ir senovinio Mėnulio kalendoriaus likučiai,
siekiantys neolito laikmetį, ir vėlesnė žemdirbių sezoninio
kalendoriaus patirtis. Pirmųjų žmonijos istorijoje kalendorių,
taip pat ir skaičiavimo sistemų pagrindą sudarė mėnulio ciklas. Mūsų
etninėje kultūroje dar žymūs šio proistorinio skaičiavimo aidai:
dzūkų kalėdinėse dainose minimas devyniaragis elnias, mėnulis įvardijamas
dievaičiu, dangaus kunigaikščiu, senoviškos šventės
Kumeliuko krikštynos ir Pavasario šauktuvės būdavo pažymimos,
pasirodžius dangaus skliaute plonam mėnulio pjautuviukui. Tokio
kalendoriaus algoritmas išreiškiamas skaičių 3, 6, 9 seka. Šis
ritmas įsismelkęs ir į daugelį kitų papročių, pavyzdžiui,
pagal jį ruošiamos vaistažolės. Baltijos šalyse žemdirbystė
paplito II-e tūkstantmetyje prieš Kristų. Tada kalendorių teko
pajungti sezonų kaitai. Atskaitos taškais tapo saulėgrįžos ir
lygiadieniai. Žemės ūkio darbai trukdavo dešimt mėnesių,
toliau žiemos poilsis, kai laikas tarsi sustingdavo iki naujų
pavasarinių rūpesčių meto. Tokio dešimties mėnesių kalendoriaus
atgarsiu galima laikyti draudimą dirbti žiemos tarpušvenčiu. Būta
ir daugiau tarpinių tarp medžiotojų mėnulio ir žemdirbių
saulinio kalendorinių sistemų.
Kalendorius tai laiko tarpų skaičiavimo
sistema, kurios pagrindą sudaro dangaus kūnų Saulės, Mėnulio,
Jupiterio periodiškas judėjimas. Kalendorius (lotyniškai callendarium)
reiškia skolų knygelę senovės romėnai pirmosiomis mėnesio
dienomis, kurios buvo vadinamos kalendomis, privalėdavo mokėti
skolas. Seniausias iš išlikusių kalendorių yra 354 m. romėnų
kalendorius. Viduramžiais kalendorius leido bažnyčia, tad juose būdavo
skelbiamos religinės šventės ir šventųjų sąrašai. XIV a. pradėti
leisti pasaulietiniai kalendoriai.
Pirmąjį lietuviškąjį kalendorių (Metų
skaitlius ūkiškas) išleido mokytojas, botanikas ir literatas
Laurynas Ivinskis 1845 metas.
Dabartiniame mūsų
kalendoriuje, kurio
pagrindą sudaro Saulės metų trukmė, yra 365 dienos, jis
suskirstytas į 12 mėnesių, o mėnesiai į 7 dienų
savaites. Kas penkeri metai prisideda viena diena. Dabartinis
kalendorius, kurį Egipto Saulės kalendoriaus pavyzdžiu sudarė egiptiečių astronomas ir matematikas Sozigenas Romos imperatoriaus Gajaus Julijaus Cezario pavedimu, yra įsigaliojęs
nuo 46 metų sausio 1 d. prieš Kristaus gimimą (prieš mūsų erą).
Iš pradžių metai įvairiose tautose buvo skaičiuojami nuo
pasaulio sukūrimo. Metų pradžia buvo laikomas kovo mėnuo,
skirtas karo dievui Marsui, ką liudija šio mėnesio pavadinimas (rus.
mart, angl. march ir t. t.). O
tai, kad metų pradžia laikytas kovas, tvirtina iki šiol vartojami
kai kuriose kalbose, tarp jų ir rusų, eilės tvarkos neatitinkantys
mėnesių pavadinimai: pavyzdžiui, rugsėjis (IX) tai september,
sentiabrj (VII), spalis (X) october, oktiabrj (VIII) ir t. t. Kovo
1-oji naujųjų metų pradžia kai kur Vakarų Europoje išliko
iki VIII a., o Rusijoje net iki XV a. Naujųjų metų pradžia
sausio 1-ą dieną katalikų religiją išpažįstančiuose Europos
kraštuose įsigalėjo tik nuo 1691 m., kai tuo klausimu buvo išleista
popiežiaus Inocento XII bulė. O, pavyzdžiui, Anglijoje Naujieji
metai kovo 1-ąją buvo švenčiami iki pat 1752 metų.
Apskritai, kada tik įvairiose šalyse
nebuvo švenčiami Naujieji metai! Tai buvo ir kovo 25-oji, ir balandžio
1-oji, ir rugsėjo 1-oji, lapkričio 3-ioji bei gruodžio 25-oji,
sausio 1-oji ir net kilnojamoji Velykų šventė, į Europą atėjusi
iš Mėnulio kalendoriumi besinaudojančių tautų. Tam turėjo įtakos
įvairios religinės, ekonominės, politinės ir ideologinės priežastys.
Galiausiai šiaurės tautos grįžo prie sausio 1-osios, kaip dienos,
artimiausios žiemos saulėgrįžai (naujo Saulės rato užgimimas) ir
Kalėdoms (Dievo užgimimas žmogumi). O pietinės tautos -
musulmonai, judėjai, budistai - iki šiol naudojasi Mėnulio-Saulės
kalendoriais, pagal kuriuos metų pradžia dažniausiai nustatoma atsižvelgiant
į Mėnulio fazę. Pavyzdžiui, žydai Naujųjų metų pradžios
laukia tarp rugsėjo 6 d. ir spalio 5 d., o Rytų Azijos šalyse -
tarp sausio 21 d. ir vasario 20 d.
Pagal Julijaus kalendorių
metai turėjo 365,25 paros ir buvo šiek tiek
ilgesni už Saulės metus. Tas likutis per 128 metus sudarydavo maždaug
vienos paros skirtumą. XVI a. jau buvo susidaręs apie 10 parų
skirtumas. 1582 m.,
siekiant sureguliuoti atsiradusį atsilikimą tarp skaičiuojamojo
ir astronominio laiko, popiežiaus Grigaliaus XIII-ojo paliepimu buvo
padaryta Julijaus kalendoriaus reforma. Nuo tada pagal laiko skaičiavimą
Julijaus kalendorius imtas vadinti senojo stiliaus, o Grigaliaus
kalendorius naujojo stiliaus. 1700 m. senasis nuo
naujojo laiko skaičiavimo buvo atsilikęs 10 dienų, 1800 m.
11, 1900 m. 12, o XX amžiuje jau 13 dienų. Naujojo
stiliaus kalendorius Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje buvo įvestas
1586 m. Nuo tų laikų, priklausomai nuo to, kieno valdžioje mūsų
kraštas buvo kuriuo metu atsidūręs, keletą kartų buvo
kaitaliojamas ir kalendorius.
Stačiatikių bažnyčia ligi šiol
tebesilaiko senojo stiliaus metų skaičiavimo. Tuo galima paaiškinti
ir skirtingas kai kurių tapačių švenčių datas katalikybę ir
protestantizmą bei pravoslaviją išpažįstančiuose Europos
kraštuose.
12-13 dienų skirtumas tarp abiejų minėtų
kalendoriaus sistemų (redakcijų) yra palikęs pėdsakų ir mūsų
kalendoriniuose papročiuose. Kai kurios liaudies kalendoriaus
praktikos, tikėjimai ir darbų pradžios atraminiai taškai labiau
paaiškės prisiminus, jog mūsų seneliai ir proseneliai, palikę
mums savo mąstysenos, savo buities ir praktinės patirties pėdsakus
papročiuose, gyveno pagal senąjį stilių.
Mūsų protėvių, besivadovavusių mėnulio
kalendoriumi, savaitė truko devynias dienas. Tuo tarpu mėnesių
skirstymas į septynių dienų savaites atėjo iš šumerų, žydų,
kinų, babiloniečių. Tokį dienų skaičiavimą vėliau perėmė ir lotynai. Kaip ir
Senovės Rytuose, dienos buvo vadinamos tuo metu žinomų planetų
Mėnulio,
Marso, Merkurijaus, Jupiterio, Veneros, Saturno, Saulės vardais. Toks
lotyniškas jų vardynas per katalikybę paplito daugelyje Europos šalių.
Lietuvoje savaitės dienos dabar vadinamos pagal jų eilę:
pirmadienis, antradienis ir t. t.
Liaudies (ir bažnytiniame)
kalendoriuje yra dvejopos šventės pastovios, kasmet švenčiamos
tą pačią metų dieną, ir kilnojamosios. Svarbiausią vietą tarp
pastarųjų užima Velykos jos visada švenčiamos pirmą
sekmadienį po pavasario lygiadienio, esant mėnulio pilnačiai.
Vadinasi, Velykos siejasi su archaiškuoju Mėnulio kalendoriumi.
Priklausomai nuo Velykų datos, kaitaliojasi ir kitos kilnojamosios metų
šventės Užgavėnės, Šeštinės, Sekminės ir Devintinės.
Naudoti
tekstai: E. Jovaiša ir L. Klimka Baltiškojo kalendoriaus rekonstrukcijos
metmenys,
B. Imbrasienė Lietuvių kalendorinės šventės, R. Burža Trys karaliai ar trys saulutės,
day.lt
|